Tuon 'kierrätyksen' lopputulos riippuu paljolti siitä millaista se käytetty ööli on.
Parhammillaan se voi olla ihan käypäistä, pahimmillaan tuhon alku.
Olen käyttänyt vaatimattomammassa hydrauliikassa isosta Komatsun pyöräkoneesta poistettua öljyä joka oli määräajoin kierrätetty ulkoisen 'munuaisen' läpi.
En ole vanhoissa vehkeissä huomannut mitään eroa uuteen öljyyn. Mutta en ole tuota noihin säätyviin mäntäpumppuihin tarjonnut.
Puolen vuoden seisonta astiassa ei ole tuottanut pohjalle tummaa kerrosta. Kemiallisiin epäpuhtauksiin tuo hienosuodatus ei tietenkään pure.
Senverran hyvänä tuota ulkoista suodatusta pitivät että uusikin öljy ajettiin Komatsuun saman vehkeen läpi, kuulemma uudessakin on epäpuhtauksia.
Isot pojat muuten ajavat moottoriöljyjään kaikenlaisten monimutkaisten separaattorien, prosessien ja suodattimien läpi. Lienee kannattavaa kun koneessa saattaa olla öljyä kerrallaan pyörimässä useita tuhansia litroja.. siellä kampiakseli voi painaa 300 t ja mäntä 'perineen' 5,5 t. Öljynvaihtoon tilataan tankkiauto paikalle...
Niin nuo oli Wärtsilän isosta koneesta josta olen ennenkin kertonut:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wärtsilä-Sulzer_RTA96-C