Uusi sähköauto, vähän käytetty bensa tai paljon ajettu dieseli, siinä vaihtoehdot?
Jos kilometrejä tulee ja latausmahdollisuus, niin kokonaiskulut (verot, käyttömaksut, polttoaine) huomioiden sähköauto tulee halvimmaksi. Kaikki uudet säädökset vielä parantavat sähköautojen asemaa, joita siis tullaan tekemään tulevina vuosina.
Bensa-auton ehtii ajamaan loppuun, kulut ja verot nousee, ehkä? Käytettyjen hinnoissa on jo huomioitu se, että ajaminen tulee kallistumaan. Dieselin kohtalo on epävarmin, jos asuu kaupungissa, joka kieltää keskustassa näillä ajamisen, niin autohan menee vaihtoon. Ilmanlaadun ja pienhiukkasten takia monet kaupungit ovat jo autoilun kieltäneet, Helsingistä se alkaa Suomessa.
Suomeen tuodaan vuosittain 50 000 käytettyä autoa ja uusia myydään noin 120 000. Suomi toimii siis pohjois-Euroopan kuubana, jonne rahdataan ne kotterot, jotka naapurimaissa hylätään. Näin tää ei voi jatkua, autoverotusta on pakko muuttaa, tapahtuisiko se sähköautoilun eduksi? Toinen poliitikkojen ratkaistava asia on se, että mitä jakeluinfraa lähdetään verorahoilla tukemaan? Bensapumput muuttuvat kannattamattomiksi ja kohta joudutaan maksamaan tukea syrjäseutujen kylmille asemille. Tämä on moraalinen velvollisuus, jos ensin on verorahoja käytetty rinnalle rakennettuun sähkö- tai kaasuautojen jakeluinfraan.
Jos nyt olisin hankkimassa uutta autoa, niin sähköauto olisi melko varma valinta, löytyy 3X35A pääsulakkeet ja ajoa >30 000 km/v.