Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: moska - 14.10.12 - klo:21:34

Otsikko: XC90
Kirjoitti: moska - 14.10.12 - klo:21:34
Kertokaa kokemuksianne ko. Volvosta. Luotettavuus, ylläpitokulut, ajettavuus...jne, jne. Neljä-viisi vuotiaat pyörii 40keuron molemmin puolin. Saahan sillä tietysti uuden CRV:n tms. pienemmän.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: kuu - 14.10.12 - klo:23:04
Mihin tarvit maasturia?
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: hvinnamo - 14.10.12 - klo:23:32
Mihin tarvit maasturia?

 Onko se sulta pois? Jos joku haluaa maasturin, niin mitä se sua haittaa? Koittaisit joskus keksiä jotain muuta kuin dissaamista...
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 14.10.12 - klo:23:41
Kertokaa kokemuksianne ko. Volvosta. Luotettavuus, ylläpitokulut, ajettavuus...jne, jne. Neljä-viisi vuotiaat pyörii 40keuron molemmin puolin. Saahan sillä tietysti uuden CRV:n tms. pienemmän.

Jakolaatikon korjaus maksaa yli 5 tonnia / kerta.

Ja tuohan ei edes ole mikään maastoauto.

Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: JoHaRa - 15.10.12 - klo:06:57
Todella upea ajettava!!! Voimaa on  ;D

Jos sä tahdot tuollaisen, niin mä tiedän yhden joka on myynnissä. Suoraan omistajalta, se ei vissiin tarvitse sitä enää. Ilmeisesti se ei sovi vaimoväen käyttöön koska sitä ei ole suunniteltu lyhkäisille ihmisille.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: antsu - 15.10.12 - klo:07:14
Tosi hyvä auto ajaa ja käyttää , joitain pikkuvikoja ensimmäisissä malleissa . Itse olen ajanut 340 t km ja hyvä peli vielä . Jakolaatikko remontti maksaa 2500 e.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Klapikauppias - 15.10.12 - klo:07:49
Se nyt vaan on niin, että kun talven ajelee "katumaasturilla" ei muu enää kelpaa. ;) Sama väittely vaan menossa, kuin aikoinaan traktoreissa, että takaveto vai neliveto.. se tosin on jo loppunut, kenellekkään ei tule mieleen katsella jarrupyörillä varustettua :o
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Oksa - 15.10.12 - klo:08:28
hö!   muka jarrupyörä!    kyllä kunnon takapotku monessakin mielessä järkevämpi valinta kuin huono nelikko!                joissain ei vedä kuin joku pari-kolme pyörää kerrallaan!
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Hervast - 15.10.12 - klo:08:32
Liekköhän se jakolaatikko vielä yhtä lapsellinen kötös kuin ensimmäisissä etuvetoisten pohjalta tehdyissä nelikkovolvoissa ? Joskus kahtelin sitä paikallisen pajan lattialla ja ihmettelin miten heppoisesti ja samalla monimutkaisesti saadaan rakennettua voimanjako taka-akselille. Tais sekin jakolaatikko tulla kuntoon kemppi-liimalla  :D

Jos tuommoinen möhkö pitää auton olla, niin itse jo etsisin oikean maastoauton, eli landcruiserin. Säilyis arvokin paremmin.

Ei jössus sentään, vieläkö joku jaksaa hehkuttaa vuonna 2012 jollain vetoakseleita katkovalla etuakselin hammaslukolla varustettuja koneita...
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: JD6630 - 15.10.12 - klo:15:37
Kuulemma mukavia ja hyviä ajettavia. Kuulemma voittaa monet saksalaisetkin mukavuudessaan.
 
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Greenpwr - 15.10.12 - klo:15:46
Kuulemma mukavia ja hyviä ajettavia. Kuulemma voittaa monet saksalaisetkin mukavuudessaan.

 Eihän Tossi saksan vehkeillä oo ajanu...
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: JoHaRa - 15.10.12 - klo:16:18
Mahdollisia vikoja

Moottoriviat
 Moottorinohjausyksikön vikoja dieseleissä vuosimalleissa 2003-2005.
 Polttoainemittari näyttää väärin.
 Ajonestolaitteen vikoja.
 Käynnistysmoottorin kaapelivika.
 Ilmamäärämittarin vikoja.
 Ajotietokone saattaa elää omaa elämäänsä. Vääriä vikailmoituksia.
 
 
Jarruviat
 ABS-/ESP-anturivikoja.
 Vaihteiston ja voimansiirron viat
 Pyöränlaakerivikoja.
 Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat.
 Raidetangonpäät kuluvat nopeasti.
 Tukivarsien laakereissa on väljää.
 
 
Sekalaiset viat
 Tärinää ratissa. Vikaa vaikea paikallistaa.
 
 

Katsastuksessa havaittuja vikoja
 Iskunvaimennus (2007, 2004). A-Katsastus
 Seisontajarru (2007, 2005, 2004, 2003). A-katsastus
 Ohjauslaitteet (2005,  2004, 2003). A-Katsastus
 Etuakselisto (2003). A-Katsastus
 Ohjauslaitteet, väljät ohjausnivelet. TÜV
 Raidetanko kulunut. DEKRA
 Pysäköintijarru heikkotehoinen ja/tai puoltaa. TÜV
 Jarrulevyt kuluneet raskaassa autossa. TÜV, GTÜ
 Takapyörien iskunvaimentimet vuotavat usein. GTÜ
 

 Takaisinkutsuja
 Ohjaustehostimen letku, tarkastus.  Trafi 2009
 Polttoaineen paineputki, mahdollinen vuoto. Trafi 2010
 Pallonivel, vaihteenvalitsimen vipu. Trafi 2010
 Kannettavan Garmin nüvi 760 tai  Garmin nüvi 765 –navigointilaitteen akku voi ylikuumentua. Trafi 2010
 Moottoritilassa olevat putket: Kampanjaan kuuluvissa autoissa ohjaustehostimen öljyä voi vuotaa moottoritilassa olevasta putkiliitännästä, joka on yhdistetty ohjausvaihteen venttiilipesään. Korjaustoimenpiteenä on moottoritilassa olevien putkien vaihto.  Trafi 2011
 Ohjaustehostin voi lakata toimimasta mahdollisen öljyvuodon vuoks.i VOSA 2011
 Vakiomalliset pyöränruuvit. Kampanjaan kuuluvissa autoissa vakiomallisten pyöränruuvien kartiolevyä ei ole karkaistu eikä pintakäsitelty. Vaihdetaan kaikki vakiomalliset pyöränruuvit. Trafi 2010.
 Pyörä voi irrota. Pyöränruuvit tulee vaihtaa VOSA 2010, KBA 2010
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: raipe - 15.10.12 - klo:17:34
Ei ole maasturi vaan isopyöräinen osavetoinen ajokalu.Voimansiirto ei ole G-Mersua lähelläkään,vaikka jotkut virheellisesti vertaakin.
Nuo Volvon "nelikot" vetävät rapakossa pahimmillaan yhden pyörän kanssa, on nähty kun olin Dodgella vetämässä metsästysseuran 70 mallin savisesta pellonpäästä.
Yksi pyörä suti tyhjää niin siinä seisoi 70 t euroja.
Mutta muuten varmaan aika oiva auto,tilava ja turvallinen.Varustelua on joka tarpeeseen ja lämmin, toimiva ilmanvaihto.
Sisustus on Volvoissa edelleen kestävää ja käytännöllistä.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: arzyboy - 15.10.12 - klo:18:22
Kyllä citymaasturillakin pääsee tarvittaessa pahaan paikkaan... kiinni. Emäntä meni sienestämään ja tietenkin piti yrittää päästä pellolta heti metsän reunaan. Oli niin pehmeä paikka että kun piti mennä vetämään niin meinasi jäädä paalaajan kanssa kiinni samaan paikkaan nelivetoisella traktorilla. Kyseessä hyundai santa fe... Näytti vetävän joka pyörällä kun oli kiinni ::) Noissa kaupunkimaastureiden nelivedoissa on isot erot. Parhaimmat taitaa olla mitukan outlander ja sen ranskalaiset serkut sekä nissan x-trail. Subarulla ja land roverilla ainakin perinteetkin velvoittaisi tekemään hyvän nelivedon ???
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: SAS - 15.10.12 - klo:18:46
Vikatilastojen kruunaamaton kuningas tämä 90.
VW tourage V10 siinä olisi autoa kummasti ja on luotettava tekniikka.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: zetor8045 - 15.10.12 - klo:18:48
Vikatilastojen kruunaamaton kuningas tämä 90.
VW tourage V10 siinä olisi autoa kummasti ja on luotettava tekniikka.
Eiks nykyään enää myydä maastureita kun pitää näitä citymaastureita hankkia??? 
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: roadman - 15.10.12 - klo:18:51
Metsätys kaverilla noita oli 2 kpl joista 40t kohdalla ajotietokone ja 100t kohdalla etupään puslat sököt molemmista autoista. v...tuuntu ja vaihto 3,2 pajeroon nyt sillä takan yli 200t kilometriä ilman suurempai ongelmia. Niin kuin edellinen jo sanoi, jos tuon kokoluokan auton haluat niin kunnon maasturi. eikä mitään leluja.
Omakin pajero 12v ja 20tkm vaille 400tkm ja meillä olo aikaan vaihdettu jarrulevyt, pyöränlaakerit ja kytkin remontti noin 300t km kohdalla. nyt pitäis uusia tuuilasin pyyhkimien vivusto alkaa olla väljää sielläkin.

Omakohtainen kommentti tuollainen pajerokin pesee mennen tullen nuo volvon tekeleet jos kestävyys otetaan mittapuuksi.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 15.10.12 - klo:19:55
Saksalaisen ADAC:in 2011 vikatilastossa joka siis koskee enimmäkseen tiellejäämisiä, volvo on edustettuna kahdessa luokassa, keskiluokassa S40/V50 ja isossa luokassa S60/S70/S80/V70. Ja molemmissa oman luokkansa huonoin auto.

http://www.adac.de/sp/presse/_mmm/jpg/Pannenstatistik%202011_124178.JPG

Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Klapikauppias - 15.10.12 - klo:20:02
Todennäköisesti 99% noita ei maastossa käytetä eikä ne sinne ole tarkoitettukaan, mutta on se kaupungissakin liukkaalla paljon mukavampi, kun tavallinen henkilöauto, ei jää risteykseen suhisemaan, vaan poistuu paikalta. Mutta on siinä toinenkin puoli, eli risteykseen tullessa pitää muistaa, että massa ei pysähdy, menee kyllä suhisten risteyksestä läpi jarrut pohjassa ;) Mulla ei volvoa koskaan ole ollut ja siihen en mitään kommentoi, mä vetelen tuota klapukärryä ~50 tuhatta kilsaa vuodes tuolla "huihailla", kitkat alla ympäri vuoden, eikä tulis muuta mieleenkään laittaa alle, kuin joka sysky uudet brigestonen kitkakumit, juhannuksen tietämillä heitän aina etupyörät taa, niin menee just tänne syksyyn.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: JD6630 - 15.10.12 - klo:21:40
Kerro toki, että miksi ajat kitkoilla kesällä? Jännitystä elämään kenties?
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Klapikauppias - 15.10.12 - klo:21:51
Joka talvelle uudet kumit, kesällä ne menee loppuun tuolla ajomäärällä, eli renkaita kuluu suurinpiirtein samanverran verrattuna kaksiin ja nuo on äänettömämmät, kuin tavalliset kesärenkaat, mitään jännittävää niillä ajelemisessa en ole huomannut, kuin joskus kevät talven sohjokeleille muutaman kerran on ollut tilapäisesti jarrutuksessa nastoja ikävä. Lisäksi ei ole sitten virkavallallakaan mitään sanomista. Jos olis talvella autos nastat täytyis jarrullises kärryskin olla, mutta 195/55*13c tyypin rengasta on ainoastaan ms merkinnällä, ei sinällään mikään romanttinen vedettävä, kun rengaspaine 6.5 baria  :o
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Latz - 15.10.12 - klo:21:53
Mihin tarvit maasturia?
Miten XC90 liittyy maasturiin?
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Toivo Tonta - 15.10.12 - klo:22:03
Joka talvelle uudet kumit, kesällä ne menee loppuun tuolla ajomäärällä, eli renkaita kuluu suurinpiirtein samanverran verrattuna kaksiin ja nuo on äänettömämmät, kuin tavalliset kesärenkaat, mitään jännittävää niillä ajelemisessa en ole huomannut, kuin joskus kevät talven sohjokeleille muutaman kerran on ollut tilapäisesti jarrutuksessa nastoja ikävä. Lisäksi ei ole sitten virkavallallakaan mitään sanomista. Jos olis talvella autos nastat täytyis jarrullises kärryskin olla, mutta 195/55*13c tyypin rengasta on ainoastaan ms merkinnällä, ei sinällään mikään romanttinen vedettävä, kun rengaspaine 6.5 baria  :o
Kyllä saa nastoilla ko. rengasta. Ainakin V70 visco tekniikkaan perustuvana ei vedä paikaltaan lähtiessä takapyörillään yhtään! Auto lisäksi toimii kuten Volvo on sen tarkoittanut ;D
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Klapikauppias - 15.10.12 - klo:22:17
Kyllä saa nastoilla ko. rengasta. Ainakin V70 visco tekniikkaan perustuvana ei vedä paikaltaan lähtiessä takapyörillään yhtään! Auto lisäksi toimii kuten Volvo on sen tarkoittanut ;D
[/quote]

Täälläpäin ainakin kaikki rengaskauppiaat nosti kädet pystyyn, tavallista rengasta kyllä saa mutta tuo c-tekee siitä aika harvinaisen, ekan kerran, kun multa meni kärrystä rengas niitä ei ollut koko suomessa, ruotsista saatiin yks, viikonpäästä. Sanoin rengasliikkees, että mä en kulje kyselemäs mitä ne tänään maksaa, kunhan tiedän mistä niitä saa heti, että kato, että sulla on niitä aina mua varten yks sarja varastos, kaks viimekertaa,  kun huomasin, että on taas kummi päältä halkeemassa soitin matkalta kuorma päällä, että olen tulos, hallin ovet aukes, kun ajoin pihaan ja ukot alko vaihtaa rengasta mä kävin kassalla ja jatkoin matkaa ;D Eli nyt palvelu pelaa niin, kun sen pitää.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Toivo Tonta - 15.10.12 - klo:22:23
Kyllä saa nastoilla ko. rengasta. Ainakin V70 visco tekniikkaan perustuvana ei vedä paikaltaan lähtiessä takapyörillään yhtään! Auto lisäksi toimii kuten Volvo on sen tarkoittanut ;D

Täälläpäin ainakin kaikki rengaskauppiaat nosti kädet pystyyn, tavallista rengasta kyllä saamu tuo c-tekee siitä aika harvinaisen, ekan kerran, kun multa meni kärrystä rengas niitä ei ollut koko suomessa, ruotsista saatiin yks, viikonpäästä. Sanoin rengasliikkees, että mä en kulje kyselemäs mitä ne tänään maksaa, kunhan tiedän mistä niitä saa heti, että kato, että sulla on niitä aina mua varten yks sarja varastos, kaks viimekertaa,  kun huomasin, että on taas kummi päältä halkeemassa soitin matkalta kuorma päällä, että olen tulos, hallin ovet aukes, kun ajoin pihaan ja ukot alko vaihtaa rengasta mä kävin kassalla ja jatkoin matkaa ;D Eli nyt palvelu pelaa niin, kun sen pitää.
[/quote]
Se on todennäköisesti sama M+S pinta nastoilla, ei ole vielä renkaat tullu.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Klapikauppias - 15.10.12 - klo:22:26
Eli joku ammuskelee siihen ite aikansa kuluksi nastoja, ei niissä ainakaan valmiita reikiä ole :D Kyllähän noita muutama firma valmistaa, ainakin mulla on kahden eri merkkistä pyörää nyt alla ja ensimmäiset oli vielä kolmatta, kaikki lienee jostain "aasianmaista".
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Toivo Tonta - 15.10.12 - klo:22:34
Eli joku ammuskelee siihen ite aikansa kuluksi nastoja, ei niissä ainakaan valmiita reikiä ole :D Kyllähän noita muutama firma valmistaa, ainakin mulla on kahden eri merkkistä pyörää nyt alla ja ensimmäiset oli vielä kolmatta, kaikki lienee jostain "aasianmaista".
Olikohan alle 20€ nastoilla kalliimpi.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Klapikauppias - 15.10.12 - klo:22:41
Eli joku tekee sitä m+s renkaaseen aikansa kuluksi, tarkistin juuri googgelilla, että virallisesti sellaista ei ole olemassakaan, niillä on jopa erivapaus, että saa vetää nastaveturilla tai ilman. Sinällään rengas on aika tyyris jo sellaisenaankin, olikohan viimeks 150 kipale. Eli paljon edullisemmaksi tulisi joku "hiace" kummeilla oleva kippikärry(niitä vielä menee vähemmän), mutta tuossa on etuna mataluus, saa kipattua autotallissa/katoksessa sivulleppäin, lisäksi tuo on vakaa kärry vetää vaikka kolisteleekin ja tärähtelee, mutta ei lähde luikertelemaan hetikään niin helposti, kun isopyöräiset.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Toivo Tonta - 15.10.12 - klo:22:48
Eli joku tekee sitä m+s renkaaseen aikansa kuluksi, tarkistin juuri googgelilla, että virallisesti sellaista ei ole olemassakaan, niillä on jopa erivapaus, että saa vetää nastaveturilla tai ilman. Sinällään rengas on aika tyyris jo sellaisenaankin, olikohan viimeks 150 kipale. Eli paljon edullisemmaksi tulisi joku "hiace" kummeilla oleva kippikärry(niitä vielä menee vähemmän), mutta tuossa on etuna mataluus, saa kipattua autotallissa/katoksessa sivulleppäin, lisäksi tuo on vakaa kärry vetää vaikka kolisteleekin ja tärähtelee, mutta ei lähde luikertelemaan hetikään niin helposti, kun isopyöräiset.
Ahaa, katsakonttorilla olivat eri mieltä. Jokatapauksessa aika liukkaat tietyllä kelillä. Vanteineen nastoineen alle 200.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: JoHaRa - 16.10.12 - klo:06:10
Tuommoisella autolla on kiva ohitella pikkuaudeja ja sillä on kiva kaasutella liikennevaloissa  ;D

Mutta voimaa ja painoa on liikaa -> alustaremontteja noihin on tehty ja tehdään
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: arzyboy - 16.10.12 - klo:06:26
Alustaremonttien teko on jo niin yleistä muissakin autoissa ettei tuota osaa edes enää viaksi laskea... Hienoja monivarsituentoja ja paljon pieniä puslia. Voi toimiakin tasaisilla saksalaisteillä, mutta suomessa hieman erilaiset tiet ja olosuhteet.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: JoHaRa - 16.10.12 - klo:06:34
Alustaremonttien teko on jo niin yleistä muissakin autoissa ettei tuota osaa edes enää viaksi laskea... Hienoja monivarsituentoja ja paljon pieniä puslia. Voi toimiakin tasaisilla saksalaisteillä, mutta suomessa hieman erilaiset tiet ja olosuhteet.

Alustaremontilla ja alustaremontilla on eroa  ;D

Joskus vaihdetaan tunnissa joku 15€:n pusla 250 000 km:n kohdalla, joskus revitään KAIKKI auki 50 tuhannen välein.. Ja näissä raskaissa autoissa on just noita vaikeita korjauksia. Ja samalla "vaivalla" vaihdetaan laakerit ja iskarit  ::)
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Peurajussi - 16.10.12 - klo:07:50


Juttelin kaverin kanssa joka on ajanut Yarisilla yli 350 tuhatta ja meinaa ajaa niin kauan kuin kestää. Etuiskarit on kertaalleen vaihtanut.  ;D Ei sillä että pitäisin Toyotaa lujana, mutta hyvä esimerkki siitä kun auto on kevyt ja tehty "tasapainoisesti" niin melkoisilla kipoilla ajetaan isoja matkoja.

Mutta kyyti on luonnollisesti jo melko hirveää. Laittaa aikuisen miehen käymään Tena -ostoksilla kun tuollaisella vähän lirvauttaa.  :o
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: JoHaRa - 16.10.12 - klo:07:54
Kaikki pilkkaa aina Opeleita, mutta eka 12€:n pusla piti vaihtaa 380 000 kohdalla. Samalla vaihdoin alkuperäiset iskarit uusiin, jotka toimivat huonommin  :-\

Vanhan "maasturin" alustaan uppoaa rahaa ihan sairaasti  ;D Ikivanhaan vielä enemmän, osista osataan pyytää ihan hyvin.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: supersammakko - 16.10.12 - klo:08:16
Todennäköisesti 99% noita ei maastossa käytetä eikä ne sinne ole tarkoitettukaan, mutta on se kaupungissakin liukkaalla paljon mukavampi, kun tavallinen henkilöauto, ei jää risteykseen suhisemaan, vaan poistuu paikalta.
Tästä samaa mieltä, talvikelillä ei varsinaisesti ole ollut normaalia henkilöautoa ikävä. Kaksi asiaa joista en enää luovu, automaattivaihteisto ja neliveto. Tai *****ilkaa vaan että eihän se ole oikea neliveto vaan haldex, mutta kun sillä tekniikalla ei ole mulle mitään väliä, paremmin se kuitenkin loskassa kulkee...  ;D

Passattiin joutuu harvase vuosi vaihtamaan jonkun nivelen alakertaan, mutta en sitäkään kovin suurena riesana jaksa pitää. Keskimääräinen kustannus paikallisessa korjaamossa on ollut osa+vaihto noin 150 euroa. Jos tällä huolenpidolla pääsee taas vuoden, tai hyvässä lykyssä kaksikin, eteenpäin niin aika helppoa on.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: arzyboy - 16.10.12 - klo:11:24
On varmasti eroa eri merkkien välillä puslien kestävyydessä... Saksalaiset ja ruotsalaiset taitaa olla huonoimmasta päästä keskimäärin. Meillä oli just lomittaja jolla oli passat ollut aikaisemmin ja tuumas että siihen sai kerran vuodessa laittaa alustan uusiksi puslien osalta ::) Mulla oli aikaisemmin audi a4 ja siinäkin piti tehdä puslaremppaa pariin otteeseen. Tuntuis joku paikka kolisevan alustassa tässä meidän nykyisessä santassakin. Pitää katella ennen katsastusta mistä johtuu. Ongelmahan näissä kaupunkilaistuneissa maastureissa on tosiaan se että monessa on samat alustarakenteet kuin henkilöautoissa vaikka painoa on huomattavasti enemmän. No onhan tuolla meidän autolla matkaa takana jo reilusti 130 tkm...
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Terminator II - 16.10.12 - klo:11:56
Siihen ei tarvita katumaasturia että alakerta menee uusiksi. Meilla kiaan on uusittu toinen raidetangonpää, etuvakaajien tukitangot, takatukivarret molemmat, takahelmat pyörien edestä, ja nyt menee toinen raidetangon pää uusiksi ja autolla ajettu 150000km
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Aron Viestitin - 16.10.12 - klo:13:06
Noissa kaupunkimaastureiden nelivedoissa on isot erot. Parhaimmat taitaa olla mitukan outlander ja sen ranskalaiset serkut sekä nissan x-trail. Subarulla ja land roverilla ainakin perinteetkin velvoittaisi tekemään hyvän nelivedon ???

Allekirjoitetaan tämä. Mulla oli ennen Land Rover Freelander II jossa siis periaatteessa sama haldex kuin nykyisessä XC Volvossani. Ero on hämmästyttävän iso, Volvo on liukkaalla paljon levottomampi. Jotenkin Lantikassa on osattu ohjauslogiikka tehdä niin hyvin että melkein vastaa oikeaa nelivetoa.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Kloppi - 16.10.12 - klo:13:43
Passattiin joutuu harvase vuosi vaihtamaan jonkun nivelen alakertaan, mutta en sitäkään kovin suurena riesana jaksa pitää. Keskimääräinen kustannus paikallisessa korjaamossa on ollut osa+vaihto noin 150 euroa. Jos tällä huolenpidolla pääsee taas vuoden, tai hyvässä lykyssä kaksikin, eteenpäin niin aika helppoa on.

Juu, tuttua on tuo meidänkin Pasuunassa. Mutta päätin tehdä kokeilun muutama vuosi sitten, ostin koko setin etupäähän Lemförderiltä, vaikka vaihtaa olisi tarvinnut taas vain yksi osa. Nyt on saanut ajaa muutaman vuoden ilman remontteja. Ja kun aikaa ei kuitenkaan kaikkien vaihtamiseen kerralla mene hirvittävän paljon enempää kuin yksittäisen vaihtamiseen, niin mun mielestäni oli kyllä hyvinkin kannattava veto.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: SAS - 16.10.12 - klo:14:12
Vikatilastojen kruunaamaton kuningas tämä 90.
VW tourage V10 siinä olisi autoa kummasti ja on luotettava tekniikka.
Niin tuo ysikymppinen on ollut tosi vikainen se jopa pääsi viiden epäluotettavimman auton joukkoon elokuussa se jos mikään on tuon hintaselle autolle saavutus,ehkä heikon volvo mitä on tehty ikinä.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: roadman - 17.10.12 - klo:11:13
Tuoreet terveiset ruottin maalta.Volvoon älä koske kahta metriä lyhyemmällä kepillä.
 ;D
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: icefarmer - 17.10.12 - klo:12:34
Siihen ei tarvita katumaasturia että alakerta menee uusiksi. Meilla kiaan on uusittu toinen raidetangonpää, etuvakaajien tukitangot, takatukivarret molemmat, takahelmat pyörien edestä, ja nyt menee toinen raidetangon pää uusiksi ja autolla ajettu 150000km
Taas osuu pilkka omaan nilkkaan, sinähän apilaksen kans vertaat mielellään suomalaista duunaria korealaiseen ;D ;D ;D ;D

Mut mitä auton alustaan tulee niin heikon tien varressa  asuvan kannattaa ostaa semmonen auto jossa edessä mac perssonin pyöräntuenta ja takana jonkin lainen jäykkä akseli tai yhdysheiluri vai mikä piru se oli nimeltään...  osat on halpoja, ratas ei oo kieros pienestä routamontusta ja joka nupinvaihdon älkeen ei tartte pulittaa muutamaa kymppiä pyörien suuntauksesta ja yleensä ottaen ajo-ominaisuudet huonoissa olosuhteissa on sitä paremmat mitä yksinkertaisemmat alustarakenteet ovat ;) ;) ;) ;)
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: roadman - 17.10.12 - klo:12:56
Siihen ei tarvita katumaasturia että alakerta menee uusiksi. Meilla kiaan on uusittu toinen raidetangonpää, etuvakaajien tukitangot, takatukivarret molemmat, takahelmat pyörien edestä, ja nyt menee toinen raidetangon pää uusiksi ja autolla ajettu 150000km
Taas osuu pilkka omaan nilkkaan, sinähän apilaksen kans vertaat mielellään suomalaista duunaria korealaiseen ;D ;D ;D ;D

Mut mitä auton alustaan tulee niin heikon tien varressa  asuvan kannattaa ostaa semmonen auto jossa edessä mac perssonin pyöräntuenta ja takana jonkin lainen jäykkä akseli tai yhdysheiluri vai mikä piru se oli nimeltään...  osat on halpoja, ratas ei oo kieros pienestä routamontusta ja joka nupinvaihdon älkeen ei tartte pulittaa muutamaa kymppiä pyörien suuntauksesta ja yleensä ottaen ajo-ominaisuudet huonoissa olosuhteissa on sitä paremmat mitä yksinkertaisemmat alustarakenteet ovat ;) ;) ;) ;)

Hehhheh että tosta jääviljelijän tekstisä sais aika mehukkaan vastauksen mutta kun ei sisälly  aiheeseen  ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: icefarmer - 17.10.12 - klo:13:20
Siihen ei tarvita katumaasturia että alakerta menee uusiksi. Meilla kiaan on uusittu toinen raidetangonpää, etuvakaajien tukitangot, takatukivarret molemmat, takahelmat pyörien edestä, ja nyt menee toinen raidetangon pää uusiksi ja autolla ajettu 150000km
Taas osuu pilkka omaan nilkkaan, sinähän apilaksen kans vertaat mielellään suomalaista duunaria korealaiseen ;D ;D ;D ;D

Mut mitä auton alustaan tulee niin heikon tien varressa  asuvan kannattaa ostaa semmonen auto jossa edessä mac perssonin pyöräntuenta ja takana jonkin lainen jäykkä akseli tai yhdysheiluri vai mikä piru se oli nimeltään...  osat on halpoja, ratas ei oo kieros pienestä routamontusta ja joka nupinvaihdon älkeen ei tartte pulittaa muutamaa kymppiä pyörien suuntauksesta ja yleensä ottaen ajo-ominaisuudet huonoissa olosuhteissa on sitä paremmat mitä yksinkertaisemmat alustarakenteet ovat ;) ;) ;) ;)

Hehhheh että tosta jääviljelijän tekstisä sais aika mehukkaan vastauksen mutta kun ei sisälly  aiheeseen  ;D ;D ;D
keskustelujen laaja-alaisuushan on agronetin yksi lukemattomista valteista ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Antidesantti - 17.10.12 - klo:17:52
Tuoreet terveiset ruottin maalta.Volvoon älä koske kahta metriä lyhyemmällä kepillä.
 ;D

Geely.     ::)
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: roadman - 17.10.12 - klo:18:04
Alustaremonttien teko on jo niin yleistä muissakin autoissa ettei tuota osaa edes enää viaksi laskea... Hienoja monivarsituentoja ja paljon pieniä puslia. Voi toimiakin tasaisilla saksalaisteillä, mutta suomessa hieman erilaiset tiet ja olosuhteet.

Alustaremontilla ja alustaremontilla on eroa  ;D

Joskus vaihdetaan tunnissa joku 15€:n pusla 250 000 km:n kohdalla, joskus revitään KAIKKI auki 50 tuhannen välein.. Ja näissä raskaissa autoissa on just noita vaikeita korjauksia. Ja samalla "vaivalla" vaihdetaan laakerit ja iskarit  ::)

 niin on eroa ja eroa. Tuolla meidän murrosikään tulevalla pajerolla päästelty lähes 400t km, eikä ole alustaan vaihdettu puslan puslaa. Toissa vuonna katsastusmies  vinkkas että takapuolen puslia pitäis uusia jotta menee seuraavan kerran läpi. Läpi meni, eikä niitä puslia vaihdettu. joka päivä rummutaan sorateitä hurumykke.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: raipe - 17.10.12 - klo:18:46
Alustaremonttien teko on jo niin yleistä muissakin autoissa ettei tuota osaa edes enää viaksi laskea... Hienoja monivarsituentoja ja paljon pieniä puslia. Voi toimiakin tasaisilla saksalaisteillä, mutta suomessa hieman erilaiset tiet ja olosuhteet.

Alustaremontilla ja alustaremontilla on eroa  ;D

Joskus vaihdetaan tunnissa joku 15€:n pusla 250 000 km:n kohdalla, joskus revitään KAIKKI auki 50 tuhannen välein.. Ja näissä raskaissa autoissa on just noita vaikeita korjauksia. Ja samalla "vaivalla" vaihdetaan laakerit ja iskarit  ::)

 niin on eroa ja eroa. Tuolla meidän murrosikään tulevalla pajerolla päästelty lähes 400t km, eikä ole alustaan vaihdettu puslan puslaa. Toissa vuonna katsastusmies  vinkkas että takapuolen puslia pitäis uusia jotta menee seuraavan kerran läpi. Läpi meni, eikä niitä puslia vaihdettu. joka päivä rummutaan sorateitä hurumykke.

Maaseudun autoiksi maasturit(oikeat)on tarkoitettukin.Krosoverit on satunnaisia mökilläkäyntejä varten.Saa sitten viikolla työpaikalla kehua että mun äksee menee siitä kun maalaisten traktoritkin.
Voi miten se puskee läpi auraamattoman mökkitien,tiäksä!
Mulla on ittellä ryskäautona Dodge Ram 1 ja se on tehty aikoinaan kestämään.Kulutus on hieman suurenlainen ja Nissan Kubistarilla käytännössä liikun.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: realisti - 17.10.12 - klo:19:02
Itte en pärjäisi ilman nelivetoa. Nyt on ajossa letukka -04 mallia, paljon tulee sellaista keikkaa että tarttee ajaa nelivedolla. Toisena autona menee ihan hyvin takatuuppari, mutta seuraavassa vaihdossa taidan senkin tilalle etsiä 4-maticin.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: raipe - 17.10.12 - klo:19:26
Itte en pärjäisi ilman nelivetoa. Nyt on ajossa letukka -04 mallia, paljon tulee sellaista keikkaa että tarttee ajaa nelivedolla. Toisena autona menee ihan hyvin takatuuppari, mutta seuraavassa vaihdossa taidan senkin tilalle etsiä 4-maticin.

Jenkki pickupilla vetää 4-wd:llä aivan uskomattomalla voimalla.Ja kantavuus on oikeesti tupla mitä luvataan.Jos mulla olisi rahaa niin hankkisin uudemman Dodgen Cumminsin moottorilla.Nykypelissä on 6l v8 pensa ja kulutus on n.14l/100km.Enemmänkin menisi.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: realisti - 17.10.12 - klo:19:30
6.6 duramax vie sekalaisessa työhommassa n.10 litraa, eli saman verran kuin l200 mitsu. Tällä hetkellä tuntuu todella asialliselta peliltä, vaikka en mikään "jenkkimies" olekaan.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Terminator II - 17.10.12 - klo:19:46
Siihen ei tarvita katumaasturia että alakerta menee uusiksi. Meilla kiaan on uusittu toinen raidetangonpää, etuvakaajien tukitangot, takatukivarret molemmat, takahelmat pyörien edestä, ja nyt menee toinen raidetangon pää uusiksi ja autolla ajettu 150000km
Taas osuu pilkka omaan nilkkaan, sinähän apilaksen kans vertaat mielellään suomalaista duunaria korealaiseen ;D ;D ;D ;D

Mut mitä auton alustaan tulee niin heikon tien varressa  asuvan kannattaa ostaa semmonen auto jossa edessä mac perssonin pyöräntuenta ja takana jonkin lainen jäykkä akseli tai yhdysheiluri vai mikä piru se oli nimeltään...  osat on halpoja, ratas ei oo kieros pienestä routamontusta ja joka nupinvaihdon älkeen ei tartte pulittaa muutamaa kymppiä pyörien suuntauksesta ja yleensä ottaen ajo-ominaisuudet huonoissa olosuhteissa on sitä paremmat mitä yksinkertaisemmat alustarakenteet ovat ;) ;) ;) ;)

Mersu meni pilalle kun Suomessa rupeavat tekemään ;D ;D ;D ;D ;D

Kyllä tuossa meidän kylätiellä pystyy ihan hyvin 80-100 ajamaan. No onhan toiset tekee autoja toiset säilykepurkkeja. Euroopassa ja aasiassa tehdään niitä säilykepurkeja ja amerikoissa autoja.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Ala-Pertti - 17.10.12 - klo:19:54
6.6 duramax vie sekalaisessa työhommassa n.10 litraa, eli saman verran kuin l200 mitsu. Tällä hetkellä tuntuu todella asialliselta peliltä, vaikka en mikään "jenkkimies" olekaan.


Jenkillä saa ajaa kahdestaankin, eikä siinä ole kypäräpakkoa. ;D
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Greenpwr - 17.10.12 - klo:20:03
Mersu meni pilalle kun Suomessa rupeavat tekemään...

 ...ei kai tuo yli kymmenen vuotiaisiin vaikuta?
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Hervast - 17.10.12 - klo:21:08
Itse tykkään ottaa nelikon hyödyt kotiin ja karsia ne haittapuolet minimiin. Tästäsyystä on perheessä 2 torsen nelikkoa, niissä voimansiirto kestää, mutta toisaalta siellä ei ole "puoltatonnia" rautaa pyörimässä, joten kulutuslisä on minimaalinen. Esim. emännän tdi passatti vei vakiotällissä alle 5 matka-ajossa helposti. Ittellä kohta 25 vuotias Audi vie viitoskoneella vähemmän bensaa kuin mikään etuvetoinen vastaavanlaisella motilla varustettu Volvo.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: mää vai - 17.10.12 - klo:21:23
Maasturissa on runko ja jäykkä takaakseli! Esim. uusi Land Cruiser ja on luotettavuus tilastoissa hiukan eripäässä ku vollet tai volsut ;D
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: SAS - 17.10.12 - klo:21:24
Nelivetomaasturi on ehdoton,on niin mukava kuhauttaa laanille kun menee hakkuulle.Alennusvaihde pitää olla .
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Hervast - 17.10.12 - klo:21:44
Maasturissa on runko ja jäykkä takaakseli! Esim. uusi Land Cruiser ja on luotettavuus tilastoissa hiukan eripäässä ku vollet tai volsut ;D

No torsen tasuri on siinäkin, joten jos olisi A. rahaa ja B. tarvetta maastokelpoiselle autolle, joka vetää tarvittaessa eleettömästi tonneja kuormaa, niin lantaruisku vois olla varteenotettava vaihtoehto. Yllättävän näppärä peli ajolleen, ollakseen täysverinen maastoauto.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: SAS - 17.10.12 - klo:21:51
Maasturissa on runko ja jäykkä takaakseli! Esim. uusi Land Cruiser ja on luotettavuus tilastoissa hiukan eripäässä ku vollet tai volsut ;D

No torsen tasuri on siinäkin, joten jos olisi A. rahaa ja B. tarvetta maastokelpoiselle autolle, joka vetää tarvittaessa eleettömästi tonneja kuormaa, niin lantaruisku vois olla varteenotettava vaihtoehto. Yllättävän näppärä peli ajolleen, ollakseen täysverinen maastoauto.
Land criusen heikoin lenkki on moottori ,kansi ongelmat .
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Latz - 17.10.12 - klo:22:18
Maasturissa on runko ja jäykkä takaakseli! Esim. uusi Land Cruiser ja on luotettavuus tilastoissa hiukan eripäässä ku vollet tai volsut ;D

No torsen tasuri on siinäkin, joten jos olisi A. rahaa ja B. tarvetta maastokelpoiselle autolle, joka vetää tarvittaessa eleettömästi tonneja kuormaa, niin lantaruisku vois olla varteenotettava vaihtoehto. Yllättävän näppärä peli ajolleen, ollakseen täysverinen maastoauto.
Land criusen heikoin lenkki on moottori ,kansi ongelmat .

Tekisi mieli sanoa että höpöhöpö. Pajeron kansi laukeaa sitten kun kilometrejä on mittarissa 400 000. Lantikan kansi ei hajoa vielä sitten. Pellit hajoaa. Pajorosta hajoaa takarunko, vauhtipyörä ja se se kansi.

Lantikka on paskapeltisenä aivan ylihintainen. Samalla hintaa saa 3 paskaa Pajeroa.

Lantikka imee ainetta paljon enemmän kun Pajero joka on henkilöautomaisempi. Plussaa Lantikalle mahdollinen etuvinssi ja HJ61:n täyslukot.

Renkaat on sitten A ja O. Maastokelposta autoa ei ole näillä perusrenkailla.

Aihe vähän karkasi oikeisiin maastureihin.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: Solifer1 - 17.10.12 - klo:22:22
Hinurinlavalla tänään iissä (kärkkäisen pihassa) näin ko volvon,pellit oli ehjät eli varmaanki tekninen vika.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: mää vai - 17.10.12 - klo:22:42
Maasturissa on runko ja jäykkä takaakseli! Esim. uusi Land Cruiser ja on luotettavuus tilastoissa hiukan eripäässä ku vollet tai volsut ;D

No torsen tasuri on siinäkin, joten jos olisi A. rahaa ja B. tarvetta maastokelpoiselle autolle, joka vetää tarvittaessa eleettömästi tonneja kuormaa, niin lantaruisku vois olla varteenotettava vaihtoehto. Yllättävän näppärä peli ajolleen, ollakseen täysverinen maastoauto.
Land criusen heikoin lenkki on moottori ,kansi ongelmat .

Kyllä näis uusissa on noi suutinten tiivisteet mitä vaihdettu takuuseen se ongelma eikä kansi. Noiden tiivisteiden takia on koneita lopulta kilahtanutkin. Torsen on juu mutta saa lukittua kun esim. monet muut "nelivedot" ei sisällä mitään namiskoja kuljettajan käytettäväksi.

Tossa jo Hj:sta puhuttiin mut ne on vähissä ku vero pahimmillaan tonnin luokka/vuosi ja on Esabilla tehty "vikakoodinlukua" riitävästi.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: metsajussi - 17.10.12 - klo:22:43

Tekisi mieli sanoa että höpöhöpö. Pajeron kansi laukeaa sitten kun kilometrejä on mittarissa 400 000. Lantikan kansi ei hajoa vielä sitten. Pellit hajoaa. Pajorosta hajoaa takarunko, vauhtipyörä ja se se kansi.

Lantikka on paskapeltisenä aivan ylihintainen. Samalla hintaa saa 3 paskaa Pajeroa.

Lantikka imee ainetta paljon enemmän kun Pajero joka on henkilöautomaisempi. Plussaa Lantikalle mahdollinen etuvinssi ja HJ61:n täyslukot.


Mua sekoittaa tässä kun olen tottunut että Lantikka on semmoinen Land Rover eikä tojota cruiseri :-)
Kaverilla oli tuollainen oikea Lantikka ja se oli kyllä aika työkalu.
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: mää vai - 17.10.12 - klo:22:44

Tekisi mieli sanoa että höpöhöpö. Pajeron kansi laukeaa sitten kun kilometrejä on mittarissa 400 000. Lantikan kansi ei hajoa vielä sitten. Pellit hajoaa. Pajorosta hajoaa takarunko, vauhtipyörä ja se se kansi.

Lantikka on paskapeltisenä aivan ylihintainen. Samalla hintaa saa 3 paskaa Pajeroa.

Lantikka imee ainetta paljon enemmän kun Pajero joka on henkilöautomaisempi. Plussaa Lantikalle mahdollinen etuvinssi ja HJ61:n täyslukot.


Mua sekoittaa tässä kun olen tottunut että Lantikka on semmoinen Land Rover eikä tojota cruiseri :-)
Kaverilla oli tuollainen oikea Lantikka ja se oli kyllä aika työkalu.

Juuri näin!
Otsikko: Vs: XC90
Kirjoitti: maraani - 17.10.12 - klo:23:03

Tekisi mieli sanoa että höpöhöpö. Pajeron kansi laukeaa sitten kun kilometrejä on mittarissa 400 000. Lantikan kansi ei hajoa vielä sitten. Pellit hajoaa. Pajorosta hajoaa takarunko, vauhtipyörä ja se se kansi.

Lantikka on paskapeltisenä aivan ylihintainen. Samalla hintaa saa 3 paskaa Pajeroa.

Lantikka imee ainetta paljon enemmän kun Pajero joka on henkilöautomaisempi. Plussaa Lantikalle mahdollinen etuvinssi ja HJ61:n täyslukot.


Mua sekoittaa tässä kun olen tottunut että Lantikka on semmoinen Land Rover eikä tojota cruiseri :-)
Kaverilla oli tuollainen oikea Lantikka ja se oli kyllä aika työkalu.

Juuri näin!
Mää en enää jaksanu tuohon nimittelyyn puuttua, mutta LandCruiser Ei ole "lantikka".

16 vuotta ajelin ToyotaLC:llä ja pelkästään hyviä kokemuksia. Toki härvelit oli varsin iäkkäitä jo mulle saapuessaan (10 yuotta, 9 vuotta ja viimeisin oli HDJ, joka oli 13 vuotta käytetty kun tuli mulle). Remppoja tietysti tuon ikäisiin jo tehtiin, mut ei koneelle/laatikolle yhteenkään. Ekan kilometrejä en muista. Toisessa ajoin kilsat 411 tkm -  575 tkm ja HDJ:ssä 427 tkm - 639 tkm. HDJ meni sitten sukulaiselle ja siinä on nyt about 730 tkm mittarissa. Ja joka kerta kun se pihalla käy, niin liikutun, miten kauniisti sen kuutosmoottori voikaan käydä... *ikävä*

Mulle noi sopi käteen, tosin aattelin, että HDJ oli mulle liian "hieno (ja liian kallis se olikin), mutta sen tarviin silloin penkkien vuoksi (=yhdeksänpaikkainen). HJ61 oli mun auto kaikin puolin, katsastin siihen 33" renkaatkin. Tuonne väliin sopi sitten vuoden kohellus seitsemän hengen Patrollilla, jossa oli turboton kuutonen. Kyllä senkin kanssa pärjäs, mutta olihan se ihan eri auto mitä Toyota. Kerran heikkona hetkenä kun jo melkein olin luopunu toivosta, niin koeajoin Pajeron. Onnex ei tullu sitä ostettua, kun vähän sen jälkeen löysin HDJ:n :)

Kulutus noilla oli mun ajossa reilua kymppiä, vois melkein sanoa, että 11 litraa sadalla. Ja verot ihan hirveet henkilöautona. Eka HJ60 katsastettiin "vanhalla säännöllä" pakuksi heinäkuussa 1993.

Niinno sitten tulikin tää uus suhde, uusi harraste ja uudet rahareiät...nyt mennään parikymmentä vuotta vanhalla opeliskilla ja haaveillaan, että joskus vielä...