Juu tuo kierrosten ja vauhdin ylläpito auttaa jos sulake on siellä hitaammin pyörivissä osissa. Mutta jos se heikko paikka on jo pian moottorin jälkeen niin silloin ei auta.
Vääntö tulee, vääntö tappaa. Ja tosiaan ne värinät kuten viisaasti jo mainitiin. Kuutosen värinät eivät kai normaalisti ole niin pahoja kuin vaikka ison kolmoskoneen.
Käyttöhän sen lopulta ratkaisee, ns. kovaa käyttöä ei välttämättä kovin pitkään kestä.
Taas jos tehoja otetaan samaan aikaan voa, hydrauliikka ja veto niin kestää hyvinkin.
Joku äkeen veto ehkä pahinta jos äes on sen verran suuri että ei kuitenkaan saa kovin vauhtia peliin. Tappavaa vääntöä aamusta iltaan...
Nämä erilaiset lisätehot, SigmaPowerit sun muut ovat tavallaan fiksuja, niitä on vaikeampi väärinkäyttää. Toisaalta tulee mieleen että olisiko sittenkin yksinkertaisempaa vaan laittaa oikea määrä oikeaa rautaa oikeaan paikkaan?
Mun henk. koht. mielipide on kyllä se että jos tarvii ison koneen niin sitten hankkii sellaisen. Tulee pitkän kaavan mukaan helpommaksi ja halvemmaksi. Mutta se on vaan mun mielipide eikä mikään absoluuttinen totuus... Tykkään koneesta jota voi huoletta käyttää kaiken mitä siitä irti saa, pidempäänkin, miettimättä että meneekö tämä nyt jo rääkkäyksen puolelle.
Poislukien sitten nämä joissa on lähes sama voimansiirtotekniikka läpi koko mallisarjan. Yleensä sitten pienimmissä ylimitoitettu ja suurimmissa hiinä ja hiinä.
Olen yhtä konettani piristänytkin mutta varovasti, pysytellen siellä 10-15% lisäyksessä. Kun pumppu ja suuttimet olivat muutenkin tiensä päässä niin valittiin sitten hiukan väljemmät palikat. Vaihtui pumppumalli ja isommat suuttimet.
Näihin vuosiin en ole joutunut tekemään yhtään kuormituksesta johtuvaa voimansiirtoremonttia enkä sellaisia yhtään kaipaakaan. Ei ole oikein varaa sellaisiin, nykykoneissa kovin arvokasta puuhaa. Kop kop kop...
Saa niitä ongelmia moottoriinkin. Jäähdytys voi jäädä kesyksi, alkaa mennä kansipahveja, öljyä palaa jne. Hyvä esimerkki oli nämä jälkiturbotetut ja -viritetyt massikan 590-595. Ei niistä moottoreista raskaaseen käyttöön ollut. Maahantuojan virittämät 3060-mallit kärsivät nekin, hitusen pienempikoneinen tehdasturbo 3070 tuntuu moottorin osalta kestävän huomattavasti paremmin.
Mä en tästä aiheesta sotke enempää, kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee :-)
Paljonhan riippuu siitäkin että aikooko konetta pitää 2000, 5000 vai 15 000 h. Ei ne heti hajoa kuitenkaan.