Ketju pitää kiristää ketjupyörän oikeassa assennossa.
Siis missä asennossa ja miksi? Kiristys taisi olla sopiva, kun ketju liikkuu naheasti ketjupyörän päällä alhaalla?
Alapyörän "piikki" alaspäin. Muuten tulee liian kireelle. Tuossa asennossa on ketju kireimmillään. Ketjun kireys on sopiva kun tuossa asennossa liikkuu vähän alapyörällä sivuttain. Jos kiristää muussa asennossa on pian taas löysällä kun ketju venyy. Yläpyörän kun tarkistaa niin näkee vaihtotarpeen. Normaalisti kun vaihtaa ketjun tarttee kyllä vaihtaa yläpyöränkin. Muutoin saa pian vaihtaa ketjun uudestaan.
Niin no näkeehän noita kympin säästövinkkejä. Yksi oli tehnyt päivän töitä ja kääntänyt yläpyörän ympäri. Pari vuotta meni, sitten olikin vähän useamman päivän remontti.