Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Wejjo - 13.01.12 - klo:19:43

Otsikko: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Wejjo - 13.01.12 - klo:19:43
kevään urakat yhteistyöporukas lisääntyy ja nyt tarvitaan äkeeseen päivitystä - nykyisel 750 nelirivisellä väderstatilla jään jalkoihin.

Väderstat, potila, multiva, joku muu?  Maalajit pehmeästä ravasta louheikkoon, jonkin verran tehokkasti kovettuvaa hiesupitoista.

Näkemyksiä, kokemuksia?
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Timppa - 13.01.12 - klo:20:05
8 meetrinen potila maaster vaan kehiin.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: mää vai - 13.01.12 - klo:20:37
8 meetrinen potila maaster vaan kehiin.

Kannatan! ei rahoja ruåttiin eikä hankkijaan. ;)
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: realisti - 13.01.12 - klo:20:39
potilan master on tosiaan melko pätevä laite, jos lompakko joskus riittää karhin päivitykseen niin on ykkösvaihtoehto.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Pro - 13.01.12 - klo:20:52
Ite laitoin multivan vaihtoon ja parkon 7000sh tulee tilalle. En edes muista kysyny tarjousta.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: kylmis - 13.01.12 - klo:20:54
Ei ole muita äkeitä kuin....

Multiva.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Maalaispoika - 13.01.12 - klo:21:05
Ei ole muita äkeitä kuin....

Multiva.

Ei meilläkään.  ;D
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: kusti65 - 13.01.12 - klo:21:14
Potilan Master saa äänen täältä. Teli ja niin isot pyörät kun saa. On toimiva ja avara. Paskan pikamultauskin tehdään nykyään tuolla. Eikä juuri tuki. :) :)
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: nilihaara - 13.01.12 - klo:21:22
   Minä olen vaatimaton. Minulle riittäs tuo nelirivinenkin isompi. 3 vuoteen ei nordicia ole koukkuun laitettu, joutas myyntiin. Ensi keväänä joku hehtaari perinteisellä äkeellä ajettavaa, muuten lautasmuokkain ja suorakylvö hoitaa homman. :D
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: SKN - 13.01.12 - klo:21:26
Erittäin viisas kommentti. Mitä ihmettä tekee näillä pöö-hinnoilla äkeellä :o Ja varsinkaan uudella?
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: kylmis - 13.01.12 - klo:21:30
Jo alkaa suorakylvö propaganda ;D

Isäntien traktoreista voi päätellä, että polttoaineenkulutuksella ei ole paskankaan merkitystä.

P.S. tänään napsahti postista energiaveron palautushakemus ;D
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Räkkyjooseppi - 13.01.12 - klo:21:30
Vaihdettiin toinen äkeistä Potilan masteriin 12000 ,ei ole vielä tullut.
Parko 8000 toisena .Äestettävää omaa alaa noin 480 ha.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Husokki - 13.01.12 - klo:21:38
Erittäin viisas kommentti. Mitä ihmettä tekee näillä pöö-hinnoilla äkeellä :o Ja varsinkaan uudella?

Mitä ihmettä niitä kesäkuun alussa märkään maahan kylvettyjä vihreitä suorakylvövehniä kuivaa syyskuun lopussa sormet kohmeessa näillä pöön-hinnoilla?
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: SKN - 13.01.12 - klo:21:41
Jo alkaa suorakylvö propaganda ;D

Isäntien traktoreista voi päätellä, että polttoaineenkulutuksella ei ole paskankaan merkitystä.

P.S. tänään napsahti postista energiaveron palautushakemus ;D
Viimeistään nyt tarvii herätä pöön kulutukseen. Ei propagandaa, pelkkää finanssipolitiikkaa. Luomukekkulit äestää, haraa, kultivoi, kyntää, ronkkii ja tonkii. Nyt kannattaa ehdottomasti investoida uuteen jättiläisäkeeseen ja 150tonnin 250kaakkiseen juoppoveturiin. Ehdottomasti, suosittelen lämmöllä. Ja viljelykseen pelkkää vehnää, keppi tanassa ja tikku pyllyssä mahdollisimman myöhäistä lajiketta ja kunnolliset lisätypetykset ja parit kolmet tautiainekierrokset. Antakaa poijaat vaan mennä.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: SKN - 13.01.12 - klo:21:43
Erittäin viisas kommentti. Mitä ihmettä tekee näillä pöö-hinnoilla äkeellä :o Ja varsinkaan uudella?

Mitä ihmettä niitä kesäkuun alussa märkään maahan kylvettyjä vihreitä suorakylvövehniä kuivaa syyskuun lopussa sormet kohmeessa näillä pöön-hinnoilla?
Joo, äkeeseen 40tonnia ja vehnästä irtoo 166e/tonni. Vihreestä suorakylvörehusta saa saman ja paikoin pareman hinnan ku Vaasan Pyllärin Fazer vehnästä. Valkuaislisä ei ees naurata, lähinnä itkettää.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: SKN - 13.01.12 - klo:21:44
Vaihdettiin toinen äkeistä Potilan masteriin 12000 ,ei ole vielä tullut.
Parko 8000 toisena .Äestettävää omaa alaa noin 480 ha.
Siinä taas yks oikeen finanssinero. Nilkka suorana pitkin ryytimaata ja tankissa vaan pyörylä kasvaa. Kyllä meillä poijaat rahaa on, ainaki polttoaineeseen. ***** pahvi............... ;D
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Valtramies - 13.01.12 - klo:21:45
Ite laitoin multivan vaihtoon ja parkon 7000sh tulee tilalle. En edes muista kysyny tarjousta.

Syy tähän?  :o
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: SKN - 13.01.12 - klo:21:46
Ite laitoin multivan vaihtoon ja parkon 7000sh tulee tilalle. En edes muista kysyny tarjousta.

Syy tähän?  :o
Kai sen loppu pöö-käteinen. Kävi ku nimimerkki Ojalalle uuden mustan varion lanseeraustilaisuudessa..... ;D
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Husokki - 13.01.12 - klo:21:53
Erittäin viisas kommentti. Mitä ihmettä tekee näillä pöö-hinnoilla äkeellä :o Ja varsinkaan uudella?

Mitä ihmettä niitä kesäkuun alussa märkään maahan kylvettyjä vihreitä suorakylvövehniä kuivaa syyskuun lopussa sormet kohmeessa näillä pöön-hinnoilla?
Joo, äkeeseen 40tonnia ja vehnästä irtoo 166e/tonni. Vihreestä suorakylvörehusta saa saman ja paikoin pareman hinnan ku Vaasan Pyllärin Fazer vehnästä. Valkuaislisä ei ees naurata, lähinnä itkettää.

Mutta mieti sitä, että kukkamultamiehet pärjää ilman äestä ja silti viljelevät tavanomaisesti...
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: SKN - 13.01.12 - klo:21:56
Erittäin viisas kommentti. Mitä ihmettä tekee näillä pöö-hinnoilla äkeellä :o Ja varsinkaan uudella?

Mitä ihmettä niitä kesäkuun alussa märkään maahan kylvettyjä vihreitä suorakylvövehniä kuivaa syyskuun lopussa sormet kohmeessa näillä pöön-hinnoilla?
Joo, äkeeseen 40tonnia ja vehnästä irtoo 166e/tonni. Vihreestä suorakylvörehusta saa saman ja paikoin pareman hinnan ku Vaasan Pyllärin Fazer vehnästä. Valkuaislisä ei ees naurata, lähinnä itkettää.

Mutta mieti sitä, että kukkamultamiehet pärjää ilman äestä ja silti viljelevät tavanomaisesti...
Kukkamultasilla on kuulemma kusta päässä. Eli KKP. Ei ne ole mitään edes kuullut tosi työnteosta. Senkun huiskii sinnepäin ja odottaa sitä subtrooppista kesäilmaa. Hälläväliä ja katin kontit, aina tulee 6-7 tonnia. ;D
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: +250 - 13.01.12 - klo:22:02
Erittäin viisas kommentti. Mitä ihmettä tekee näillä pöö-hinnoilla äkeellä :o Ja varsinkaan uudella?

Mitä ihmettä niitä kesäkuun alussa märkään maahan kylvettyjä vihreitä suorakylvövehniä kuivaa syyskuun lopussa sormet kohmeessa näillä pöön-hinnoilla?
Joo, äkeeseen 40tonnia ja vehnästä irtoo 166e/tonni. Vihreestä suorakylvörehusta saa saman ja paikoin pareman hinnan ku Vaasan Pyllärin Fazer vehnästä. Valkuaislisä ei ees naurata, lähinnä itkettää.

Mutta mieti sitä, että kukkamultamiehet pärjää ilman äestä ja silti viljelevät tavanomaisesti...
Kukkamultasilla on kuulemma kusta päässä. Eli KKP. Ei ne ole mitään edes kuullut tosi työnteosta. Senkun huiskii sinnepäin ja odottaa sitä subtrooppista kesäilmaa. Hälläväliä ja katin kontit, aina tulee 6-7 tonnia. ;D
Savikkopellellä on yksi päivä kevääs aikaa kylvää.Muuten maat on kuivanu käsiin.Vitullakos siinä on aikaa äestellä :o
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: SKN - 13.01.12 - klo:22:13
Erittäin viisas kommentti. Mitä ihmettä tekee näillä pöö-hinnoilla äkeellä :o Ja varsinkaan uudella?

Mitä ihmettä niitä kesäkuun alussa märkään maahan kylvettyjä vihreitä suorakylvövehniä kuivaa syyskuun lopussa sormet kohmeessa näillä pöön-hinnoilla?
Joo, äkeeseen 40tonnia ja vehnästä irtoo 166e/tonni. Vihreestä suorakylvörehusta saa saman ja paikoin pareman hinnan ku Vaasan Pyllärin Fazer vehnästä. Valkuaislisä ei ees naurata, lähinnä itkettää.

Mutta mieti sitä, että kukkamultamiehet pärjää ilman äestä ja silti viljelevät tavanomaisesti...
Kukkamultasilla on kuulemma kusta päässä. Eli KKP. Ei ne ole mitään edes kuullut tosi työnteosta. Senkun huiskii sinnepäin ja odottaa sitä subtrooppista kesäilmaa. Hälläväliä ja katin kontit, aina tulee 6-7 tonnia. ;D
Savikkopellellä on yksi päivä kevääs aikaa kylvää.Muuten maat on kuivanu käsiin.Vitullakos siinä on aikaa äestellä :o
Sua vaan tollasena kinkynä helppouden tavoittelijana, suunnattomien tukies kanssa, ahistaa ku et surkimus tynkämunanen tappiperse saa kahuihis hehtopainoa. Sun tarvii urastaa kolme viikkoo 20metrin karhis kanssa miljoonalla hehtaarilla et saat edes promillen siitä todellisesta satomäärästä jota savi antaa pienemmällä alalla kun kukkamulta. Kukkamullassa hehtopaino 55, savessa 75.

Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: mää vai - 13.01.12 - klo:22:36
Saatinhan vääntö perinteinen / suorakylvö ja luomua pukkaa väliin. Jollakin saattais olla ihan paskalevityksen takia muokkauksen tarvetta, Suorakylväjien ansiosta glyfosaatin hinta pysyy ylhäällä ;D
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: SKN - 13.01.12 - klo:22:41
Saatinhan vääntö perinteinen / suorakylvö ja luomua pukkaa väliin. Jollakin saattais olla ihan paskalevityksen takia muokkauksen tarvetta, Suorakylväjien ansiosta glyfosaatin hinta pysyy ylhäällä ;D
Jaa mää vai?????
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: +250 - 13.01.12 - klo:22:49
Erittäin viisas kommentti. Mitä ihmettä tekee näillä pöö-hinnoilla äkeellä :o Ja varsinkaan uudella?

Mitä ihmettä niitä kesäkuun alussa märkään maahan kylvettyjä vihreitä suorakylvövehniä kuivaa syyskuun lopussa sormet kohmeessa näillä pöön-hinnoilla?
Joo, äkeeseen 40tonnia ja vehnästä irtoo 166e/tonni. Vihreestä suorakylvörehusta saa saman ja paikoin pareman hinnan ku Vaasan Pyllärin Fazer vehnästä. Valkuaislisä ei ees naurata, lähinnä itkettää.

Mutta mieti sitä, että kukkamultamiehet pärjää ilman äestä ja silti viljelevät tavanomaisesti...
Kukkamultasilla on kuulemma kusta päässä. Eli KKP. Ei ne ole mitään edes kuullut tosi työnteosta. Senkun huiskii sinnepäin ja odottaa sitä subtrooppista kesäilmaa. Hälläväliä ja katin kontit, aina tulee 6-7 tonnia. ;D
Savikkopellellä on yksi päivä kevääs aikaa kylvää.Muuten maat on kuivanu käsiin.Vitullakos siinä on aikaa äestellä :o
Sua vaan tollasena kinkynä helppouden tavoittelijana, suunnattomien tukies kanssa, ahistaa ku et surkimus tynkämunanen tappiperse saa kahuihis hehtopainoa. Sun tarvii urastaa kolme viikkoo 20metrin karhis kanssa miljoonalla hehtaarilla et saat edes promillen siitä todellisesta satomäärästä jota savi antaa pienemmällä alalla kun kukkamulta. Kukkamullassa hehtopaino 55, savessa 75.
Ja mä kun luulin että viimmevuonna savikois kasvo vain paskaheinä ja hukkakaura ;D

Ja ne suunnattomat tuet,ainaki eläinpuolella,me ollahan ansaattu 8)

Sitäpaitti se mikää karhi ole,son äjes 8)
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: SKN - 13.01.12 - klo:22:52
Erittäin viisas kommentti. Mitä ihmettä tekee näillä pöö-hinnoilla äkeellä :o Ja varsinkaan uudella?

Mitä ihmettä niitä kesäkuun alussa märkään maahan kylvettyjä vihreitä suorakylvövehniä kuivaa syyskuun lopussa sormet kohmeessa näillä pöön-hinnoilla?
Joo, äkeeseen 40tonnia ja vehnästä irtoo 166e/tonni. Vihreestä suorakylvörehusta saa saman ja paikoin pareman hinnan ku Vaasan Pyllärin Fazer vehnästä. Valkuaislisä ei ees naurata, lähinnä itkettää.

Mutta mieti sitä, että kukkamultamiehet pärjää ilman äestä ja silti viljelevät tavanomaisesti...
Kukkamultasilla on kuulemma kusta päässä. Eli KKP. Ei ne ole mitään edes kuullut tosi työnteosta. Senkun huiskii sinnepäin ja odottaa sitä subtrooppista kesäilmaa. Hälläväliä ja katin kontit, aina tulee 6-7 tonnia. ;D
Savikkopellellä on yksi päivä kevääs aikaa kylvää.Muuten maat on kuivanu käsiin.Vitullakos siinä on aikaa äestellä :o
Sua vaan tollasena kinkynä helppouden tavoittelijana, suunnattomien tukies kanssa, ahistaa ku et surkimus tynkämunanen tappiperse saa kahuihis hehtopainoa. Sun tarvii urastaa kolme viikkoo 20metrin karhis kanssa miljoonalla hehtaarilla et saat edes promillen siitä todellisesta satomäärästä jota savi antaa pienemmällä alalla kun kukkamulta. Kukkamullassa hehtopaino 55, savessa 75.
Ja mä kun luulin että viimmevuonna savikois kasvo vain paskaheinä ja hukkakaura ;D

Ja ne suunnattomat tuet,ainaki eläinpuolella,me ollahan ansaattu 8)

Sitäpaitti se mikää karhi ole,son äjes 8)
Savikka kasvaa kukkamullassa.

Te ette oo ansaaannu muuta ku sääliä.

Se on karhi. Kolme 2,5metrin heittotähtirullista hitsattu yhteen pötköön, takana tinattuna pappavainaan velsojen pallokummiakseli, notta rakenneltu..... helvetin moomma-spedet.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Jalamari - 14.01.12 - klo:01:23
Potila tuloo meirän tontille, sillä on hyvä kukkamultaa tasootella joa louhikkoja pienistää... 8)
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Wejjo - 14.01.12 - klo:08:21
No niin ja jos palataan takaisin äesasiaan. suorakylvöille ja luomu/tavanomainen hiekkalaatikkokisoille voitte perustaa ihan vapaasti omat topicit

Mutta mikähän mahtaa olla syy kun noita multivoita olevinaan vaihtokonekentillä suhteellisen paljon vähän ajettuna? Joku vika vai onko sen markkinaosuus vaan noin iso?

Yks kiinnostavalta näyttävä multiva on, kolmella tasauslatarivillä,ajattelis olevan tehokas tasaaja
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: SKN - 14.01.12 - klo:08:29
No niin ja jos palataan takaisin äesasiaan. suorakylvöille ja luomu/tavanomainen hiekkalaatikkokisoille voitte perustaa ihan vapaasti omat topicit

Mutta mikähän mahtaa olla syy kun noita multivoita olevinaan vaihtokonekentillä suhteellisen paljon vähän ajettuna? Joku vika vai onko sen markkinaosuus vaan noin iso?

Yks kiinnostavalta näyttävä multiva on, kolmella tasauslatarivillä,ajattelis olevan tehokas tasaaja

Mahtanee olla myyntitilaston kärjessä ja vaihtokonehyvitys kohillaan ???
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: ijasja2 - 14.01.12 - klo:09:41
No niin ja jos palataan takaisin äesasiaan. suorakylvöille ja luomu/tavanomainen hiekkalaatikkokisoille voitte perustaa ihan vapaasti omat topicit

Mutta mikähän mahtaa olla syy kun noita multivoita olevinaan vaihtokonekentillä suhteellisen paljon vähän ajettuna? Joku vika vai onko sen markkinaosuus vaan noin iso?

Yks kiinnostavalta näyttävä multiva on, kolmella tasauslatarivillä,ajattelis olevan tehokas tasaaja

Markkinaosuus on melkoisen suuri?

Itselle tuli Multiva ensi kevääksi, potila jäi pois kun katteli kolmea viimeistä piikkiriviä, huomattava ero Multivaan ja väderiin. Väderissä piikkiväli suurin, Potilassa selkeästi tihein. Kaverille tuli Väderi, saadaan käyttäjäkokemuksia kummastakin. Kymmenen, viidentoista vuoden päästä voi sanoa kumpi kannatti, edellinen nostolaiteäes oli 20 vuotta :)
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: supersammakko - 14.01.12 - klo:09:45
Savikkopellellä on yksi päivä kevääs aikaa kylvää.Muuten maat on kuivanu käsiin.Vitullakos siinä on aikaa äestellä :o
Tässä on maatalouden kustannuskriisin syy tiivistettynä yhteen lauseeseen. Eli tehokkaasti ja aina oikeaan aikaan...  :(
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Maalaispoika - 14.01.12 - klo:09:53
Itselle tuli Multiva ensi kevääksi, potila jäi pois kun katteli kolmea viimeistä piikkiriviä, huomattava ero Multivaan ja väderiin. Väderissä piikkiväli suurin, Potilassa selkeästi tihein. Kaverille tuli Väderi, saadaan käyttäjäkokemuksia kummastakin. Kymmenen, viidentoista vuoden päästä voi sanoa kumpi kannatti, edellinen nostolaiteäes oli 20 vuotta :)

Minkä mallinen Multiva tuli? Mulla on ollut 2007 vuodesta Optima 600 ht telipyörillä ja 250 renkailla. Takuuseen tuli uudet kärkipalat, kun alkuperäiset tippui talvella hallin lattialle. Eivät kestäny pakkasta... Muuten ei ole tarvinnut kuin ajaa ja päästää.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Kohta-Sippoolan Kaappoo - 14.01.12 - klo:11:32
kevään urakat yhteistyöporukas lisääntyy ja nyt tarvitaan äkeeseen päivitystä - nykyisel 750 nelirivisellä väderstatilla jään jalkoihin.

Mikäs Väderissä aiheuttaa jalkoihin jäämisen? Harva piikkiväli, joka tekee sen, että liian monen lohkon joutuu äestämään kahteen kertaan? Jos näin on, niin kokeile vaihtaa vakio kärkilappujen tilalle 70mm kärkipalat (http://mvagent.com/tuotteet/peltokoneet-4).
Meillä on ollu omas Väderis tuollaiset viimeiset 10 vuotta. Ja kun seuraavan 20v aikana kuitenkin tulee tarve vaihtaa tuo nyt 20v vanha äes, niin kynnys merkin vaihtoon on aika suuri!
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: ijasja2 - 14.01.12 - klo:15:45
Itselle tuli Multiva ensi kevääksi, potila jäi pois kun katteli kolmea viimeistä piikkiriviä, huomattava ero Multivaan ja väderiin. Väderissä piikkiväli suurin, Potilassa selkeästi tihein. Kaverille tuli Väderi, saadaan käyttäjäkokemuksia kummastakin. Kymmenen, viidentoista vuoden päästä voi sanoa kumpi kannatti, edellinen nostolaiteäes oli 20 vuotta :)

Minkä mallinen Multiva tuli? Mulla on ollut 2007 vuodesta Optima 600 ht telipyörillä ja 250 renkailla. Takuuseen tuli uudet kärkipalat, kun alkuperäiset tippui talvella hallin lattialle. Eivät kestäny pakkasta... Muuten ei ole tarvinnut kuin ajaa ja päästää.

Samanlainen tulossa, vain hiukan tuoreempi painos jossa lastentaudit pitäisi olla karsittuna pois. Saap nähä liikkuuko miten 6410 jontikalla, vai loppuuko veto pehmeämmillä mailla :)
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: realisti - 14.01.12 - klo:17:07
Itselle tuli Multiva ensi kevääksi, potila jäi pois kun katteli kolmea viimeistä piikkiriviä, huomattava ero Multivaan ja väderiin. Väderissä piikkiväli suurin, Potilassa selkeästi tihein. Kaverille tuli Väderi, saadaan käyttäjäkokemuksia kummastakin. Kymmenen, viidentoista vuoden päästä voi sanoa kumpi kannatti, edellinen nostolaiteäes oli 20 vuotta :)

Minkä mallinen Multiva tuli? Mulla on ollut 2007 vuodesta Optima 600 ht telipyörillä ja 250 renkailla. Takuuseen tuli uudet kärkipalat, kun alkuperäiset tippui talvella hallin lattialle. Eivät kestäny pakkasta... Muuten ei ole tarvinnut kuin ajaa ja päästää.

Samanlainen tulossa, vain hiukan tuoreempi painos jossa lastentaudit pitäisi olla karsittuna pois. Saap nähä liikkuuko miten 6410 jontikalla, vai loppuuko veto pehmeämmillä mailla :)

kyllä siinä veto hentoo loppua keveillä mailla, savikot menee varmasti pois tiehensä. Ainakin 6420s + tume 5606 nordic yhdistelmällä oli noin.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Maalaispoika - 14.01.12 - klo:17:14
Itselle tuli Multiva ensi kevääksi, potila jäi pois kun katteli kolmea viimeistä piikkiriviä, huomattava ero Multivaan ja väderiin. Väderissä piikkiväli suurin, Potilassa selkeästi tihein. Kaverille tuli Väderi, saadaan käyttäjäkokemuksia kummastakin. Kymmenen, viidentoista vuoden päästä voi sanoa kumpi kannatti, edellinen nostolaiteäes oli 20 vuotta :)

Minkä mallinen Multiva tuli? Mulla on ollut 2007 vuodesta Optima 600 ht telipyörillä ja 250 renkailla. Takuuseen tuli uudet kärkipalat, kun alkuperäiset tippui talvella hallin lattialle. Eivät kestäny pakkasta... Muuten ei ole tarvinnut kuin ajaa ja päästää.

Samanlainen tulossa, vain hiukan tuoreempi painos jossa lastentaudit pitäisi olla karsittuna pois. Saap nähä liikkuuko miten 6410 jontikalla, vai loppuuko veto pehmeämmillä mailla :)

Sen verran oon 6420:llä kokeillu, ettei liiku mihinkään.  ;D 200 hevosta meidän mailla ei ole yhtään liikaa, senkin saa kyykkyyn, jos laittaa lanan vähän ottamaan.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: zetor8045 - 14.01.12 - klo:20:41
No niin ja jos palataan takaisin äesasiaan. suorakylvöille ja luomu/tavanomainen hiekkalaatikkokisoille voitte perustaa ihan vapaasti omat topicit

Mutta mikähän mahtaa olla syy kun noita multivoita olevinaan vaihtokonekentillä suhteellisen paljon vähän ajettuna? Joku vika vai onko sen markkinaosuus vaan noin iso?

Yks kiinnostavalta näyttävä multiva on, kolmella tasauslatarivillä,ajattelis olevan tehokas tasaaja
Tuossa liedon "pienviljelijällä" vaihtui väderi aikoinaan multivaan ja olikos se jo ensimmäisenä keväänä kun kului lenkki poikki ja muuta sellaista kun väderissä ei ollut 10 vuoden jälkeenkään kulumisen merkkejä  ;D  Ja telipukit on mahdottoman lapsellisesti tehty onneksi tehtaalta sai sentään korjauspaketin mutta eipä tuon multivan hintaisessa äkeessä kuuluisi remonttia tulla vielä parin vuoden jälkeen... Äkeenä toimii hyvin mutta rahastus haisee kyllä vahvasti  :o
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Fuller - 14.01.12 - klo:20:42
Naapuri äesti Multivalla muutaman vuoden,kyllästyi jatkuvaan pyörien laakeriremppaan ja vaihtoi Potilaan.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Timppa - 14.01.12 - klo:20:47
Tinpal on ollu ny 10 v aikana ensin 6 meetrinen maaster ja  8 meetrinen sitte.

Ei mitään ongelmaa kummassakaan.

Uudet kärkipalat tarttis ennen kevättä vahettaa. Ei viittis.

Jos vaihtais uutteen.

 :D
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: kylmis - 14.01.12 - klo:20:51
Onko tuo Multivan laatu oikeasti huonontunut, kun mulla on 9 kevättä äestetty Optima ja siinä on ainoa vika ollut kärkilappujen kuluminen.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Make - 14.01.12 - klo:20:58
No niin ja jos palataan takaisin äesasiaan. suorakylvöille ja luomu/tavanomainen hiekkalaatikkokisoille voitte perustaa ihan vapaasti omat topicit

Mutta mikähän mahtaa olla syy kun noita multivoita olevinaan vaihtokonekentillä suhteellisen paljon vähän ajettuna? Joku vika vai onko sen markkinaosuus vaan noin iso?

Yks kiinnostavalta näyttävä multiva on, kolmella tasauslatarivillä,ajattelis olevan tehokas tasaaja
Tuossa liedon "pienviljelijällä" vaihtui väderi aikoinaan multivaan ja olikos se jo ensimmäisenä keväänä kun kului lenkki poikki ja muuta sellaista kun väderissä ei ollut 10 vuoden jälkeenkään kulumisen merkkejä  ;D  Ja telipukit on mahdottoman lapsellisesti tehty onneksi tehtaalta sai sentään korjauspaketin mutta eipä tuon multivan hintaisessa äkeessä kuuluisi remonttia tulla vielä parin vuoden jälkeen... Äkeenä toimii hyvin mutta rahastus haisee kyllä vahvasti  :o
Eikö ne lähettäny uuden äkeen mukana jo suosiolla vara vetolenkin? Tuollaisen tarinan olen ainakin kuullut.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: zetor8045 - 14.01.12 - klo:21:04
No niin ja jos palataan takaisin äesasiaan. suorakylvöille ja luomu/tavanomainen hiekkalaatikkokisoille voitte perustaa ihan vapaasti omat topicit

Mutta mikähän mahtaa olla syy kun noita multivoita olevinaan vaihtokonekentillä suhteellisen paljon vähän ajettuna? Joku vika vai onko sen markkinaosuus vaan noin iso?

Yks kiinnostavalta näyttävä multiva on, kolmella tasauslatarivillä,ajattelis olevan tehokas tasaaja
Tuossa liedon "pienviljelijällä" vaihtui väderi aikoinaan multivaan ja olikos se jo ensimmäisenä keväänä kun kului lenkki poikki ja muuta sellaista kun väderissä ei ollut 10 vuoden jälkeenkään kulumisen merkkejä  ;D  Ja telipukit on mahdottoman lapsellisesti tehty onneksi tehtaalta sai sentään korjauspaketin mutta eipä tuon multivan hintaisessa äkeessä kuuluisi remonttia tulla vielä parin vuoden jälkeen... Äkeenä toimii hyvin mutta rahastus haisee kyllä vahvasti  :o
Eikö ne lähettäny uuden äkeen mukana jo suosiolla vara vetolenkin? Tuollaisen tarinan olen ainakin kuullut.
Olivat sanoneet että olisit heti kertonut että ajetaan tosissaan hehtaareita eikä harrastella niin olisivat pistäneet paremmasta raudasta  ::)  Nyt ei oo mun mielestä enää vihreitä äkeitä...
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Make - 14.01.12 - klo:21:09
Mulla on edelleen se 7 m Mega XL 6 cm piikkijaolla ja 3 ladalla. 140 heppinen saa antaa kaikkensa, mutta kulkee kuitenkin. N111 Valtra vie tuota tasauksessa piikit matalassa ja kuivalannan multauksessa ladat ylhäällä. Piikit ja ladat maassa loppuu voima ja paino. Telit vaihdettiin takuuna piikkejä on taipunut ja katkeillut. Vetosilmukka on aika kulunut.
Yhteistyötilalla Väderstad ja se on vahvempi mutta Multiva tekee paremman jäljen.

Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Husokki - 14.01.12 - klo:21:16
Tuossa liedon "pienviljelijällä" vaihtui väderi aikoinaan multivaan ja olikos se jo ensimmäisenä keväänä kun kului lenkki poikki ja muuta sellaista kun väderissä ei ollut 10 vuoden jälkeenkään kulumisen merkkejä  ;D  Ja telipukit on mahdottoman lapsellisesti tehty onneksi tehtaalta sai sentään korjauspaketin mutta eipä tuon multivan hintaisessa äkeessä kuuluisi remonttia tulla vielä parin vuoden jälkeen... Äkeenä toimii hyvin mutta rahastus haisee kyllä vahvasti  :o

Tää liedon pienviljelijä taitaa äestää yhden kevään aikana enemmän kuin toiset 10 vuoden aikana.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: - 14.01.12 - klo:21:17
Tällä alueella ei oo oikein innostuttu noista multivan äkeistä. Taitaa yhtä 2000-luvun multivaa vastaan olla ainakin 10 2000-luvun potilaa. Jos itse saisin äkeen valita olisi se 8m Potila master pro, mutta persaukisena äestellään tuolla pari vuotta sitten hankitulla tume-nordic 6406:lla. Vääderi varmasti laadultaan hyvä kone, mutta jäänyt mielestäni kehityksessä jälkeen.

Tuota 6406:sta vedetään muuten aika paljon noin 140hv tehoihin piristetyllä 6320SE peuralla. Ei tuo viljamaiden äestyksessä mikään mahdoton vedettävä oo (huom. aika tarkasti 100 piikkiä). Perunamaita kun ajaa jyrsinnän alle tuonne 10cm syvyyteen niin peura hyppii tasaloikkaa paikallaan. Silloin 220hp 8t painava kutonen antaa kaikkensa tuon edes.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: zetor8045 - 14.01.12 - klo:21:37
Tuossa liedon "pienviljelijällä" vaihtui väderi aikoinaan multivaan ja olikos se jo ensimmäisenä keväänä kun kului lenkki poikki ja muuta sellaista kun väderissä ei ollut 10 vuoden jälkeenkään kulumisen merkkejä  ;D  Ja telipukit on mahdottoman lapsellisesti tehty onneksi tehtaalta sai sentään korjauspaketin mutta eipä tuon multivan hintaisessa äkeessä kuuluisi remonttia tulla vielä parin vuoden jälkeen... Äkeenä toimii hyvin mutta rahastus haisee kyllä vahvasti  :o

Tää liedon pienviljelijä taitaa äestää yhden kevään aikana enemmän kuin toiset 10 vuoden aikana.
Niin taitaa  ;D
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Wejjo - 15.01.12 - klo:07:08
Mulla on edelleen se 7 m Mega XL 6 cm piikkijaolla ja 3 ladalla. 140 heppinen saa antaa kaikkensa, mutta kulkee kuitenkin. N111 Valtra vie tuota tasauksessa piikit matalassa ja kuivalannan multauksessa ladat ylhäällä. Piikit ja ladat maassa loppuu voima ja paino. Telit vaihdettiin takuuna piikkejä on taipunut ja katkeillut. Vetosilmukka on aika kulunut.
Yhteistyötilalla Väderstad ja se on vahvempi mutta Multiva tekee paremman jäljen.

Tuo taitaa olla juuri samanlainen kun se mitä vaihtokonelistalta löysin. Kuinka tehokkaasti tuolla siirtyy maata halutessa, nykyisessa edessä hydr. säädettävä palkkilata, ja sehän on tehokas siirtämään maata, kun voi tarvittakessa painottaa koko äkeen painolla. Onko tuosta lappulatasta maan siirtämiseen? Aika paljon yhteistyöporukan maissa vaan vieläkin tarvetta tasaukselle, vuokramaissa paljon sellaisia jotka pilattu kyntämällä väärin vuosikymmenet...

Ja sitten paino, mega lienee aika raskas? 300mm renkailla taitaa silti pysyä kohtuullisesti tavoitesyvyydessä multa/rapamaillakin, vai?

Ja sitten tärkeä juttu, onko tukkeutumisherkkyys millainen?
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: kusti65 - 15.01.12 - klo:09:21
Tuo lappulata ei ole hyvä maansiirtäjä. Joustaa liikaa kun tulee korkea kohta. Kokkareiden rikkomiseen se on hyvä.  Jos maita pitää tasata niin palkkilata on oikea vaihtoehto. Paras tietysti jos äkeessä on useampi lata.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Ileh - 15.01.12 - klo:10:26
MAXER

Saa Vääderit ja pienemmät potilaat näyttämään haravilta!  8)

ps. nyt myös 12 metrisenä!!
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: koivumaki - 15.01.12 - klo:10:59
No niin ja jos palataan takaisin äesasiaan. suorakylvöille ja luomu/tavanomainen hiekkalaatikkokisoille voitte perustaa ihan vapaasti omat topicit

Mutta mikähän mahtaa olla syy kun noita multivoita olevinaan vaihtokonekentillä suhteellisen paljon vähän ajettuna? Joku vika vai onko sen markkinaosuus vaan noin iso?

Yks kiinnostavalta näyttävä multiva on, kolmella tasauslatarivillä,ajattelis olevan tehokas tasaaja
Tuossa liedon "pienviljelijällä" vaihtui väderi aikoinaan multivaan ja olikos se jo ensimmäisenä keväänä kun kului lenkki poikki ja muuta sellaista kun väderissä ei ollut 10 vuoden jälkeenkään kulumisen merkkejä  ;D  Ja telipukit on mahdottoman lapsellisesti tehty onneksi tehtaalta sai sentään korjauspaketin mutta eipä tuon multivan hintaisessa äkeessä kuuluisi remonttia tulla vielä parin vuoden jälkeen... Äkeenä toimii hyvin mutta rahastus haisee kyllä vahvasti  :o

Kattelin menneenä keväänä kans yhtä isohkoa Multivaa josta telipukit rempallaan,piikkejä poikki yms.pientä...
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Timppa - 15.01.12 - klo:11:14
Isommis äkeis vois olla "pässinmuna/-t" pyörästön letkussa sillai että saa palloventtiilillä
poissuljettua. T-haaralla vaan.

Se antais joustoa maantieajossa ja voi olla että multivaattorinkin telit kestäis.


Nyt kun täppäri vetää kuuttakymppiä lastutetulla jonnulla tai vallulla niin eihän tommonen jousittamaton
pyörästö sitä voi kestää kun routaheittoon loimennetaan kaasu pohjassa.

 :D
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Cornfarmer - 15.01.12 - klo:13:46
Ilman muuta potilan master pro tai maxer ;D Leveyden saat päättää itse, mut veikkaisin et 8-12 metrinen olisi hyvä urakkaluokan äes leveydeltään, jos vain traktorissa kokoa löytyy niin sen leveempi vaan perään ;)
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: ijasja2 - 15.01.12 - klo:14:30
Multivan akilleen kantapää ollut aikoinaan juuri nuo teliin liittyvät ongelmat, ei pitäisi olla enää uusissa. Tuttava porukassa kaikki uudet tai tämän vuosituhannen äkeet Multivaa, ainoataakaan tämän vuosituhannen potilaa en tiedä ja Vädereitäkin vähän. Ainoat ongelmat olleet rengasrikoissa, ja jonkinverran noilla ajetaankin. Näillä mailla tarvitaan pinnalla pysymistä ja tasauskykyä, kynnös itsessään ei koskaan hakkaa äkeen päälle kuten savikoilla voi tapahtua?

 Näissä uusissa lappuladan jouset huomattavasti järeämmät kuin aiemmin, eikö tälläkään siirry maata keveillä hieta ja turvemailla? Suurin syy äkeen vaihtoon tuo hydraulinen lata, lohkoja yhdistellään kokoajan ja kiva olisi muullakin tasailla kuin tasauslanalla tai tasausäkeen räpsyllä...

Tuo vetotehon tarve tosiaan epäilyttää, kaveri vetää samanmoisella Deutsilla kuin mullakin 6.5m Multivaa ja sen 200 heppaa saa helposti kyykkyyn latoja käyttäen...

Jontikan syöttöpumppu pitää rempata talven aikana, kymppitonni lähenee tunneissa. Jos laittas coolerin ja tehoa hitusen lisää, nyt 125 heppaa. Miten tuon voimansiirto, koskaan ei oo tehty voimansiirto remppaa traktoreihin, joko sitten olisi sitäkin edessä? Kun toista kutoskonetta en haluaisi...
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: zetor8045 - 15.01.12 - klo:15:58
Isommis äkeis vois olla "pässinmuna/-t" pyörästön letkussa sillai että saa palloventtiilillä
poissuljettua. T-haaralla vaan.

Se antais joustoa maantieajossa ja voi olla että multivaattorinkin telit kestäis.


Nyt kun täppäri vetää kuuttakymppiä lastutetulla jonnulla tai vallulla niin eihän tommonen jousittamaton
pyörästö sitä voi kestää kun routaheittoon loimennetaan kaasu pohjassa.

 :D
Tai sitten vaan sen olis jo tehtaalla tehnyt niin tukevaksi ettei rupeis se haarukka vääntymään auki  :o  Vauhti ei juuri tuohon telin löysyyteen vaikuta vai miten selität että sivujenkin telipukit on väljät...  :P
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: koivumaki - 15.01.12 - klo:16:11
Mihin muuten Ijasja tarttee äestä,ainakaan noin rajua?Oon ymmärtäny päämenetelmän olevan suorakylvö

Kaiken kaikkiaan ainakin omalta kohdalta on vaikea ajatellakaan muuta kuin Väderiä.Tosin meidän porukassa tasausterpeet on aika vähissä,maat pääasiassa hiesuja.Meillä ei 'ylipehmeiden' maiden ongelmaa juurikaan ole.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Timppa - 15.01.12 - klo:17:20
Isommis äkeis vois olla "pässinmuna/-t" pyörästön letkussa sillai että saa palloventtiilillä
poissuljettua. T-haaralla vaan.

Se antais joustoa maantieajossa ja voi olla että multivaattorinkin telit kestäis.


Nyt kun täppäri vetää kuuttakymppiä lastutetulla jonnulla tai vallulla niin eihän tommonen jousittamaton
pyörästö sitä voi kestää kun routaheittoon loimennetaan kaasu pohjassa.

 :D
Tai sitten vaan sen olis jo tehtaalla tehnyt niin tukevaksi ettei rupeis se haarukka vääntymään auki  :o  Vauhti ei juuri tuohon telin löysyyteen vaikuta vai miten selität että sivujenkin telipukit on väljät...  :P

Mää vaan tuon jousitusidean esittelin. Kyl niis multivan teleissä täytyy olla jotain vikaa, mut en tunne ko asiaa. Potilan telit on kyl pysyny mukana vailla mitään virhettä/vikaa.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: ijasja2 - 15.01.12 - klo:17:31
Mihin muuten Ijasja tarttee äestä,ainakaan noin rajua?Oon ymmärtäny päämenetelmän olevan suorakylvö

Suorakylvöä vähänlaisesti, näillä viljanhinnoilla tarttee saada kunnon satokin :) Osalla maista suorakylvö ok., ja niillä sitä harrastetaan mutta muuten perinteiseen tyyliin tai lapiorullaäkeellä muokaten. Lietteen piilotus vaatii myös muokkausta. Satotasossa liian huima ero parhailla mailla suorakylvö vs. kevätkyntö.

Keveämpiä äkeitä ei oikein olekaan, Potilan classic ainoa vaihtoehto mutta erittäin tiheä "peräosasto" ja lähes sama hinta kuin järeämmillä versioilla. Järeämpi yleensä kestää pidempään käyttöä, jospa tällä menisi 20-30vuotta ellei isompaa tarvi. Tuollakin äestelee 200-300ha keväässä että heilahtaa, varsinkin jos eteen valjastaa järeämpää veturia, joten tuskin ihan heti tarvetta leveämmälle äkeelle.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Wejjo - 15.01.12 - klo:17:53
Ilman muuta potilan master pro tai maxer ;D Leveyden saat päättää itse, mut veikkaisin et 8-12 metrinen olisi hyvä urakkaluokan äes leveydeltään, jos vain traktorissa kokoa löytyy niin sen leveempi vaan perään ;)

Jokin perustelu olis kiva?
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Wejjo - 15.01.12 - klo:17:55
Multivan akilleen kantapää ollut aikoinaan juuri nuo teliin liittyvät ongelmat, ei pitäisi olla enää uusissa. Tuttava porukassa kaikki uudet tai tämän vuosituhannen äkeet Multivaa, ainoataakaan tämän vuosituhannen potilaa en tiedä ja Vädereitäkin vähän. Ainoat ongelmat olleet rengasrikoissa, ja jonkinverran noilla ajetaankin. Näillä mailla tarvitaan pinnalla pysymistä ja tasauskykyä, kynnös itsessään ei koskaan hakkaa äkeen päälle kuten savikoilla voi tapahtua?



Onko ymmärrettävä niin, ettei tän vuosituhannen malleissa em. ongelmaa esiinny?
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Timppa - 15.01.12 - klo:18:17
Ilman muuta potilan master pro tai maxer ;D Leveyden saat päättää itse, mut veikkaisin et 8-12 metrinen olisi hyvä urakkaluokan äes leveydeltään, jos vain traktorissa kokoa löytyy niin sen leveempi vaan perään ;)

Jokin perustelu olis kiva?

Aina parempi koska Master Pro:ssa on isot renkaat.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: ijasja2 - 15.01.12 - klo:19:50
Multivan akilleen kantapää ollut aikoinaan juuri nuo teliin liittyvät ongelmat, ei pitäisi olla enää uusissa. Tuttava porukassa kaikki uudet tai tämän vuosituhannen äkeet Multivaa, ainoataakaan tämän vuosituhannen potilaa en tiedä ja Vädereitäkin vähän. Ainoat ongelmat olleet rengasrikoissa, ja jonkinverran noilla ajetaankin. Näillä mailla tarvitaan pinnalla pysymistä ja tasauskykyä, kynnös itsessään ei koskaan hakkaa äkeen päälle kuten savikoilla voi tapahtua?



Onko ymmärrettävä niin, ettei tän vuosituhannen malleissa em. ongelmaa esiinny?

Vaikea sanoa, kun vanhempia Multivoita ei pahemmin ole eikä yhdessäkään tietääkseni ole ollut ongelmia. Kaikki olleet tyytyväisiä äkeeseen, useamman merkkistä ollut aiemmat pl. Väderstadt, siitä vaihtaneita ei ole ollut. Yhtään en tiedä uuteen vaihdetun, kaikki suht tuoreita mutta markkinaosuus melkoinen, huono kello kauas kuuluu jne. :)

Tuohon telin ripustukseen/teliin tehty jotain muutoksia aikojen saatossa, sitä en tiedä milloin. Tälle vuodelle päivittyi ainakin järeämpi etulata ja työsyvyyden säätö.

Tehtaalla töissä olevat tai Pohojalaanen tms. asiasta oikeasti tietävä vois kommentoida :D

Väderin miinuksena oli omalta osalta 200 renkaat, isompia ei edes saa tähän kuusmetriseen. Jos olisi saanut isommilla renkailla, ehkä valinta olisi kallistunut Ruottinmaalle fiksun jälkiäkeen mitalla. Tosin yhtenä pointtina valintaan oli kotimaisuus, tehtaalla tuli käytyä kesällä ja ihan ok. hommalta vaikutti ja varsinkin se, että työntekijöillä vahva maataloustausta...
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: zetor8045 - 15.01.12 - klo:20:04
Multivan akilleen kantapää ollut aikoinaan juuri nuo teliin liittyvät ongelmat, ei pitäisi olla enää uusissa. Tuttava porukassa kaikki uudet tai tämän vuosituhannen äkeet Multivaa, ainoataakaan tämän vuosituhannen potilaa en tiedä ja Vädereitäkin vähän. Ainoat ongelmat olleet rengasrikoissa, ja jonkinverran noilla ajetaankin. Näillä mailla tarvitaan pinnalla pysymistä ja tasauskykyä, kynnös itsessään ei koskaan hakkaa äkeen päälle kuten savikoilla voi tapahtua?



Onko ymmärrettävä niin, ettei tän vuosituhannen malleissa em. ongelmaa esiinny?

Vaikea sanoa, kun vanhempia Multivoita ei pahemmin ole eikä yhdessäkään tietääkseni ole ollut ongelmia. Kaikki olleet tyytyväisiä äkeeseen, useamman merkkistä ollut aiemmat pl. Väderstadt, siitä vaihtaneita ei ole ollut. Yhtään en tiedä uuteen vaihdetun, kaikki suht tuoreita mutta markkinaosuus melkoinen, huono kello kauas kuuluu jne. :)

Tuohon telin ripustukseen/teliin tehty jotain muutoksia aikojen saatossa, sitä en tiedä milloin. Tälle vuodelle päivittyi ainakin järeämpi etulata ja työsyvyyden säätö.

Tehtaalla töissä olevat tai Pohojalaanen tms. asiasta oikeasti tietävä vois kommentoida :D

Väderin miinuksena oli omalta osalta 200 renkaat, isompia ei edes saa tähän kuusmetriseen. Jos olisi saanut isommilla renkailla, ehkä valinta olisi kallistunut Ruottinmaalle fiksun jälkiäkeen mitalla. Tosin yhtenä pointtina valintaan oli kotimaisuus, tehtaalla tuli käytyä kesällä ja ihan ok. hommalta vaikutti ja varsinkin se, että työntekijöillä vahva maataloustausta...
Semmonen korjauspaketti tuohon naapurin multivaan tuli että alapäähän hitsattiin haarukkaan lisää mittaa että sai päästä pultin läpi niin että sitoi sen haarukan järeämmäksi eli nyt toimii.. Ja äkeenä multiva on hyvä se täytyy muistaa ja toimii kultivoiduillakin mailla hyvin eikä tukkeudu pehmeämmilläkään kovin helposti mutta ei se mikään vääderi ole eli ei oo kaikkea ajateltu loppuun asti :P Mutta eihän noita kotimaisia äkeitä ihan samoissa määrissä tuotetakkaan kuin väderiä eli testauskin on vähän pienempää niin kaikki ei tule heti ilmi...
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: sokuri - 15.01.12 - klo:20:58

Onko ymmärrettävä niin, ettei tän vuosituhannen malleissa em. ongelmaa esiinny?

Mulla on -03 Multiva Mega XL kolmella ladalla ja 5 cm piikkitiheydellä. Teliremppa tehtiin 2010, tehdas tuli vastaan...tässä äkessä järeämpi eka lata ja kyllä sillä maa siirtyy, veturista vaan loppuu voimat ennen. Ehdottomasti kannatta ottaa kahdella ladalla, eka lata ehdottomasti mallia järeä. Vädereitäkin saa takaladan kanssa joten siinä ei ainakaan tule pettymyksiä...

Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: koivumaki - 15.01.12 - klo:21:18
Mihin muuten Ijasja tarttee äestä,ainakaan noin rajua?Oon ymmärtäny päämenetelmän olevan suorakylvö

Suorakylvöä vähänlaisesti, näillä viljanhinnoilla tarttee saada kunnon satokin :) Osalla maista suorakylvö ok., ja niillä sitä harrastetaan mutta muuten perinteiseen tyyliin tai lapiorullaäkeellä muokaten. Lietteen piilotus vaatii myös muokkausta. Satotasossa liian huima ero parhailla mailla suorakylvö vs. kevätkyntö.

--Asia selvä....
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: mää vai - 15.01.12 - klo:21:38
Tossa kun oltiin äestä ostamassa vaihtoehtoina oli Potila ja Multiva 6m, niin naapuri jolla 6m Multiva varoitteli että vaati takaladan (alkaa muuten nyökkimään). Hänellä ilmeisesti jälkiasennuksena tuli se takalata. Piikkejä meni häneltäkin takuuseen. Potilassa ei ole havaittu nyökkimistä vaikkei takimaista lataa olekaan.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: ana111 - 15.01.12 - klo:21:57
Vähän ollaan EMÄNNÄN kans mietitty tälläasthttp ://kuvablogi.com/nayta/2952905/  Mahtaaks meijän koni vetää :o :o
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Pohojalaanen - 15.01.12 - klo:23:15
Multivan akilleen kantapää ollut aikoinaan juuri nuo teliin liittyvät ongelmat, ei pitäisi olla enää uusissa. Tuttava porukassa kaikki uudet tai tämän vuosituhannen äkeet Multivaa, ainoataakaan tämän vuosituhannen potilaa en tiedä ja Vädereitäkin vähän. Ainoat ongelmat olleet rengasrikoissa, ja jonkinverran noilla ajetaankin. Näillä mailla tarvitaan pinnalla pysymistä ja tasauskykyä, kynnös itsessään ei koskaan hakkaa äkeen päälle kuten savikoilla voi tapahtua?



Onko ymmärrettävä niin, ettei tän vuosituhannen malleissa em. ongelmaa esiinny?

Vaikea sanoa, kun vanhempia Multivoita ei pahemmin ole eikä yhdessäkään tietääkseni ole ollut ongelmia. Kaikki olleet tyytyväisiä äkeeseen, useamman merkkistä ollut aiemmat pl. Väderstadt, siitä vaihtaneita ei ole ollut. Yhtään en tiedä uuteen vaihdetun, kaikki suht tuoreita mutta markkinaosuus melkoinen, huono kello kauas kuuluu jne. :)

Tuohon telin ripustukseen/teliin tehty jotain muutoksia aikojen saatossa, sitä en tiedä milloin. Tälle vuodelle päivittyi ainakin järeämpi etulata ja työsyvyyden säätö.

Tehtaalla töissä olevat tai Pohojalaanen tms. asiasta oikeasti tietävä vois kommentoida :D

Väderin miinuksena oli omalta osalta 200 renkaat, isompia ei edes saa tähän kuusmetriseen. Jos olisi saanut isommilla renkailla, ehkä valinta olisi kallistunut Ruottinmaalle fiksun jälkiäkeen mitalla. Tosin yhtenä pointtina valintaan oli kotimaisuus, tehtaalla tuli käytyä kesällä ja ihan ok. hommalta vaikutti ja varsinkin se, että työntekijöillä vahva maataloustausta...
Multivashan telin rakenne on vähä erilaanen ku muilla, telin keinupalkki on laakeroitu haarukan väliin, eikä vain toispuoleisesti. Teorias hyvä ratkaasu, mutta vanhemmis malliis haarukka alakoo levitä, ja joskus -06-paikkeilla rakenne muuttui niin, että haarukka oli sidottu telipalakin alapuoleltakin. Sen muutossarjan tehdas kyllä toimittaa kaikkihin vanhoohinkin koneisihin. Tuo rakenne kyllä kestää tosi hyvin, mutta sen voiteluväli on tihiä, ja jos (kun) sitä laiminlyö niin keinun puslat kyllä väliintyy aikaa myöten. Ja pitäähän konehien pientä väärinkäyttöäki kestää. Nykyäänhän sielä on kiistettävät kartiolaakerit, eli nyt se kestää kait jo vaikka mitä.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Timppa - 16.01.12 - klo:06:15
Tossa kun oltiin äestä ostamassa vaihtoehtoina oli Potila ja Multiva 6m, niin naapuri jolla 6m Multiva varoitteli että vaati takaladan (alkaa muuten nyökkimään). Hänellä ilmeisesti jälkiasennuksena tuli se takalata. Piikkejä meni häneltäkin takuuseen. Potilassa ei ole havaittu nyökkimistä vaikkei takimaista lataa olekaan.

Sen takia kai ne on multivaan viritelly etukulmapyöriä. Virityksen makua.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Make - 16.01.12 - klo:06:57


Tuo taitaa olla juuri samanlainen kun se mitä vaihtokonelistalta löysin. Kuinka tehokkaasti tuolla siirtyy maata halutessa, nykyisessa edessä hydr. säädettävä palkkilata, ja sehän on tehokas siirtämään maata, kun voi tarvittakessa painottaa koko äkeen painolla. Onko tuosta lappulatasta maan siirtämiseen? Aika paljon yhteistyöporukan maissa vaan vieläkin tarvetta tasaukselle, vuokramaissa paljon sellaisia jotka pilattu kyntämällä väärin vuosikymmenet...

Ja sitten paino, mega lienee aika raskas? 300mm renkailla taitaa silti pysyä kohtuullisesti tavoitesyvyydessä multa/rapamaillakin, vai?

Ja sitten tärkeä juttu, onko tukkeutumisherkkyys millainen?
Kovilla mailla ladasta loppuu säätövara alaspäin, ainakin kulumattomilla piikinkärjillä, eli keskiladalla, jota hydrauliikka suoraan säätää. Etu- ja takalatoja säädetään veivillä suhteessa keskilataan. Keveyemmillä mailla tavaraa saa kyllä siirtymään.
Hieman joutuu syvyyttä säätelemään kevyemmän ja jäykemmän maan välillä. Ihan keveistä ja turvemaista ei kokemusta. Piikistö ei kauhean helposti tukkea, mutta latoja ei pysty käyttämään esim. lannanmultauksessa ensimmäisellä kerralla.
Äes painaa noilla varusteilla lähes 4 tonnia.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Wejjo - 16.01.12 - klo:07:07


Tuo taitaa olla juuri samanlainen kun se mitä vaihtokonelistalta löysin. Kuinka tehokkaasti tuolla siirtyy maata halutessa, nykyisessa edessä hydr. säädettävä palkkilata, ja sehän on tehokas siirtämään maata, kun voi tarvittakessa painottaa koko äkeen painolla. Onko tuosta lappulatasta maan siirtämiseen? Aika paljon yhteistyöporukan maissa vaan vieläkin tarvetta tasaukselle, vuokramaissa paljon sellaisia jotka pilattu kyntämällä väärin vuosikymmenet...

Ja sitten paino, mega lienee aika raskas? 300mm renkailla taitaa silti pysyä kohtuullisesti tavoitesyvyydessä multa/rapamaillakin, vai?

Ja sitten tärkeä juttu, onko tukkeutumisherkkyys millainen?
Kovilla mailla ladasta loppuu säätövara alaspäin, ainakin kulumattomilla piikinkärjillä, eli keskiladalla, jota hydrauliikka suoraan säätää. Etu- ja takalatoja säädetään veivillä suhteessa keskilataan. Keveyemmillä mailla tavaraa saa kyllä siirtymään.
Hieman joutuu syvyyttä säätelemään kevyemmän ja jäykemmän maan välillä. Ihan keveistä ja turvemaista ei kokemusta. Piikistö ei kauhean helposti tukkea, mutta latoja ei pysty käyttämään esim. lannanmultauksessa ensimmäisellä kerralla.
Äes painaa noilla varusteilla lähes 4 tonnia.

Mahtaisiko auttaa jos jäykistää lattaladan toisiinsa tangolla, olen joihinkin malleihin nähnyt myytävän tankoa taakse....

Tai sitten yksikertaisesti vaihtaa palkkilataan jos tuntuu ettei muuten tasaa

Tuo säätötarve maalajien vaihtuessa tuttua kauraa, eikä siitä varmaan koskaan eroon pääsekään. Mutta sehän ei ole ongelma hydrauliikan toimiessa. Ja noissa taitaa olla vakiona kunnollinen syvyyden näyttö, nykyisessä menee sylinterinvartta vahdatessa ja perstuntumalla säätö.

Veivisäätö saa kyllä näppylöitä nousemaan, mut onhan noita kaikenlaisia sylintereitä hyllyssä....
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: mike - 16.01.12 - klo:18:59
Onko Ähtärissä koskaan kuultu tasausäkeestä?

Potilan classic ja master,niissä ei sitten ole kovin suuria eroja
nykypäivänä paitsi master huomattavasti kalliimpi.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Make - 16.01.12 - klo:19:11
[

Mahtaisiko auttaa jos jäykistää lattaladan toisiinsa tangolla, olen joihinkin malleihin nähnyt myytävän tankoa taakse....

Tai sitten yksikertaisesti vaihtaa palkkilataan jos tuntuu ettei muuten tasaa

Tuo säätötarve maalajien vaihtuessa tuttua kauraa, eikä siitä varmaan koskaan eroon pääsekään. Mutta sehän ei ole ongelma hydrauliikan toimiessa. Ja noissa taitaa olla vakiona kunnollinen syvyyden näyttö, nykyisessä menee sylinterinvartta vahdatessa ja perstuntumalla säätö.

Veivisäätö saa kyllä näppylöitä nousemaan, mut onhan noita kaikenlaisia sylintereitä hyllyssä....
Enemmän tuo kovien maiden tasaamattomuus johtuu irroitusvaikeudesta. Pehmeämmillä mailla maa irtoaa helpommin ja tällöin maata kulkee ladan edessä. On Multivasssa aika jäykät jouset latalapuissa.
Veivisäädöllä tehdään latojen perussäätö ja varsinainen säätö tehdään hydraulisesti. Samanlainen systeemi on muissa merkeissäkin.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Make - 16.01.12 - klo:19:13
Onko Ähtärissä koskaan kuultu tasausäkeestä?

Potilan classic ja master,niissä ei sitten ole kovin suuria eroja
nykypäivänä paitsi master huomattavasti kalliimpi.

Mä myin 8,4m Patu tasausäkeen tarpeettomana pois parivuotta Multivan hankinnan jälkeen. Tuollaisessa pyörä-äkeessä on huomattavasti monipuolisemmat säädöt kuin tasausäkeessä.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Pohojalaanen - 16.01.12 - klo:22:34
Onko Ähtärissä koskaan kuultu tasausäkeestä?

Potilan classic ja master,niissä ei sitten ole kovin suuria eroja
nykypäivänä paitsi master huomattavasti kalliimpi.

Mä myin 8,4m Patu tasausäkeen tarpeettomana pois parivuotta Multivan hankinnan jälkeen. Tuollaisessa pyörä-äkeessä on huomattavasti monipuolisemmat säädöt kuin tasausäkeessä.
off topic, mutta mä annan silti äänen raskahalle tasausäkeelle, esim. mun Herkulekses on samat hydraulisäädöt etulataa lukuunottamatta kun joustopiikkiäkeis. Yksin sillä ei päriää joka paikas, mutta tosi hyvä pari normaalille äkehelle. Niin ja asiasta sen verran jotta nykyään Multivan etuladalle on sen verran paljo pultinreikiä, jotta sen korkeutta saa säärettyä takuulla riittävästi. Sillä pystyy pelaamahan vähä tuon piikkikulmanki kans, eli onko lata enemmän tasaava vai murustava.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Pro - 18.01.12 - klo:17:29
Ite laitoin multivan vaihtoon ja parkon 7000sh tulee tilalle. En edes muista kysyny tarjousta.

Syy tähän?  :o

Multivan telit ei kestänyt yhtään, piikit ihan perseestä kun katkeilivat kokoajan, puolet nipoista sellaisia ettei rasvaa saanut menemään, etulata ei siirrä maata tarpeeksi, herkästi tukkeutuva tietyin varauksin.

Parkossa on kunnon etulata=maa siirtyy, telit ja navat kestää vetää päälle 50km/h (30km/h lappukoneen etupalkissa on vaan direktiivin takia), piikit paremmat, maalattu laivoissa käytettävällä maalilla, isot renkaat, tehdas lähellä ja jälkimarkkinointi taitoinen= tulee pariin kohtaan nippoja mitä ei aikasemmin tuotantomalleissa ollut.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: SKN - 18.01.12 - klo:17:33
Ite laitoin multivan vaihtoon ja parkon 7000sh tulee tilalle. En edes muista kysyny tarjousta.

Syy tähän?  :o

Multivan telit ei kestänyt yhtään, piikit ihan perseestä kun katkeilivat kokoajan, puolet nipoista sellaisia ettei rasvaa saanut menemään, etulata ei siirrä maata tarpeeksi, herkästi tukkeutuva tietyin varauksin.

Parkossa on kunnon etulata=maa siirtyy, telit ja navat kestää vetää päälle 50km/h (30km/h lappukoneen etupalkissa on vaan direktiivin takia), piikit paremmat, maalattu laivoissa käytettävällä maalilla, isot renkaat, tehdas lähellä ja jälkimarkkinointi taitoinen= tulee pariin kohtaan nippoja mitä ei aikasemmin tuotantomalleissa ollut.
Vai ni. ;D
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Timppa - 18.01.12 - klo:17:42
Ite laitoin multivan vaihtoon ja parkon 7000sh tulee tilalle. En edes muista kysyny tarjousta.

Syy tähän?  :o

Multivan telit ei kestänyt yhtään, piikit ihan perseestä kun katkeilivat kokoajan, puolet nipoista sellaisia ettei rasvaa saanut menemään, etulata ei siirrä maata tarpeeksi, herkästi tukkeutuva tietyin varauksin.

Parkossa on kunnon etulata=maa siirtyy, telit ja navat kestää vetää päälle 50km/h (30km/h lappukoneen etupalkissa on vaan direktiivin takia), piikit paremmat, maalattu laivoissa käytettävällä maalilla, isot renkaat, tehdas lähellä ja jälkimarkkinointi taitoinen= tulee pariin kohtaan nippoja mitä ei aikasemmin tuotantomalleissa ollut.

Parko on jotenkin rimpulan näkönen Potila Masteriin verrattuna.

Parkon esittelyvideoon ei oikein ole keskitytty, ko äjes kulkee nokallaan siin videossa.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Pro - 18.01.12 - klo:17:45
Parkossa on käytetty ainoastaan rautaruukin laatuterästä. Ei minun sitä tarvitse enempää hehkuttaa, keväällä se nähdään.  ;D Lähes pelkästään urakka-ajoon tulee tää äes.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: SKN - 18.01.12 - klo:17:55
Parkossa on käytetty ainoastaan rautaruukin laatuterästä. Ei minun sitä tarvitse enempää hehkuttaa, keväällä se nähdään.  ;D Lähes pelkästään urakka-ajoon tulee tää äes.
No tietysti. ;D
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Pro - 18.01.12 - klo:17:56
Parkossa on käytetty ainoastaan rautaruukin laatuterästä. Ei minun sitä tarvitse enempää hehkuttaa, keväällä se nähdään.  ;D Lähes pelkästään urakka-ajoon tulee tää äes.
No tietysti. ;D

Skännä on kyllä asiantuntija, tietysti!  ;D
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: SKN - 18.01.12 - klo:17:58
Parkossa on käytetty ainoastaan rautaruukin laatuterästä. Ei minun sitä tarvitse enempää hehkuttaa, keväällä se nähdään.  ;D Lähes pelkästään urakka-ajoon tulee tää äes.
No tietysti. ;D

Skännä on kyllä asiantuntija, tietysti!  ;D
No taatusti. ;D
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: realisti - 18.01.12 - klo:19:04
http://www.same.ee/?cat=95&ln=et

sieltä ku laitatta niin ei tartte teliä murehtia.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Cornfarmer - 18.01.12 - klo:19:24
Ilman muuta potilan master pro tai maxer ;D Leveyden saat päättää itse, mut veikkaisin et 8-12 metrinen olisi hyvä urakkaluokan äes leveydeltään, jos vain traktorissa kokoa löytyy niin sen leveempi vaan perään ;)

Jokin perustelu olis kiva?


Tulee vähemmillä ajokerroilla valmista, jopa yhdellä ajokerralla. Ja hyviä kokemuksia potilan laadusta, ja myös monipuolisempi valikoima vrt, multiva. Kun se äes sulle myös urakka hommaan tulee niin kyllä se ainakin ittellä olisi jompikumpi noista, ei toki sillä etteikö pelkällä masterilla pärjäisi ;D
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Sekator - 18.01.12 - klo:20:53
Itellä kymmenen vuotta vanha 6 metrinen Potila master, oon ollu äkeeseen tosi tyytyväinen, pitkä avara rakenne, ei mee tukkoon, ja tietty lappulata...vaihtotarjous olis uuteen 8 metriseen master proohon mutta taitaa likwiditeetti onkelmat pakottaa ajaa vielä vanhalla. ::)
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Timppa - 18.01.12 - klo:21:44
Lappulatakin on ihan hyvä tasaukseen, kyl silläkin vetää maata mukana niinpaljon kun tr:ssa voimaa riittää.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: FerQ - 18.01.12 - klo:22:04
http://www.koeckerling.de/en/products/tillage/allrounder-9001200/description.html

Laita tämmönen.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Joozeppi - 23.10.13 - klo:22:33
jatketaas vanhaan ketjuun. eli kimppaäestä (Multiva JL) vaihtamassa uuteen. tarjoukset multivan ja väderin seiskametrisiin.

onko multivan kestävyysongelmat (piikit, telit ym.) jo takanapäin? väderi on kalliimpi mut varmaan osittain syystä, eikä siellä seiskametrinen ole mallia 6+1m.

väderstadin 7 metrisen risukarhin alkuunlähtöhinta jälkiharalla on muuten 35 000 €. no elämä kallis, väderi halpa.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: - 23.10.13 - klo:22:38
jatketaas vanhaan ketjuun. eli kimppaäestä (Multiva JL) vaihtamassa uuteen. tarjoukset multivan ja väderin seiskametrisiin.

onko multivan kestävyysongelmat (piikit, telit ym.) jo takanapäin? väderi on kalliimpi mut varmaan osittain syystä, eikä siellä seiskametrinen ole mallia 6+1m.

väderstadin 7 metrisen risukarhin alkuunlähtöhinta jälkiharalla on muuten 35 000 €. no elämä kallis, väderi halpa.

Ja 8 metrisen potilan 31kiloeuroa... Ei mulla ollu ainakaan mitään syytä laittaa vääderiä. Masteriin verrattuna lyhyt, 6 vs 8 piikkiakselia ja tolkuttoman kallis!
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Husokki - 24.10.13 - klo:19:13
jatketaas vanhaan ketjuun. eli kimppaäestä (Multiva JL) vaihtamassa uuteen. tarjoukset multivan ja väderin seiskametrisiin.

onko multivan kestävyysongelmat (piikit, telit ym.) jo takanapäin? väderi on kalliimpi mut varmaan osittain syystä, eikä siellä seiskametrinen ole mallia 6+1m.

väderstadin 7 metrisen risukarhin alkuunlähtöhinta jälkiharalla on muuten 35 000 €. no elämä kallis, väderi halpa.

Jätä äes kauppaan, soita urakoitsijalle ja keskity itte kylvämään... ::)
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Toivo Tonta - 24.10.13 - klo:19:19
jatketaas vanhaan ketjuun. eli kimppaäestä (Multiva JL) vaihtamassa uuteen. tarjoukset multivan ja väderin seiskametrisiin.

onko multivan kestävyysongelmat (piikit, telit ym.) jo takanapäin? väderi on kalliimpi mut varmaan osittain syystä, eikä siellä seiskametrinen ole mallia 6+1m.

väderstadin 7 metrisen risukarhin alkuunlähtöhinta jälkiharalla on muuten 35 000 €. no elämä kallis, väderi halpa.
Eipä niissä piikeissä mitään ole sanomista kun yhdet kärjet on ajettu loppuun. Vääterissä on löysät piikit, äkeissä on vääterillä kehitys pysähtynyt!!
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Joozeppi - 24.10.13 - klo:22:29
juu ruottin pojalla on kuulemma löysät. vaatii enemmän ajoa. kruunun kurssikaan ei palvele vääteriä.

eiköhän loimaalla oo saatu heikot kohdat kuntoon. uudet mallit toplinet cross ja super xl kohtuullisen järeitä karhia. 6 m cross painaa tipan yli 4500 kg..
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: ponydiesel - 31.10.13 - klo:09:17
Äeskauppa pitäis päättää, ruotsinrauta olis 4tonnia kalliimpi kuin loimaanvihreä. Toisessa piikit 6 ja toisessa 7 akselilla, työleveys sama. Kysymys kuuluukin onko Ruottalainen niin paljo parempi että kannattaa maksaa?
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: SKN - 31.10.13 - klo:09:22
Äeskauppa pitäis päättää, ruotsinrauta olis 4tonnia kalliimpi kuin loimaanvihreä. Toisessa piikit 6 ja toisessa 7 akselilla, työleveys sama. Kysymys kuuluukin onko Ruottalainen niin paljo parempi että kannattaa maksaa?
Ei. Älä kysy miksi vaan usko.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: KAri - 31.10.13 - klo:09:25
Äeskauppa pitäis päättää, ruotsinrauta olis 4tonnia kalliimpi kuin loimaanvihreä. Toisessa piikit 6 ja toisessa 7 akselilla, työleveys sama. Kysymys kuuluukin onko Ruottalainen niin paljo parempi että kannattaa maksaa?
Entäs se kotimainen punainen 8-akselinen?
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: - 31.10.13 - klo:09:29
Äeskauppa pitäis päättää, ruotsinrauta olis 4tonnia kalliimpi kuin loimaanvihreä. Toisessa piikit 6 ja toisessa 7 akselilla, työleveys sama. Kysymys kuuluukin onko Ruottalainen niin paljo parempi että kannattaa maksaa?
Entäs se kotimainen punainen 8-akselinen?

Hinnaltaan ainakin pitäis olla aika tarkkaan sama kun vihreä. Punainen 8-akselinen mulle tuli...
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: ponydiesel - 31.10.13 - klo:10:45
Juu punainen Kiikoisten tuote on hinnaltaan muutama satasen kalliimpi kuin loimaanvihreä. Entinen on juuri Kiikoisista ja toista sieltä ei tähän taloon tule. Toki nykyinen on vanha ja paljon ajettu, uudet mallit ovat varmasti parempia, mutta ei ole enää uskoa..
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: maidontuottaja - 31.10.13 - klo:10:52
Miksi ette tee itse? Luulis talvella olevan joutoaikaa ja jos sattuu vielä olemaan paja ja laitteet. Itse tein maatalouskoulussa.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: hvinnamo - 31.10.13 - klo:10:57
Miksi ette tee itse? Luulis talvella olevan joutoaikaa ja jos sattuu vielä olemaan paja ja laitteet. Itse tein maatalouskoulussa.

 Yleensä tulee liian heikko tai liian painava. Sitten omatekoisella ei ole mitään vaihtoarvoa. Yksi ongelma on rauta. Eli ei kannata mistään tavan pataraudasta tehdä, koska se kostautuu ensimmäisen lauseen kohdalla. Hintoihinsa se tulee joka tapauksessa.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: ponydiesel - 31.10.13 - klo:10:58
Täytyis ensin tehdä kunnon paja ja ostaa uusi hitsi. Sitten pitäis opetella hitsaamaan niin että kehtaa naapurille näyttää. Ei taida äes valmistua ens kevääksi...
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: - 31.10.13 - klo:12:45
Tähän kun vielä lisää että äkeen hinnasta huomattava osa koostuu piikeistä, latasta, jälkiharasta ja renkaista niin ei maksa vaivaa suunnitella piikkijakoja ym...

s-piikki noin 25€/kpl
jälkiharan piikki 13€/kpl
etulatan jousi+lappu 40€/kpl?
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Joozeppi - 31.10.13 - klo:17:30
vaikee kyllä nähdä millä agri saa yhtään äestä myytyä noilla hinnoilla. vääderi maksaa 20 prossaa enempi. control-työsyvyydensäätöpantu vielä vakioksi uusissa, voivoi.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Toivo Tonta - 31.10.13 - klo:18:28
Juu punainen Kiikoisten tuote on hinnaltaan muutama satasen kalliimpi kuin loimaanvihreä. Entinen on juuri Kiikoisista ja toista sieltä ei tähän taloon tule. Toki nykyinen on vanha ja paljon ajettu, uudet mallit ovat varmasti parempia, mutta ei ole enää uskoa..
Minkä ikäinen ja mallinen? Jos ostaa ladan hintaisen ei siihen saa mersun ominaisuuksia? ( Joku kuulemma pitää Mersua laadukkaana)
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: JD6630 - 31.10.13 - klo:20:22
vaikee kyllä nähdä millä agri saa yhtään äestä myytyä noilla hinnoilla. vääderi maksaa 20 prossaa enempi. control-työsyvyydensäätöpantu vielä vakioksi uusissa, voivoi.
No on se kuitenkin todettu todella toimivaksi vehkeeksi ainakin muualla kuin siellä teidän aitosavikoilla.
Ei mene rahaa piikkeihin yms. eikä aikaa niiden korjauksiin.

En mä kyllä ymmärrä kuka ylipäänsä ostaa uuden karhin ???
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: ponydiesel - 31.10.13 - klo:20:23
Sph 540 90-luvun alkupuolelta. Kyllä ladassakin pitäis laakerit kestää.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Joozeppi - 31.10.13 - klo:20:33
vaikee kyllä nähdä millä agri saa yhtään äestä myytyä noilla hinnoilla. vääderi maksaa 20 prossaa enempi. control-työsyvyydensäätöpantu vielä vakioksi uusissa, voivoi.
No on se kuitenkin todettu todella toimivaksi vehkeeksi ainakin muualla kuin siellä teidän aitosavikoilla.
Ei mene rahaa piikkeihin yms. eikä aikaa niiden korjauksiin.

En mä kyllä ymmärrä kuka ylipäänsä ostaa uuden karhin ???

mul on muokkauspuolella kimppakoneita niinkun tämäkin. tykätään pitää ne siinä kunnossa et työaikaan saa vaan ajaa. kyl niihinki vaan kaikenlaista tulee. mut tosiaan pehmeillä mailla voi olla eri asia. ruotsiinkin menee multivaa niille isännille ku ei jaksa ajaa yhtä kertaa enempää.

kumpainenkin laittaa viistonnia ni saadaan 12 vuotta uudempi ja metrin leveempi äes. en pidä pahana.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Toivo Tonta - 31.10.13 - klo:21:44
Sph 540 90-luvun alkupuolelta. Kyllä ladassakin pitäis laakerit kestää.
Menny etuladasta laakerit :o
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: SKN - 31.10.13 - klo:22:20
Sph 540 90-luvun alkupuolelta. Kyllä ladassakin pitäis laakerit kestää.
Menny etuladasta laakerit :o

Poniriisseli puhuu ny autostaan.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: ponydiesel - 01.11.13 - klo:12:18
Niin pyörissä pitäis laakereiden kestää piti sanoa. Mitäs mieltä ootte tuosta control- työsyvyydensäädöstä. Pysyykö se paikoillaan.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: SKN - 01.11.13 - klo:14:03
Niin pyörissä pitäis laakereiden kestää piti sanoa. Mitäs mieltä ootte tuosta control- työsyvyydensäädöstä. Pysyykö se paikoillaan.

Soon rikki jos pysyy paikoillaan.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Toivo Tonta - 01.11.13 - klo:18:54
Niin pyörissä pitäis laakereiden kestää piti sanoa. Mitäs mieltä ootte tuosta control- työsyvyydensäädöstä. Pysyykö se paikoillaan.
Asiasta en mitään tiedä, mutta jos äes on paikallaan on sekin. :P
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: kyntaja - 01.11.13 - klo:21:14
Meille tulee kolmen tilan porukkaan vääterin 6m - 6 akselinen.. jäykemmillä piikeillä,control säädöllä ja jäykistetyllä etulatalla...
Jospa se eurolavallinen piikkejä kevääseen sulkeinen ala Potila loppuisi...
Jos yhtä kova rauta kuin kylvökone niin ei hätää...
Parko oli kanssa vaihto ehto muttei saanu konefarmi laskettua tarjousta aikanaan niin jäi.... valitettavasti
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Toivo Tonta - 01.11.13 - klo:21:16
Meille tulee kolmen tilan porukkaan vääterin 6m - 6 akselinen.. jäykemmillä piikeillä,control säädöllä ja jäykistetyllä etulatalla...
Jospa se eurolavallinen piikkejä kevääseen sulkeinen ala Potila loppuisi...
Jos yhtä kova rauta kuin kylvökone niin ei hätää...
Parko oli kanssa vaihto ehto muttei saanu konefarmi laskettua tarjousta aikanaan niin jäi.... valitettavasti
Pirunpeltojako "äestätte" :o
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Väsynyt - 01.11.13 - klo:21:24
Meille tulee kolmen tilan porukkaan vääterin 6m - 6 akselinen.. jäykemmillä piikeillä,control säädöllä ja jäykistetyllä etulatalla...
Jospa se eurolavallinen piikkejä kevääseen sulkeinen ala Potila loppuisi...
Jos yhtä kova rauta kuin kylvökone niin ei hätää...
Parko oli kanssa vaihto ehto muttei saanu konefarmi laskettua tarjousta aikanaan niin jäi.... valitettavasti
Pirunpeltojako "äestätte" :o
Ja sattuu kiviä olee jokunen ;)
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Joozeppi - 01.11.13 - klo:22:02
vastaavan mut avaramman multivan kampanjahinta kahdeksalla akselilla on 15990 € ja siitä lähtee vielä pikkasen. alvi nolla. kuin paljo väderi oli yli kahdenkympin? control on äkeessä aivan turha lelu.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Toivo Tonta - 01.11.13 - klo:22:04
vastaavan mut avaramman multivan kampanjahinta kahdeksalla akselilla on 15990 € ja siitä lähtee vielä pikkasen. alvi nolla. kuin paljo väderi oli yli kahdenkympin? control on äkeessä aivan turha lelu.
Kyllä se control olla pittää, penkin ja ratin välissä.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: kylmis - 01.11.13 - klo:22:34
Autocontrollia odotellessa ;D

Se ja jäykemmät piikit. Ei tarvi paljon miettiä, mistä äkeen ostaa. Täytysi ruveta tosissaan painostamaan Agrimarkettia, että Väderstadin pitää saada tuotekehitys rullaamaan äespuolella. Ei noilla resursseilla mikään ihmeellinen juttu kehittää jäykempi piikki. Sehän voi sitten olla valinnaisvarusteena ja jos haluaa perinteisen piikin, niin ottakoon sen.

Minäkin olen aikani kuluksi kysellyt äestarjouksia, mutta pakko tunnustaa, että ei saa hommaa kannattavaksi edes kylmiksen logiikalla. 1,5m leveyttä lisää äkeelle maksaa 10000e, alv 0. Vanhassa koneessa ei ole käytännössä mitään vikaa, kapea vaan :( Onko järkee ???

Muutenkin äestouhut ihmeellisiä. Painoa ja pituutta tulee koko ajan lisää. Menettelee jossain tasaisilla lohkoilla, mutta jos on kuoppia, töyryjä jne. Miten tuollainen pitkä runko käyttäytyy? Minulla on sellainen teoria, että raapii pintaa jossain ja toisaalla menee liian syvään. Tästä sänkien aukaisusta äkeellä en ole yhtään innostunut. Lautasmuokkainkin on paljon parempi. Mutta ainahan sitä saa kaikkea kokeilla. Omasta mielestäni Multivan Mega S oli viimeinen hyvä äes. Ei liian pitkä runko, 6cm piikkijako, painoa tarpeeksi. Hyvä paketti. Ei paljon käytettynäkään näe.
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: SKN - 01.11.13 - klo:22:34
Autocontrollia odotellessa ;D

Se ja jäykemmät piikit. Ei tarvi paljon miettiä, mistä äkeen ostaa. Täytysi ruveta tosissaan painostamaan Agrimarkettia, että Väderstadin pitää saada tuotekehitys rullaamaan äespuolella. Ei noilla resursseilla mikään ihmeellinen juttu kehittää jäykempi piikki. Sehän voi sitten olla valinnaisvarusteena ja jos haluaa perinteisen piikin, niin ottakoon sen.

Minäkin olen aikani kuluksi kysellyt äestarjouksia, mutta pakko tunnustaa, että ei saa hommaa kannattavaksi edes kylmiksen logiikalla. 1,5m leveyttä lisää äkeelle maksaa 10000e, alv 0. Vanhassa koneessa ei ole käytännössä mitään vikaa, kapea vaan :( Onko järkee ???

Muutenkin äestouhut ihmeellisiä. Painoa ja pituutta tulee koko ajan lisää. Menettelee jossain tasaisilla lohkoilla, mutta jos on kuoppia, töyryjä jne. Miten tuollainen pitkä runko käyttäytyy? Minulla on sellainen teoria, että raapii pintaa jossain ja toisaalla menee liian syvään. Tästä sänkien aukaisusta äkeellä en ole yhtään innostunut. Lautasmuokkainkin on paljon parempi. Mutta ainahan sitä saa kaikkea kokeilla. Omasta mielestäni Multivan Mega S oli viimeinen hyvä äes. Ei liian pitkä runko, 6cm piikkijako, painoa tarpeeksi. Hyvä paketti. Ei paljon käytettynäkään näe.

Et sitte malttanu....... :D
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: kylmis - 01.11.13 - klo:22:36
Ihan vaan sulle...
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: SKN - 01.11.13 - klo:22:56
Ihan vaan sulle...

Varo, tää koukuttaa....... ;D
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Vilja-Antti - 02.11.13 - klo:12:43
Isoo äes,  siihen hirvee veturi  eteen, maksaa maltaita ja koettelee silti  konetta.....siirtyisitte tekin suorakylvöön.... :D
Otsikko: Vs: Äkeen päivitystä
Kirjoitti: Toivo Tonta - 02.11.13 - klo:14:03
Isoo äes,  siihen hirvee veturi  eteen, maksaa maltaita ja koettelee silti  konetta.....siirtyisitte tekin suorakylvöön.... :D
Pelkkää säästöä, kun satokin tipahtaa ;D