Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sampo puimurit  (Luettu 42722 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12230
  • Virolaista kiitos!
Vs: Sampo puimurit
Mielestäni ei saisi harkita muita vaihtoehtoja kuin hydroveto. Käyttö on yksinkertaisesti niin paljon jouhevampaa ja puinti nopeutuu huomattavasti. Mitä hankalampia kuvioita, niin sitä enemmän mehuveto pääsee oikeuksiinsa. Oma lisänsä on luotettavuuden lisääntyminen, kun kytkin jää pois ja vaihteistoon kohdistuva rasitus minimoituu. Kaksi selkeää vikapaikkaa pois. Jos on jotain pöydän leveyteen liittyvää ehtoa, niin pienempi Sampo on silloin ihan ok. Muuten kannattaa ottaa 2045, koska perä on pitempi ja sitä myöten pui paremmin. Tyyppivikaa voi olla missä vaan, mutta omassa koneessa pöydän käyttöakselin laakerointi on osoittautunut pulmalliseksi. Kuntoa voi kokeilla avaamalla sivupellin ja kokeilemalla nostaa siivapyörästä. Jos antaa pikkuisenkaan myöten, niin minimissään laakeri on selvä. Laakerit jotain 50e kappale, akseli 200e.

veko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Sampo puimurit
Onko tietoa montako 680-690 prototyyppi  hydroa kerkesivät aikoinaan maailmalle laittaa. Iisalmessa aikoinaan yhdellä tilalla näin 690 siinä oli pöytäkin hyd.
moottorilla toimiva

Salesman

  • Vieras
Vs: Sampo puimurit
Katsellut vähän tuollaista 2035 tai 2045 sampoa 2000 luvun alusta. Mitkä on heikot kohdat mitä kannattaa tarkistella?
Onko oltava hydro vai pärjääkö myös mekaanisella laatikolla? Kuinka helppo tuollaisesta on irrottaa leikkuupöytä? Sillat kapeita täällä suunnalla.

Noita alkaa olla tarjolla melkoisessa hintahaitarissa. Tiedän sattumoisin yhden halvan ja tosi hyvän hydron.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4399
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sampo puimurit
Mielestäni ei saisi harkita muita vaihtoehtoja kuin hydroveto. Käyttö on yksinkertaisesti niin paljon jouhevampaa ja puinti nopeutuu huomattavasti. Mitä hankalampia kuvioita, niin sitä enemmän mehuveto pääsee oikeuksiinsa. Oma lisänsä on luotettavuuden lisääntyminen, kun kytkin jää pois ja vaihteistoon kohdistuva rasitus minimoituu. Kaksi selkeää vikapaikkaa pois. Jos on jotain pöydän leveyteen liittyvää ehtoa, niin pienempi Sampo on silloin ihan ok. Muuten kannattaa ottaa 2045, koska perä on pitempi ja sitä myöten pui paremmin. Tyyppivikaa voi olla missä vaan, mutta omassa koneessa pöydän käyttöakselin laakerointi on osoittautunut pulmalliseksi. Kuntoa voi kokeilla avaamalla sivupellin ja kokeilemalla nostaa siivapyörästä. Jos antaa pikkuisenkaan myöten, niin minimissään laakeri on selvä. Laakerit jotain 50e kappale, akseli 200e.

Hydron ainoa huono puoli on se että jos sen saa pahasti hajalle niin sitten tarvitaan $$$$$.

Olen asioinut varaosatiskillä samaan aikaan kun toinen asiakas kyseli  hydrostaatin pumppu-moottori-paketin hintaa. Melkein alkoi heikottaa vaikkei ollutkaan omasta koneesta kyse.
Jostakin irronnut rauta oli suodattimista huolimatta kiertänyt järjestelmässä tuhoisin seurauksin. Lienee moskaa tullut niin paljon että suodatus oli mennyt tukkoon ja päästänyt sitten ohivirtauksena läpi.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12230
  • Virolaista kiitos!
Vs: Sampo puimurit
Kiitos tästä kauhutarinasta. Vaikka remppa maksaisi maltaita, niin silti pitäisi ottaa se hydro. Öljyjä ja suodattimia kannattaa vaihtaa, kyllä siitä hyötyä pitäisi olla. Mitä uudempi vuosimalli, niin sen paremmin pitäisi pelata. Omassa koneessa noin 2000 vuodelta oli jossain vaiheessa ongelmaa pöydän noston kanssa. Alkoi takkuilla mystisesti, mutta meni sitten ohi melkein omia aikojaan. Kollegalla taas ei ja joutui vaihtamaan hytin alla olevista venttiileistä jonkun. Hinta taisi olla luokkaa 800mk, mikä oli siihen aikaan todella iso raha. Siellä meni joku onnettoman kokoinen kanava tukkoon ja sitä ei sitten kai saanut auki. Noita oli huoltomiehen mukaan joitakin tiedossa. Sitten oli käynyt sellainen tapaus, että isäntä käynnisti puimurin, niin pöytä nousi ylös ja torvi kääntyi auki. Tässäkin oli joku tukos niissä kanavissa. Huoltomies sitten myi meillekin korjaussarjan ongelmiin eli pumpun jälkeen painepuolelle lisäsuodattimen, jonka pitäisi estää paremmin kiertoon pääsevää roinaa. Se piti syyllisenä pumppua, josta lähtee karstaa irti, myös yleinen huolellisuus konetta kasatessa ei ollut vielä siihen aikaan niin korkealla tasolla. Hydraulitankistakin saattoi lähteä kaikenlaista töhnää kiertoon. Pari vuotta myöhemmissä malleissa hydrauliikan toteutus muuttui toisenlaiseksi ja siinä yhteydessä kai suodattimen paikkaakin mietittiin tarkemmin.

En muista enää kaikkia kuvioita, mutta onhan noissa aina riskejä ja kaikenlaista ihmeellistä hässäkkää on ollut. Silti pitäisi ottaa se hydro.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4399
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sampo puimurit
Aika huonoa tuuria on jos hydro hajoaa puimurin käyttömäärillä. Vastaavalla tekniikalla ajetaan mm metsäkoneita 10-kertainen tuntimäärä, ja taatusti keskimäärin kovemmalla kuormituksella.
Periaatteessa sen pitäisi olla hyvin luotettava, ainakin jos sen ohjaukseen ei ole sotkettu liikaa bittejä...

Hydron hajoaminen johtuu kai joko liian kevyestä suunnittelusta ja säästöosilla tehdystä toteutuksesta tai sitten huollossa tehdyistä virheistä tai laiminlyönneistä.
Asian voi kiteyttää kolmeen sanaan: puhtaus, puhtaus ja puhtaus. Ynnä oikea mitoitus ja toimiva jäähdytys. Kuten hydrauliikassa yleensäkin.

Mitään kompromissejä ei kannata tehdä, esim halpa suodatin joka hajoaa kiertoon on ... kauniisti sanottuna väärä paikka säästää.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: Sampo puimurit
Vanhemmissa hydroissa on oma öljynsä ajolle, aina aivan kirkkaat öljyt vaihtaessa. Siinähän ei ole muuta kuin pumppu, suodatin, lauhdutin, moottori. Joka ei paremmasta tiedä voi polkea kytkintä ja jarruja.
pessimisti ei pety!

mermiina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Sampo puimurit
Hydron saa rikki vain väärällä käytöllä. Voimansiirtoa ei saa käyttää jarruna. Kun 10 tonnin puimuri pysäytetään 25 kmh:n vauhdista 10 metrin matkalla nollaan, niin varmasti jokin hajoaa. Edes jarruilla puimuria ei saa pysähtymään niin nopeasti. Sama puinnissa ensin 10 kmh eteen ja sitten kahva taakse, niin että matkustaja tippuu penkiltä.
Suunnittelijan järjettömyys on taas siinä, että pumppu on hihnakäyttöinen, kun se kuuluisi olla suoraan mootorin päässä. Tiukan hihnan takia pumpun laakereihin kohdistuu älytön vääntö. Jäähdyttimen päässä moottoria olisi oiva tila hydraulipumpuille, varsinkin, jos jäähdyttimen puhaltimen muuttaisi hydraulikäyttöiseksi ja siirtäisi jäähdyttimen vaikkapa olkikuvun päälle vaakatasoon.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19987
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Sampo puimurit
Hydron saa rikki vain väärällä käytöllä. Voimansiirtoa ei saa käyttää jarruna. Kun 10 tonnin puimuri pysäytetään 25 kmh:n vauhdista 10 metrin matkalla nollaan, niin varmasti jokin hajoaa. Edes jarruilla puimuria ei saa pysähtymään niin nopeasti. Sama puinnissa ensin 10 kmh eteen ja sitten kahva taakse, niin että matkustaja tippuu penkiltä.
Suunnittelijan järjettömyys on taas siinä, että pumppu on hihnakäyttöinen, kun se kuuluisi olla suoraan mootorin päässä. Tiukan hihnan takia pumpun laakereihin kohdistuu älytön vääntö. Jäähdyttimen päässä moottoria olisi oiva tila hydraulipumpuille, varsinkin, jos jäähdyttimen puhaltimen muuttaisi hydraulikäyttöiseksi ja siirtäisi jäähdyttimen vaikkapa olkikuvun päälle vaakatasoon.

Eikös hihnakäytössä pitäisikin olla apulaakeri pumpulle.

-SS-

mermiina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Sampo puimurit
Hydron saa rikki vain väärällä käytöllä. Voimansiirtoa ei saa käyttää jarruna. Kun 10 tonnin puimuri pysäytetään 25 kmh:n vauhdista 10 metrin matkalla nollaan, niin varmasti jokin hajoaa. Edes jarruilla puimuria ei saa pysähtymään niin nopeasti. Sama puinnissa ensin 10 kmh eteen ja sitten kahva taakse, niin että matkustaja tippuu penkiltä.
Suunnittelijan järjettömyys on taas siinä, että pumppu on hihnakäyttöinen, kun se kuuluisi olla suoraan mootorin päässä. Tiukan hihnan takia pumpun laakereihin kohdistuu älytön vääntö. Jäähdyttimen päässä moottoria olisi oiva tila hydraulipumpuille, varsinkin, jos jäähdyttimen puhaltimen muuttaisi hydraulikäyttöiseksi ja siirtäisi jäähdyttimen vaikkapa olkikuvun päälle vaakatasoon.

Eikös hihnakäytössä pitäisikin olla apulaakeri pumpulle.

-SS-Niin pitäisi, mutta ei ole. Eikä myöskään nosto/ohjaus-hydrauliikan pumpussa ole tukilaakeria.

alpo10

  • Vieras
Vs: Sampo puimurit
Hydron saa rikki vain väärällä käytöllä. Voimansiirtoa ei saa käyttää jarruna. Kun 10 tonnin puimuri pysäytetään 25 kmh:n vauhdista 10 metrin matkalla nollaan, niin varmasti jokin hajoaa. Edes jarruilla puimuria ei saa pysähtymään niin nopeasti. Sama puinnissa ensin 10 kmh eteen ja sitten kahva taakse, niin että matkustaja tippuu penkiltä.
Suunnittelijan järjettömyys on taas siinä, että pumppu on hihnakäyttöinen, kun se kuuluisi olla suoraan mootorin päässä. Tiukan hihnan takia pumpun laakereihin kohdistuu älytön vääntö. Jäähdyttimen päässä moottoria olisi oiva tila hydraulipumpuille, varsinkin, jos jäähdyttimen puhaltimen muuttaisi hydraulikäyttöiseksi ja siirtäisi jäähdyttimen vaikkapa olkikuvun päälle vaakatasoon.
typerä kysymys, mutta eikö hydraulijärjestelmässä ole säädettävää paineenrajoitusta, joilla noin nopea pysäyttäminen estetään? Samoilla säädöillä saisi myös matkustajan pysymään penkillä. Muissa koneissa ainakin sopivan pieneksi säädetty paine lisää käyttömukavuutta ja estää rikkoontumiset.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19987
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Sampo puimurit
Kylälle tuli joskus takavuosina 2000-sarjan, oikein hydro-Sampo. Sitä sitten tiellä ajettiin ensimmäistä peltoa puimaan, harjoitellessa jotenkin kiihtyi eteenpäin, ja kuski varmaan käänsi vaistomaisesti vipua takaisinpäin, ja Smpo pysähtyi kuin seinään ja takapyörät pomppasivat korkealle ilmaan, ja sitten alkoi sen pomppiminen. Ryskytys kuului pitkän matkan päähän.

Ei se Sampo siitä rikki mennyt, mutta varsin rajun oloista oli se hydron toiminta.

-SS-

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Vs: Sampo puimurit
Eikös ainakin näissä missä hydroveto on omalla hydrauliikkapiirillä, ole suodattimen vieressä vastapaineilmaisimen mittari (tai jotain sinnepäin). Sitä kait olisi syytä kurkkia ajoittain, että pysyy osoittimen vihreällä alueella, mikä tiettävästi kertoo että suodatin toimii.

mermiina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Sampo puimurit
Hydron saa rikki vain väärällä käytöllä. Voimansiirtoa ei saa käyttää jarruna. Kun 10 tonnin puimuri pysäytetään 25 kmh:n vauhdista 10 metrin matkalla nollaan, niin varmasti jokin hajoaa. Edes jarruilla puimuria ei saa pysähtymään niin nopeasti. Sama puinnissa ensin 10 kmh eteen ja sitten kahva taakse, niin että matkustaja tippuu penkiltä.
Suunnittelijan järjettömyys on taas siinä, että pumppu on hihnakäyttöinen, kun se kuuluisi olla suoraan mootorin päässä. Tiukan hihnan takia pumpun laakereihin kohdistuu älytön vääntö. Jäähdyttimen päässä moottoria olisi oiva tila hydraulipumpuille, varsinkin, jos jäähdyttimen puhaltimen muuttaisi hydraulikäyttöiseksi ja siirtäisi jäähdyttimen vaikkapa olkikuvun päälle vaakatasoon.
typerä kysymys, mutta eikö hydraulijärjestelmässä ole säädettävää paineenrajoitusta, joilla noin nopea pysäyttäminen estetään? Samoilla säädöillä saisi myös matkustajan pysymään penkillä. Muissa koneissa ainakin sopivan pieneksi säädetty paine lisää käyttömukavuutta ja estää rikkoontumiset.
Tässä hintaluokassa kuljettajalla on täysi vastuu tapahtumista. Saattaa siellä pumpun sisässä jokin mekanismi olla mikä laukeaa 600 kilon paineessa, mutta ei varmaankaan säädettävissä. Pumppuhan ei ole mikään kuorman tunteva pumppu, mikä on huomattavasti kalliimpi vekotin.

Viimeksi muokattu: 19.08.16 - klo:10:18 kirjoittanut mermiina

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Sampo puimurit
Tässä hintaluokassa kuljettajalla on täysi vastuu tapahtumista. Saatta siellä pumpun sisässä jokin mekanismi olla mikä laukeaa 600 kilon paineessa, mutta ei varmaankaan säädettävissä. Pumppuhan ei ole mikään kuorman tunteva pumppu, mikä on huomattavasti kalliimpi vekotin.

Servo siellä pumpun työkulmaa kääntää, ei se muutu samantien kun vipua kääntää.