Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: icefarmer - 05.08.23 - klo:21:24

Otsikko: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: icefarmer - 05.08.23 - klo:21:24
kun piti ajaa niin lähelle että sai hyvää kuvaa  ;) ;D ::) :P

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/be75e42c-fed7-4acc-9bf1-2317f61cc8ee
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Oksa - 06.08.23 - klo:08:13
ja kiva kun tuossa on yks osapuoli.      paalien sitominen tuossa on yksin aika haastavaa..   ja net peilt on pikkasen korkeemalla kuin autoissa joten näkee myös taakse..   valoittahan ajaa jo puoli kansaa jopa hämärällä,   ja harmaalla autolla..         jokusen paalikuorman nähny joissa kyllä olis tarvetta ollu sitomiselle..   mut hyin selvisi perille..                   ja jo tuo pelkkä sitominen on aika monelle outojuttu..
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: lypsyukko - 06.08.23 - klo:08:56
Tuohan oli ihan peruskauraa ja sulia paaleja. Muovit vähän lepattaa , mutta se ei oo vaarallista. Mutta jos paalit olis jäisiä ja lava myös niin asia olis ihan toinen. Ittekin kerran toin lavetilla 12 paalia. Siis pelkästään alavarvissa ja liinat oli vedetty sivuille perästä noukkaan. Lavetti päättikin siristää talvisella viljelystiellä luiskaan. Onneksi siinä ei oo ojia, vaan pelto vieressä mutta alempana kuin tie. No liina venyi , mutta ei katkennut, mutta ei paalit enää lavalla pysyneet  ;D Paalien kans ei ollut ongelmaa, mutta sen lavetin saanti takaisin tielle aiheutti hikipisaroita päälaelle. Mutta kyllä määkin joskus kritisoin yhden viljelijän kuljetustyyliä. 90 tuhdit joista tien puolelta laidat pois ja 6 paalia alavarviin pystyyn ja 2 päälle lappeelleen ja mitään ei ole sidottu. Yhdistelmän vielä silloin tällöin kruunaa  kaksi paalia ek:n rehupihdissä ja nekin paalit voi sojottaa lähes miten sattuu.  Tuollaisilla tuhdeilla minäkin kyllä olen joskus 8 paalia kuljettanut. Mutta neljä alavarvin paalia on ollut lappeellaan joten päälly paleille on tullut kolot, jotta ei ne edes pyöri paalien päällä. Lisäksi olen edes yrittänyt sitoa jotenkin. Enää ei paalien pääälle viitti kivuta, joten millään vehkeellä en kahdessa kerroksessa enää paaleja ajele.
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Viljelijä evp - 06.08.23 - klo:10:02
Minna kaipailee sitomisleikkejä,,,,, Ihan hyvinhän nuo on lastattu. Ja kuet Oksa mainitti takavaloja ei nykysin päiväaikaan enää näy, siihen pitäs puuttua kun ei osata säätää auton tekniikkaa.Miksi ne pitäs perävaunussa palaa.
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: metsajussi - 06.08.23 - klo:12:09
Senverran aiheen sivusta... laitoin vanhaan W120 Tuhtiin lavan perään tukevasta levystä vähän jatkoa. Kupukantapulteilla reunoiltaan lavassa kiinni, niin että noin puolet on lavan päällä ja toinen puolet ylitystä. Ennen neljäs paali jäi vähän liian näpärästi tyhjän päälle perään, nyt jää vielä pohjaa vähän ylimääräistäkin :-)
8 pohjalle ja vaikka 3 sinne ylös keskelle eli 'pikkukärryllä' menee silloin 11 paalia. Tuli aika edullinen paalikärryn pikkupäivitys.
Aina ei ole näppärää ottaa tuota hirmupitkää oikeaa paalikärryä jossa on laskevat laidat ja vaatii vetäjäksikin jo vähän tukevamman vetäjän..

Tuosta wirityksestä on tullut ajan mittaan sellainen laidaton, hiukan pidempi yleiskärry johon ei pariin vuoteen ole laitoja sitten laitettukaan. Aina sitä joku johonkin kummajaiskuljetukseen lainaa :D

Paaleja keräilessä mulla on kuormausvehkeen nostolaitteessa sellainen autonkärryjen vetoon tarkoitettu vetokuularunko. Sillä on näppärä siirrellä kärryä sitä mukaa kun pellolla etenee. Kuula mahtuu Tuhtin silmukasta ja paljon helpompi koukata sillä kärry kyytiin ja siirtää se 30 m kuin tähyillä niskat nurin oikeaa vetokoukkua. Mun paalithan ovat täysin kuivaa hepoheinää eli kuormasta ei tule kovinkaan raskasta verrattuna joihinkin tonnin litimärkiin tuorerehupaaleihin. Sellaisissa ei tuo varmaan olisi järkevää.

Eihän se sitominen yksinkään nyt kovin hankalaa ole mutta aikaa siihen saa kyllä tärvääntymään. Mä heitän vaan ei-koukkupäästä rullatun liinan yli.
Kun vähän harjoittelee niin 2-kerroksisen kuormankin yli menee kertaheitolla nätisti haluttuun kohtan. Kunhan ei ole kovaa sivutuulta :-) Joskus pitää vähän säätää että saa sen koukun pysymään lavan reunassa sen aikaa kun menee toiselle puolelle kiristämään. Konsti on keksitty siihenkin...

Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Paalari - 06.08.23 - klo:19:12
Mitenköhän Minna selviää tästäkin koettelemuksesta..
Voimia.
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Oksa - 06.08.23 - klo:20:02
ja eiks minna ole kavaraanari?   eli teitten tukko.. ;)    mut nuo matkailuautot kyllä semmottii kateltavia.    ite korjasin tienluiskaa männä viikolla punavanteen kans ja vaikka olin laittannu sulkutolpat kaistalle ni herra törötti kaks nurin ja sit oli ajaa kauhan kulmaan..   vaikka kone seiso niiin laitassa kuin vain voi..    toisella puolella oli 4 metriä tilaa..     eihän nyt ivekolla voi kuin keskitiellä ajaa..
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: ilkka - 06.08.23 - klo:22:32
tollasiakin on....https://www.virtasenkauppa.fi/kuormaliina-pyoropaaleille-912-m-5000-kg-47751


Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: farmeri - 06.08.23 - klo:22:57
tollasiakin on....https://www.virtasenkauppa.fi/kuormaliina-pyoropaaleille-912-m-5000-kg-47751
Ääni näille. Noilla onnistuu yksinäänkin helposti kuorman sidonta takaa etulaitaa vasten vetäen. 12m kärryllä kun ajan niin neljän paalin välein laitan tuollaisen liinan niin että toinen nauha menee pystyssä olevan paalin päältä ja toinen kyljeltä. Pysyy hyvin paikallaan ja helppo kiristää kahdella räikällä piukkaan.

Ja selvennyksenä en kilometrin matkalle tee tällaista sidontaa, mutta kun matkaa alkaa olla 40km, voi sidontaan jo käyttää aikaakin.
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Paalari - 07.08.23 - klo:06:57
Jostain syystä ihan joka kuormaa ei ole tullut sidottua.
(https://img.aijaa.com/m/00150/15172997.jpg) (https://aijaa.com/Cc85ZI)
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Oksa - 07.08.23 - klo:07:47
ja tuollaisen sitomiseen menee yhtä paljon aikaa kuin lastaamiseen.     ohan noita autokärrejäkin joissa ei mitään sitottuna..
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Paalari - 07.08.23 - klo:08:08
Tuollainen sidonta on ainakin virkavallalle riittänyt.
Jonkun kerran ovat puntaritkin alle laittaneet.
(https://img.aijaa.com/m/00602/15173004.jpg) (https://aijaa.com/CIlSJ8)
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: pig24 - 07.08.23 - klo:10:22
Tuollainen sidonta on ainakin virkavallalle riittänyt.
Jonkun kerran ovat puntaritkin alle laittaneet.
(https://img.aijaa.com/m/00602/15173004.jpg) (https://aijaa.com/CIlSJ8)
10x200 kg, jos on hyvin kuivattua. Vetopainot ei sitten vielä pauku ?
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Agronautti - 07.08.23 - klo:10:54
Tuollainen sidonta on ainakin virkavallalle riittänyt.
Jonkun kerran ovat puntaritkin alle laittaneet.
(https://img.aijaa.com/m/00602/15173004.jpg) (https://aijaa.com/CIlSJ8)


10x200 kg, jos on hyvin kuivattua. Vetopainot ei sitten vielä pauku ?

nuo jotain MIDI-paaleja ::)
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: metsajussi - 07.08.23 - klo:12:05
tollasiakin on....https://www.virtasenkauppa.fi/kuormaliina-pyoropaaleille-912-m-5000-kg-47751

Jossain taidettiin joskus mainostaa harvaa verkkomaistakin paalien kärrämisen sidontavälinettä, en muista missä... enkä tiedä toimivuudesta.
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: -SS- - 07.08.23 - klo:13:22
(https://i.ytimg.com/vi/J6m9zEoT2JI/maxresdefault.jpg)
Kuva: Paalikärry sivulaidoilla

Riittääkö näiden sivulaitojen lukitseminen vai pitääkö sidontaliinat olla samaan tapaan kuin avokärryssä ?

-SS-
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: JD6630 - 07.08.23 - klo:14:27
(https://i.ytimg.com/vi/J6m9zEoT2JI/maxresdefault.jpg)
Kuva: Paalikärry sivulaidoilla

Riittääkö näiden sivulaitojen lukitseminen vai pitääkö sidontaliinat olla samaan tapaan kuin avokärryssä ?

-SS-
Eikö tuosta ole ollut jotain epäselvyyksiä viime aikoina. Liekkö nykyään jo mekaaniset lukot näissä tehdasvalmisteisissa, ainakin toivottavasti on (lukkoventtiilit ainakin sentään on).
Ja ainakin jos jää kuorma lyhyeksi, niin vaatii liinan.

Ja aloituksen jutun mukainen kuorma ei todellakaan ole ok.
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 07.08.23 - klo:16:43
(https://i.ytimg.com/vi/J6m9zEoT2JI/maxresdefault.jpg)
Kuva: Paalikärry sivulaidoilla

Riittääkö näiden sivulaitojen lukitseminen vai pitääkö sidontaliinat olla samaan tapaan kuin avokärryssä ?

-SS-
Eikö tuosta ole ollut jotain epäselvyyksiä viime aikoina. Liekkö nykyään jo mekaaniset lukot näissä tehdasvalmisteisissa, ainakin toivottavasti on (lukkoventtiilit ainakin sentään on).
Ja ainakin jos jää kuorma lyhyeksi, niin vaatii liinan.

Ja aloituksen jutun mukainen kuorma ei todellakaan ole ok.

No on se ok. Ei noissa nopeuksissa paljon paalit lähde karkuun. Tai sen seurauksena. Normikunnossa oleva maatalouskärry, jossa maaseuturomantiikkaa täynnä olevat vanteet. Pätemisen tarpeessa ollut minna. Todennäköisesti soitti radio novaan ensin.
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Antidesantti - 07.08.23 - klo:17:14
Mitenköhän Minna selviää tästäkin koettelemuksesta..
Voimia.

Riisiapua Minnale suosittelen...    🎅
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: metsajussi - 07.08.23 - klo:17:37
Olen minäkin lyhyillä soratiematkoilla jättänyt vastaavan sitomatta tai sitten vain takimmaiset kiinni.
Sinänsä tuuria kun ei omissa kuljetuksissa tarvitse asvaltille mennä ellei myyntikuormasta ole kyse.

Mutta mihinkään varsinaiseen liikenteeseen en kyllä noin lähde. Ihan varmuuden vuoksi.
Ja radiotakavalot kärryyn niin on paljon rennompi fiilis... elämään voi hankkia jännitystä ihan muilla tavoin.
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Viljelijä evp - 07.08.23 - klo:21:50
Mitenköhän Minna selviää tästäkin koettelemuksesta..
Voimia.

Riisiapua Minnale suosittelen...    🎅
miksi minnalle riisipuurova, kaura olisi kotimaista puurova.
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Viljelijä evp - 07.08.23 - klo:21:56
Joskus olen nähnyt sellasen neliöputkestatehdyn systeemin missä on kärryn suuntasestikummalakin   puolen V malliset systeemit johon paali laitetaan kärryn pituussuuntaan pitkäkseen ja päälle yksi rivi. Teline muistaakseni ihan normaaliin kärryyn kiinnitettynä.Omaoimirakentelijalle idea vapaasti käytettävissä. Ei tarvi sitoa kuormaa, mut poliisisedät vissiin vaatii. Tarviihan tukkikuormatkin sitoa vaikka pöllit on karikoiden välissä.
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Paalimies - 07.08.23 - klo:22:13
Joskus olen nähnyt sellasen neliöputkestatehdyn systeemin missä on kärryn suuntasestikummalakin   puolen V malliset systeemit johon paali laitetaan kärryn pituussuuntaan pitkäkseen ja päälle yksi rivi. Teline muistaakseni ihan normaaliin kärryyn kiinnitettynä.Omaoimirakentelijalle idea vapaasti käytettävissä. Ei tarvi sitoa kuormaa, mut poliisisedät vissiin vaatii. Tarviihan tukkikuormatkin sitoa vaikka pöllit on karikoiden välissä.

Joskus oli näyttelyssä tuollainen, 20 vuotta sitten, toimii 120 senttisillä paaleilla.

Kyllähän kuorman sitomiseen on monenlaista tyyliä, lähes kaikista tippuu paali jos pöpeliköön ajaa tai äkkipysähdyksen tekee. Joskus kaadoin talvella olkikuorman paikalliseen taajamaan. Oli sidottu, mutta painuneita paaleja ja kärry tais vähän napata penkkaan.

Olen miettinyt jos rakentaisi korkean etu ja takaesteen kärryyn. Neljällä ketjulla taikka liinalla laittaisi sivut ”kiinni”.

Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Oksa - 08.08.23 - klo:07:39
eiks net sitomiset pikkasen rajota sitä eestaas liikkumista tukkikuormissa?      ainakin talvella jäisinä.               muistan aikoinaan ku ajokone toi tukkikuormaa metästä ja oli jonkilainen rinne noustavana,  mäjen päällä oli vain pari tukkia enää mukana,  loput pitkin mäkiä...
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: metsajussi - 08.08.23 - klo:12:31
eiks net sitomiset pikkasen rajota sitä eestaas liikkumista tukkikuormissa?      ainakin talvella jäisinä.               muistan aikoinaan ku ajokone toi tukkikuormaa metästä ja oli jonkilainen rinne noustavana,  mäjen päällä oli vain pari tukkia enää mukana,  loput pitkin mäkiä...

Juu autossahan niitä ei pituussuunnassa varsinkaan perävaunussa pitele muuten mikään. Täysjarrutus pitävällä kelillä voisi olla aika huimaa nähtävää jos ei olisi millään kiristetty kiinni.
Varsinkin 3 m tavara kun putoaisi perävaunun aisan päälle ja siitä ympäriinsä sikin sokin. Voisi näyttää vähän samalta kuin mun kuitukuorma metsässä silloin kun 1-palkkikärryn eka pankko tarrasi kantoon ja luisti palkissa kuorman alla alta pois teliin asti. Kuorman etupää tietysti tökkäsi maahan ja kun ajo vielä jatkui niin...  :-DD
Foto olisi ollut kiva mutta ei ollut silloin mitään kuvausvälinettä mukana.

Ainakin haapakuidut ovat jäisinä sellaisia kalikoita ja pulikoita että eivät kyllä kummoista rinnettä vaadi luistaakseen pois kyydistä...
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Päiviö23 - 11.08.23 - klo:19:25
Tää on mielenkiintonen aihe.
Jonkun verran tulee toisen työn osalta ajettua rahtia noilla isommilla autoilla, jos siellä koittaa vastaavaa kuljetusta tehdä niin varmasti joku on soittamassa poliisille eikä iltalehteen ja matka loppuu varmasti. Jatkamaan pääsee vasta kun kuorma on sidottu ja sakkolappu on kädessä.
 
Täällä osan kirjottajien mielestä kyseinen kuorma on "ihan normaali" toki ymmärrän jos siirtymä on satoja metrejä tai mennään jotain kärrypolkua.
Mutta se paali  lähtee tosta kärryn kyydistä ihan yhtä helposti mitä se lähtisi kuorma-auton lavalta siinä vaiheessa kun tulee se "oho" tilanne. Hyvällä tuurillahan se tippuu ojaan eikä kelaa sitä vastaan tulevaa jopolla polkevaa naapurin tyttöä levyksi.

Joku näppärä tuolla tais kirjottaakin ettei ne tosta vauhdista kuivalla kelillä mihinkään lähde ??? Ei välttämättä jarruttamalla mutta ainahan sattuu paljon muutakin.

Näitä tapauksia näkee ikävän paljon, maanviljelijöilläkin olisi hyvä olla ammattiylpeyttä. Meitä parjataan muutenkin ihan riittävästi.
Parin sadan panostus liinoihin ja radio valot siihen päälle, ton kuorman sitomiseen menee ekalla kerralla korkeintaan 15min seuraavalla kerralla alle 10min.  Purkamiseen puolet siitä ajasta tai sitten voi ostaa laidallisen kärryn jos ei liinasulkeiset kiinnosta.

Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Toivo Tonta - 11.08.23 - klo:20:54
Ei tuossa kuormassa ole mitään puolusteltavaa, jotain pientä tietä pieni siirtymä jolla kukaan ei koskaan tule vastaan...
Tilanteen taustoja kun ei tiedä on paha arvailla miksi kyseistä kuormaa on lähdetty tielle viemään? Noista langatomista valoista, onko se mikään ratkaisu? Meinaan rikki nekin saa ja akun tyhjäksi ;D
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Paalimies - 11.08.23 - klo:21:11
Kyllä sitominen on itsestä ja viitseliäisyydestä kiinni. Mun isä ajaa syksyisin liki tuhat paalia pahnaa,noin 70 kuormaa. Kaikki tulee sidottuina. Hänellä ikää 78 ja ketterästi käy pitkittäis liinan laittamassa ylärivin päälle ja muutan poikkiliinan, reilu vartti menee kun sitoo kuorman. Kiipee takarenkaan päältä ensimmäisen rivin päälle…
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: metsajussi - 11.08.23 - klo:23:35
Ei tuossa kuormassa ole mitään puolusteltavaa, jotain pientä tietä pieni siirtymä jolla kukaan ei koskaan tule vastaan...
Tilanteen taustoja kun ei tiedä on paha arvailla miksi kyseistä kuormaa on lähdetty tielle viemään? Noista langatomista valoista, onko se mikään ratkaisu? Meinaan rikki nekin saa ja akun tyhjäksi ;D

Langattomat ovat ratkaisu silloin kun käytetään tilapäisesti jotain kärrynromua liikenteessä. Jos ajo on samalla kärryllä jatkuvampaa niin kannattaa korjata ne oikeat valot.

Mä olen tykännyt noista sellaisena hätävarana. Joskus olleet auton kärryssäkin kun yllättäen millään pikakorjauksella ei saa oikeita valoja pelittämään ja pitäisi olla jo menossa. Tai metsäkärryllä pitää tilapäisesti mennä isommalle tielle vaikka muuten ajetaan viikko metsässä. Tai kun tuli iltayöstä murjottua ketjuilla kaapeli poikki ja aamulla pitäisi olla taas tien päällä.
Tai vanhempi (nostolaite)työkone joka peittää traktorin omat valot mutta jossa ei ole omia valoja.

Päällehän niitä langattomia ei kannata unohtaa ja ladatakin kannattaa muistaa mielellään aina päivän käytön jälkeen.

Joku vetää samaa täysperää niin traktorilla kuin autollakin ja kärryssä pidetään 24 V omat valot. Langattomilla sitten traktorin kanssa. Vanhemmissa kärryissä ei ole välttämättä monella jännitteellä toimivia LEDejä.
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Oksa - 12.08.23 - klo:20:27
kaveri haasto et kun valumöntissä ei pistokkeelta virtaa niin toinen kaveri ajeli autolla etellä ja käytti valoja johottomasti traktorin kärrissä..    hätä keinon keksii..          miusta nuo aika hyät mut magneetti sais olla pikkasen tehokkaampi.
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Toivo Tonta - 12.08.23 - klo:21:11
kaveri haasto et kun valumöntissä ei pistokkeelta virtaa niin toinen kaveri ajeli autolla etellä ja käytti valoja johottomasti traktorin kärrissä..    hätä keinon keksii..          miusta nuo aika hyät mut magneetti sais olla pikkasen tehokkaampi.
No tässä ainoa tapaus missä ovat paremmat mitä johdolliset ;D No ei tarvitse pujotella johtoa, vastaavasti pitää huolehtia jostain muusta. Joissain halpis led takavaloissa näkyvyys on aika kapealla sektorilla.
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Oksa - 13.08.23 - klo:08:10
niiinpä.     mutta miusta on köpsää kun takana ei välttämättä tartte valoa ollenkaan..      hiekan värinen perä ilman valotuijua osaa hätkäyttää kivasti hiekkatiellä...           
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: bouli - 13.08.23 - klo:11:25
Ei tuo kuljetus ole millään tapaa puolusteltavissa. Ne pitää sitoa ja piste. Siinä on ihan turha änkyttää että ei niitä koskaan ole pudonnut tai mitään muuta vastaavaa.
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: ilkka - 13.08.23 - klo:14:40
niiinpä.     mutta miusta on köpsää kun takana ei välttämättä tartte valoa ollenkaan..      hiekan värinen perä ilman valotuijua osaa hätkäyttää kivasti hiekkatiellä...           

Äläs oksa kaahaile sillä ssähköpyörällä ;D ;D ;D

Vaik ei parkit taaksepäin näykkään päivävaloautomatiikan käytössä, niin vilkut ja jarruvalot kuitenkin toimivat.

Kuinkas monella pimeässä peräkärryssä  vain ne parkit ovat pimeenä ?
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Paalimies - 13.08.23 - klo:15:56
Vasen vilkku on pääasia.

Kumminkin kaikki muutkin. Kyllähän peräkärryjen taso on parantunut valojen osalta. Toki on paljon tiloja jotka eivät joudu yleiselle tielle koskaan tulemaan, heille sitten valot ja sitomiset on täysin vieras asia
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: klapikasa - 13.08.23 - klo:20:59
No kysyn nyt kuitenkin myös teiltä, ja traumoja jäi.

Iso tie, avopuimuri, 80kmh alue. Seisoin ja viitasin vasemalle, pari kolme autoa takana, kattelin niitä kunnes olin jo 45astetta tien yli ja öljyrekka vastaan, melko kaukana vlikutti pitkilla, niin sora roiskui ja bajerilainen, joka muistaakseni jonon viimeisin väkisin ohitti. Kiesus, ja rekka ajoi kyllä hitaasti ohi, Mieti jos se olis osunnut just pyödän vasen, treänkäyttö olis tullut bemariin, tod näköisesti puimuri kaatunu jne. Lähellä oli.

Niin kaivoi että usealta katsatus mieheltä ja rivi poliisiltä, kolme kpl, kysynyt onko viitoitaminen laillista, tietenkin on.

Tiktokis ja muissa kun bemarit yleensä ottanut yhteen puimureitten kanssa, jopa lexionilta etupyörä irtonut, niin hiipii päälle toi.
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Oksa - 14.08.23 - klo:07:55
ja tuohon liittyen;   itellä liittymä aika vilkas ja sit on jo parin kilsan takaa se satasen rajoitus talvellakii tiellä.   muutamia kolareita tässä lähi vuosina tuossa muutaman kilsan matkalla,   tien varressa satan parin metrin välein liittymä ja kaikkea liikettä, vielä maatalouttta,  ihmettelen että eikö tuo talvi 80 vois alkaa reilu 3 kilsaa tuosta nykyisestä kun sit onkin suoraa ja liikennöimätöntä korpea.   ja huomannu nyt et auti on ollu aika monessa läheltä-piti tilanteessa mukana..      lie noissa niiin heikko näkyvyys ulos että on ajettava korvakuulolla.             tuo ohi kulkeva hiekkatiekin on aika samanlainen.   aina on kateltava ja sit rivakasti toimittava kun jotain tiellä tekee,  ylitykset tms sellaista.
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Viljelijä evp - 14.08.23 - klo:09:46
Monesti olen havainnut, että jopa tällä kylätiellä on joillain kova ohittamisen tarve traktorista.Ja ei nuo loma asukkaat tajua sitä että kun kone kääntyy esim peltoliittymästä alkavat meneen jo takaa ohitte ja kun traktorin peräsä on esim aurat se onkin yhtäkkiä tiellä poikittain pitkästi auroja. Joskus huomannut kun menevät sieltä alitse että antenni vain rapisee. Eikä auta vilkutukset ai viittoilut, kiire on kauppaan sidukkaa hakeen.
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Oksa - 14.08.23 - klo:09:59
ei,  kun net on kiiruulla menossa töihin.    ja siellä jatkamaan kissaviteoiten kattelua.    tuo liikennekäyttäytyminen on huonontunu paljon viime vuosina.      ei auta mitään nuo hälyvalot sun muut vilkut.   henkensä kaupalla saab olla tienparannustöissäkii.      toissa viikolla luiskan korjausta ni kyl sai olla silmät selässäkii..
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Cutana - 14.08.23 - klo:18:05
Pahoja nämäkin jotka jää roikkumaan siihen taakse,peittävät samalla vasemman valon/vilkun,siinä takaa tuleva kiireisempi päättää vauhilla huitasta koko jonosta ohi.
Yks sattu tuossa valtatiellä pahasti,onneks jäivät ehjäks,nosti rakkorin takarengas koko kikottimen lentoon ja selälleen ojaan.
Ite onnistunu kaksi tuollaista väistämään ku vahannu peiliä tarkasti.
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Oksa - 15.08.23 - klo:08:27
eikös aikoinaan itkonen sanonu et vasta se kolmas muotostaa sen jonon?    perässä ajava saattaa olla turvaamassa juuri sitä valotonta tms.         ite kohtasin tojolla muutama viikko sit jonon jota veti paku ja perässä körötteli tietä 9 koslaa,   vasta kun varalaskukenttä avautui niin sit olikin jo kolme rinnan ohittamassa,   vaikka aikasemmin olis ollu tilaa ohittaa tuo paku..             yleinen liikennekulttuuri on tosi surkiaaa..
Otsikko: Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kirjoitti: Oksa - 15.08.23 - klo:20:33
tulipa mielenpäälle tuosta minnasta.   mahtoiko ite ajella ihan oikein tuolla matkailuautollaan?    nuo yleensä keskitien kaupoita ja nopeus vaihteloo aika reilusti.   ois kiva olla kärpäsenä katossa ja havainnoita mitä siellä oikein tehään,   - tienpäällä.