Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Talvilaatua tankkiin?  (Luettu 13878 kertaa)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Tyhjäättekö tankin kuinka tarkkaa kesälaadusta? Vai eikö tuolla oo enään merkitystä kun käytetään traktoridieseliä. Ennen ei ainakaan saanu tupaöljyä paljoakaan jäädä,kun jo kovemmalla kelillä suodattimessa hyyty?

Ikinä ei ole kyllä tyhjätty, ajoissa syksyllä alkaa tankkaamaan talvilaatua ei muuta.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7093
Vs: Talvilaatua tankkiin?
onkos noissa uuremmis raktoriis tankis jo lämmittimet niin kun joissain  kuorma-autois ? ilmeisesti vois olla aivan hyvä systeemi laittaa tankkiin kieppi putkea ja nesteet kiertoon ei olis hyytymis vaaraa kovillakaan pakkasilla ja kondensio vesikin haihtuis taivaan tuuliin ?

Uuremmis traktoreis on polttoaineellakin jäähdytys... Polttoaine lämpenee melkoisesti edestakaisin pumpatessa.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Talvilaatua tankkiin?
onkos noissa uuremmis raktoriis tankis jo lämmittimet niin kun joissain  kuorma-autois ?

Uuremmis traktoreis on polttoaineellakin jäähdytys... Polttoaine lämpenee melkoisesti edestakaisin pumpatessa.

Joo. vm1989 JD 3350:ssä on polttoaineen lämmitin ja vm2004 JD 6920S:ssä on polttoaineelle oma syyläri keulalla.
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

MF 4000

  • Vieras
Vs: Talvilaatua tankkiin,ympäri vuoden
Siis minkä ihmeen takia viitsii tollasia löpösulkeisia pitää joka syksy.Perustelkaapa,hinnanero ei ainakaan ole kovin iso.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7093
Vs: Talvilaatua tankkiin,ympäri vuoden
Siis minkä ihmeen takia viitsii tollasia löpösulkeisia pitää joka syksy.Perustelkaapa,hinnanero ei ainakaan ole kovin iso.

Sulkeiset? Letku imuletku säiliöstä toiseen tai toinen hana kiinni ja toinen auki.
Jos ei tuon vertaa viitti kerran syksyssä ja kerran keväällä tehdä,sama jättää kokonaan tankkaamatta. Joutuuhan siinäkin tankin korkin aukaisemaan ???

Polttoaineissa hintaeroa reilu sentti,tehossa eroa taitaa olla enemmänkin
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Olen jo ainakin 15 vuotta ajanut ympäri vuoden kesälaadulla, enkä kertaakaan ole tielle jäänyt. Nykyinen kesälaatuinen moottoripolttoöljy suodattuu  vielä päälle 15 asteen pakkasessa ja minulla ei ole minkäänlaista pakkoa lähteä liikenteeseen kylmemmissä olosuhteissa. Traktoreina on pari satasarjan valtraa, jotka eivät muutenkaan ole kovin pakkasherkkiä. Käytän saman farmaritankin polttoainetta myös kuivurissa, joten ei sitä ihan talvilaadulla viitsi viljaa kuivata ja toisaalta erillinen tankki talvilaadulle ei ihan kannata, kun talvikäyttö ei kuitenkaan ole kovin merkittävää, vähän lumi- ja metsätöitä.


kaju

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 144
  • Pohjalla on hyvä olla, ei voi vajota alemmas
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Tänään tuli talvilaatua ja nyt ajetaan tankki tyhjiin ja talvilöpöö tankkii
vanheneminen on pakollista
aikuistuminen vapaaehtoista

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Olen jo ainakin 15 vuotta ajanut ympäri vuoden kesälaadulla, enkä kertaakaan ole tielle jäänyt. Nykyinen kesälaatuinen moottoripolttoöljy suodattuu  vielä päälle 15 asteen pakkasessa ja minulla ei ole minkäänlaista pakkoa lähteä liikenteeseen kylmemmissä olosuhteissa. Traktoreina on pari satasarjan valtraa, jotka eivät muutenkaan ole kovin pakkasherkkiä. Käytän saman farmaritankin polttoainetta myös kuivurissa, joten ei sitä ihan talvilaadulla viitsi viljaa kuivata ja toisaalta erillinen tankki talvilaadulle ei ihan kannata, kun talvikäyttö ei kuitenkaan ole kovin merkittävää, vähän lumi- ja metsätöitä.

Meil oli ennen kax säiliöö. Toisessa kesälaatu, josta myös kuivuriin ja toisessa talvilaatu. Valmetilla ajettiin kesälaadulla kesät talvet, muihin tankattiin talveksi talvilaatua.

Nykyisinkin on kaksi säiliöö. Toisessa LÄMMITYSpolttoöljyä joka siis käytetään kuivurissa. Toisessa MOOTTORIpolttoöljyä, jota käytetään koneissa. Kulutus on noin 3000 litraa vuodessa ja kun säiliö on pieni (ja isäntä rahaton) niin täyttö on yleensä 1000 litraa. Keväällä ja kesällä kesälaatua, syystäyttö talvilaatua.

Ennevvanhaan ku ei ollu ku yx säiliö ja talvikäyttö oli kovin vähäistä, niin vanhaisäntä pruukasi käydä kauppareissulla kylillä tankkaamassa mittarista talvilaatua.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Nykyään pieninkin farmaritankki maksaa 1500 eurosta ylöspäin, joten halvempi vaihtoehto on tankata trakroriin kylältä vaikkapa hätätilassa talvilaatuista dieseliä, jos talvilaatuista moottoripolttoöljyä ei huoltoasemalla ole tarjolla, jos talvikäyttö on vähäistä.Myös moottoripolttoöljyn ja lämmityslöpön hintaero on niin pieni, että ei ainakaan vähäisempään viljankuivaukseen ei kannata omaa tankkia hankkia. Moottoripolttoöljy palaa lisäksi puhtaammin, joten tiedä sitten kompensoiko sekin kulutusta, joten polttoainekulu on todellisuudessa lähes sama.
Traktoreissa on todella suuria eroja, joskus omistin 584:n natikan ja tuo jo syyskynnöillä "röpötti", kun maa oli aamusella hieman kuurassa. 900:lla Valtralla olen pahimmillaan ajellut 25 asteen pakksessa kesälaadulla, joka kuitenkin oli TB:n idästä tuomaa, joka taisi olla parempaa kuin nesteen talvilaatu.
Monelle ei myöskään tule mieleen, että talvilaadun lämpöarvo on pienempi kuin kesälaadun, joten ei se ympärivuotinen käyttökään ole aina järkevää, kalliiman hinnan lisäksi sitä kuluu vielä enemmän eli jos vaikka kesässä tuhat tuntia pyörittää, eroa kuluissa kyllä tulee satoja euroja.

merheres

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 668
Vs: Talvilaatua tankkiin?
900:lla Valtralla olen pahimmillaan ajellut 25 asteen pakksessa kesälaadulla, joka kuitenkin oli TB:n idästä tuomaa, joka taisi olla parempaa kuin nesteen talvilaatu.


***Taitaa kaikki firmat myydä Nesteen valmistamia polttoaineita, lisäaineistuksessa vaan on eroa. :-\

 Monelle ei myöskään tule mieleen, että talvilaadun lämpöarvo on pienempi kuin kesälaadun, joten ei se ympärivuotinen käyttökään ole aina järkevää, kalliiman hinnan lisäksi sitä kuluu vielä enemmän eli jos vaikka kesässä tuhat tuntia pyörittää, eroa kuluissa kyllä tulee satoja euroja.

***Juurikin näin ;D

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Tuota TB:n kesälaatuista normaalilöpöä käytin silloin, kun tämä moottoripolttoöljy ei ollut vielä markkinoilla.

RockBull

  • Vieras
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Kuuteen koneeseen talvilaatua,pari konetta pärjää ilmankin eli puimuri ja yks traktori.  Vaihdettu on jo ajat sitten,imuletkun vaihto tankista toiseen. Talvella tosin ajossa oleva traktori lämpimässä hallissa joten menis kyllä kesälaadullakin tietyin varauksin.

Ymmärrä "säästäjiä" jotka nyhrää pakkasessa suodattimia vaihtaen,parhaassa tapauksessa tätä tekee vieläpä palkka kuskit. Saa siinä kauan "säästää" suodattimen+työn hintaa...



On muuten niitä hienoimpia hommia tuo suotimien vaihto/ilmaus savotta mitä voipi housut jalassa tehä pikku pakkasessa... ;D

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Talvilaatua tankkiin?
On talvilaadun käyttö hyvin perusteltua jatkuvassa ammattikytössä, kun  pitää säässä kuin säässä päästä liikkeelle ja usein kone seisoo yöt paukkupakkasessa jossain kuusen alla.
Sitä en kyllä ymmrrä, että koneella ajetaan ehkä alle sata tuntia pakkaskudella ja sitä varten hankintaan erillinen farmaritankki ja siihen sitten tätä talvilaatua. Ei tuo pönttö maksaa itseään ikinä takaisin, halvemmaksi tulee käydä huoltoaseman tankilla.
Itsellni ei ongelmia ole kesälaadun kanssa ollut ja noita valtran runkotankkeja voi kyllä lämmittää vaikka kosanilla, jos alkaa pakkanen peloittamaan. Jos valtran käymään saa ja vartin lämmityskäytön jälken liikeelle lähtee, niin ei se kyllä kirveveelläkään enää ajossa jämähdä, kun tankki lämpiää moottorin ja vaihdelaatikon välissä. Moni muu merkki tosiaan on varsin herkkä pakkaselle ja niillä on parempi unohtaa ajo kesälaadulla.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8372
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Jos tuota talvilaatua kuluu vähintään 500 l vuodessa kannattaa jo säiliönkin hankkiminen. Huoltoaseman löpö maksaa vähintään 30 snt/ enemmän, kuin kotiin tuotu. Jos joutuu tankkaamaan dieseliä hintaero on jo 50 snt. Kerran olen käynyt Casen tankkaamssa huoltiksella ja totesin senverran kalliiksi touhuksi. 270 l meni.
Nyt hankin uuden ison säiliön ja 2200 litrainen vuodelta 1966 jää talvilaadulle. Valmeteilla on meilläkin ajettu kesälaadulla ympärivuoden. Jontikan kurottajassa hydrauliöljy lämmitti polttoaineen.
Mystinen kesälaatumies

Puraat

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 379
  • Että tämmönen Tapaus
Vs: Talvilaatua tankkiin?
-Sitä en kyllä ymmrrä, että koneella ajetaan ehkä alle sata tuntia pakkaskudella ja sitä varten hankintaan erillinen farmaritankki ja siihen sitten tätä talvilaatua. Ei tuo pönttö maksaa itseään ikinä takaisin, halvemmaksi tulee käydä huoltoaseman tankilla.-

Sitä kun kaikki ei asu siinä huoltoaseman vieressä. Nuo vanhemmat pienet pöntöt käy hyvin talvilaadun varastointiin, kesälaadulle sitten uusi isompi pönttö. Enpä oikein uskalla lähtee talvelle ilman talvilaatua, joskus on täällä tar***** jopa arktista laatua. Ne nuo tosi pakkaset saattaa tulla ihan yllättäen.