Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: wolfheartscry - 19.11.15 - klo:22:47
-
Sattui käteen helmikuun 2010 Käytännön maamies. Traktoriliitteessä peilailtiin edellisen vuoden (siis 2009) surkeita traktoreiden rekisteröintimääriä (2851 kpl) ja pohdittiin, että jokohan on pohjat nähty. No jälkeenpäin on tietysti helppo sanoa, että eipä oltu lähelläkään pohjaa, jos ja kun tänä vuonna jäädään 1800 rekisteröinnin paikkeille. Mutta kysymys kuuluukin, että jokohan nyt ollaan pohjalla vai vieläkö vajotaan? Itse veikkaisin, että ei ainakaan raketin lailla nousta, voi olla että pysytään kotvan aikaan alle kahden tuhannen rekisteröinnin. Konekauppiaat tosin tuntuvat olevan kovinkin optimistisia. Mitä mieltä olette?
-
Syvenee, vain maituparrat pystyy ostaan uutta.
-
Konekauppiaat ovat aina optimistisia, koska markkinoinnin perusajatus on, että negatiivisia fiboja ei saa levittää, se pelottaa asiakkaita. Oma näkemys on, että ei tästä enää alaspäin mennä, jonkun verran jopa piristymistä. Konekauppojen sivustojen perusteella esim. Valtralla pyyhkii jo nyt melko mukavasti, koska vaihtokonesivustolle päivittyy joka päivä uusia traktoreita. Muilla on sitten huomattavasti vaikeampaa.
-
Ite olen kans ajatellut että vielä syvenee, mutta jostain kummasta syystä olen kuitenkin vääntänyt ton pikkukoneen vaihtamisesta uuteen(ainoo kovakeppinen) mutta melkein 45% väliraha vähä jarruttelee..
Toisaalta joka vuosi noihin tulee reilut pari tuhatta tuntia yhteensä ja joka vuosi keski-ikä nousee vuodella..
-
Itte vaan mietin että kuka niitä uusia traktoreita suomessa ostais tuhatmäärin ?
Jotku lumityöt ym. urakoinnit ei monelle maksa uusia koneita ja jos viljelijä(/urakoitsijoiden) ydinjoukko päivittääkin koneita säännöllisesti, niin ei niista mahdotonta myyntiä kerry. Tään lisäksi kakkos ja kolmoskoneita päivitellään paljon elinkelpoisilla tiloilla erikkokoneilla, kuten kurottajilla, pyöräkuormaimilla
-
Parin vuoden sisään tulee kasvua ainakin pienissä koneissa. Elikkä 2019 tulee taas uudet päästömääräykset. Pieniinkin traktoreihin tulee ureavehkeet sun muut härpäkkeet. Jonka murheet on suomen oloissa tiedossa. Eli jos haluaa pikkukoneen vielä ilman saastelaitteita niin se pitää ostaa parin vuoden sisään. Todennäköisesti nykyinen Vallun A93 on viimenen pienen pään kone ilman saastelaitteita. Ja hintakin tulee plompsahtamaan.
-
Eikös pikku n ole vielä ilman ureaa.
-
Noi pikkukoneet menee ihan harrastekäyttöön, pihan siivoukseen, perunamaan kyntöön jne. Ei niitä mikään kehittyvä tila osta. Kaikki päivittää lähinnä sitä ykköskonetta suuremmaksi, kun tehon tarve kasvaa. Sitten noi uudet pikkukoneet on ihan tolkuttoman kalliita miksikään 2-3 koneeksi. Täytyisi tulla ajoa jo paljon, että raaskii sellaisen ostaa.
-
Nyt on kiva kun koneet on suht hyviä ja maksettuja 8)
1,5 vuotta menty ettei ole tehty minkäänlaista konekauppaa.Aikoinaan tuli päästyä tilanteeseen ettei rahoituksia tarvinnu ottaa,ja tarkoitus olis jatkaa samalla linjalla.
Ainut vain ettei ole rahaa niinpaljoa tilillä että tarttis konekauppiaita häiritä :-[
-
Vaihtokoneita kierätetään liikeestä toiseen ja tilastossa on myös esittelykoneet. Valtralla on käytännössä 1-5 konetta per liike esittelykäytössä ja myydään sitten esittelykone kampanjan kautta.
-
Tälle vuodelle tuli tähän kuntaan varmasti pitkästi toistakymmentä uutta traktoria. Pääosa turveurakointiin ja loput turkistarhoille lumenlykkyyseen. Ehkä 1-2 maitotiloille. Villi veikkaus että ens vuonna ei tule yhtäkään uutta konetta.. :-X
-
Eipä tuo traktorinosto-indeksi kerro just muusta kuin täysin ylimääräisestä rahasta. Tai tilojen lukumäärästä.
-
Eipä tuo traktorinosto-indeksi kerro just muusta kuin täysin ylimääräisestä rahasta. Tai tilojen lukumäärästä.
Joo, kateus on kova juttu. Saisikohan Unlimited varustelutasoksi ns. käytetty kone maskeerauksen, niin saisi ajaa uudella koneella ilman jeesustelua... ;D :D
-
Mitään nopeaa nousua tuskin tulee ja luulen että pitkällä aikavälillä ei välttämättä olla edes nähty pohjia.
Se kappalemääräinen tarve vaan yksinkertaisesti vuosi vuodelta vähenee sitä mukaa kun rakennemuutos etenee ja koneyhteistyö lisääntyy.
-
Konekauppiaat ovat aina optimistisia, koska markkinoinnin perusajatus on, että negatiivisia fiboja ei saa levittää, se pelottaa asiakkaita. Oma näkemys on, että ei tästä enää alaspäin mennä, jonkun verran jopa piristymistä. Konekauppojen sivustojen perusteella esim. Valtralla pyyhkii jo nyt melko mukavasti, koska vaihtokonesivustolle päivittyy joka päivä uusia traktoreita. Muilla on sitten huomattavasti vaikeampaa.
Valtrall saatta olla osin patoutuneen tarpeen purkautumista. Ts. on ollut tiedossa että uusi mallisarja on tulossa ja vaihtoa on lykätty hieman..
-
Eipä tuo traktorinosto-indeksi kerro just muusta kuin täysin ylimääräisestä rahasta. Tai tilojen lukumäärästä.
Joo, kateus on kova juttu. Saisikohan Unlimited varustelutasoksi ns. käytetty kone maskeerauksen, niin saisi ajaa uudella koneella ilman jeesustelua... ;D :D
Keskolta kuulemma saa, eikä tartte maksaa ekstraa. :o :o :o
-
Toisaalta joka vuosi noihin tulee reilut pari tuhatta tuntia yhteensä ja joka vuosi keski-ikä nousee vuodella..
Näinhän se on, ei ole oikein mukavaa päästää konekantaa rapistumaan kun niissä kuitenkin joutuu aikaansa viettämään, toimivat sitten tulevaisuudessa jarruna.
-
Eipä tuo traktorinosto-indeksi kerro just muusta kuin täysin ylimääräisestä rahasta. Tai tilojen lukumäärästä.
Joo, kateus on kova juttu. Saisikohan Unlimited varustelutasoksi ns. käytetty kone maskeerauksen, niin saisi ajaa uudella koneella ilman jeesustelua... ;D :D
Keskolta kuulemma saa, eikä tartte maksaa ekstraa. :o :o :o
No jos keskolta saa jotain ilman extra-hintaa, niin sitten kannattaa käyttää hyödyksi. Siinä sitä sitten riittää kerrottavaa lastenlapsillekkin.
-
Jos ei Suomesta löydy niin kannattaa hakea ulkomailta esim. Saksa Belgia, hollanti, Tanska, Ranska.
-
No alkaa rahoitustarjouksia tulla vähän joka liikeeltä. 31.2.2016 asti lyhennysvapata ja korotonta tarjoo jo Kesko, NHK, Turunkonekeskus. Agritek 6kk lyhennysvapaan ja korottoman, valtralla taitaa olla sama tarjous. Fendt tarjoo esittelykoneille 30.6.2016 asti lyhennysvapaata ja korotonta. Taitaa olla konekauppa lievästi jäissä etten sanoisi.
-
Alkulämmittelyt taitaa vasta olla menossa konekaupassa. Seuraavan parinkymmenen vuoden aikana tila määrä puolittuu nykyhetkestä. Osa näistä tiloista vielä harraste viljeleeja ja tuskinpa ne on ensmäisenä uutta prenttiä laittamassa, taitavat mennä vanhoilla koneilla hamaan tappiin asti. Toisekseen koneet kasvavat kokoajan ja ns.pientilalliset eivät ole kiinnostuneet edes vaihtokoneista, kun vaihtorivissä on vain jotain kivitalon kokoista konetta tarjolla.
-
juuri tuoon odoteltavissa. ei enää ole vaihtokoneina sellasia joita vois harkita ja nuo uudet on niiiin helkutin vikaherkkiä että ei kiinnosta. kohta on pakko alkaa ettiä ulkoa joitain joilla sais loppuajan tehä . millonhan tuloo tuo uus ristalli myyntiin?
-
Nää rahotus tarjoukset johtuu siitä että ei haluta tehä alas kirjauksia. Saattas myyjien provikat kärsiä ja kauppa liikkeitä mennä nurin.
-
Konekauppiaat ovat aina optimistisia, koska markkinoinnin perusajatus on, että negatiivisia fiboja ei saa levittää, se pelottaa asiakkaita. Oma näkemys on, että ei tästä enää alaspäin mennä, jonkun verran jopa piristymistä. Konekauppojen sivustojen perusteella esim. Valtralla pyyhkii jo nyt melko mukavasti, koska vaihtokonesivustolle päivittyy joka päivä uusia traktoreita. Muilla on sitten huomattavasti vaikeampaa.
Valtrall saatta olla osin patoutuneen tarpeen purkautumista. Ts. on ollut tiedossa että uusi mallisarja on tulossa ja vaihtoa on lykätty hieman..
Patoutunutta kysyntää varmasti on mutta samalla rahan puutteesta johtuva patovalli kasvaa eikä lähitulevaisuudessa ole parannusta asiaan näkyvissä.
-
Nää rahotus tarjoukset johtuu siitä että ei haluta tehä alas kirjauksia. Saattas myyjien provikat kärsiä ja kauppa liikkeitä mennä nurin.
Vetäisköhän tämänkin euron syyksi, muistan kun läheisellä viljelijöiden omistaalla virmalla seisoi toistasataa käytettyä traktoria,ei ollut paineita niiden myyntiin kun puolivuosittai pantiin vaan uusi hinta appuun korotettuna, vuoden päästä kun isäntä lähti uudelleen kaupoille hyvitettiin entisestä vaihdossa enemmän mitä oli maksanut ostaessa
-
Nää rahotus tarjoukset johtuu siitä että ei haluta tehä alas kirjauksia. Saattas myyjien provikat kärsiä ja kauppa liikkeitä mennä nurin.
Vetäisköhän tämänkin euron syyksi, muistan kun läheisellä viljelijöiden omistaalla virmalla seisoi toistasataa käytettyä traktoria,ei ollut paineita niiden myyntiin kun puolivuosittai pantiin vaan uusi hinta appuun korotettuna, vuoden päästä kun isäntä lähti uudelleen kaupoille hyvitettiin entisestä vaihdossa enemmän mitä oli maksanut ostaessa
Nyt näkyy enemmän että "myydään asiakkaan lukuun". Eli uuden koneen ostaja kantaa riskin vaihtokoneesta.
-
Eiköhän traktoreissa maatiloilla jää hirmuinen käyttöpotentiaali käyttämättä. Ihan kevyesti laatutraktoreihin ajaa 5 numeroisen tuntilukeman. Itellä on enimmäkseen ollu noita kauheasti parjattuja Valmetteja ja niilläkin on kevyesti tuollaisiin tunteihin körötelty ilman suurempia murheita. Enemmän näyttää muilla olevan uusissa murheita kuin mulla.
-
Eiköhän traktoreissa maatiloilla jää hirmuinen käyttöpotentiaali käyttämättä. Ihan kevyesti laatutraktoreihin ajaa 5 numeroisen tuntilukeman. Itellä on enimmäkseen ollu noita kauheasti parjattuja Valmetteja ja niilläkin on kevyesti tuollaisiin tunteihin körötelty ilman suurempia murheita. Enemmän näyttää muilla olevan uusissa murheita kuin mulla.
Ennen vuoden 1968 verouudistusta ei kannattanut pitää kallista kalustoa, silloin maksettiin omaisuusveroa konepääomastakin, poistotkin pyörivät päinvastoin kun nykyään, tai siis niin että mitä vanhempi kone sen vähemmän verotettiin..
-
Pailallisen k-maatalouden esittelypäivänä kävin koeistumassa noita Claas-ttaktoreita. Ohjaamo on kuin isossa matkustajalentokoneessa, kymmeniä nappeja eri puolilla ohjaamoa, perinteisten vaihdekeppien sijalla jotkut omituiset pikkukahvat, johan tuossa tarvitaan viikon mittainen käyttäjäkoulutus, että saa koneen käyntiin, liikkeelle ja oppii ykeensäkin käyttämään, tämä sama koskee muitakin uusia traktoreita, niin hienoiksi ne on menneet, eikä puhettakaan, että viitsis likaisissa vaatteissa hyttiin astua.
-
Eiköhän traktoreissa maatiloilla jää hirmuinen käyttöpotentiaali käyttämättä. Ihan kevyesti laatutraktoreihin ajaa 5 numeroisen tuntilukeman. Itellä on enimmäkseen ollu noita kauheasti parjattuja Valmetteja ja niilläkin on kevyesti tuollaisiin tunteihin körötelty ilman suurempia murheita. Enemmän näyttää muilla olevan uusissa murheita kuin mulla.
Ennen vuoden 1968 verouudistusta ei kannattanut pitää kallista kalustoa, silloin maksettiin omaisuusveroa konepääomastakin, poistotkin pyörivät päinvastoin kun nykyään, tai siis niin että mitä vanhempi kone sen vähemmän verotettiin..
Miten nykyään kannattaa pitää kallista kalustoa, tai varsinkaan hankkia? Mulla on tarkoitus saada jäämään mahdollisimman paljon verotettavaa tuloa. ;)
-
Eiköhän traktoreissa maatiloilla jää hirmuinen käyttöpotentiaali käyttämättä. Ihan kevyesti laatutraktoreihin ajaa 5 numeroisen tuntilukeman. Itellä on enimmäkseen ollu noita kauheasti parjattuja Valmetteja ja niilläkin on kevyesti tuollaisiin tunteihin körötelty ilman suurempia murheita. Enemmän näyttää muilla olevan uusissa murheita kuin mulla.
5000h ajetun traktorin vaihtoarvo on aika huomattavasti paljon enemmän kuin 10 000h ajetun.
Ei meillä ainakaan ole tapana kasata traktorilaumaa keräämään antiikkiarvoa.
Ja kyllä niillä poistoillakin merkityksensä on.
-
mutta milläs nuo korjaamopuotit sitten tulee toimeen? ei noita nykyisia joka nyrkkipajassa huollettakkaan, kun ei saa eikä pysty joka nippeliä mittaamaan että oikeinko toimiva kun noin nykii! kyllä nuo vanhat vaihekepeillä varustetut sentäs liikkuu vaikka pikkuvikaakin olis mutta eipä nää nykyiset.... tosa just yks isäntä pyyteli paaleja kantaan kun oma oli halvaantunna johonki pikkuvikaan...
-
Eiköhän traktoreissa maatiloilla jää hirmuinen käyttöpotentiaali käyttämättä. Ihan kevyesti laatutraktoreihin ajaa 5 numeroisen tuntilukeman. Itellä on enimmäkseen ollu noita kauheasti parjattuja Valmetteja ja niilläkin on kevyesti tuollaisiin tunteihin körötelty ilman suurempia murheita. Enemmän näyttää muilla olevan uusissa murheita kuin mulla.
5000h ajetun traktorin vaihtoarvo on aika huomattavasti paljon enemmän kuin 10 000h ajetun.
Ei meillä ainakaan ole tapana kasata traktorilaumaa keräämään antiikkiarvoa.
Ja kyllä niillä poistoillakin merkityksensä on.
Sä et oo siellä tundralla huomannut muualla maassa voimassa olevaan totuutta eli kun ei oo rahaa, ei voi koneitakaan vaihtaa kuten ennen.
-
>saada jäämään mahdollisimman paljon verotettavaa tuloa.
Hienoa että joku haluaa uhrautua vapaaehtoisesti veromaksussa.Itse pyrin ennemmin välttämään tuota veromaksua,tuloja maksomoiden tietenkin.
Romujen keräämisestä nurkkiin en tällä ikää pahemmin innostu
-
>vaihtaa kuten ennen
Milloin tuo ennen oli?
-
>vaihtaa kuten ennen
Milloin tuo ennen oli?
Aiemmin?
Vuosi vuodelta tilanne on mennyt pahempaan suuntaan, eli tulot ja menot suhde tiukentunut. Tuotantosuunnalla ei väliä, pääomia tarvitaan enemmän itse tuotantoon eikä välineitä voi pitää sellaisessa iskussa kuin aiemmin.
-
>eikä välineitä voi pitää sellaisessa iskussa kuin aiemmin.
Kun nyt joskus edes pääsisi sille normitasolle.
Aina on joku kapine suurin piirtein maalissa.
-
Miten nykyään kannattaa pitää kallista kalustoa, tai varsinkaan hankkia? Mulla on tarkoitus saada jäämään mahdollisimman paljon verotettavaa tuloa. ;)
Olen ihan samoilla linjoilla.
Ja kyllä niillä poistoillakin merkityksensä on.
Poistojen merkitys on, että niiden tavoittelu aiheuttaa just sen tunnetun kustannuskriisin.
-
Ei meillä ainakaan ole tapana kasata traktorilaumaa keräämään antiikkiarvoa.
Ja kyllä niillä poistoillakin merkityksensä on.
[/quote]
Tuskin näillä nykysillä vehkeillä onkaan suhteessa sellasta arvoa kuin nykyisillä yli 5- kymppisillä vanhuksilla,
Harva eläkeläinen 40 vuoden jälkeen pitää edes pihatraktorina näitä nykyisiä.
-
Eiköhän traktoreissa maatiloilla jää hirmuinen käyttöpotentiaali käyttämättä. Ihan kevyesti laatutraktoreihin ajaa 5 numeroisen tuntilukeman. Itellä on enimmäkseen ollu noita kauheasti parjattuja Valmetteja ja niilläkin on kevyesti tuollaisiin tunteihin körötelty ilman suurempia murheita. Enemmän näyttää muilla olevan uusissa murheita kuin mulla.
5000h ajetun traktorin vaihtoarvo on aika huomattavasti paljon enemmän kuin 10 000h ajetun.
Ei meillä ainakaan ole tapana kasata traktorilaumaa keräämään antiikkiarvoa.
Ja kyllä niillä poistoillakin merkityksensä on.
Sä et oo siellä tundralla huomannut muualla maassa voimassa olevaan totuutta eli kun ei oo rahaa, ei voi koneitakaan vaihtaa kuten ennen.
Uli uli vali vali. Tehkää sitä rehua paaliin siellä etelässä, kerta se nurmi siellä niin hyvin kasvaa. Porokeisarit maksaa hyvät hillot, vaan ettehän te raukat ymmärrä bisnestä. Lieköhän tiedätte edes mitä tuo sana tarkoittaa. ;D
-
Sä et oo siellä tundralla huomannut muualla maassa voimassa olevaan totuutta eli kun ei oo rahaa, ei voi koneitakaan vaihtaa kuten ennen.
Kyllä ne traktorimarkkinoilla tämän hetken aktiivisimmat on vilja ja pottutilat cee kakkoselta :P
Rahaa tulee aikalailla kuten ennenkin kun on investoinut järkevästi ja tuottavasti esimerkiksi peltoon ja navettaan. Enemmän työtähän se tietenkin vaatii kuin aikoinaan mutta siksipä ei kehtaa niitä lisääntyneitä tunteja viettääkkään vanhojen romujen parissa.
Poistojen merkitys on, että niiden tavoittelu aiheuttaa just sen tunnetun kustannuskriisin.
Asia ei kuitenkaan ole ihan noin yksinkertainen vain kuin ainoastaan paikalleen jämähtäneillä tiloilla joilla se ainoa tuleva muutos on lopettaminen.
-
Sä et oo siellä tundralla huomannut muualla maassa voimassa olevaan totuutta eli kun ei oo rahaa, ei voi koneitakaan vaihtaa kuten ennen.
Uli uli vali vali. Tehkää sitä rehua paaliin siellä etelässä, kerta se nurmi siellä niin hyvin kasvaa. Porokeisarit maksaa hyvät hillot, vaan ettehän te raukat ymmärrä bisnestä. Lieköhän tiedätte edes mitä tuo sana tarkoittaa. ;D
Siinä on sellainen pieni ero etelässä, kilpailu. Se on tuota paaliakin aika erilainen lähteä markkinoimaan, kun toimittajia on näköetäisyydellä toistakymmentä..
Sinällään tämä kertoo kyllä hyvin sen tarpeen, että hehtaarituki pitäisi tasapäistää ja kaikki investointituet poistaa ja heittää nuokin roposet sinne yhteisen jakajan päälle.
-
Sä et oo siellä tundralla huomannut muualla maassa voimassa olevaan totuutta eli kun ei oo rahaa, ei voi koneitakaan vaihtaa kuten ennen.
Kyllä ne traktorimarkkinoilla tämän hetken aktiivisimmat on vilja ja pottutilat cee kakkoselta :P
Rahaa tulee aikalailla kuten ennenkin kun on investoinut järkevästi ja tuottavasti esimerkiksi peltoon ja navettaan. Enemmän työtähän se tietenkin vaatii kuin aikoinaan mutta siksipä ei kehtaa niitä lisääntyneitä tunteja viettääkkään vanhojen romujen parissa.
.
Joo, onhan noita joitakin uusia tullut. Viimeisin tais olla joku pikkuventti muutama viikko sitten :)
Tuossa ne taikasanato olikin, rahaa tulee kun on investoinut järkevästi peltoon ja navettaan. Navettaan voi investoida kuka vain järkevästi, kunhan ymmärtää mitä on tekemässä mutta pelto onkin toinen juttu. Se josta kaikki tuotanto lähtee ja josta verinen kilpailu. Ei tartte investoida peltoon järkevästi, tai jos tosiaan investoi eli ostaa, on talous ihmeissään. Hinta/tuotto suhde käsittämätön, sieltä taaempaa katottuna... :-X Ja toisinpäin, tuntuu ihmeeltä ettei pohjoisessa tai idässä ole enemmänkin näitä oikeasti menestyneitä tiloja, tuet kuitenkin samat ja pelto käsittämättömän halpaa. Kun jotain jää asumattakin, se tuntuu ihmeelliseltä tällä tukipolitiikalla?
Omalla kylällä useampi laajentaja, ts. kaikille kelpaa pelto, jos sitä tarjolle tulee. Ja löytyy maksuvalmiuttakin, parhaalla liikevaihto useita miljoonia... Pelto on se niukkuustekijä, vaikka sitä paljon ympärillä onkin. Pitää katella jotain muuta, laajentaminen sanan perinteisessä merkityksessä tarkoittaa voudin vierailua ::)
-
Tuossa ne taikasanato olikin, rahaa tulee kun on investoinut järkevästi peltoon ja navettaan. Navettaan voi investoida kuka vain järkevästi, kunhan ymmärtää mitä on tekemässä mutta pelto onkin toinen juttu. Se josta kaikki tuotanto lähtee ja josta verinen kilpailu. Ei tartte investoida peltoon järkevästi, tai jos tosiaan investoi eli ostaa, on talous ihmeissään. Hinta/tuotto suhde käsittämätön, sieltä taaempaa katottuna... :-X Ja toisinpäin, tuntuu ihmeeltä ettei pohjoisessa tai idässä ole enemmänkin näitä oikeasti menestyneitä tiloja, tuet kuitenkin samat ja pelto käsittämättömän halpaa. Kun jotain jää asumattakin, se tuntuu ihmeelliseltä tällä tukipolitiikalla?
Omalla kylällä useampi laajentaja, ts. kaikille kelpaa pelto, jos sitä tarjolle tulee. Ja löytyy maksuvalmiuttakin, parhaalla liikevaihto useita miljoonia... Pelto on se niukkuustekijä, vaikka sitä paljon ympärillä onkin. Pitää katella jotain muuta, laajentaminen sanan perinteisessä merkityksessä tarkoittaa voudin vierailua ::)
Kyllähän se 50 kymppii lisää suojavyöhykkeille ja kaikenmaailman kerääjät ja pohjoiset kasvituet ois ihan kivoja mutta näillä alhaisilla tukiaisilla on vaan pärjättävä tällä seudulla :'(
Halvan pellon alueella se sitä peltoa ei ole tuhansia hehtaareja, saatika että ne olisi samassa läjässä. Aika paljon on myös juuri näitä porobisneksen tekijöitä jotka nostavat tuet ja saattavat paalata kerran kesässä pororehua.
Huhuja oon kuullut että koneagrian 939 meni sinne teidän seudulle.
-
Eiköhän traktoreissa maatiloilla jää hirmuinen käyttöpotentiaali käyttämättä. Ihan kevyesti laatutraktoreihin ajaa 5 numeroisen tuntilukeman. Itellä on enimmäkseen ollu noita kauheasti parjattuja Valmetteja ja niilläkin on kevyesti tuollaisiin tunteihin körötelty ilman suurempia murheita. Enemmän näyttää muilla olevan uusissa murheita kuin mulla.
Ennen vuoden 1968 verouudistusta ei kannattanut pitää kallista kalustoa, silloin maksettiin omaisuusveroa konepääomastakin, poistotkin pyörivät päinvastoin kun nykyään, tai siis niin että mitä vanhempi kone sen vähemmän verotettiin..
Miten nykyään kannattaa pitää kallista kalustoa, tai varsinkaan hankkia? Mulla on tarkoitus saada jäämään mahdollisimman paljon verotettavaa tuloa. ;)
Mulla taas tavoite saada tulo mahdolisimman suureksi verojen jälkeen.
-
Itse pyrin ennemmin välttämään tuota veromaksua,tuloja maksomoiden tietenkin.
Miten tämä onnistuu? ::)
-
5000h ajetun traktorin vaihtoarvo on aika huomattavasti paljon enemmän kuin 10 000h ajetun.
Ei meillä ainakaan ole tapana kasata traktorilaumaa keräämään antiikkiarvoa.
Ja kyllä niillä poistoillakin merkityksensä on.
Vaihtoarvo alenee ensimmäisellä 5000 tunnilla huomattavasti enemmän kuin toisella.
Jos teilläkin tulee reilu 1000 tuntia koneeseen ei se kymmenvuotiaana niin kauhean antiikkinen ole.
Poistoja syntyy, jos tarpeeseen hankkii koneita. Ei koneita kannata hankkia poistojen takia.
-
5000h ajetun traktorin vaihtoarvo on aika huomattavasti paljon enemmän kuin 10 000h ajetun.
Ei meillä ainakaan ole tapana kasata traktorilaumaa keräämään antiikkiarvoa.
Ja kyllä niillä poistoillakin merkityksensä on.
Vaihtoarvo alenee ensimmäisellä 5000 tunnilla huomattavasti enemmän kuin toisella.
Jos teilläkin tulee reilu 1000 tuntia koneeseen ei se kymmenvuotiaana niin kauhean antiikkinen ole.
Poistoja syntyy, jos tarpeeseen hankkii koneita. Ei koneita kannata hankkia poistojen takia.
Ei olekkaan, mutta 5000-10000h välillä huoltovarmuus on aika paljon heikompi kuin 0-5000h.
Pieneksi tahtoo nykyinen suurempi traktori jäädä joka on laittanut miettimään vaihtoa. Toki voisi ostaa käytetyn ison traktorin välirahan hinnalla, mutta kuskit loppuu kesken ja ajomukavuus on eri luokkaa uudella.
-
Varmemmin traktorit on tuntuneet pelaavan toisella viistonnisella.
-
5000h ajetun traktorin vaihtoarvo on aika huomattavasti paljon enemmän kuin 10 000h ajetun.
Ei meillä ainakaan ole tapana kasata traktorilaumaa keräämään antiikkiarvoa.
Ja kyllä niillä poistoillakin merkityksensä on.
Vaihtoarvo alenee ensimmäisellä 5000 tunnilla huomattavasti enemmän kuin toisella.
Jos teilläkin tulee reilu 1000 tuntia koneeseen ei se kymmenvuotiaana niin kauhean antiikkinen ole.
Poistoja syntyy, jos tarpeeseen hankkii koneita. Ei koneita kannata hankkia poistojen takia.
Ei olekkaan, mutta 5000-10000h välillä huoltovarmuus on aika paljon heikompi kuin 0-5000h.
Pieneksi tahtoo nykyinen suurempi traktori jäädä joka on laittanut miettimään vaihtoa. Toki voisi ostaa käytetyn ison traktorin välirahan hinnalla, mutta kuskit loppuu kesken ja ajomukavuus on eri luokkaa uudella.
Meillä on kuskia kohden pyöreesti kaks traktoria. Lisääntyykö jänkhällä konetyöt koneiden määrän mukana?
Jonkun on ne uudetkin hankittava, mistä muuten vähän ajettuja käytettyjä löytää.
-
Toisella viistonnisella mekaanisen vaurion riski suurenee.
Meillä ei ole edes 1 traktoria / kuski. *****akos siitä traktorista on sesonkiaikana iloa jos sille ei ole ajajaa. kuski ei kuitenkaan jaksa ympäri vuorokauden olla ratissa.
-
Toisella viistonnisella mekaanisen vaurion riski suurenee.
Meillä ei ole edes 1 traktoria / kuski. *****akos siitä traktorista on sesonkiaikana iloa jos sille ei ole ajajaa. kuski ei kuitenkaan jaksa ympäri vuorokauden olla ratissa.
Aivan, ihan hyvin perusteltu. Eli järkevämpää vaihtaa yks kone uuteen suurempaan, vaikka käytetyn suuren koneen ostaminen nykyisten kaveriksi olisi edullisempaa.
-
Eiköhän traktoreissa maatiloilla jää hirmuinen käyttöpotentiaali käyttämättä. Ihan kevyesti laatutraktoreihin ajaa 5 numeroisen tuntilukeman. Itellä on enimmäkseen ollu noita kauheasti parjattuja Valmetteja ja niilläkin on kevyesti tuollaisiin tunteihin körötelty ilman suurempia murheita. Enemmän näyttää muilla olevan uusissa murheita kuin mulla.
Ennen vuoden 1968 verouudistusta ei kannattanut pitää kallista kalustoa, silloin maksettiin omaisuusveroa konepääomastakin, poistotkin pyörivät päinvastoin kun nykyään, tai siis niin että mitä vanhempi kone sen vähemmän verotettiin..
Miten nykyään kannattaa pitää kallista kalustoa, tai varsinkaan hankkia? Mulla on tarkoitus saada jäämään mahdollisimman paljon verotettavaa tuloa. ;)
Mulla taas tavoite saada tulo mahdolisimman suureksi verojen jälkeen.
Munmielestä vieläkin tän homman täytyy olla kivaa.
V.ittuako niillä ylisuurilla tuloilla.Se kun jollain kivalla laitteella saa leikkiä,korvaa hyvinkin tilillä seisovan rahan 8)
-
Traktorin kuntoon vaikuttaa ikä ja käyttö, eikä mikään tuntimäärä. Osa vioista tulee juurikin iän myötä korroosion ja materiaalien väsymisen myötä. Käyttöä on niin monenlaista, että kone kuluu eri töissä eri tavalla. Vaihtomielessä traktoria ei varmaan kannata pitää 5000h kauempaa. Kun noita Valmetin vaihtokonelistoja katselee, niin nuo maksimissaan 5000h ajetut, ovat suhteellisen kalliita verrattuna uuden hintaan, kuvittelisi, että niistä on vaihdossa saanut aika hyvin. Jos koneet on olleet kovissa töissä, niin moni on varmaan tehnyt ihan hyviä kauppoja. Mää painottaisin kuitenkin sitä, että omaan käyttöönhän sitä konetta pidetään, eikä mitään vaihtohyvityksen kyttäystä varten, vai? Jos kone on ollut suhteellisen kevyillä töillä, niin miksi se pitäisi vaihtaa viidessä tonnissa pois. Tapauskohtaisesti saa miettiä hyvin tarkkaan, mitä kannattaa tehdä.
-
Munmielestä vieläkin tän homman täytyy olla kivaa.
[/quote]Jep, jep... ;D
-
Munmielestä vieläkin tän homman täytyy olla kivaa.
Jep, jep... ;D
[/quote]Tyypit täällä kilvan kehuu kuinka täytyy jäädä tuloja maksimimäärä. :o
Ostelee kivoja laitteita ja tyytyy ronttiin 100000 ;D ;D
-
Munmielestä vieläkin tän homman täytyy olla kivaa.
Jep, jep... ;D
Tyypit täällä kilvan kehuu kuinka täytyy jäädä tuloja maksimimäärä. :o
Ostelee kivoja laitteita ja tyytyy ronttiin 100000 ;D ;D
[/quote]
Juu :'(
-
Huhuja oon kuullut että koneagrian 939 meni sinne teidän seudulle.
Ei oo mikään uutinen. Johan noita löytyy täältä lähes joka aukealta vähintään yks. Viime viikolla oli munki pihalla yks. Renki ratissa, isäntä kuulemma saksasa kutsutilaisuudesa tutkimasa uutta 500hv venttiä.