Jotta pysytään otsikon aiheessa niin sanokaahan millä tuon Perkinsin 6.353:n saa lopettamaan savuttamisen?
****onko paljon käyttötunteja moottorilla?
Vikoja voi olla monia, ittekkin erään perkiinssin sielunelämän perehtyneenä,
Sinistä kitkua koko ajan.
Tarkista ettei hehkutulppa vuoda, jos ko koneessa.
Huono lähteen käymään, sinistä savua käynnissä koko ajan, eli tulppaa pois
Hehku väliaikaisesti.
Väärät suutinkärjet/ avautumispaineet, voi joutua ettiin oikeat suutinkärjet
Moottorityypin ,valmistenumeron perusteella.
Nokka-akseli kulunut, nostotanko vääntynyt, keinuvipu kulunut kuopalle.
Tai jos paljon , yli 10000 h jakopään hammaspyörät kuluneet, ajoitus
Ei ihan ole enää optimaalinen.
Tuollaista kitkua tämäkin tekee.
Tunteja on paljon, en vaan tiedä kuinka paljon. Mittarissa on numerot jotenkin seonneet 5000 h paikkkeille 20 v sitten. Kierroslukuviisari kyllä toimii eli vaijeri on ehjä..
Hehkutulppa oli muuten hyvä ajatus, ei vaan tullut mieleen, saattaa vuotaa. Käyntiinhän tuo kyllä lähtee paremmin kuin 25 vuotta tuoreempi Perkinsi :-o
Suutinpuolen luulisin olevan kunnossa kun on dieselammattilaisen laittama.
Nokka-akseli.... hmm. Eipäs ole tullut sitä tutkittua. Muut venakoneiston palikat on kansirempan yhteydessä kyllä katsottu. Voisikohan tuon akselin kuntoa päätellä venakopan alta venttiilien noston määrästä?
Ruiskutuksen ajoitus on muutenkin vähän arvoitus.. kuten mainittua :-/
Tässä ruiskupumppu on pystyssä siinä koneen kyljessä ja välissä on vielä ylimääräisiä rattaita. Eli klappipaikkoja on vielä enemmän kuin perinteisessä rakenteessa.
Kiitos ajatuksista, pitää jatkaa tutkimista ja hutkimista - kunhan tässä ehtii.