Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paripyöräkeskustelu  (Luettu 44812 kertaa)

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Paripyöräkeskustelu
Tai miten juuttuneet paripyörät saisi irroitettua  :o

Pullotunkilla.

Jep! Ja vielä sellaisella versiolla, mitä käytetään traktorin hydrauliikalla. Saa itte istua kopis turvas!

Masinisti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 250
Vs: Paripyöräkeskustelu
Pankaas sanoen että jos teillä on pyörä jonka kantopinta on vaikka metrin leveä ja vetopinta metrin pitkä niin onko siinä sama kantavuus kuin telalla joka on puoli metriä leveä mutta kaksi metriä pitkä. Toisinsanoen voiko kantopituudell korvata leveyden vai kantaako pyörä paremmin kun se on leveämpi.

Paikallaan seistessä kyllä. Käytännön hommissa telavehkeellä veto  kohdistaa painon telan takareunaan, ja todellinen pintapaine voi olla hyvinkin korkea.

Sama painonsiirtyminen taka-akselille kovassa vedossa tapahtuu pyörätraktorissakin, vetopiste pitäisi olla mahdollisimman alhaalla. Etuakselin jousituksessa ei ole vedätyksessä paljon painetta. Joskus rakenneltiin pyörän tilalle tulevia teloja, niillä telojen etupää pyrki sukeltelemaan vetoakselin vääntömomentista johtuen, nämä nykyisin myytävät Kanadalaiset telasarjat kai toimivat hyvin. Kyllä teloilla pienimmät pintapaineet saavutetaan ja vetokyky on aivan omaa luokkaansa. Pyörä mikä kantaisi vetosuuntaan metrin matkan, olisi halkaisijaltaan noin nelimetrinen. Ei sovi ainakan mun traktoriin ;)

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8709
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Paripyöräkeskustelu
Onko kellään ideaa miten paripyörien juuttumisen saisi estettyä  ???

Tai miten juuttuneet paripyörät saisi irroitettua  :o

On.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Paripyöräkeskustelu
Onko kellään ideaa miten paripyörien juuttumisen saisi estettyä  ???

Tai miten juuttuneet paripyörät saisi irroitettua  :o

On.

 ;D

Juhta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 51
Vs: Paripyöräkeskustelu
No otetaan nyt kantaa, vaikka kovastihan täällä on jo mielipidettä...  :D

Ehdottomasti paripyörät keväällä peltotöissä, niin on meidän tilalla toimittu suunnilleen 35 vuotta..
Kolmen metrin kylvökoneen veturissa takana 650mm rinnalla 540mm paripyörät, edessä ei toistaiseksi ole paripyöriä.
Muokkauskoneessa on takana 460mm rinnalla 520mm paripyörät, edessä ei tässäkään ole paripyöriä.

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: Paripyöräkeskustelu
Kyllä minusta paripyörät ovat toukopellolla hyvät.Ainakin meidän olosuhteissa,taitaa olla niitä alueita,joihin kaikki sateet osuvat.
Ei sotke maita niin pahasti kun on tuplat.
Taas on tullut vettä ja kylvö on vielä kesken,vapusta asti on koneet olleet valmiina.Ensimmäiset ovat jo oraalla mutta kolmisen hehtaaria vielä kylvämättä.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Paripyöräkeskustelu
Pankaas sanoen että jos teillä on pyörä jonka kantopinta on vaikka metrin leveä ja vetopinta metrin pitkä niin onko siinä sama kantavuus kuin telalla joka on puoli metriä leveä mutta kaksi metriä pitkä. Toisinsanoen voiko kantopituudell korvata leveyden vai kantaako pyörä paremmin kun se on leveämpi.

Paikallaan seistessä kyllä. Käytännön hommissa telavehkeellä veto  kohdistaa painon telan takareunaan, ja todellinen pintapaine voi olla hyvinkin korkea.

Sama painonsiirtyminen taka-akselille kovassa vedossa tapahtuu pyörätraktorissakin, vetopiste pitäisi olla mahdollisimman alhaalla. Etuakselin jousituksessa ei ole vedätyksessä paljon painetta. Joskus rakenneltiin pyörän tilalle tulevia teloja, niillä telojen etupää pyrki sukeltelemaan vetoakselin vääntömomentista johtuen, nämä nykyisin myytävät Kanadalaiset telasarjat kai toimivat hyvin. Kyllä teloilla pienimmät pintapaineet saavutetaan ja vetokyky on aivan omaa luokkaansa. Pyörä mikä kantaisi vetosuuntaan metrin matkan, olisi halkaisijaltaan noin nelimetrinen. Ei sovi ainakan mun traktoriin ;)

Telakone ei ota tuollaista pomppua kuin pyöräkone määrätyissä olosuhteissa.

http://www.youtube.com/watch?v=snXvgIdSlrI&feature=related

Viimeksi muokattu: 18.05.12 - klo:13:21 kirjoittanut Timppa

Kui mää ain olen paras?

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4699
  • Savo savolaisille!
Vs: Paripyöräkeskustelu
Onko kellään ideaa miten paripyörien juuttumisen saisi estettyä  ???

Tai miten juuttuneet paripyörät saisi irroitettua  :o
JA taas onnistunut trolli.... ;D ;D ;D
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5896
Vs: Paripyöräkeskustelu
Pankaas sanoen että jos teillä on pyörä jonka kantopinta on vaikka metrin leveä ja vetopinta metrin pitkä niin onko siinä sama kantavuus kuin telalla joka on puoli metriä leveä mutta kaksi metriä pitkä. Toisinsanoen voiko kantopituudell korvata leveyden vai kantaako pyörä paremmin kun se on leveämpi.

Paikallaan seistessä kyllä. Käytännön hommissa telavehkeellä veto  kohdistaa painon telan takareunaan, ja todellinen pintapaine voi olla hyvinkin korkea.

Sama painonsiirtyminen taka-akselille kovassa vedossa tapahtuu pyörätraktorissakin, vetopiste pitäisi olla mahdollisimman alhaalla. Etuakselin jousituksessa ei ole vedätyksessä paljon painetta. Joskus rakenneltiin pyörän tilalle tulevia teloja, niillä telojen etupää pyrki sukeltelemaan vetoakselin vääntömomentista johtuen, nämä nykyisin myytävät Kanadalaiset telasarjat kai toimivat hyvin. Kyllä teloilla pienimmät pintapaineet saavutetaan ja vetokyky on aivan omaa luokkaansa. Pyörä mikä kantaisi vetosuuntaan metrin matkan, olisi halkaisijaltaan noin nelimetrinen. Ei sovi ainakan mun traktoriin ;)
Tela-asia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen mitä äkkiseltään luulisi.

Tealn alle pintapaine jakaantuu epätasaisesti, rullien alla painepiikkejä.
Telan pitkä ylimenoaika.
Telan"fibraava" vaikutus.
Painon siirto vedossa, kuormitus telan takaosasssa

Eli siis kosketuspinnan perusteella tehtävät päätelmät tiivistyvaikutuksesta ei välttämättä päde lainkaan, tela-alustaisen koneen maata tiivistävä vaikutus voi kai pahillaan olla kovempi kuin vastaavan painoisen pyörätraktorin..

http://www.mtt.fi/asarja/pdf/asarja62.pdf

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Paripyöräkeskustelu
Onko kellään ideaa miten paripyörien juuttumisen saisi estettyä  ???

Tai miten juuttuneet paripyörät saisi irroitettua  :o
JA taas onnistunut trolli.... ;D ;D ;D

 :o

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Paripyöräkeskustelu
Pankaas sanoen että jos teillä on pyörä jonka kantopinta on vaikka metrin leveä ja vetopinta metrin pitkä niin onko siinä sama kantavuus kuin telalla joka on puoli metriä leveä mutta kaksi metriä pitkä. Toisinsanoen voiko kantopituudell korvata leveyden vai kantaako pyörä paremmin kun se on leveämpi.

Paikallaan seistessä kyllä. Käytännön hommissa telavehkeellä veto  kohdistaa painon telan takareunaan, ja todellinen pintapaine voi olla hyvinkin korkea.

Sama painonsiirtyminen taka-akselille kovassa vedossa tapahtuu pyörätraktorissakin, vetopiste pitäisi olla mahdollisimman alhaalla. Etuakselin jousituksessa ei ole vedätyksessä paljon painetta. Joskus rakenneltiin pyörän tilalle tulevia teloja, niillä telojen etupää pyrki sukeltelemaan vetoakselin vääntömomentista johtuen, nämä nykyisin myytävät Kanadalaiset telasarjat kai toimivat hyvin. Kyllä teloilla pienimmät pintapaineet saavutetaan ja vetokyky on aivan omaa luokkaansa. Pyörä mikä kantaisi vetosuuntaan metrin matkan, olisi halkaisijaltaan noin nelimetrinen. Ei sovi ainakan mun traktoriin ;)
Tela-asia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen mitä äkkiseltään luulisi.

Tealn alle pintapaine jakaantuu epätasaisesti, rullien alla painepiikkejä.
Telan pitkä ylimenoaika.
Telan"fibraava" vaikutus.
Painon siirto vedossa, kuormitus telan takaosasssa

Eli siis kosketuspinnan perusteella tehtävät päätelmät tiivistyvaikutuksesta ei välttämättä päde lainkaan, tela-alustaisen koneen maata tiivistävä vaikutus voi kai pahillaan olla kovempi kuin vastaavan painoisen pyörätraktorin..

http://www.mtt.fi/asarja/pdf/asarja62.pdf

 Ja ääriolisuhteissa telakoneen suuntavakavuus voi kadota kokonaan, ainakin jos uskomme taannoista danske jamppaa mikeliin lehdessä, joka laittoi ysi jontikkaan kahdeksan melkoisen leveää kumia...ja miksi emme uskoisi. Esitemateriaalit suosittelee tiukempiin vetämisiin leveää ykköspyörää parikkaiden sijaan. Jos jollain 600/700 rengastuksella ei pärjää kylvöpellolla, sieltä olis ehkä parempi olla kaikilla muillakin vehkeillä poikessa. Kuussatasilla tuplapyörillä heinäpellolla kurvailussa vaikea mieltä nähdä. Vajailla kilon paineilla kosketuspinnan pituus on melkein vanteenhalkaisijan mittainen. Kantavuustaulukosta katsoo akselipainon ja haluttuun nopeuteen/kantavuuteen tarvittavan paineen, niin yhtälön kolmas tekijä on sopiva rengaskoko.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Paripyöräkeskustelu
Jos laittaisi traktoriin tuollaiset Bröytin suojalat, niin pienenisikö pintapaine tarpeeksi  ???

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Paripyöräkeskustelu
Yksi telan suurimpia hyötyjä on tosiaan sen koneen kapeneminen verrattuna leveisiin pyöriin ja paripyöriin. Tästä on aina hyötyä jos pääasiallinen tarkoitus ei ole olla kylän komein.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Paripyöräkeskustelu
Juu ja telan haitta on se, että akselin ja telan välistä puuttuu ilma...

Viimeksi muokattu: 18.05.12 - klo:17:19 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Paripyöräkeskustelu
Jos laittaisi rasvaa väliin, niin helpottuisiko paripyörien asennus ja irrotus  ???