Tuossa on kyseessä huono tuote eikä huono teknologia.
Onhan niitä susia polttomoottoripuolellakin. Mistä hajoaa laatikko alle 100 tuhatta, mistä kone...
Olen kyllä itsekin epäluuloinen monen uuden ja aloittelevan sähköautovalmistajan ensimmäisiin kehitelmiin. Voi olla että ostaja suorittaa tuotekehityksen ja testauksen loppuosan. Teslalla erityisesti oli alkutaipaleella ehkä liikaa uutta kerralla joten ihan kaikki ei voi mennä heti ekalla yrittämällä nappiin... josko vielä tokallakaan. Sitten kun vielä lähdetään hakemaan samaan syssyyn suorituskyvyn ja lataustehojen todellisia huippuarvoja niin helposti siinä käy niin että vastapainoksi esim akun ikä lyhenee. Niinhän se käy perinteiselle moottorillekin.
En usko että kovin moni on ostanut Model S:ää pihiksi perheautoksi ja säästäväksi kauppakassiksi, ainakaan uutena. Kyllä se on hankittu siksi että uusi tekniikka on ollut jännittävää ja muut vaihtoehdot ovat olleet tavanomaisen tylsiä... kivahan tuollaista lelua olisi itsekin kokeilla kun tulisi sopiva tilaisuus, mieluimmin 'ludicrous' mallia :-) Tuskin kuitenkaan itselle ostaisin, se ei täytä niitä kriteereitä joita itse autolle asetan ja mulla ei ole heittää niin paljoa rahaa hupiin. Kukin taaplaa tavallaan.
Vetyautoista sen verran että jos se vety tehdään sähköllä vedestä tms niin ei siinä taida voittaa kuin mukana kulkevan energian määrässä (=ajomatkassa).
Häviää taas reippaasti energiamuunnoksissa, ja polttokenno on toistaiseksi melko eksoottinen kapistus. Polttomoottorin huonoa hyötysuhdetta (alle 50%) sillä ei kannata ruokkia jos alkuperäinen energia on jo sähköä. Ellei sitten sähkö ole riittävän halpaa ja sitä on tarjolla enemmän kuin tarpeeksi, tällä hetkellä ei näin ole.
kohta sähköautoilusta tulee pakko, tulee siksi, että autonvalmistajat lopettavat polttomoottoriautojen valmistuksen. Valmistus lopetetaan, koska poliitikot ovat valinneet sähköautoilun tulevaisuuden liikenteen pääasialliseksi liikkumismuodoksi. Myös latausinfra rakennetaan verorahoilla tai pakolla... niin paitsi haja-asutusalueille?
Samaan aikaan kivihiilen käyttö loppuu, sekä fossiilisten liikennepolttonesteiden käyttö ehkä kiintiöidään ja kulutus laskee lineaarisesti alle puoleen. Polttomoottorin hyötysuhde on huono (max 40%), mutta silti polttoaineen kulutus ml päästöt, on lyhyessä ajassa puolittunut, nyt se kehitys loppuu.
Sähkön kulutus kasvaa, miten mahtaa tuotannon määrän käydä, kun nykyiset lämpölaitokset korvataan esim näillä geotermisillä ratkaisuilla? Biotuotehtaat tai tuulivoimapuistot saavat huonosti lupia mm susien takia
Sähköä tuotetaan on-line eli varastointi on hyvin rajallisesti mahdollista eli toimitusvarmuus ja verkot täytyy olla kunnossa.
Joku odottaa sähkönkulutukseen tasaukseen älyverkkoja, jolloin hinta pysyisi alhaalla, Jos sähköstä tulee kovin kysyttyä, myös sähkön myyntitulon maksimointiin voidaan kehittää älykkäitä järjestelmiä.
On olemassa autoilua sähköautolla tai ilman sitä