Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe hajakylvö vs rivikylvö  (Luettu 13434 kertaa)

oldtimer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21
Vs: hajakylvö vs rivikylvö
Viime keväänä päätin hävittää roskaiset ja kokeen mukaan n. 50% itävät kevätvehnät laarin pohjalta levittämällä  pneumalla pintaan, sitten äestys ja hernekaura tavallisella kylvökoneella päälle + jyräys. Kauran itävyys 85 % ja herne oli sertifioitua. Kasvusto oli lähes pelkkää vehnää. Maalaji vaihteli savesta hietaan. Täytyy sanoa että alkoi menetelmä kiinnostaa.
Rypsiä ja camelinaa olen kylvänyt traktorin nokalla olevalla sähköviskalla rikkaäes tai crosskill-jyrä perässä ja tulos on ollut joskus erinomainen, joskus surkea. Maa ei saisi olla ainakaan yhtään liian märkää.

Saaren paroni

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 93
Vs: hajakylvö vs rivikylvö
täähän ei hassumpi viestiketju ollutkaan. :) sen verran rohkasevia kommentteja ollu et täytynee kokeilla ittekki. mites näihin uudempiin amatzoneen ja bögballeen löytyykö taulukoita viljan siemenelle vai onko mentävä suoraan iha vain omien kokeitten perusteella? löytyykö keltään vaakalla olevaa levitintä?
se on aina eteenpäin kun takaapäin työntää...

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: hajakylvö vs rivikylvö
Bökballen nettisivuilta löytyy taulukot siemenille.
Sitten on tämä pneumakeskustelu, http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=36257.0, voisit diggailla Överum-Tivestä
Kalkinlevitysvaunuakin olen kuullu onnistuneesti käytetyn viljankylvöissä..

Viimeksi muokattu: 04.03.13 - klo:23:48 kirjoittanut karvankasvattaja

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: hajakylvö vs rivikylvö
Kaikki siemenet menee huiskan läpi, kaurat menee ihan apupaskakoneen läpi ja heinänsiemenelle on mönkijään laitettava sähköviska. Multaus tehdään kauroille ihan äkeellä sievästi raapien jonka jälkeen heinänsiemenet jotka poljetaan jyrällä maahan.
Meillä ei vaan tuota kauraa puida vaan tärkeintä on että jotain kasvaa nurmen suojana, mutta komeesti se kaura kasvaa vaikka siihen ei panostetakkaan.

Ois meillä jonkinlainen kylvökonekkin, mutta tuntuu kauhean vaivalloiselta täytellä tuommoista jatkuvasti ja ajaa hitaasti ja tiheään ;D
Isoot meininkit. Onko granni moommalandiassa?

Rukiin kylvö onnistuu myös mukavasti viskalla. Ja vihannaksi myös kevätkylvönä.

Viimeksi muokattu: 04.03.13 - klo:23:57 kirjoittanut landehande

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3152
Vs: hajakylvö vs rivikylvö
Bögbale amazone rausch ja sulkyn kotisivuilta löytyy jatkuvast päivitettyjä levitys taulkoita milei kakista lannoiteista mitä euroopassa myydään sekä kattavasti siemeniä. Rauschilla olen viskannut joitain vuosia ja on tosi helppoa kun oikeesti tietää mitä meene per ha ennen kuin menee pellolle. Kietokoetta niihin voi tehdä ei tarvii mitään vaaka levitintä hankkia.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: hajakylvö vs rivikylvö
Märässä maassa itämistä ei voi estää mitenkään
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5906
Vs: hajakylvö vs rivikylvö
Märässä maassa itämistä ei voi estää mitenkään
Viime syksynä kyllä iti vaikka asfalttipihalla..

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: hajakylvö vs rivikylvö
Niin iti, mutta mä suhtaudun varsin skeptisesti ajatukseen että huiskalla levitetty ja jollain mullattu kaura itäisi edes kohtuullisesti savella. Tietenkin jos kissan-pissan lämpöistä vettä sataa heti kylvön jälkeen viikko, niin sitten, mutta oikeasti? Mulla meni hajakylvetyt syysrypsitkin päin peetä kun oli viikon satamatta, sellainenkin ihme viime vuoteen mahtuu...
Nothing is Something Worth Doing

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: hajakylvö vs rivikylvö
Niin iti, mutta mä suhtaudun varsin skeptisesti ajatukseen että huiskalla levitetty ja jollain mullattu kaura itäisi edes kohtuullisesti savella. Tietenkin jos kissan-pissan lämpöistä vettä sataa heti kylvön jälkeen viikko, niin sitten, mutta oikeasti? Mulla meni hajakylvetyt syysrypsitkin päin peetä kun oli viikon satamatta, sellainenkin ihme viime vuoteen mahtuu...

Savella ja hiesulla... saa pelkkää rehuviljaa tuolla konstilla.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5906
Vs: hajakylvö vs rivikylvö
Mulla meni hajakylvetyt syysrypsitkin päin peetä kun oli viikon satamatta, sellainenkin ihme viime vuoteen mahtuu...

No oikeastaan ei tuo ihan kauheasti syysrypsin kylvöaikaan yllätä.
Täällä meidän kulmilla kesän sadesumma oli vielä tuohon aikaan aika paljon alle keskimääräisen, vasta elokuun loppupuolella vettä alkoi sitten tulla tosissaan riittävästi..

BigPack

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 84
Vs: hajakylvö vs rivikylvö
Syksyllä tuli ajettua olosuhteiden pakosta Amazonen viskalla 23ha arktikaa. Oraat olivat syksyllä ainakin komeat. Saa nähdä mitä keväällä paljastuu. Mutta ainakin nyt on sellaiset mietteet, että syysvilja-alat lisääntyvät ja sitä myötä myös viskakylvöt. Keväällä sitten kylvetään riviin loput.
Ja maalaji oli?
RmHht

realisti

  • Vieras
Vs: hajakylvö vs rivikylvö
Nevalla kylvettiin keväällä 50-50 Amazonin viskalla ja rapidilla, sato oli ihan yhtä hyvä kummallakin tavalla kylvetyissä. Jos oloissa on yhtään sanomista niin enää en vie rapidia kannokkoon kun viskalla onnistuu yhtä hyvin.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: hajakylvö vs rivikylvö
Nevalla kylvettiin keväällä 50-50 Amazonin viskalla ja rapidilla, sato oli ihan yhtä hyvä kummallakin tavalla kylvetyissä. Jos oloissa on yhtään sanomista niin enää en vie rapidia kannokkoon kun viskalla onnistuu yhtä hyvin.

Ihan samaa mieltä, yhtä hyvin voi siemenet sirotella pintaa viskalla kuin rapidillakin.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: hajakylvö vs rivikylvö
Syksyllä tuli ajettua olosuhteiden pakosta Amazonen viskalla 23ha arktikaa. Oraat olivat syksyllä ainakin komeat. Saa nähdä mitä keväällä paljastuu. Mutta ainakin nyt on sellaiset mietteet, että syysvilja-alat lisääntyvät ja sitä myötä myös viskakylvöt. Keväällä sitten kylvetään riviin loput.
Ja maalaji oli?
RmHht
No just...
Nothing is Something Worth Doing

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: hajakylvö vs rivikylvö
Syksyllä tuli ajettua olosuhteiden pakosta Amazonen viskalla 23ha arktikaa. Oraat olivat syksyllä ainakin komeat. Saa nähdä mitä keväällä paljastuu. Mutta ainakin nyt on sellaiset mietteet, että syysvilja-alat lisääntyvät ja sitä myötä myös viskakylvöt. Keväällä sitten kylvetään riviin loput.
Ja maalaji oli?
RmHht

Tuollaisessa maassa itää litisteviljakin  :) Itse olen kokeillut tätä vuosia.. yksi kylvökoneen vannas on vääntynyt ja se kylvää 30% siemenistä pintaan. Hyvin on tullut siis kartoitettua mikä lohko soveltuu pintakylvöön ja mikä ei.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.