Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vinkki: Hätäteurastakaa  (Luettu 5464 kertaa)

antti-x

  • Vieras
Vinkki: Hätäteurastakaa
Tämä on toivottavasti itsestäänselvyys monille, muttä ehkä ei kaikille:

Jos lehmä teloo itsensä niin että heti tai seuraavanä päivänä näkee että se ei selviä eikä teurasautoon nouse, niin mikäli ette itse osaa, soittakaa paikalle joku tuttu metsästäjä (tai parhaassa tapauksessa teurastaja) joka teurastaa eläimen ja pistäkää roikkumaan jonnekin ladon nurkkaan tms. paikkaan pariksi päiväksi. Sitten sama henkilö voi leikata sen jos itse ei osaa/halua, mutta voi sen vaikka koko raadon itse pilkkoa metsästäjiltä tai muilta lainatun lihamyllyn ruuaksi. Vaikka arvo-osia ei edes ottaisi talteen, ja pillkomisessa ja jauhamisessa menisi koko päivä, pääsee hyville ja verovapaille tuntipalkoille.

Honkajoelle pitää lähettää pussillinen sisälmyksiä ja pää ellei sano että koirat söivät, mutta talvella ne säilyvät niin että hyvinkin voi tulla saman pakkasen aikana muutakin kuormaa ja hinta on sitten reilu 50 euroa.

Hyvä jauheliha maksaa nykyään vajaa kympin kilo, ja normilehmästä sitä irtoaa vähintään 150kg eli 1500 euron arvosta. Ja bruttotuloina se vastaa sitten 2000 euroa ihmisellä joka maksaa 25% tulo/pääomaveroa.

Jos ko. metsästäjällä ei ole pakastin täynnä hirveä, maksuksikin voi kelvata osa lopputuotteesta...

(itse terastettiin yksi 24h aiemmin itsensä loukannut, eikä lihassa ollut vielä pienintäkään virhettä missään)

edit: Ja vielä vinkki tutulta teurastajalta, jos leikkaatte itse, hankkikaa viiltosuojahanskat.

Viimeksi muokattu: 10.02.14 - klo:21:46 kirjoittanut antti-x

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Vinkki: Hätäteurastakaa
näin on tehty useastikin.
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Vinkki: Hätäteurastakaa
Meillä tämä on arkipäivää. Ja sellaiset lehmät, minkä ruhosta löytyy jotain arveluttavaa päätyvät kuolaleuan ruokalistalle. Eläinlääkärin mielestä meillä on harvinaisen komeita kissoja... ;)
Ostin vähän järeämmän lihamyllyn 350euroa, mutta lehmä menee päivässä läpi, eikä tarvi kahteen kertaan jauhaa. :D

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Vinkki: Hätäteurastakaa

Jos hätäteurastukset on arkipäivää niin joko manakementtipuolella on sanomista tai karjaa on ihan vidusti..  :P
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Vinkki: Hätäteurastakaa
Toissa viikolla hätäteurastettiin eka kerran meidän uralla. Tietenkin sellainen alle pari kuukautta lypsäny (maitoa hieman vajaa 40 kg/pv) hieho oli jotenkin saanu jalkansa telottua. Tunkion reunalla nahka ja suolet pois teurastajan toimesta ja vei ruhon kotiinsa - jauhoi 100 kg jauhelihaa ja leikkasi arvo-osat pois. Jaettiin siitä sukulaisille ja tuttavillekin kun ei omaan pakkaseen millään mahtunut. Maksoi reilu 400 €, mutta siitäkin saa osan verotukseen. Tosi hyvää lihaa, mutta olis saanu loukata vaikka seuraavalla korvanumerolla oleva hieho kun siitä ei taida lypsylehmää tulla :( Muuta eläin on tässä vuoden aikana jotenkin saanu itsensä telottua pihatossa ja honkajoelle on laitettu tähän asti, mutta jatkossa otetaan lihat jos ei ole joku ikäloppu kanttura.

+250

  • Vieras
Vs: Vinkki: Hätäteurastakaa
Mulla on kokoaikana yhdeltä eläimeltä katkennu jalka.Kysees oli tosi komea hieho.
No lupasin naapurin virolaiselle että saa sen hiehon pistää lihoiksi.Tämä tuli venäläisen kaverinsa kans teurastaan sitä.Minä jouduin antaa napinottaan hieholle kun nämä sankarit ei pystyny.Loppuvaihees teurastusta en ollu varma kummasta tuli enemmän verta:Hiehosta vai sen venakon käsistä :o

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: Vinkki: Hätäteurastakaa
Joskus jynssäsin lehmää halki tylsällä tik-sahalla, vajaa puolimetriä pääsin..hain moottorisahan sitte. Se oli aika hikinen urakka kaikenkaikkiaan.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Vinkki: Hätäteurastakaa
Joskus jynssäsin lehmää halki tylsällä tik-sahalla, vajaa puolimetriä pääsin..hain moottorisahan sitte. Se oli aika hikinen urakka kaikenkaikkiaan.
Nykyään puukkosahaan saa luuteriä. Tosi näppärä ja toimii. :)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Vinkki: Hätäteurastakaa
Mulla on kokoaikana yhdeltä eläimeltä katkennu jalka. Kysees oli tosi komea hieho.
No lupasin naapurin virolaiselle että saa sen hiehon pistää lihoiksi.Tämä tuli venäläisen kaverinsa kans teurastaan sitä. Minä jouduin antaa napin ottaan hieholle kun nämä sankarit ei pystyny. Loppuvaihees teurastusta en ollu varma kummasta tuli enemmän verta: Hiehosta vai sen venakon käsistä :o

Kaikki tarinat joissa on lause "Tämä tuli venäläisen kaverinsa kans", ovat vääjäämättä hyviä  ;D Niille sitä aina sattuu ja tapahtuu  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: Vinkki: Hätäteurastakaa
Eiks se ollut niin, että niitä lihoja ei saa syödä kuin omistaja ja hänen koiransa. Muut voivat tulla hulluksi.

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Vs: Vinkki: Hätäteurastakaa
Joskus jynssäsin lehmää halki tylsällä tik-sahalla, vajaa puolimetriä pääsin..hain moottorisahan sitte. Se oli aika hikinen urakka kaikenkaikkiaan.
Nykyään puukkosahaan saa luuteriä. Tosi näppärä ja toimii. :)
Naudan voi purkaa osiin ihan pelkällä puukolla ;)  Minä en sitä osaa, mutta vierestä olen todistanut.

+250

  • Vieras
Vs: Vinkki: Hätäteurastakaa
Mulla on kokoaikana yhdeltä eläimeltä katkennu jalka. Kysees oli tosi komea hieho.
No lupasin naapurin virolaiselle että saa sen hiehon pistää lihoiksi.Tämä tuli venäläisen kaverinsa kans teurastaan sitä. Minä jouduin antaa napin ottaan hieholle kun nämä sankarit ei pystyny. Loppuvaihees teurastusta en ollu varma kummasta tuli enemmän verta: Hiehosta vai sen venakon käsistä :o

Kaikki tarinat joissa on lause "Tämä tuli venäläisen kaverinsa kans", ovat vääjäämättä hyviä  ;D Niille sitä aina sattuu ja tapahtuu  ;D
Toi oli muuten tosijuttu.Sille annettiin kaikki laastarit mitä navetalla sattu oleen.Yhtäkään isoa haavaa se ei saanu,mutta 20 pientä :o

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65658
Vs: Vinkki: Hätäteurastakaa
eli selvisi haavoittumatta!   kun niitä alle kolmen tuuman ei laskettu... kuten muistat.

                      vitsi, toi on muuten hyvä muistaa jos joskus jotain sattuu.    paitsi että täälläpäin alkaa olemaan nuo teurastustaitoiset jo katoavaa luonnonvaraa toisin kuin hirvet.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Vinkki: Hätäteurastakaa
Vaikka olen samaa mieltä eläimen teurastuksesta bisnes mielessä niin kokemuksesta tiedän että Se ei ole oikeasti kauhean pikkujuttu vetää nahat pois ja laittaa roikkumaan puhumattakaan siitä päivästä kun ruho ruvetaan pilkkomaan ja jauhamaan ja pakastamaan. Eli tähdet pitää kyllä olla oikeassa muodossa että tollaseen riittää aikaa jos ja kun Se loukkaantuminen sattuu ihan yllättäen. Äkkiä honkajoki vie hyvät lihat.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Highlander

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 418
Vs: Vinkki: Hätäteurastakaa
Onneksi ei olla jouduttu tähän hommaan vuosiin. Löytyy kilometrin päästä muuteman vuotta vanhat hirviporukan tilat ruhokylmiöineen ja myllyineen. Hirvenlihojakin on ollut ihan hyvin viimevuodet ettei ole lihanpulaa suuremmin ollut.
Mun käsityksen mukaan lihaa ei sais muille edes antaa jos ei tavaraa tarkastuta.