Sano Adam, mihin Valion pitäisi vastaanotettu maito laittaa, jos ei ole hyllytilaa? Tähän toivon vastauksia muiltakin.
Nostaa tuottajahintaa 5 senttiä, silläkö sitä saa markkinoita tuotteelleen?
Tähän se kulminoituu vaikka kuinka hienosti puhuu kannattavuudesta, marginaaleista ja ecxeleistä: Maitoa on liikaa ja sitä tuodaan tänne vielä lisää.
Tuossa aiemmin joku jo toi niitä asioita esiin. Vähemmän tehtaita, kotiinpäin veto pois hallinnosta. 2-3 tehdasta luulisi riittävän.
Maitoa ei muuten ole liikaa, sitä ei vain ole kilpailukykyisesti jalostettu. Tai markkinointi ontuu pahemman kerran kiitos keskinäisen kilpalaulannan. Pahinta tämmöselle keveän ideologian tuottajalle on näiden jalostajien syvä polarisaatio. Poteroissaan asustaa niin a-i:n kuin valionkin väki, kumpikin puoli on valmis tekemään kauppaa lähes hinnalla millä hyvänsä. Se jo nähtiin tässä pikkumyrskyssä taannoin.
Jospa vielä leikitään ajatuksella liiasta maidosta. Valiolla on siis sitä. Kilpailijalle sitä ei myyty tunnetuin seurauksin. Jos nyt esimerkiksi me täältä siirtyisimme toiseen leiriin paremman hinnan toivossa, vähenisi valion liikamaito. Ossuuskuntapamput paheksuisivat rusinannoukkijoita kovaan ääneen ja me-henki vahvistuisi, mikäs paremmin yhteen liittää kuin yhteinen ahne vihollinen. Salaa pamput olisivat kuitenkin tyytyväisiä helpottavaan markkinatilanteeseen.
Arlan strategiahan on aika selvä, markkinaosuutta otetaan se 30%. Jatkostahan kukaan ei tiedä, mutta vakiintuva asema tuo luultavasti myös pitkäjänteisyyttä toimintaan. Konsernisiirtojen varaan ei hintaa voi pitkällä tähtäimellä rakentaa, mutta onhan se mukava ajatus jos ne pari senttiä on pois sieltä tanskanmaalta tuottajien pussista
Vaikka vaan muutaman kuukauden. Enklantia kun katsoo, niin ovatpa peijakkaat sielläkin maksaneet aivan kilpailukykyistä hintaa, vaikkei omistajia saarella asukaan....
Hintakilpailussa valiolla on vastassaan itseään kolme kertaa suurempi puulaaki. Tilanteessa haastavaa on se, että valiota sitoo määräävä markkina-asema tästä huolimatta. Pitäisi ehdottomasti miettiä jotain muuta kuin hintakilpailua, koska noilla reunaehdoilla ei voi muuta kuin hävitä joko tuotteiden tukkuhinnassa tai markkinaosuudessa. Kysymys on mun mielestä siitä, kuinka kalliiksi markkinaosuuden ottaminen tulee valion tuottajille.