Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe lypsyasema  (Luettu 16480 kertaa)

Jemk

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Vs: lypsyasema
Kyllä alle 50 lehmää täytyy tuntea ihan "manualisestikin", mutta se joka väittää näkevänsä päällepäin lehmän maitomäärät, valehtelee niin että korvat heiluu! Kas kun maito tippuu ennenkuin kunto muuten huononee, mutta sitähän taas ei voi tietää se joka ei lukuja mistään nää...

No ei sitä nyt silimillä suoraan näe, mutta kokeilemalla ja lypsyyn kulunut aika ainakin meille kertoo jotakin osviittaa. Meillä ainakin lehmät tunnetaan kurmu kohtaisesti! Pyyhintävaiheessa on ainakin tähän asti havaittu mahdollinen ongelma.

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: lypsyasema
Kyllä alle 50 lehmää täytyy tuntea ihan "manualisestikin", mutta se joka väittää näkevänsä päällepäin lehmän maitomäärät, valehtelee niin että korvat heiluu! Kas kun maito tippuu ennenkuin kunto muuten huononee, mutta sitähän taas ei voi tietää se joka ei lukuja mistään nää...
Maitomäärien määritteleminen ilman mittareita enemmän arvausta kun tietoa. Maitomääriä tarkasti seuraamalla voi nähdä ongelman ennekuin ongelma näkyy ulospäin.

 Robotin vaaka soluseurantaohjelmat ja märepannat myös oivia apuvälineitä . Niiden avulla helpompaa heti toimia jos lehmä on sairastumassa.

Opelixi

  • Vieras
Vs: lypsyasema
En suosittele minkäänlaista lypsyasemaa.  Onneksi päästiin jo vuosia sitten eroon kalanruotoasemasta( ja kolottavista käsistä, esiliinoista, vedinpyyhkeistä, jatkuvasta sitoutumisesta aamuin-illoin lypsyyn etc)
 ja lypsätetään lehmät robotilla.

 

Niin siis käsittääkseni ketjun aloittaja toivoi saavansa vaihtoehtoja lypsyaseman erilaisista mahdollisuuksista? Ja esimerkiksi mainitsemiisi ongelmiin on olemassa ratkaisuja. Muitakin kuin robotti.  :) ;) Enkä ole myyntimies vieläkään niin kuin vanhassa Agronetissä joku epäili.  :D

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8394
Vs: lypsyasema
Meillä on kohta 7 vuotta lypsetty suhtkoht yksinkertaisella 2*5 lypsyasemalla. Maidonmittaus ja irroittimet on. montunpohja on kiinteä kun lypsäjät on suhtkoht samanmittaisia. Tuo maidonmittaus maksoi aikoinaan 25000 mk. 10 Trutestiä olis silloin makasnut suunnilleen saman. Tuosta kuitenkin jo näkee maitomäärän ja 50 lehmällä vielä muistaa, paljonko pitäis tulla. Mittalypsyssä ei ihan kauhea vaiva oo kirjata lukemia paperille.
Mystinen kesälaatumies

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: lypsyasema
Kyllä alle 50 lehmää täytyy tuntea ihan "manualisestikin"

Mä luulen, että kyllä monet yli sadankin lehmän tilat tuntevat eläimensä. Sitten on taas niitä, jotka eivät tunne yhtäkään, vaikkei olisi kuin 10. Se musta ja se ruskea... ;D
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Opelixi

  • Vieras
Vs: lypsyasema
Kyllä alle 50 lehmää täytyy tuntea ihan "manualisestikin"

Mä luulen, että kyllä monet yli sadankin lehmän tilat tuntevat eläimensä. Sitten on taas niitä, jotka eivät tunne yhtäkään, vaikkei olisi kuin 10. Se musta ja se ruskea... ;D

Niin ja sitte ku sen yhden tunnistaa viidenkymmenen metrin päästä sieltä sadan keskeltä.  ;D Mutta kyllä omat elukat oppii aika hyvin tuntemaan vaikkei edes yrittäisikään oppia.

Mutta se mikä noissa aseman varusteissa tehdään suurin virhe on se että ajatellaan miten tuo myyjä nyt yrittää tuotakin lisälaitetta mulle myydä. Lisälaitteita ajatellaan vain ylimääräisinä kustannuksina ja turhanpäiväisinä härpäkkeinä. Jälkeenpäin kirotaan sitten kun ei asema toimi ja raskasta työskennellä. Sama asia jos vertaa esim traktoria ohjaustehostimella ja ilman ohjaustehostinta. Noin kärjistettynä.

Jemk

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Vs: lypsyasema
On niitäkin jotka ovat tyytyväisiä karvalakkimalliinsa, eivätkä kaipaa lisä vempaimia. Onneksi jokainen saa itse valita mitä haluaa asemaansa.

Opelixi

  • Vieras
Vs: lypsyasema
On niitäkin jotka ovat tyytyväisiä karvalakkimalliinsa, eivätkä kaipaa lisä vempaimia. Onneksi jokainen saa itse valita mitä haluaa asemaansa.

On tietenkin ja jokainen systeemi on karvalakkimalli johonkin toiseen verrattuna. Ja riippuu niin paljon lypsäjästä että minkä kukin kokee helpottavaksi menetelmäksi tai laitteeksi.

Mutta asiasta toiseen, millaisia kostutetut kertakäyttöpyyhkeet (paperiliinat) ovat asemakäytössä? Jätteen määrä on suurin miinus mutta tautien suhteen vähemmän levittäviä eikä ole pyykkikoneen uusimisen tarvetta ja lisäksi pyykittämisen verran vähemmän työtä. Ei ole tullut kyllä yhdelläkään vierailutilalla huomattua muuta kuin normaaleja lypsyrättejä.  ::)

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: lypsyasema
Mutta asiasta toiseen, millaisia kostutetut kertakäyttöpyyhkeet (paperiliinat) ovat asemakäytössä?

Ei ole tullut itse käytettyä, mutta joskus tuli laskettua, että tavalliset lypsyrätit tulisivat edullisemmaksi. Laskussa ei tietysti ollut pyykkikoneen hintaa, mutta pestään sillä muutakin, kuten työvaatteita. Lisäksi näyttävät kestävän varsin pitkään, kun hieman laskee pyykkikoneen linkouskierroksia.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: lypsyasema
On niitäkin jotka ovat tyytyväisiä karvalakkimalliinsa, eivätkä kaipaa lisä vempaimia. Onneksi jokainen saa itse valita mitä haluaa asemaansa.

Näinhän se on, jokainen saa tehdä omat ratkaisunsa. Mä olin aikoinaan maatalousharjoittelussa tilalla, missä lypsettiin 70 lehmää 2x5:lla kalanruotoasemalla ilman mitään hienouksia. Irrottimet nyt tietysti oli, mutta ei maidonmittausta yms. Tavallinen lypsy meni ihan mukavasti, mutta mittalypsypäivänä meinas olla härdelliä, kun lypsimiin laitettiin parsinavetan mittalaitteet. Niillä mitattiin maitomäärät ja otettiin näytteet pikkupurkkeihin. Näytti se silti onnistuvan yksinkin, mitä seurasin karjanhoitajan työtä. Kerkesi vielä jutellakin niitä näitä. :)
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

jkk

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 146
Vs: lypsyasema
Minä en ainakaan jättäisi tunnistusta pois, vaikka ne lehmät tunteekin niin aikaa siihen numeroitten näpyttelyyn kuitenkin menee, vähän päivässä mutta enemmän vuodessa. Ja sitten lomittajat, nehän ei tunne lehmiä, saisivat kiipeillä kattomas joka lehmän numeron, ei tulisi mitään... Meillä ainakin asemalla lypsypaikka hälyttää jos maitomäärä poikkeaa tavallisesta, tai jos lehmä ei ole syönyt riittävästi, tai jos on antibioottihoito ym ym. kyllä nämä vehkeet vaan kummasti helpottaa päivittäisiä tarkkailutöitä. Kannattaa kyllä vakavasti harkita jotta ottaako vai jättääkö, onneksi me otettiin  :D

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: lypsyasema
Ja sitten lomittajat, nehän ei tunne lehmiä, saisivat kiipeillä kattomas joka lehmän numeron, ei tulisi mitään...

Eipä tunnu tulevan muutenkaan, aina ei meinaa auttaa, vaikka kaikki valot vilkkuu punaista ja vielä tarratkin jaloissa. Se tuntuu välistä olevan niin hankalaa nostaa katsetta paneeliin ja tarkistaa, mitä se näyttää. Nimimerkki muutaman kerran tankin tyhjännyt... >:(
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

jkk

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 146
Vs: lypsyasema
Ja sitten lomittajat, nehän ei tunne lehmiä, saisivat kiipeillä kattomas joka lehmän numeron, ei tulisi mitään...

Eipä tunnu tulevan muutenkaan, aina ei meinaa auttaa, vaikka kaikki valot vilkkuu punaista ja vielä tarratkin jaloissa. Se tuntuu välistä olevan niin hankalaa nostaa katsetta paneeliin ja tarkistaa, mitä se näyttää. Nimimerkki muutaman kerran tankin tyhjännyt... >:(

Onneksi on tuolta vielä säästyny KOP KOP KOP KOP

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8394
Vs: lypsyasema
Ei meillä numeroita mihinkään näpytellä, vaikka ei olekaan tunnistusta. Ei oo kyllä nappuloitakaan , joihin voisi näpytellä. Jos olis tunnistus ni pitäs olla lehmillä pannatkin.
Mystinen kesälaatumies

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: lypsyasema
Jos olis tunnistus ni pitäs olla lehmillä pannatkin.

Tottahan niillä nyt pannat pitää olla. Onhan vasikoillakin. ;D
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.