Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ajan käytön tehokkuus maitotilalla  (Luettu 65824 kertaa)

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
Minulla on tavoitteena uudessa navetassa (180 le) pärjätä pääosin yksin päivittäisten perustöiden osalta, työajalla 7-17 välillä.  ::)
Viikko mutusteltu elämää vanhojen lehmien kanssa uudessa navetassa.  :)

Aamutyöt 7-9 ja iltatyöt 15-17.  ;D ;D Tosin lehmiä vasta 140, joten tavoitteeseen ollaan vasta matkalla...

Jos joudun omien töiden lisäks appeet tekemään, menee päivässä tunti lisää...  ::)

Hempukka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
Onpas Helunalla hyvä ajankäyttö  ;D
Meillä kaks roboa ja nyt 103 lypsyssä. Aamulla menee n 4-5 h ja illalla 5 h. Siemennykset, nuoriso, valvottavat lehmät (n 8 yleensä) vasikat... Mulla menee robojen pesussa pelkästään kolme varttia kerran päiväs. Kerran viikossa pestään kunnolla vasujen  juottoautomaatti. Tuohon tuntimäärään lisätään sitten iltarkistus, poikimiset, lääkinnät.

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla


Aamutyöt 7-9 ja iltatyöt 15-17.  ;D ;D Tosin lehmiä vasta 140, joten tavoitteeseen ollaan vasta matkalla...



Heluna on kyllä poikkeuksellisen taitava.

Vähän mun käy kyllä sääliksi klo 17.01 syntyvää vasikkaa, jonka imeminen ei onnistukaan. 14 pitkää tuntia odotella ihmisen apua ternimaidon saantiin...
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
Onpas Helunalla hyvä ajankäyttö  ;D
Meillä kaks roboa ja nyt 103 lypsyssä. Aamulla menee n 4-5 h ja illalla 5 h. Siemennykset, nuoriso, valvottavat lehmät (n 8 yleensä) vasikat... Mulla menee robojen pesussa pelkästään kolme varttia kerran päiväs. Kerran viikossa pestään kunnolla vasujen  juottoautomaatti. Tuohon tuntimäärään lisätään sitten iltarkistus, poikimiset, lääkinnät.
Siemennykset hoituu kätevästi, kun hoitotöiden aluks nakkaa lehmän erotteluosastolle ja kääntää aidan lukkoasentoon. Hetken päästä lehmä on kiinni ja sen voi käydä siementämässä. Vielä helpompaa on antaa se sonnille, jolloin yksi työvaihe jää multa pois... Valvottavia lehmiä ei ole, muutama ajettava on, niihin menee se aika kun haen osastolta, puhdistan samalla parret. Aidat alas ja ne menee omine aikonensa robottien läpi. Roboja en sen kummemmin pese, ainoostaan lattiat ja letkut. Lääkittäviäkään ei just nyt oo, ja jos on, niin nekin hoidan robossa ollessa, niin ei tartte erikseen jahdata kiinni. Vasikat juo melassipöntöstä, joten sen pesuun ei mee oleellisesti aikaa...  ;D Iltatarkin jätin pois, annetaan koneiden hoitaa hommat, sitä varten ne on sinne hankittu ja kyllä ne sitten ilmoittaa, jos eivät urakkaansa saa jostakin syystä tehtyä...  ::) Poikineetkin ovat ihan itse, erikseen en niitä valvo, paitsi alkiopoikimiset.


Aamutyöt 7-9 ja iltatyöt 15-17.  ;D ;D Tosin lehmiä vasta 140, joten tavoitteeseen ollaan vasta matkalla...



Heluna on kyllä poikkeuksellisen taitava.

Vähän mun käy kyllä sääliksi klo 17.01 syntyvää vasikkaa, jonka imeminen ei onnistukaan. 14 pitkää tuntia odotella ihmisen apua ternimaidon saantiin...
Jos lehmä poikii iltatöitten jälkeen, niin en sitä lypsä ennenkuin seuraavana aamuna, yön saavat olla karsinassa ja jos siellä juo, niin hyvä. Ja hengissä ovat pysyneet tälläkin menetelmällä, sekä emät että vasikat.  8)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
Pitää taas sanoa että "Heluna" tietää mitä tekee. En epäile ollenkaan ettei onnistuisi juuri noin.. Jos ei tee virheliikkeitä niin ajankäyttö on tuplaten tehokkaampaa  ;)

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
Lehmiä n. 90.
Pihatto, kioskit + paalisr Avantilla, robotti.
Nuorkarjalle väkirehut käsin, rehu Avantilla, karsinoiden puhdistus 2x/pv.
työtunteja/pv n. 5, maitoa nyt 1900 = 380l/h.
Kovin on tehokas Pikkasen panee ajattelemaan tuon että nuossa viidessä tunnisssa on minuuteja enemmän kuin 60.  Mitähän kotiläintuotannon vieraan pääoman lyhennykset ja korot tekee maitolitraa kohti. Teolliset rehut kioskeihin  nostavat tuotantokustannusta melkoisessti aperuokintaan verrattuna jossa väkirehujen hinta on kolmannes  halvempi. Tuotostaso 7700 l/ lehmä. Onko 2 ropottia Yksi ei 90 hoida.

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
Lehmiä n. 90.
Pihatto, kioskit + paalisr Avantilla, robotti.
Nuorkarjalle väkirehut käsin, rehu Avantilla, karsinoiden puhdistus 2x/pv.
työtunteja/pv n. 5, maitoa nyt 1900 = 380l/h.
Kovin on tehokas Pikkasen panee ajattelemaan tuon että nuossa viidessä tunnisssa on minuuteja enemmän kuin 60.  Mitähän kotiläintuotannon vieraan pääoman lyhennykset ja korot tekee maitolitraa kohti. Teolliset rehut kioskeihin  nostavat tuotantokustannusta melkoisessti aperuokintaan verrattuna jossa väkirehujen hinta on kolmannes  halvempi. Tuotostaso 7700 l/ lehmä. Onko 2 ropottia Yksi ei 90 hoida.
Tuo onkin jo historiallista tietoa, nyt ollaan uudessa.  ;D

Minuutteja minunkin tunnissa on se 60, mutta minusta pointti on, että se käytetään tehokkaasti eikä vajaakäytöllä. Tuotostaso on reilun tonnin enemmän ja kokonaislehmämäärä oli 90, siitä reilu 10 oli ummessa.

Monella täällä(kin) tuntuu olevan ajatus, että navettatöitä ei voi tehdä hyvin jos ne tekee tehokkaasti (siis nopeasti). Mulla on tavoittena vapaa-ajan maksimointi, mutta ei sitä tehdä työn laadun kustannuksella. Nykysessä työssäkin on "oma lehmä ojassa" eli mitä parempi tulos, sitä parempi palkka.  8)

Mä kun oon 15 vuotta tehny kellon ympäri (ja vähän ylikin) lehmähommia ja siinä välissä sivuansioita, niin nyt vaan on niin mukava päivällä vaan olla ja lapsetkin ovat saaneet tottua siihen, että äiskä on kotona kun he tulevat koulusta... Jos sitä sitten nuorempana jaksoi enemmän, mutta mä oon nyt tähän tyytyväinen.  :D :D

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
  Helunalle.             On mahdoton yhtälö että yksi ihminen tekee 90 lehmän navetan työt 5 tunnissa. Ehkä rutiinit joten kuten  mutta kun on muutakin: poikimiset pitkälle toistasataa ,siemennykset ,eläinlääkäri, eläinkirjanpito, ropotin valvonta ja hälytysvalmius. ym poikkevat hommat tulee lisäksi.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
  Helunalle.             On mahdoton yhtälö että yksi ihminen tekee 90 lehmän navetan työt 5 tunnissa. Ehkä rutiinit joten kuten  mutta kun on muutakin: poikimiset pitkälle toistasataa ,siemennykset ,eläinlääkäri, eläinkirjanpito, ropotin valvonta ja hälytysvalmius. ym poikkevat hommat tulee lisäksi.

Niimpä lasketaan kaikki tunnit vuodessa 365x5=1825/90=20,27h per/lehmä
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
  Helunalle.             On mahdoton yhtälö että yksi ihminen tekee 90 lehmän navetan työt 5 tunnissa. Ehkä rutiinit joten kuten  mutta kun on muutakin: poikimiset pitkälle toistasataa ,siemennykset ,eläinlääkäri, eläinkirjanpito, ropotin valvonta ja hälytysvalmius. ym poikkevat hommat tulee lisäksi.
En tiedä sanoa sun ajatusmaailmastas työajan käytön suhteen, mut nyt mulla menee navetalla vajaa 4h per pv, lehmiä on n. 140. Tohon aikaan teen normihommat (kiimantarkkailu, parsien putsaus, ajettavat (vielä 2 kpl) lypsylle, robojen puhdistus, vasikoiden juotto ja kuivitus, siemennykset, erotteluosaston puhdistus ym.). Poikimiset on tähän mennessä tapahtunu 100% itsekseen, tänäkin aamuna oli tuore vasikka odottamassa, siihen meni rapiat 5 min kun vetäsin pikkupojan karsinaan ja annoin äitilleen kalsiumin. Eläinlääkäri käy n. kerran kuussa nupottamassa, siihen menee parisen tuntia kerrallaan. Eläinkirjanpidon teen tolla työajalla, mikä siinä voi olla muka niin paljon aikaa vaativaa? Hoidan sen siis Ammulla. Robotteja ei tartte valvoa, ne kyllä pysyy työmaallaan ja jos niiden työmotivaatio on hetkellisesti kadoksissa, ne löytää mut kännykän päästä...  8) Hälytysvalmius mulla on 24/7, mut kun sen saa tehdä kotoa käsin, ei se oo mikään ongelma.  8) 8)

Mulla ei siis oo täällä kun lypsylehmät ja juottovasikat sekä osa hiehoista. Pääosa meidän hiehoista on toisessa navetassa, jossa en käy kun siementämässä, tekemässä ruokintasuunnitelmat, rehunjakolistat ja pidän eläinkirjanpidon kohdillaan.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
  Helunalle.             On mahdoton yhtälö että yksi ihminen tekee 90 lehmän navetan työt 5 tunnissa. Ehkä rutiinit joten kuten  mutta kun on muutakin: poikimiset pitkälle toistasataa ,siemennykset ,eläinlääkäri, eläinkirjanpito, ropotin valvonta ja hälytysvalmius. ym poikkevat hommat tulee lisäksi.
En tiedä sanoa sun ajatusmaailmastas työajan käytön suhteen, mut nyt mulla menee navetalla vajaa 4h per pv, lehmiä on n. 140. Tohon aikaan teen normihommat (kiimantarkkailu, parsien putsaus, ajettavat (vielä 2 kpl) lypsylle, robojen puhdistus, vasikoiden juotto ja kuivitus, siemennykset, erotteluosaston puhdistus ym.). Poikimiset on tähän mennessä tapahtunu 100% itsekseen, tänäkin aamuna oli tuore vasikka odottamassa, siihen meni rapiat 5 min kun vetäsin pikkupojan karsinaan ja annoin äitilleen kalsiumin. Eläinlääkäri käy n. kerran kuussa nupottamassa, siihen menee parisen tuntia kerrallaan. Eläinkirjanpidon teen tolla työajalla, mikä siinä voi olla muka niin paljon aikaa vaativaa? Hoidan sen siis Ammulla. Robotteja ei tartte valvoa, ne kyllä pysyy työmaallaan ja jos niiden työmotivaatio on hetkellisesti kadoksissa, ne löytää mut kännykän päästä...  8) Hälytysvalmius mulla on 24/7, mut kun sen saa tehdä kotoa käsin, ei se oo mikään ongelma.  8) 8)

Mulla ei siis oo täällä kun lypsylehmät ja juottovasikat sekä osa hiehoista. Pääosa meidän hiehoista on toisessa navetassa, jossa en käy kun siementämässä, tekemässä ruokintasuunnitelmat, rehunjakolistat ja pidän eläinkirjanpidon kohdillaan.


en jaksanut lukea tarpeeksi taaksepäin mutta käsitin että tohon neljään tuntiin ei kuulu ruokinta eli joku muu sotkee appeet ja jakaa ne.

Onko joku systeemi millä saat vasikan juomaan maitoja itsekseen. Meillä menee äkkiä se kolme päivää, että saadaan vasikka juomaan täysin itsenäisesti tuttiämpäristä.

Muuten voin hyvinkin uskoa tohon ajankäyttöön. Meillä se on suhteessa ihan sama poislukien että siemennys ei ole/ ei ollut yhtä hyvin järjestetty ja siitä maksetaan hyvin kalliita oppirahoja.

Toinen mikä vie huomattavan paljon aikaa on jos joku kone tai kaluste (ei robotti) ei toimikaan niin kun pitäisi ja joutuu niitä korjaamaan. 


Muks.

 Piti viellä sanomani että yllättävän paljon saadaan tiloilla menemään aikaa erilaisiin muihin töihin, Aurataan pihaa, vaihdetaan koneita, ladataan jonkun raktorin akkua, jne jne. Nämä kun saa kaikki  pois niin työ nopeutuu huomattavasti.

Itse näen työn nopeuseron hyvin kun seuraan eri lomittajien työntekoa. vaikka kaikille on annettu samat tehtävät niin joku selviää reilussa tunnissa ja jollain on tiukkaa saada asiat tehtyä kahdeksassa tunnissa. 

Viimeksi muokattu: 15.10.11 - klo:12:56 kirjoittanut vms1

Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
Helunalle
Tulihan niitä tunteja lisää sieltä toisessta navetasta. Kuinkahan paljon ? Mun olettamus oli että koko karja on siinä  viides tunnis sonnit kai kasvateetaan toisilla tiloilla.
Paalirehu ja teollinen rehu automaateista   ovat työtäsäästäviä mutta kalliita ratkaisuja. Paaleja saa kerätä pitkin vuotta sieltä sun täältä. Kyllä siihen robotin huoltoonkin menee pitkä penni -ainakin punaasen.
Esíkuivattu tarkkuussilputtu säilörehu laakasiiloista sekä aperuokinta saattaa olla työläämpi mutta taloudellisempi jää jotain viivan allekin.
Hedelmällistallista keskustelua .
 Kukin taaplaa tyylillään. Minulla tuo syntymävuosi vähän vaikuttaa että ainakin väsyy  enemmmän . Vuosi 1981 kun aloitettin makuuparsipihatolla ei niitä silloin tässä maakunassa yhtään.Kalliolla ja siellä Hämeesä oli yksi 300 lehmän pihatto joita kävimme katsomassa.  Meni kymmenen vuotta ennenkuin pihatot varsinaisesti lähtivät alkuun. Samoin 1997 kun alotimme seosrehun niin ei maidontuotatiloilla niitä vielä ollut kun nimeksi.

Viimeksi muokattu: 15.10.11 - klo:14:49 kirjoittanut paukkula

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
Heluna on todella taitava, se on myönnettävä. Paljon opittavaa, mistä alkais?

Uteliaisuuttani kysyn noista vasikoista. Monestiko juotat päivässä maitovasikat, onko vanhemmilla automaattijuotto ja miten suuri ryhmä? Tarviiko lääkitä paljon, mikä on kuolleisuus? Ja montako lomittajaa tarvitaan sun korvaamiseen?

Me ei osattu automaattijuottoa hoitaa, taisi ryhmäkokokin olla liian suuri. Pahin ongelma oli jatkuvatäyttöisyys, vanhimmat osasi ahdistella pienemmät tutille ja ryöstivät juoman omiin suihinsa. Kasvu oli heikkoa ja lääkkeitä kului. Ja aikaa.

                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
Heluna on todella taitava, se on myönnettävä. Paljon opittavaa, mistä alkais?

Uteliaisuuttani kysyn noista vasikoista. Monestiko juotat päivässä maitovasikat, onko vanhemmilla automaattijuotto ja miten suuri ryhmä? Tarviiko lääkitä paljon, mikä on kuolleisuus? Ja montako lomittajaa tarvitaan sun korvaamiseen?

Me ei osattu automaattijuottoa hoitaa, taisi ryhmäkokokin olla liian suuri. Pahin ongelma oli jatkuvatäyttöisyys, vanhimmat osasi ahdistella pienemmät tutille ja ryöstivät juoman omiin suihinsa. Kasvu oli heikkoa ja lääkkeitä kului. Ja aikaa.
Aivan samaa tässä lukiessani miettinyt. Voin tosiaan uskoa, että automaattilypsy toimii, voin uskoa että ajettavia on yksi per robo ja ettei hälyjä tule ja muiden töiden ohella tehdään kiimantarkkailu ja siemennys tarpeen mukaan.

Mutta tuo vasikoiden juotto ja tarkkailuun, sekä niiden ja lypsävien kuivittaminen ja puhtaana pito vie melkoisesti aikaa. Ei mahdu mun järkeen kuinka ne hoidetaan tuon neljän tunnin aikana. ???
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Trajanus

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 181
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
Mua ahistaa enemmän että pitäisi tehotehoteho-kellokaulassa juosta suorittamassa ja siitä tehokkaasti juosta suorittamaan vapaa-aikaa ja mitä vielä. Kyllä mää sinne hautaan pääseen hitaamminkin.  :)
Mä voin hyvin välissä istua tunnin kahvimukin ja facebookin kanssa parressa ja kattella lehmiä kun ne on niin kivoja.

Kehtaan kyllä väittää että jos muutamaan tuntiin toimittaa pakolliset askareet niin 140 lypsävän lehmän ja vasikoiden riittävä tarkkailu jää tekemättä, mutta se on tietysti jokaisen itsensä päätettävissä mikä on riittävää. Jos keskipoikimakerta ja keskituotos pidetään alhaisina ei niitä tietysti niin tarvitse kytätä. Korkeatuottoisia ja vanhempia pitää vähän tarkemmin seurata kuin sekunnin vilkaisu viikkoon, mutta ne taas toisaalta tuottaa enemmän euroja per syötetty rehu.