Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kaatosuppilo matalaan perustukseen  (Luettu 9521 kertaa)

sirkussonni

  • Vieras
Kaatosuppilo matalaan perustukseen
Nyt kun on taas tarpeeksi aikaa visioida tulevaa,kuivurilla pähkäillen, niin onko teillä joillakin oikeasti kokemuksia matalaperusteisesta kaatosuppilosta. Siis olisi tarve "laajentaa" kaatosuppiloa,ja suunta on vain eteenpäin. Kyseeseen siis todennäköisesti tulee kolapohjalliset mallit? Tarjolla on muutamia, keskolla JEMA ja Mepulla ihan vastaava malli. Mallit sellaisia joissa kolakuljetin nousee montun jälkeen elevaattorille. Tällä saisi ison montun.
Perhana kun kaikki jää pieneksi, kärryjä ei saa enää mahtumaan kunnolla korkeutensa puolesta montulle, ja kippi ei pidemmällä ja korkeammalla lavalla nouse kovinkaan pystyyn, kun tulee katto vastaan. No, katto nousee kyllä ylös vaikka kippitunkillakin, kerran. Piirustuksia muutoksiin olen odotellut jo kolmatta vuotta, taitaa olla rakennusinsinöörillä kiirettä....  Samalla se monttukin siinä sitten uusiksi menisi.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Kaatosuppilo matalaan perustukseen
Nyt kun on taas tarpeeksi aikaa visioida tulevaa,kuivurilla pähkäillen, niin onko teillä joillakin oikeasti kokemuksia matalaperusteisesta kaatosuppilosta. Siis olisi tarve "laajentaa" kaatosuppiloa,ja suunta on vain eteenpäin. Kyseeseen siis todennäköisesti tulee kolapohjalliset mallit? Tarjolla on muutamia, keskolla JEMA ja Mepulla ihan vastaava malli. Mallit sellaisia joissa kolakuljetin nousee montun jälkeen elevaattorille. Tällä saisi ison montun.
Perhana kun kaikki jää pieneksi, kärryjä ei saa enää mahtumaan kunnolla korkeutensa puolesta montulle, ja kippi ei pidemmällä ja korkeammalla lavalla nouse kovinkaan pystyyn, kun tulee katto vastaan. No, katto nousee kyllä ylös vaikka kippitunkillakin, kerran. Piirustuksia muutoksiin olen odotellut jo kolmatta vuotta, taitaa olla rakennusinsinöörillä kiirettä....  Samalla se monttukin siinä sitten uusiksi menisi.

Tilavuutta on siis tarkoitus saada alhaalta päin laitamalla pysty etuseinä ja pudottamalla suppilon pohja samalle tasolle elevaattorin pohjan kanssa?

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3136
Vs: Kaatosuppilo matalaan perustukseen
Oliko jaakkolla suomureikäpelti kaatosuppilo just matala perustus kuivureihin? Onko sulla tarve ajaa sen montun päälle? Pakko kai, miten muuten saat sen täyteen jos suppilo on tyyliin 5m pitkä ja metrin syvä?

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Kaatosuppilo matalaan perustukseen
Nyt kun on taas tarpeeksi aikaa visioida tulevaa,kuivurilla pähkäillen, niin onko teillä joillakin oikeasti kokemuksia matalaperusteisesta kaatosuppilosta. Siis olisi tarve "laajentaa" kaatosuppiloa,ja suunta on vain eteenpäin. Kyseeseen siis todennäköisesti tulee kolapohjalliset mallit? Tarjolla on muutamia, keskolla JEMA ja Mepulla ihan vastaava malli. Mallit sellaisia joissa kolakuljetin nousee montun jälkeen elevaattorille. Tällä saisi ison montun.
Perhana kun kaikki jää pieneksi, kärryjä ei saa enää mahtumaan kunnolla korkeutensa puolesta montulle, ja kippi ei pidemmällä ja korkeammalla lavalla nouse kovinkaan pystyyn, kun tulee katto vastaan. No, katto nousee kyllä ylös vaikka kippitunkillakin, kerran. Piirustuksia muutoksiin olen odotellut jo kolmatta vuotta, taitaa olla rakennusinsinöörillä kiirettä....  Samalla se monttukin siinä sitten uusiksi menisi.

Se jemakuljetin lapsellinenvehje eli ei kannata laittaa. Ketju katkee niin on melkoita rominaa .

Elevaattori sopivasti muunneltuna on parasratkasu .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Kaatosuppilo matalaan perustukseen
Miksei voisi olla vanhanaikaisen yksinkertainen ja tehdä vain eteen lisää laattaa mihin kipataan? Siitä pökkii etukuormaajalla monttuun?

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Kaatosuppilo matalaan perustukseen
Olen nähnyt myös käytettävän kierukkakuljetinta sen kolakuljettimen sijaan, siis vaakaan kierukkakuljetin, joka vie tavaraa kohti elevaattorin nielua.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kaatosuppilo matalaan perustukseen
Olen nähnyt myös käytettävän kierukkakuljetinta sen kolakuljettimen sijaan, siis vaakaan kierukkakuljetin, joka vie tavaraa kohti elevaattorin nielua.
Minäkin olen tuollaisia nähnyt ja ihastellut erinomaista kestävää ja äänetöntä toimintaa.   Itse suppiloa tekisin tällä hetkellä kahden millin rosteripellistä ilman kummempia valutöitä :)

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Kaatosuppilo matalaan perustukseen
Nyt kun on taas tarpeeksi aikaa visioida tulevaa,kuivurilla pähkäillen, niin onko teillä joillakin oikeasti kokemuksia matalaperusteisesta kaatosuppilosta. Siis olisi tarve "laajentaa" kaatosuppiloa,ja suunta on vain eteenpäin. Kyseeseen siis todennäköisesti tulee kolapohjalliset mallit? Tarjolla on muutamia, keskolla JEMA ja Mepulla ihan vastaava malli. Mallit sellaisia joissa kolakuljetin nousee montun jälkeen elevaattorille. Tällä saisi ison montun.
Perhana kun kaikki jää pieneksi, kärryjä ei saa enää mahtumaan kunnolla korkeutensa puolesta montulle, ja kippi ei pidemmällä ja korkeammalla lavalla nouse kovinkaan pystyyn, kun tulee katto vastaan. No, katto nousee kyllä ylös vaikka kippitunkillakin, kerran. Piirustuksia muutoksiin olen odotellut jo kolmatta vuotta, taitaa olla rakennusinsinöörillä kiirettä....  Samalla se monttukin siinä sitten uusiksi menisi.

Tilavuutta on siis tarkoitus saada alhaalta päin laitamalla pysty etuseinä ja pudottamalla suppilon pohja samalle tasolle elevaattorin pohjan kanssa?

Siis vanha monttu on ihan kissan vitusta, liian loivat seinät ja liian pieni muutenkin. Ajatuksena oli, että monttua jatkaisi muutamalla metrillä eteenpäin, ja ihan vaan V- mallinen pohja suoralla etuseinällä. Eli sellainen monttu, johon ei jää kosteampikaan vilja nurkkiin lapioitavaksi. Samalla saisi siis kippuksen edemmäs, niin ei olisi tuoreviljasiilot kippauksen esteenä, nyt pitää muistaa ajaa hieman sivuun ja kippiä ei saa laskea Tempoista kokonaan, ennen kuin on ajettu metri eteenpäin, tai tulee siilostot mukana. Kuormalla saa sentään peruuttaa, kun jouset on painuksissa.
Kierukka juu, muuten varmaan kiva, mutta pitääkö se tyhjentää vanhalla karvalakilla?? Sinnehän jää aika paljon hankalasti siivottavaa.
No se etulaatta, on käytössä jo nyt, montulle pitää kuitenkin jotain tehdä kuitenkin. Lisää kärryjäkin, ja lavoja on jo hankittu, auttaa kyllä paljon.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Kaatosuppilo matalaan perustukseen
Olen nähnyt myös käytettävän kierukkakuljetinta sen kolakuljettimen sijaan, siis vaakaan kierukkakuljetin, joka vie tavaraa kohti elevaattorin nielua.
Minäkin olen tuollaisia nähnyt ja ihastellut erinomaista kestävää ja äänetöntä toimintaa.   Itse suppiloa tekisin tällä hetkellä kahden millin rosteripellistä ilman kummempia valutöitä :)
Thorsviikin kartanolla on sellainen kaatosuppilo jonka yli voi ajaa ja pohjalla ruuvikuljetin joka vie elevaattorille . Meillä kotona oli myös kaatosuppilon pohjalle tehty ruuvikuljetin joka toimi kohtalaisesti .

Ruuvikuljettimeen jää jyviä aina jonkiverran joten puhdistus paineilmalla on paikallaan .

Todella tehokas elevaattori joka noppeesti kuorman tyhjäksi on paras vaihtoeto .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Kaatosuppilo matalaan perustukseen
Laita peräkärryihin 3-metriset renkaat, niin voit kippailla vaikka katolle  ;D

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Kaatosuppilo matalaan perustukseen
Laita peräkärryihin 3-metriset renkaat, niin voit kippailla vaikka katolle  ;D

Täyttövaunuun ei tarvii edes niin suuria renkaita laittaa!!  8) Toisaalta, ensin kippaa katon vit*uun, ja sitten ajaa kippi alhaalla ulos, niin seuraaavalla kuormalla ei oo mitään esteitä!!


Eikun juu, kaivaa koko montun pois, tekee ajosillan, sinne alaspäin, ja sitten vaan kaikki kärryt myyntiin, ja tilalle notta kaikki pohojammaan ruuvityhjennyskärryt, siis suoraan ruuvikärrystä elevaattorille!! !!

Ja sitten yksi todellakin mietitty vaihtoehto: Nykyinen monttu vaan pellityksin hyvin tyhjeneväksi, etuosaan pellistä kippaus"laattaa", ja tähän hydraulinen flippikippi, eli saisi hydraulisesti kipattua sinne monttuun sen kasan, ei siivoamista ja silti toimisi normaalina monttunakin kuten ennen.  :o

Viimeksi muokattu: 08.09.12 - klo:16:17 kirjoittanut sirkussonni

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Kaatosuppilo matalaan perustukseen
Jättää vanhasta suppilosta pelkän tyhjennysreiän ja takaseinän. Jyrkemmällä kulmalla luiskia kolmelle kantille ylös- ja ulospäin kunnolla. Katon voi tehdä samalla harjakorkeudella kuin nytkin, mutta ei tee siiloja väliin. Kunnon ajoluiskalle voi hakea mallia Jokisivulta tai Siivikkalasta.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kaatosuppilo matalaan perustukseen
Olen nähnyt myös käytettävän kierukkakuljetinta sen kolakuljettimen sijaan, siis vaakaan kierukkakuljetin, joka vie tavaraa kohti elevaattorin nielua.
Minäkin olen tuollaisia nähnyt ja ihastellut erinomaista kestävää ja äänetöntä toimintaa.   Itse suppiloa tekisin tällä hetkellä kahden millin rosteripellistä ilman kummempia valutöitä :)
Thorsviikin kartanolla on sellainen kaatosuppilo jonka yli voi ajaa ja pohjalla ruuvikuljetin joka vie elevaattorille . Meillä kotona oli myös kaatosuppilon pohjalle tehty ruuvikuljetin joka toimi kohtalaisesti .

Ruuvikuljettimeen jää jyviä aina jonkiverran joten puhdistus paineilmalla on paikallaan .

Todella tehokas elevaattori joka noppeesti kuorman tyhjäksi on paras vaihtoeto .
Harvoin kai se kolme litraa jyviä siellä ruuvin alla haittaa ???   Ja aika helppo tuo on pitkällä puhalluspillillä puhaltaa, paljon helpompi kun siilosta :-\    Ja jos tuo on huolella tehty niin väittäisin että ei niitä jyviä paljoa jää, huolellinen ruuvin mukainen pyöristys pohjakouruun ja säätö laakereilla niin että ei juuri ääntä pidä.   Yksi vaihtoehto on sekin että laittaa tuohon taajuusmuuttajan ja antaa lopussa kierroksia vähän enempi jolloin ilmavirta vie jyvät mennessään ;D ;D
   Mitenkäs tyhjäksi se muuten elevaattorin pohja nykyaikaisilla elevaattoreilla tulee, vanhemmilla jää sinnekin puoli sankoa jyviä :(

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Kaatosuppilo matalaan perustukseen
Tän vuoden kosteus +25 jyvät voisi hyvin kauhoa suppiloon etukuormaajalla, kurottajalla suppilon reuna voisi olla vaikka 6 metriä maasta  ???

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Kaatosuppilo matalaan perustukseen
Olen nähnyt myös käytettävän kierukkakuljetinta sen kolakuljettimen sijaan, siis vaakaan kierukkakuljetin, joka vie tavaraa kohti elevaattorin nielua.
Minäkin olen tuollaisia nähnyt ja ihastellut erinomaista kestävää ja äänetöntä toimintaa.   Itse suppiloa tekisin tällä hetkellä kahden millin rosteripellistä ilman kummempia valutöitä :)
Thorsviikin kartanolla on sellainen kaatosuppilo jonka yli voi ajaa ja pohjalla ruuvikuljetin joka vie elevaattorille . Meillä kotona oli myös kaatosuppilon pohjalle tehty ruuvikuljetin joka toimi kohtalaisesti .

Ruuvikuljettimeen jää jyviä aina jonkiverran joten puhdistus paineilmalla on paikallaan .

Todella tehokas elevaattori joka noppeesti kuorman tyhjäksi on paras vaihtoeto .
Harvoin kai se kolme litraa jyviä siellä ruuvin alla haittaa ???   Ja aika helppo tuo on pitkällä puhalluspillillä puhaltaa, paljon helpompi kun siilosta :-\    Ja jos tuo on huolella tehty niin väittäisin että ei niitä jyviä paljoa jää, huolellinen ruuvin mukainen pyöristys pohjakouruun ja säätö laakereilla niin että ei juuri ääntä pidä.   Yksi vaihtoehto on sekin että laittaa tuohon taajuusmuuttajan ja antaa lopussa kierroksia vähän enempi jolloin ilmavirta vie jyvät mennessään ;D ;D
   Mitenkäs tyhjäksi se muuten elevaattorin pohja nykyaikaisilla elevaattoreilla tulee, vanhemmilla jää sinnekin puoli sankoa jyviä :(

Meillä nussitaan pilkkua, ja joka lajinvaihdossa putsataan kaikki kolot imurilla, elevaattorin alapää, kaatosuppilo, elevaattorin yläpään kolot, kuivauskaapin tulo- ja poistopäät, tuloilmaputki, kaikki kuivaamon tasot, kärryjen raot ja koko puimuri puhalletaan poramiehen kompuralla........  oon varmaan tyhymä, mutta se mikä tehdään, yritetään tehdä hyvin.  Tästä syystä ei ole kovinkaan suurta kiinnostusta alle 15 hehtaaria yhtä lajia viljellä.

Jättää vanhasta suppilosta pelkän tyhjennysreiän ja takaseinän. Jyrkemmällä kulmalla luiskia kolmelle kantille ylös- ja ulospäin kunnolla. Katon voi tehdä samalla harjakorkeudella kuin nytkin, mutta ei tee siiloja väliin. Kunnon ajoluiskalle voi hakea mallia Jokisivulta tai Siivikkalasta.
Olet kyllä jäljillä, tuollaisen muutoskuvan olen tilannut jo aikaa, mutta suppiloon pitää vielä saada valumaan parin siilon viljat, joka osaltaan entisestään vaikeuttaa suppilon muutosta, koska ne purkuputket tulee sinne montun sivuille. Lisäksi vielä ajatus siitä, että vanhan montun päälle saisi oivasti sen kaksoiskuivurin toisen kaapin. Silloin joutuu ainakin montun siirtämään eteenpäin. Kuljettimella saisi montusta viljat sinne takimmaiselle elevaattorille, eli varmaankin samaan kasaan voisi sijoittaa sen toisenkin elevaattorin. Tätä siis lähinnä hain.
Eli edelleenkin alkuperäinen kysymys on voimissa!

No laitetaampa samaan sitten kysymys tästä kaksoiskuivurista. Onko siitä kokemuksia? Nyt varmaankin on niin märkää viljaa, että ei ole kovinkaan paljoa etua moisesta,kun satsit vaihtuu harvoin. Siemenviljan tuuletukseen kyllä saisi, ettei itävyydet mene. Eli yhden kuivurillisen saisi puida enemmän jemmaan.