Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe valio on kusessa  (Luettu 23449 kertaa)

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: valio on kusessa
ei nuo sinun puheet maaseudun asiaa edistä :o :o :o :o. jos valio valkkais vain ne parhaat tilat pääteiden varrelta ja suurimmat automarketit moottoritien varresta, ois vesilahden kauppojen maitohyllyllä paljon vihasia veetin lynkkaajia :P :P :P :P

Jos maidolle tulee todellista kilpailua niin uskon että pärjätäkseen Valion on ennen pitkää tehtävä juuri noin kuin tuossa kuvaat. Tai siis Veetiä ei pidä lynkata  :D mutta mitä tilojen valkkausta kuvaat niin se. Teurastamopuolella se on uskoakseni jo arkipäivää, isot tilat sopivan matkan päässä teurastamosta jyräävät määrälisineen ja muineen ja muut tilat ovat b-luokan tiloja joilla ei ole paljon merkitystä. Kun kustannustasoa on saatava alaspäin hinnan laskiessa niin pakko on jotakin tehdä?  :(

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26167
  • vastustan
Vs: valio on kusessa
ei nuo sinun puheet maaseudun asiaa edistä :o :o :o :o. jos valio valkkais vain ne parhaat tilat pääteiden varrelta ja suurimmat automarketit moottoritien varresta, ois vesilahden kauppojen maitohyllyllä paljon vihasia veetin lynkkaajia :P :P :P :P

Jos maidolle tulee todellista kilpailua niin uskon että pärjätäkseen Valion on ennen pitkää tehtävä juuri noin kuin tuossa kuvaat. Tai siis Veetiä ei pidä lynkata  :D mutta mitä tilojen valkkausta kuvaat niin se. Teurastamopuolella se on uskoakseni jo arkipäivää, isot tilat sopivan matkan päässä teurastamosta jyräävät määrälisineen ja muineen ja muut tilat ovat b-luokan tiloja joilla ei ole paljon merkitystä. Kun kustannustasoa on saatava alaspäin hinnan laskiessa niin pakko on jotakin tehdä?  :(

näitä asioita pitäis miettiä erityisesti maaseudun kuluttajan elintarvikkeita valitessaan.....mutta onko olemassa peräti lakeja että esim. valion pitää palvella sitä routivan hiekkatien päässä olevaa kyläkauppaa, vai onko tämä pelkästään valion korkeaa moraalia.mitä noihin kuljetuskustannuksiin tulee, en usko että se on merkitsevää kuinka pitkään ajetaan sitte ku auto saatu lastattua täyteen
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Veeti

  • Vieras
Vs: valio on kusessa
ei nuo sinun puheet maaseudun asiaa edistä :o :o :o :o. jos valio valkkais vain ne parhaat tilat pääteiden varrelta ja suurimmat automarketit moottoritien varresta, ois vesilahden kauppojen maitohyllyllä paljon vihasia veetin lynkkaajia :P :P :P :P

Jos maidolle tulee todellista kilpailua niin uskon että pärjätäkseen Valion on ennen pitkää tehtävä juuri noin kuin tuossa kuvaat. Tai siis Veetiä ei pidä lynkata  :D mutta mitä tilojen valkkausta kuvaat niin se. Teurastamopuolella se on uskoakseni jo arkipäivää, isot tilat sopivan matkan päässä teurastamosta jyräävät määrälisineen ja muineen ja muut tilat ovat b-luokan tiloja joilla ei ole paljon merkitystä. Kun kustannustasoa on saatava alaspäin hinnan laskiessa niin pakko on jotakin tehdä?  :(

näitä asioita pitäis miettiä erityisesti maaseudun kuluttajan elintarvikkeita valitessaan.....mutta onko olemassa peräti lakeja että esim. valion pitää palvella sitä routivan hiekkatien päässä olevaa kyläkauppaa

Ei pidä, ilman korvausta

vai onko tämä pelkästään valion korkeaa moraalia.mitä noihin kuljetuskustannuksiin tulee, en usko että se on merkitsevää kuinka pitkään ajetaan sitte ku auto saatu lastattua täyteen

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26167
  • vastustan
Vs: valio on kusessa
ei nuo sinun puheet maaseudun asiaa edistä :o :o :o :o. jos valio valkkais vain ne parhaat tilat pääteiden varrelta ja suurimmat automarketit moottoritien varresta, ois vesilahden kauppojen maitohyllyllä paljon vihasia veetin lynkkaajia :P :P :P :P

Jos maidolle tulee todellista kilpailua niin uskon että pärjätäkseen Valion on ennen pitkää tehtävä juuri noin kuin tuossa kuvaat. Tai siis Veetiä ei pidä lynkata  :D mutta mitä tilojen valkkausta kuvaat niin se. Teurastamopuolella se on uskoakseni jo arkipäivää, isot tilat sopivan matkan päässä teurastamosta jyräävät määrälisineen ja muineen ja muut tilat ovat b-luokan tiloja joilla ei ole paljon merkitystä. Kun kustannustasoa on saatava alaspäin hinnan laskiessa niin pakko on jotakin tehdä?  :(

näitä asioita pitäis miettiä erityisesti maaseudun kuluttajan elintarvikkeita valitessaan.....mutta onko olemassa peräti lakeja että esim. valion pitää palvella sitä routivan hiekkatien päässä olevaa kyläkauppaa

Ei pidä, ilman korvausta

vai onko tämä pelkästään valion korkeaa moraalia.mitä noihin kuljetuskustannuksiin tulee, en usko että se on merkitsevää kuinka pitkään ajetaan sitte ku auto saatu lastattua täyteen
kait nämä velvotteet koskee sitte arla inkkua myös
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: valio on kusessa
näitä asioita pitäis miettiä erityisesti maaseudun kuluttajan elintarvikkeita valitessaan.....mutta onko olemassa peräti lakeja että esim. valion pitää palvella sitä routivan hiekkatien päässä olevaa kyläkauppaa, vai onko tämä pelkästään valion korkeaa moraalia.mitä noihin kuljetuskustannuksiin tulee, en usko että se on merkitsevää kuinka pitkään ajetaan sitte ku auto saatu lastattua täyteen

Ei ole lakeja, kyllä se on ihan rahasta kiinni. Jos kyläkauppa haluaa maidot hyllyyn niin se maksaa ne maidot toimittajalle rahtikuluineen. Ja varmasti Valiokin osaa sen tavalla tai toisella veloittaa. Mitä taas tuohon matkan pituuteen tulee niin ajatteles että lastaat auton täyteen vaikka jossakin Vantaan keskusvarastolla. Ajat sitten sen jälkeen Hämeenlinnaan ja purat kuorman. Tai ajat Ouluun ja purat kuorman? En tiedä millaista matematiikan ja talouden opetusta olet saanut mutta minun saamani opetuksen mukaan sekä työvoimakustannus että kilometrikustannus on huomattavasti korkeampi jos Ouluun ajetaan?

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26167
  • vastustan
Vs: valio on kusessa
näitä asioita pitäis miettiä erityisesti maaseudun kuluttajan elintarvikkeita valitessaan.....mutta onko olemassa peräti lakeja että esim. valion pitää palvella sitä routivan hiekkatien päässä olevaa kyläkauppaa, vai onko tämä pelkästään valion korkeaa moraalia.mitä noihin kuljetuskustannuksiin tulee, en usko että se on merkitsevää kuinka pitkään ajetaan sitte ku auto saatu lastattua täyteen

Ei ole lakeja, kyllä se on ihan rahasta kiinni. Jos kyläkauppa haluaa maidot hyllyyn niin se maksaa ne maidot toimittajalle rahtikuluineen. Ja varmasti Valiokin osaa sen tavalla tai toisella veloittaa. Mitä taas tuohon matkan pituuteen tulee niin ajatteles että lastaat auton täyteen vaikka jossakin Vantaan keskusvarastolla. Ajat sitten sen jälkeen Hämeenlinnaan ja purat kuorman. Tai ajat Ouluun ja purat kuorman? En tiedä millaista matematiikan ja talouden opetusta olet saanut mutta minun saamani opetuksen mukaan sekä työvoimakustannus että kilometrikustannus on huomattavasti korkeampi jos Ouluun ajetaan?

mikä on kustannusero jos ajat puolikuormalla sinne hämeenlinnaan tai täydellä kuormalla ouluun kyydissä ollutta kiloa kohti
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: valio on kusessa
mikä on kustannus kun pilalle mennyt maitoerä menee hylkyyn ruotsista tuotuna 8)
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: valio on kusessa
näitä asioita pitäis miettiä erityisesti maaseudun kuluttajan elintarvikkeita valitessaan.....mutta onko olemassa peräti lakeja että esim. valion pitää palvella sitä routivan hiekkatien päässä olevaa kyläkauppaa, vai onko tämä pelkästään valion korkeaa moraalia.mitä noihin kuljetuskustannuksiin tulee, en usko että se on merkitsevää kuinka pitkään ajetaan sitte ku auto saatu lastattua täyteen

Ei ole lakeja, kyllä se on ihan rahasta kiinni. Jos kyläkauppa haluaa maidot hyllyyn niin se maksaa ne maidot toimittajalle rahtikuluineen. Ja varmasti Valiokin osaa sen tavalla tai toisella veloittaa. Mitä taas tuohon matkan pituuteen tulee niin ajatteles että lastaat auton täyteen vaikka jossakin Vantaan keskusvarastolla. Ajat sitten sen jälkeen Hämeenlinnaan ja purat kuorman. Tai ajat Ouluun ja purat kuorman? En tiedä millaista matematiikan ja talouden opetusta olet saanut mutta minun saamani opetuksen mukaan sekä työvoimakustannus että kilometrikustannus on huomattavasti korkeampi jos Ouluun ajetaan?

mikä on kustannusero jos ajat puolikuormalla sinne hämeenlinnaan tai täydellä kuormalla ouluun kyydissä ollutta kiloa kohti

Jos tädillä olisi munat niin tätikin olisi setä? Eikös? Mikäs on kustannusero jos täydellä kuormalla Hämeenlinnaan ja puolikuormalla Ouluun? Kas kun nyt tuumaat asiaa niin monesti täällä etelässä kun on enemmän ihmisiä niin kuormat voivat olla monesti täydempiä kun on volyymiä enemmän? No Oulu nyt huono esimerkki mutta tuumaas jotakin pienenmpää kaupunkia?

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: valio on kusessa
mikä on kustannus kun pilalle mennyt maitoerä menee hylkyyn ruotsista tuotuna 8)

Lieneekö tuo noin 6 k-euroa? Kuorma olisiko 14.000 litraa * 0,32 = 4500 euroa + vähän rahtiakin?

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26167
  • vastustan
Vs: valio on kusessa
mikä on kustannus kun pilalle mennyt maitoerä menee hylkyyn ruotsista tuotuna 8)

Lieneekö tuo noin 6 k-euroa? Kuorma olisiko 14.000 litraa * 0,32 = 4500 euroa + vähän rahtiakin?

kerran opintomatkalla seurailin ku valion autoon lastattiin jakokuormaa itäsuomeen, joensuuhun. se tuli kattoo möäte täyteen ko siellä oli nousevia välitasoja ja, kuski sano, että 9 virman tuotteita kyydis, lähes kantavuuskuorma....miten lie sitte tämä hämeen osm...
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: valio on kusessa
mikä on kustannus kun pilalle mennyt maitoerä menee hylkyyn ruotsista tuotuna 8)

Lieneekö tuo noin 6 k-euroa? Kuorma olisiko 14.000 litraa * 0,32 = 4500 euroa + vähän rahtiakin?

kerran opintomatkalla seurailin ku valion autoon lastattiin jakokuormaa itäsuomeen, joensuuhun. se tuli kattoo möäte täyteen ko siellä oli nousevia välitasoja ja, kuski sano, että 9 virman tuotteita kyydis, lähes kantavuuskuorma....miten lie sitte tämä hämeen osm...

Edelleen: jos tädillä olisi munat niin tätikin olisi setä! Tuossa enemmän tai vähemmän epäsuorasti tai suorasti vihjaat että Valio kaikessa jumalaisuudessaan on ainoa joka osaa rahditkaan hoitaa niinkuin kuuluu ja kaikki muut etelän vetelät yritykset ja kuskit vaan rähmää eikä osaa tehdä mitään oikein? Miten tämä kuulostaa jotenkin täysin kritiikittömältä Valion ihannoinnilta? Jotenkin?

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26167
  • vastustan
Vs: valio on kusessa
mikä on kustannus kun pilalle mennyt maitoerä menee hylkyyn ruotsista tuotuna 8)

Lieneekö tuo noin 6 k-euroa? Kuorma olisiko 14.000 litraa * 0,32 = 4500 euroa + vähän rahtiakin?

kerran opintomatkalla seurailin ku valion autoon lastattiin jakokuormaa itäsuomeen, joensuuhun. se tuli kattoo möäte täyteen ko siellä oli nousevia välitasoja ja, kuski sano, että 9 virman tuotteita kyydis, lähes kantavuuskuorma....miten lie sitte tämä hämeen osm...

Edelleen: jos tädillä olisi munat niin tätikin olisi setä! Tuossa enemmän tai vähemmän epäsuorasti tai suorasti vihjaat että Valio kaikessa jumalaisuudessaan on ainoa joka osaa rahditkaan hoitaa niinkuin kuuluu ja kaikki muut etelän vetelät yritykset ja kuskit vaan rähmää eikä osaa tehdä mitään oikein? Miten tämä kuulostaa jotenkin täysin kritiikittömältä Valion ihannoinnilta? Jotenkin?

eikös hesassa yritetty ulkostaa tätä valion logistiikkaa katasrofaalisin seurauksin muutama vuos sitte, kuulemma sitä laskua maksetaan vieläki. kyläkaupakki syrjässä pystytään palvelemaan edullisemmin jos näitä kuljetuksia yhdistellään. eikös tämä svanline palvele sekä atriaa että valioo ja kirjavaa joukkoa muita yrityksiä, mahdollistaa näin itelleen ja kuljetusten antajille edulliset kustannukset. ei mulle välii ajaako arla vai valio mutta kuluttaja hyötyy tuosta .

Viimeksi muokattu: 07.04.09 - klo:13:23 kirjoittanut icefarmer

Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Hemmo P

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 34
  • Pidetään ikävää niin sielu tyydyttyy
Vs: valio on kusessa

[/quote]
Jos keskimääräisellä satakuntalaisella tilalla on peltoa 31,93 hehtaaria kuten karkeasti laskien näyttää olevan kun peltoala jaetaan tilojen lukumäärällä, niin saadaan tukipotikiski pellosta 600 eurolla 19000 euroa ja jos tila tuottaa maitoa keskimääräisen 130 000 litraa ja pohjoinen tuki on 0,038 euroa tulee tueksi 4940 euroa, eli yhteensä noin 25 000 euroa.
Kainuulaisella tilalla on peltoa keskimäärin 26,4 ha ja tuki 550 =14520 euroa
ja maitoa tila tuottaa 134 000 litraa ja tuki 0,13=17420 euroa eli yhteensä 31910 euroa. Erotus on 6910 euroa kainuun hyväksi. Ja jos satakunnan isäntä haluaa kuroa tuon erotuksen umpeen, niin hän tarvitsee tasan 11 ,5 hehtaaria peltoa lisää.
[/quote]
Keskiarvolukujahan on helppo pyöritellä. Mutta kun pitäisi elää tätäpäivää ja ajatella vielä ehkä vähän huomistakin.
Totuushan on että luopujia löytyy joka tukialueelta, mutta kun pitäisi ajatella minkälaiset toimintaedellytykset tuotantoa jatkavilla on nyt ja tulevaisuudessa. Vertaan vain maidon tuotantotukea ja alueita ab/c1 koska näillä tukiero on pienin. Lähtökohta on että jos on investoinut niin meijeriin lähtevä maitomäärä pitäisi olla n 5.-600000 l jos meinaa saada tuotannon kannattamaan. tällä määrällä tukiero on 25-30000€. Olen ymmärtänyt että suunitteilla olevat investoinnit tähtäävät n 1000000 l tuotantoon jossa tuki ero on 48000€.
Tuotantoyksiköiden kasvaessa ns. olosuhdehaitta pienenee (jos sitä on ylipäätänsä käytännössä olemassakaan).
Oma lukunsa ovat nämä suunittelussa olevat suomen mittakaavassa suuret 1000 lehmän navetat. Esim. tämä Tornion tapaus. Perustelut siainnille: Löytyy peltoalaa lannanlevitykseen ja rehuntuotantoon sekä työvoimaa tarjolla. Eipä ole näkynyt eikä kuulunut navettatontin kyselijöitä näillänurkilla vaikka paskan vastaanottajia olisi tarjolla jonoon asti ja entiset maidontuottajat mielellään toimittaisivat rehuviljaa ja/tai muuttaisivat pellot takaisin nurmentuotantoon. Kai niitä entisiä lehmänlypsäjiäkin hommiin löytyisi. Oiskohan suurinsyy sioituspaikkaan kuitenkin tukiero, joka on tuolaisella karjamäärällä n. 1008000€/vuosi (ab 2,8s, c3p2 14,0s) Tuolla tukierolla jo harjotteleekin pari vuotta ja palkkaa joutoukkoja reserviin eikä silti vieläkään Nordean herrat potki nurkkia!
Kun on kyseessä tuonkokoinen yksikkö niin tuotantopanosten hinta navetanovella on täysin sama riippumatta missäpain laitos siaitsee.
Jos jotain eroja on niin ne löytyy tukialueiden sisältä eikä niiden välillä. En kritisoi yksittäisiä viljelijöitä sillä he käyttävät tätä mahdollisuutta hyväkseen mikä on ihan oikeen. Mutta mutta tämä tukialuesysteemi oli jo susi syntyessään ja kun tilat kuitenkin kehittyvät niin se tilanne kärjistyy entistäenemmin.

Viimeksi muokattu: 07.04.09 - klo:13:30 kirjoittanut Hemmo P

*****ilu on taitolaji

AaaBeeCeeMies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
Vs: valio on kusessa
Keskiarvolukujahan on helppo pyöritellä. Mutta kun pitäisi elää tätäpäivää ja ajatella vielä ehkä vähän huomistakin. Totuushan on että luopujia löytyy joka tukialueelta, mutta kun pitäisi ajatella minkälaiset toimintaedellytykset tuotantoa jatkavilla on nyt ja tulevaisuudessa. Vertaan vain maidon tuotantotukea ja alueita ab/c1 koska näillä tukiero on pienin. Lähtökohta on että jos on investoinut niin meijeriin lähtevä maitomäärä pitäisi olla n 5.-600000 l jos meinaa saada tuotannon kannattamaan. tällä määrällä tukiero on 25-30000€. Olen ymmärtänyt että suunitteilla olevat investoinnit tähtäävät n 1000000 l tuotantoon jossa tuki ero on 48000€. Tuotantoyksiköiden kasvaessa ns. olosuhdehaitta pienenee (jos sitä on ylipäätänsä käytännössä olemassakaan). Oma lukunsa ovat nämä suunittelussa olevat suomen mittakaavassa suuret 1000 lehmän navetat. Esim. tämä Tornion tapaus. Perustelut siainnille: Löytyy peltoalaa lannanlevitykseen ja rehuntuotantoon sekä työvoimaa tarjolla. Eipä ole näkynyt eikä kuulunut navettatontin kyselijöitä näillänurkilla vaikka paskan vastaanottajia olisi tarjolla jonoon asti ja entiset maidontuottajat mielellään toimittaisivat rehuviljaa ja/tai muuttaisivat pellot takaisin nurmentuotantoon. Kai niitä entisiä lehmänlypsäjiäkin hommiin löytyisi. Oiskohan suurinsyy sioituspaikkaan kuitenkin tukiero, joka on tuolaisella karjamäärällä n. 1008000€/vuosi (ab 2,8s, c3p2 14,0s) Kun on kyseessä tuonkokoinen yksikkö niin tuotantopanosten hinta navetanovella on täysin sama riippumatta missäpain laitos siaitsee.
Jos jotain eroja on niin ne löytyy tukialueiden sisältä eikä niiden välillä. En kritisoi yksittäisiä viljelijöitä sillä he käyttävät tätä mahdollisuutta hyväkseen mikä on ihan oikeen. Mutta mutta tämä tukialuesysteemi oli jo susi syntyessään ja kun tilat kuitenkin kehittyvät niin se tilanne kärjistyy entistäenemmin.

Erittäin painavaa asiaa! Juuri näin! Tässä on aika lailla yksiselitteisesti näytetty mitä tukiero tekee! Tukialueita ei pitäisi olla lainkaan! Tai ainakin tukieron pitäisi perustua todelliseen eroon eli olla huomattavasti pienempi.

Sikapuolellakin pitäisi nimenomaan nähdä tulevaisuus, mikä on tukiero viiden vuoden päästä.

Jumalauta! Toi hämäs kun luku oli 1008000. Mutta jos sen kirjoittaa ensin 1000000 ja sitten 1.000.000 niin tällainen tyhmempikin tajuaa että puhutaan miljoonan euron TUKIEROSTA. Siis EROSTA! Kokonaistuki vielä lisää tuohon lisää noin 25% eli kyllähä tuollaiselle tukeakin tulee? Kansallista tukea vieläpä! Ja lehmää päälle tukiero on siis noin 1.000 euroa. Kyllähän tuollainen ero vaikka 5 vuoden aikana 5.000 euroa per lehmä tai 5 miljoonaa euroa niin saattaa se jonkun verran sijoituspaikkaan vaikuttaa varsinkin kun todelliset lisäkustannukset tuskin ovat tuota luokkaa. Etelän maidontuottajia jotka jaksavat vielä tuossa kilpailutilanteessa yrittää ei voi kuin ihailla.

Tämä sama sikapuolella olisi ollut edessä jos ei olisi saatu viitevuoteen sidottua tukea että pohjoiseen isot yksiköt olisi jatkossa perustettu. Nytkin kilpailuetu on vielä rajusti C-alueella jos nykypäätöksillä mennään viiden vuoden päähän. Toivottavasti ei johda liian suureen alasajoon etelässä kun sitten alkaa kaikki kotieläintuotanto loppua täältä etelästä ja kasvinviljelyn kannattavuus on aika huono ja viljantuottajien arvostuskin huono kun jauholakeiksi ja muiksi arvostavasti "tituleerataan".

Viimeksi muokattu: 07.04.09 - klo:13:53 kirjoittanut AaaBeeCeeMies

Hemmo P

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 34
  • Pidetään ikävää niin sielu tyydyttyy
Vs: valio on kusessa
Niinpä, aika messevä luku! Sillä jo parivuotta harjoittelee ja palkkaa joutoukkoja reserviin eikä siltikään tuu vielä Nordean herrat nurkkia potkimaan!!
*****ilu on taitolaji