Kaikki uskoo että tamulla kun kierroksia pudotetaan putoaa myös teho .
Pitää aika pitkälle paikkansa - toki asiaa voi kompensoida helposti hieman isommalla (=ylimitoitetulla) moottorilla.
Jos ala/yläkierrosten teho ja vääntö ovat erityisen merkityksellisiä, voidaan myös moottori valita ertyisesti ao. käyttöön sopivaksi. Esim matalilla kierroksilla tehoa saadaan lisää laittamalla moottorin magneettipiiriin enemmän rautaa. Tavallinen 'yleisoikosulkumoottori' ei ole paras valinta vaativaan tamukäyttöön, vaan siihen löytyy omat tyyppinsä.
Ne tehon laskut on pientä . Kulmavaihteita säädettävillä kierroksilla löytyy jos tamujen kanssa ei tykkää touhuta . Antilla piti kehittää elevaattori säädettävillä kierroksilla , en tiedä toteutuko se .
Pientä ja pientä - 50% taajuudella vakiomoottorista saadaan vain noin 50% normaalin taajuuden tehosta.
Teho on periaatteessa kulmanopeus x vääntömomentti. Vääntömomentti riippuu virrasta, mutta sitä ei vakiomoottorilla pidemmässä käytössä voida (jännitettä nostamalla) ilman käämin lämpöongelmia paljoa kasvattaa. Virran kasvaessa magneettipiirin tähän sopimaton rauta alkaa kyllästyä, ja lisävirta aiheuttaa lähinnä vain lämmöntuottoa käämin resistanssissa.
Periaatteessa vajaalla taajuudella nollasta ylöspäin - aina normaaliin saakka - saadaan vakiovääntömomentti ja lineaarisesti nouseva teho. Taajuuden edelleen noustessa momentti alkaa pudota mutta teho pysyy vakiona.
Hetkellisesti virtaa (=momenttia) voidaan suurentaa, moottorin termisen hitauden sallimissa rajoissa, mutta ei jatkuvassa käytössä ilman moottorin ylikuumenemista.