Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Miten halvalla on edullisimmat peltokaupat tehty?  (Luettu 7496 kertaa)

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Käännetäänpäs tilanne välillä toisinpäin:

Miten edullisesti tiedätte peltokauppoja tehdyn?

Media hehkuttaa aivan riittämiin jostain pläntistä maksettuja huippuhintoja. Eritoten kun näiden kauppojen kaikki taustat ja motiivit eivät välttämättä liity kuin kaukaisesti viljelyn tavoitteisiin. Samalla tapaa tuntuu homma repeävän näissä viljelijöiden välisissäkin jutuissa. Seuraava kertoja lisää aina päälle omat kymmenyksensä...

Esim. täällä Kaakossa vuokramies osti 2008 viljelyssään olleet noin 9 hehtaarin vuokramaat 3100 €/ha. Salaojituksen vaativat, mutta täydet tukioikeudet.

Slippin 'n sliding

Bonden

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 583
Tieliikelaitos / valtio meni tiellä yli.. 5 000 e/ha !  ( Metsä 500e)
Loviisa...

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
ostin 10 hehtaarie- n. tonni hehtaarilta, tukioikeuvvet oli jo mulla.
Elämä on parasta kometiijjaa

sirkussonni

  • Vieras
Kerran olen ostanut sukulaiselta peltoa mielestämme käypään hintaan. Kas kummaa, verottaja lähetti lahjaverolaput, kun oli sattumoisin nostettu verotusarvoja juuri kauppaa edeltävänä aikana. Asia oli vielä ennen kauppaa varmistettukin, mutta verottajahan on aina ketku......

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Mun edullisin peltokauppa oli 10000euroo 80aarin palasta.Sain oman 9han lohkon sisällä olevanpalan ittelle ja tien pois 8l
Ei hinta ole ainoa kriteeri halvalle pellolle ;D

Teutsi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 243
jos mennään ajassa vähän enempi taaksepäin niin naapurikunnan puolella joskus 90 luvun puoli välissä eräs isäntä osti Vapolta turvetuotannosta poistunutta suota 500MK/ha. sai tietty heti täydet tukioikeudet

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7096
-98 7ha kahdessa palassa, ojat erittäin huonot ts. ei lainkaan ja niiden kohdalla kasvoi vankkaa pajua. Oli ollut Petrinkin mainostamaa pakettipeltoa 90-luvun alusta saakka. Hinta 28000mk/ha, samaan aikaan parempaa peltoa vaihtoi naapurissa omistajaa 42000mk/ha. Tällöin oli pellon hinta halvimmillaan viimeiseen kahteenkymmeneneen vuoteen vapailla markkinoilla, tosin tuo oma kauppa naapurilta sopuhinnalla ostettu.

Enpä ole nykyään kuullut halvoista hinnoista, tai olen sellaisena pitänyt mutta täällä saa tyrmäyksen moiset hinnat. Kun ei ole tarjontaa mutta kysyntää riittää,pinta-alat pieniä, hinta karkaa ellei naapuri myy naapurille "sopuhinnalla" ts. sillä hinnalla mitä ilkeä pyytää :P
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5278
Huhhuh, Ijasjalla on tosi kilpahenkinen lähiseutu. Itse saimme pari vuotta sitten ostaa 5 ha kolmessa eri lohkossa (sellainen 3 ha on tällä kylällä jo iso peruslohkoksi...) 1600 euroa/ha, kehnoissa avo-ojissa (kaivurihoitoa annettu), tukikelpoista, viljelyssä ollutta. Parempikuntoista vaihtoi täällä 3500 euroa/ha, isommat lohkot, paremmat ojat. Omassa kylässä maanomistuksen pirstoutuminen (ei uusjakoa) laskee kauempaa tulevien intoa. Kovempiakin hintoja on naapurikylissä maksettu, liekö taskulaskin hukassa siellä.

Petri

Viimeksi muokattu: 18.11.10 - klo:22:50 kirjoittanut Petri

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
-98 7ha kahdessa palassa, ojat erittäin huonot ts. ei lainkaan ja niiden kohdalla kasvoi vankkaa pajua. Oli ollut Petrinkin mainostamaa pakettipeltoa 90-luvun alusta saakka. Hinta 28000mk/ha, samaan aikaan parempaa peltoa vaihtoi naapurissa omistajaa 42000mk/ha. Tällöin oli pellon hinta halvimmillaan viimeiseen kahteenkymmeneneen vuoteen vapailla markkinoilla, tosin tuo oma kauppa naapurilta sopuhinnalla ostettu.

Enpä ole nykyään kuullut halvoista hinnoista, tai olen sellaisena pitänyt mutta täällä saa tyrmäyksen moiset hinnat. Kun ei ole tarjontaa mutta kysyntää riittää,pinta-alat pieniä, hinta karkaa ellei naapuri myy naapurille "sopuhinnalla" ts. sillä hinnalla mitä ilkeä pyytää :P

Eiköhän sitä siitä synny jos 4 koppeloo ja parit rattorit nysvää viikko tolkulla lohkolla..... Meinaan tuloo notta aakeeta ja laakeeta lohkoo. Moomma aina piretty suuresta......
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
10000mk/1,55ha tukikelpoista ja 4000euroa/ha viljelykelpoista ;) ja sitten siitä väliltä ;D

Ps. Viime kisassa kuus ja puolitonnia avo-ojapellosta ei siivittänyt edes mitalisijoille :(

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
10000mk/1,55ha tukikelpoista ja 4000euroa/ha viljelykelpoista ;) ja sitten siitä väliltä ;D

Ps. Viime kisassa kuus ja puolitonnia avo-ojapellosta ei siivittänyt edes mitalisijoille :(

nois kisoos häviäjät on voittajia ;)
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
10000mk/1,55ha tukikelpoista ja 4000euroa/ha viljelykelpoista ;) ja sitten siitä väliltä ;D

Ps. Viime kisassa kuus ja puolitonnia avo-ojapellosta ei siivittänyt edes mitalisijoille :(

Minun sinänsä vajavaisiksi osoittatuneella matematiikallani, sinä olit tuossa turnauksessa voittajajoukkueessa.  ;D

Slippin 'n sliding

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7096
10000mk/1,55ha tukikelpoista ja 4000euroa/ha viljelykelpoista ;) ja sitten siitä väliltä ;D

Ps. Viime kisassa kuus ja puolitonnia avo-ojapellosta ei siivittänyt edes mitalisijoille :(

Minun sinänsä vajavaisiksi osoittatuneella matematiikallani, sinä olit tuossa turnauksessa voittajajoukkueessa.  ;D



JOS se voittaja saikin pellon seittemällä tonnilla?? Kuitenkin 500€ vuokra/tukitasolla korkoa tulee 7-8% ::)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Jos omat/maksetut pellot vuokraa pois niin onko pääoman tuotto% sillon 100%?
Kui mää ain olen paras?

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
10000mk/1,55ha tukikelpoista ja 4000euroa/ha viljelykelpoista ;) ja sitten siitä väliltä ;D

Ps. Viime kisassa kuus ja puolitonnia avo-ojapellosta ei siivittänyt edes mitalisijoille :(

Minun sinänsä vajavaisiksi osoittatuneella matematiikallani, sinä olit tuossa turnauksessa voittajajoukkueessa.  ;D



JOS se voittaja saikin pellon seittemällä tonnilla?? Kuitenkin 500€ vuokra/tukitasolla korkoa tulee 7-8% ::)

Mihin me näitä tuki edes tarvitaan jos homma kerran pyörii ilman niitäkin?
Voitaisiin tehdä vaikka päätös tukien lahjoittamisesta niille afriikan nälkää näkeville lapsille puurotarpeiksi.  ::)
Jonkun pellolla kuitenkin täytyy jotain tehdäkin jotta korko juoksisi, tukikelpoisuus säilyy ja tukea yleensäkään maksetaan.

Pohjanmaalla kaikki on tietysti toisin, mutta minä en saa viljanviljelyä millään ilveellä kannattamaan pelkällä myyntituotolla. JA jos joku todella maksaisi sen 500 € vuokraa avo-ojapellosta, vuokraisin välittömästi kaikki pois. Niin omat kuin vieraatkin, ja pitkällä vuokrasopparilla.  8)
Slippin 'n sliding