Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pihaton ilmanvaihto  (Luettu 17334 kertaa)

MrMäkirinne

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 216
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Ymmärtääkseni vaikea saada rittävästi ilmaa tuloluukuista että toimii kunnolla myös kesällä. Toki rakennuksen leveys, korkeus  ja harjakulma vaikuttaa asiaan.

Näin meilläkin, vaikka luukkuja on reilusti. Kesällä on pakko pitää kaikki ovet auki yötäpäivää, että edes vähän saisi ilman vaihtumaan. Siksi olenkin suunnitellut ikkunoiden muuttamista sellaisiksi avattaviksi pleksiluukuiksi. Näin saisi kesäisin kunnon läpivedon, eikä tarttisi huudattaa tuulettimia.

Samaa olen miettinyt ja haastatellut jo rakentaneita ja tullut siihen tulokseen, että puolet ikkunoista pitää olla avattavia ja ne kiisteltyt jättipuhaltimet on oiva hankinta.

MrMäkirinne

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 216
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Verhoseinät hormilmanvaihto ilman mitään automattisäätöjä ainakin minusta yksinkertainen ja toimiva vaihtoehto. Verhon säätö todella helppoa eikä verhoa tarvitse usein säädellä.

Uusimmassa km-vetissä oli juttua noista verhoseinistä, ainakin kirjoittajan mukaan sääasema kannattaisi asentaa verhoseiniinkin, ellei ole valmis säätämään niitä päivittäin. Ilman automatiikkaa olevilla tiloilla verhoja säädettiin käytännössä vain vesi- ja lumisateella.

Juuri näin. Ja silloin ei mun mielestä ole ilmastointi optimaalinen jos sitä säädetään vaan silloin kun sataa sisälle  :D   

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Ymmärtääkseni vaikea saada rittävästi ilmaa tuloluukuista että toimii kunnolla myös kesällä. Toki rakennuksen leveys, korkeus  ja harjakulma vaikuttaa asiaan.

Näin meilläkin, vaikka luukkuja on reilusti. Kesällä on pakko pitää kaikki ovet auki yötäpäivää, että edes vähän saisi ilman vaihtumaan. Siksi olenkin suunnitellut ikkunoiden muuttamista sellaisiksi avattaviksi pleksiluukuiksi. Näin saisi kesäisin kunnon läpivedon, eikä tarttisi huudattaa tuulettimia.

Alipaineilmanvaihto on heti sekaisin, jos ilmaa tulee vapaasti ovesta tai ikkunasta. Silloin luukuista voi olla virtaus jopa väärään suuntaan, mikä on vahingollista, jos ilmaa otetaan ullakolta. Itse tässä tilanteessa laittaisin puolet ikkunoista (tasaisesti joka seinällä) avattaviksi ja kesäksi jopa kokonaan irti. Silloin voi olla myös ovia auki tarpeen mukaan esim. laitumelle. Harjalla olevat poistohormit olisi hyvä saada kesällä imemään ilmaa aivan korkeimmalta kohdalta ( talvella alempaa ). Puhaltimet stoppiin tai aivan joutokäynnille. Jos savunpoisto järjestetään savunpoistoluukuilla, luukut auki helteellä. Luulisi ilman vaihtuvan. Niin ja ne katossa olevat tuloilmaluukut kokonaan kiinni, ettei mene kosteutta väärän paikkaan.

Niin, tämä omaa järkeilyä ilman käyttökokemuksia...vielä.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8393
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Mulla on alipaineilmastointi ja kesällä on kaikki muut reiät tiukasti kiinni paitsi tuloilmaluukut. Vanhassa navetassa oli avattavia ikkunoita ja se oli lintutarha. Yöllä on lehmien uloskulkuovi auki ja silloin takimmaisesa nurkassa on huono ilma.
Aikamoinen sähkönkulutus tuolla alipaineilmastoinnilla on Puhaltimet käyvät täysillä n. 10 kk vuodesta.
Mystinen kesälaatumies

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Joo, kustannukset ovat korkeammat kuin normaalissa ilmastoinnissa, mutta ilmanlaatukin on huomattavasti parempi, ja saattaa siinä jonku euron säästää sähkös.   :-\

ilman laadun kannalta koneellinen on parempi. kone aina varmasti vaihtaa ilman.

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Joo, kustannukset ovat korkeammat kuin normaalissa ilmastoinnissa, mutta ilmanlaatukin on huomattavasti parempi, ja saattaa siinä jonku euron säästää sähkös.   :-\

ilman laadun kannalta koneellinen on parempi. kone aina varmasti vaihtaa ilman.

Nyt et taida olla tosissasi.

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Verhoseinät hormilmanvaihto ilman mitään automattisäätöjä ainakin minusta yksinkertainen ja toimiva vaihtoehto. Verhon säätö todella helppoa eikä verhoa tarvitse usein säädellä.

Uusimmassa km-vetissä oli juttua noista verhoseinistä, ainakin kirjoittajan mukaan sääasema kannattaisi asentaa verhoseiniinkin, ellei ole valmis säätämään niitä päivittäin. Ilman automatiikkaa olevilla tiloilla verhoja säädettiin käytännössä vain vesi- ja lumisateella.

Juuri näin. Ja silloin ei mun mielestä ole ilmastointi optimaalinen jos sitä säädetään vaan silloin kun sataa sisälle  :D   

 Lehtien toimittaja harvemmin kovin käytännönläheisiä ja heitä kyllä laitevalmistajat voitelevat minkä kerkeävät. Verhoseiniä ei tarvitse säädellä vaikka sataa räntää,  vettä tai lunta edelyttäen että räystäässä riittävästi mittaa ettei vesi tule suoraan sisälle.

 Myyjät kyllä mielellään myyvät  potkureita, sääasemia, tuloilmaluukkuja, ikkunoita,jättipuhaltimia ja vaikka mitä härpäkkeitä mut kun ilmankin tulee toimeen ja saa samalla ainakin yhtä hyvän ilmanlaadun. Eii vaan mee mun päähän miks pitäs rakentaa monimutkaisa systeemejä.

 

 

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Pihaton ilmanvaihto
ilman laadun kannalta koneellinen on parempi. kone aina varmasti vaihtaa ilman.


Tämä on kyllä viikon paras :)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

MrMäkirinne

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 216
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Verhoseinät hormilmanvaihto ilman mitään automattisäätöjä ainakin minusta yksinkertainen ja toimiva vaihtoehto. Verhon säätö todella helppoa eikä verhoa tarvitse usein säädellä.

Uusimmassa km-vetissä oli juttua noista verhoseinistä, ainakin kirjoittajan mukaan sääasema kannattaisi asentaa verhoseiniinkin, ellei ole valmis säätämään niitä päivittäin. Ilman automatiikkaa olevilla tiloilla verhoja säädettiin käytännössä vain vesi- ja lumisateella.

Juuri näin. Ja silloin ei mun mielestä ole ilmastointi optimaalinen jos sitä säädetään vaan silloin kun sataa sisälle  :D   

 Lehtien toimittaja harvemmin kovin käytännönläheisiä ja heitä kyllä laitevalmistajat voitelevat minkä kerkeävät. Verhoseiniä ei tarvitse säädellä vaikka sataa räntää,  vettä tai lunta edelyttäen että räystäässä riittävästi mittaa ettei vesi tule suoraan sisälle.

 Myyjät kyllä mielellään myyvät  potkureita, sääasemia, tuloilmaluukkuja, ikkunoita,jättipuhaltimia ja vaikka mitä härpäkkeitä mut kun ilmankin tulee toimeen ja saa samalla ainakin yhtä hyvän ilmanlaadun. Eii vaan mee mun päähän miks pitäs rakentaa monimutkaisa systeemejä.
 

Se on totta, että lehtien kirjoittelijat saattavat olla kaukana käytännöstä ja siksihän ne kyselevät käyttäjiltä.  Onko todella niin, että verhoseiniä ei tarvitse säätää? Aukaistaanko se vaan summis niinpalijo ku ittestä tuntuu hyvältä ja sade/lumi pysyy ulkopuolella ainakin pääosin. Mä oon käsittänyt, että verhoseinääkin pitää säädellä ilman/lämpötilan mukaan.

Joo myyjät myivät koska se on niiden hommaa, mutta ei kaikkia tarvitse ostaa. Eikai tuo luonnollinen ilmastointikaan nyt aivan kaikkein koneellisin ja monimutkaisin systeemi ole varsinkaan kun ei tarvita kuin alapoiston propellilla. Eikös nyt verhoseinätkin sen verran vaadi, että sinne propelli pitää laittaa?

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Verhoseinät hormilmanvaihto ilman mitään automattisäätöjä ainakin minusta yksinkertainen ja toimiva vaihtoehto. Verhon säätö todella helppoa eikä verhoa tarvitse usein säädellä.

Uusimmassa km-vetissä oli juttua noista verhoseinistä, ainakin kirjoittajan mukaan sääasema kannattaisi asentaa verhoseiniinkin, ellei ole valmis säätämään niitä päivittäin. Ilman automatiikkaa olevilla tiloilla verhoja säädettiin käytännössä vain vesi- ja lumisateella.

Juuri näin. Ja silloin ei mun mielestä ole ilmastointi optimaalinen jos sitä säädetään vaan silloin kun sataa sisälle  :D   

 Lehtien toimittaja harvemmin kovin käytännönläheisiä ja heitä kyllä laitevalmistajat voitelevat minkä kerkeävät. Verhoseiniä ei tarvitse säädellä vaikka sataa räntää,  vettä tai lunta edelyttäen että räystäässä riittävästi mittaa ettei vesi tule suoraan sisälle.

 Myyjät kyllä mielellään myyvät  potkureita, sääasemia, tuloilmaluukkuja, ikkunoita,jättipuhaltimia ja vaikka mitä härpäkkeitä mut kun ilmankin tulee toimeen ja saa samalla ainakin yhtä hyvän ilmanlaadun. Eii vaan mee mun päähän miks pitäs rakentaa monimutkaisa systeemejä.
 

Se on totta, että lehtien kirjoittelijat saattavat olla kaukana käytännöstä ja siksihän ne kyselevät käyttäjiltä.  Onko todella niin, että verhoseiniä ei tarvitse säätää? Aukaistaanko se vaan summis niinpalijo ku ittestä tuntuu hyvältä ja sade/lumi pysyy ulkopuolella ainakin pääosin. Mä oon käsittänyt, että verhoseinääkin pitää säädellä ilman/lämpötilan mukaan.

Joo myyjät myivät koska se on niiden hommaa, mutta ei kaikkia tarvitse ostaa. Eikai tuo luonnollinen ilmastointikaan nyt aivan kaikkein koneellisin ja monimutkaisin systeemi ole varsinkaan kun ei tarvita kuin alapoiston propellilla. Eikös nyt verhoseinätkin sen verran vaadi, että sinne propelli pitää laittaa?
Tottakai verhoseiniä pitää säätää mut eii sentään päivittäin. Jos lämpötilavaihtelut isoja pitää kai säätää päivittäin mut säätö todella helppoa ja ei vie juurikaan aikaa. Keväästä myöhiseen syksyyn ei tarvitse yhtään säädellä kun verhot täysin auki.

MrMäkirinne

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 216
Vs: Pihaton ilmanvaihto


Tottakai verhoseiniä pitää säätää mut eii sentään päivittäin. Jos lämpötilavaihtelut isoja pitää kai säätää päivittäin mut säätö todella helppoa ja ei vie juurikaan aikaa. Keväästä myöhiseen syksyyn ei tarvitse yhtään säädellä kun verhot täysin auki.

Ok. Eli verhoja pitää säätää käsin? No mikä tekee luonnollisen ilmanvaihdon sitten hankalaksi kun keskus sen hoitaa? Toki keskukseen voi tulla vikaa.
Millaiset verhot sulla on? Kauanko ne on kestäneet? Niinkuin jo tuolla ennemminkin kirjoitin, että laitevalmistajilta kun kuulee monenmoista vaihtoajoista ja kestävyydestä.
Miten verho käyttäytyy pakkasilla kun se on laskoksilla ja se on jäätynyt?
Noissa tuloilmaluukuissakin on jonkuverran sitä jäätymisongelmaa.

Viimeksi muokattu: 09.12.07 - klo:22:19 kirjoittanut MrMäkirinne

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Onkos teillä kokemuksia luonnollisesta ilmanvaihdosta? Tässä suunnitellaan uuden lypsykarjapihaton tekoa ja siihen tulis luonnollinen ilmanvaihto.
Mitään pressuvirityksiä ei tule, vaan ihan normaalisti pleksiluukut reunoille ja keskelle avautuva harja.
Mitä kannattaa ottaa huomioon suunittelussa ja mitkä firmat niitä markkinoi?

Ymmärtääkseni vaikea saada rittävästi ilmaa tuloluukuista että toimii kunnolla myös kesällä. Toki rakennuksen leveys, korkeus  ja harjakulma vaikuttaa asiaan. Sit kun ei ilmanvaihto toimi kunnolla  laitetaan kaikenlaisia jättipuhaltimia ilmaa sekoittaamaan. Verhoseinillä tätä ongelmaa ei ole todellaakan. Oletko koskaan käynyt verhoseinillä varustetussa pihatossa? Minä muutamassa ja olen vakuuttunut niiden toimivuudesta sekä kesällä että myös talvella.

Sekaanpas minäkin soppaa... Tarkotus olis laittaa DeBoerin paljesysteemi ja automatiikka ohjaamaan. Pytinki tuloo ihan kohtuullisen tuuliselle paikalle, joten kesälläkin ilma vaihtunee, kun palkeet on helteillä ihan alimmassa asennossaan. Kysymyksessähän ei oo varsinainen verhoseinä. Keskelle avautuva säätyvä harjaviritys. Talvella... tietenkin tuulenpuoleinen seinämä ehkä pitäis saada säätymään hieman pienemmälle kuin ns. jättöpuolen palje... Saas nähdä kuinka käytännös onnistuu.
tethering holes to their concave windings

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Joo, kustannukset ovat korkeammat kuin normaalissa ilmastoinnissa, mutta ilmanlaatukin on huomattavasti parempi, ja saattaa siinä jonku euron säästää sähkös.   :-\

ilman laadun kannalta koneellinen on parempi. kone aina varmasti vaihtaa ilman.


On tuota puhaltimien suoraa huutoa varhaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn kuunneltu jo ihan tarpeeksi.  8) 8) 8)
tethering holes to their concave windings

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Joo, kustannukset ovat korkeammat kuin normaalissa ilmastoinnissa, mutta ilmanlaatukin on huomattavasti parempi, ja saattaa siinä jonku euron säästää sähkös.   :-\

ilman laadun kannalta koneellinen on parempi. kone aina varmasti vaihtaa ilman.


On tuota puhaltimien suoraa huutoa varhaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn kuunneltu jo ihan tarpeeksi.  8) 8) 8)

siltiki koneellinen ilmanvaihto vaihtaa sen ilman varmasti ja hallitummin. nykyisinhän asuintaloihinki laitetaan koneellinen juuri sen hallittavuuden takia.


Maito_artturi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Onkos teillä kokemuksia luonnollisesta ilmanvaihdosta? Tässä suunnitellaan uuden lypsykarjapihaton tekoa ja siihen tulis luonnollinen ilmanvaihto.
Mitään pressuvirityksiä ei tule, vaan ihan normaalisti pleksiluukut reunoille ja keskelle avautuva harja.
Mitä kannattaa ottaa huomioon suunittelussa ja mitkä firmat niitä markkinoi?


Talvella toimii hyvin, mutta kesällä on ongelmia.Tarpeeksi korkee rakennus, että tulee imua harjalle. Kaiken parasta on se "hiljaisuus", kun ei kuulu kuin robottien äänet. Voin laittaa sulle yksityisviestinä isännän nimen, jos haluut käydä tutustumassa.



Mulla on tuossa ollut jonkin aikaa käytössä navetta  jossa on poistohormit  ja normaalit korvausilmaluukut seinällä. Tosin korvausilma luukkuja on puolet enemmän, kuin alip.ilmanvihdossa. Lisäksi osa ikkunoista on avattavia...Mä oon kyllä ollut tyytyväinen ....voin antaa yhteystiedot jos haluut tulla vilaseen!