Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pihaton ilmanvaihto  (Luettu 17332 kertaa)

MrMäkirinne

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 216
Pihaton ilmanvaihto
Onkos teillä kokemuksia luonnollisesta ilmanvaihdosta? Tässä suunnitellaan uuden lypsykarjapihaton tekoa ja siihen tulis luonnollinen ilmanvaihto.
Mitään pressuvirityksiä ei tule, vaan ihan normaalisti pleksiluukut reunoille ja keskelle avautuva harja.
Mitä kannattaa ottaa huomioon suunittelussa ja mitkä firmat niitä markkinoi?

KT

  • Vieras
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Onkos teillä kokemuksia luonnollisesta ilmanvaihdosta? Tässä suunnitellaan uuden lypsykarjapihaton tekoa ja siihen tulis luonnollinen ilmanvaihto.
Mitään pressuvirityksiä ei tule, vaan ihan normaalisti pleksiluukut reunoille ja keskelle avautuva harja.
Mitä kannattaa ottaa huomioon suunittelussa ja mitkä firmat niitä markkinoi?


Talvella toimii hyvin, mutta kesällä on ongelmia.Tarpeeksi korkee rakennus, että tulee imua harjalle. Kaiken parasta on se "hiljaisuus", kun ei kuulu kuin robottien äänet. Voin laittaa sulle yksityisviestinä isännän nimen, jos haluut käydä tutustumassa.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Voin olla väärässäkin, mutta muistaakseni joku tila oli laskenut luonnollisen ja alipaineisen ilmanvaihdon kustannuksia ja luonnollinen olisi tullut kalliimmaksi. Luonnollinenhan vaatii sääaseman toimiakseen kunnolla.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

KT

  • Vieras
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Voin olla väärässäkin, mutta muistaakseni joku tila oli laskenut luonnollisen ja alipaineisen ilmanvaihdon kustannuksia ja luonnollinen olisi tullut kalliimmaksi. Luonnollinenhan vaatii sääaseman toimiakseen kunnolla.
En muista, että oliko tuolla tilalla sääasemaa. Perustamiskustannukset ehkä kalliimmat, mutta siihempä ne jää, kun ei automatiikka hirveesti sähköä vie lunkkujen säätelyssä. Kesäaikaan joutuu tosin käyttämään jonkilaisia puhaltimia, että saadaan ilma kiertämään helteellä.

MrMäkirinne

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 216
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Joo, kustannukset ovat korkeammat kuin normaalissa ilmastoinnissa, mutta ilmanlaatukin on huomattavasti parempi, ja saattaa siinä jonku euron säästää sähkös.   :-\

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Onkos teillä kokemuksia luonnollisesta ilmanvaihdosta? Tässä suunnitellaan uuden lypsykarjapihaton tekoa ja siihen tulis luonnollinen ilmanvaihto.
Mitään pressuvirityksiä ei tule, vaan ihan normaalisti pleksiluukut reunoille ja keskelle avautuva harja.
Mitä kannattaa ottaa huomioon suunittelussa ja mitkä firmat niitä markkinoi?

Ymmärtääkseni vaikea saada rittävästi ilmaa tuloluukuista että toimii kunnolla myös kesällä. Toki rakennuksen leveys, korkeus  ja harjakulma vaikuttaa asiaan. Sit kun ei ilmanvaihto toimi kunnolla  laitetaan kaikenlaisia jättipuhaltimia ilmaa sekoittaamaan. Verhoseinillä tätä ongelmaa ei ole todellaakan. Oletko koskaan käynyt verhoseinillä varustetussa pihatossa? Minä muutamassa ja olen vakuuttunut niiden toimivuudesta sekä kesällä että myös talvella.

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Joo, kustannukset ovat korkeammat kuin normaalissa ilmastoinnissa, mutta ilmanlaatukin on huomattavasti parempi, ja saattaa siinä jonku euron säästää sähkös.   :-\

***Kyllä varmaan olisi asiaa, että myös luonnollisen ilmanvaihdon kaveriksi laittaisi jättipuhaltimia sisäilmaa kierrättämään. Niitä ne näkyy käyttävän isossa maailmassa myös verhoseinäpihatoissa. Niin ja pitää tietysti huomioida, ettei kattorakenteissa ole raittiinilman stoppadeita....

Viimeksi muokattu: 09.12.07 - klo:11:00 kirjoittanut apemies

KT

  • Vieras
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Joo, kustannukset ovat korkeammat kuin normaalissa ilmastoinnissa, mutta ilmanlaatukin on huomattavasti parempi, ja saattaa siinä jonku euron säästää sähkös.   :-\

***Kyllä varmaan olisi asiaa, että myös luonnollisen ilmanvaihdon kaveriksi laittaisi jättipuhaltimia sisäilmaa kierrättämään. Niin ja pitää tietysti huomioida, ettei kattorakenteissa ole raittiinilman stoppadeita....
No täs minun esimerkkipihatossa on kyllä selvät rakenteet ja ei sitä puhallinta tarvii monesti käyttää.

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 679
Vs: Pihaton ilmanvaihto
kaverilla on verhoseinäpihatto ja siinä luonnollinen ilmanvaihto ilman mitään sääasemia tms. tietokoneita. muuten oli tyytyväinen mutta harjan pleksiluukkujen rakenne liian heppoinen meinaa hajota kovemmilla tuulilla. Sinäänsä helppojuttu jos uutta tekee ja mitä olen käynyt siinänoon minusta ilma on hyvää eikä suuremmin humise.

MrMäkirinne

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 216
Vs: Pihaton ilmanvaihto
No ne jättipuhaltimet tulee joka tapaukses. Verhoseinällisissä olen muutamassa käynyt ja mua ne ei ole vakuuttanut. Mä uskon, että verhoviritykset sopii ja toimii ihan ok, mutta mulle ne ei käy, esimerkiksi normaaleja ikkunoita on vaikea siihen soveltaa ja verhon osa jää sitten pieneksi.Sekin siinä mietityttää, että miten tiivis se verhoasia sitten on kun pitää saada seinää kiinni kun se pakkanen oikein paukkuu.Väkisikin tulee mielikuva, että sellaisia "jäätikkuja" roikkuu verhoista ja sitten kun sitä säädellään, niin aina lähtee kaistale/repeilee, väärässäkin saatan olla. Verhojen kestävyydestä ja automaattisesta säädöstä on mielipiteitä hyvinkin monenlaisia.
"Raitisilmastoppreistakin "olen kuullut puhuttavan, mutta eikös se ole niin, että lämmin ilma nousee ylöspäin ja viileä"raitis" alas, eli sekundääripalkit eivät välttämättä ole huonojuttu??

KT:lle
Laita YV:tä siitä "esimerkki" pihatosta.

mah

  • Vieras
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Meillä tehtiin pihatto luonnollisella iv:lla. Kesästä ei vielä ole kokemusta, mutta käsittääkseni verhojen ollessa auki molemmin sivuin läpiveto hoitanee tehtävän paremmin kuin koneelliset imurit ja föönit? Näin ainaskin itse koimme kun pihattovaihtoehtoja katsastettiin.

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Pihaton ilmanvaihto
No ne jättipuhaltimet tulee joka tapaukses. Verhoseinällisissä olen muutamassa käynyt ja mua ne ei ole vakuuttanut. Mä uskon, että verhoviritykset sopii ja toimii ihan ok, mutta mulle ne ei käy, esimerkiksi normaaleja ikkunoita on vaikea siihen soveltaa ja verhon osa jää sitten pieneksi.Sekin siinä mietityttää, että miten tiivis se verhoasia sitten on kun pitää saada seinää kiinni kun se pakkanen oikein paukkuu.Väkisikin tulee mielikuva, että sellaisia "jäätikkuja" roikkuu verhoista ja sitten kun sitä säädellään, niin aina lähtee kaistale/repeilee, väärässäkin saatan olla. Verhojen kestävyydestä ja automaattisesta säädöstä on mielipiteitä hyvinkin monenlaisia.
"Raitisilmastoppreistakin "olen kuullut puhuttavan, mutta eikös se ole niin, että lämmin ilma nousee ylöspäin ja viileä"raitis" alas, eli sekundääripalkit eivät välttämättä ole huonojuttu??

KT:lle
Laita YV:tä siitä "esimerkki" pihatosta.
Mihin ikkunoita tarvitaan jos on verhoseinät? Kai kovillakin pakkasilla tarvitaan toimiva tuloilmanvaihto joten 100% tiiviys ei välttämätön. Verhot kyllä uskoakseni todella kestäviä kun niitä käytetty vuosikymmeniä ulkomailla.

 Miks olet jo ennalta päättänyt että tarvitaan jättipuhaltimia? Minä ainkin tekisinä sellasen  ilmanvaidon ettei tarvita mitään ylimääräistä teknikkaa. Verhoseinät hormilmanvaihto ilman mitään automattisäätöjä ainakin minusta yksinkertainen ja toimiva vaihtoehto. Verhon säätö todella helppoa eikä verhoa tarvitse usein säädellä.

MrMäkirinne

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 216
Vs: Pihaton ilmanvaihto

Mihin ikkunoita tarvitaan jos on verhoseinät? Kai kovillakin pakkasilla tarvitaan toimiva tuloilmanvaihto joten 100% tiiviys ei välttämätön. Verhot kyllä uskoakseni todella kestäviä kun niitä käytetty vuosikymmeniä ulkomailla.

 Miks olet jo ennalta päättänyt että tarvitaan jättipuhaltimia? Minä ainkin tekisinä sellasen  ilmanvaidon ettei tarvita mitään ylimääräistä teknikkaa. Verhoseinät hormilmanvaihto ilman mitään automattisäätöjä ainakin minusta yksinkertainen ja toimiva vaihtoehto. Verhon säätö todella helppoa eikä verhoa tarvitse usein säädellä.


No kyllähän navetas ny klasit pitää olla!! Vaikka kuinka on verhoseinät ei niistä läpi näy. Korkeintaan kesällä kun ne on rullattuna alas asti. SItten kun ne on nätisti laskostettuna seinänvierellä niin sateen ja tuulen sattuessa saa käydä kuivikkeet vaihtamassa ja märkä vesi/tomupaska muhii verhojen laskoksissa? Tämä nyt on vain mutu tuntumaa.. En tiedä onko näin?
Kovimmillakin pakkasilla tietenkin tarvitaan oikeaa kunnollista ilmanvaihtoa.
Mutta tiiviyttä mun mielestä tarvitaan. Onhan se nyt melekoosta jos niitä "jäätikkuja" roikkuu sieltä/täältä ja puoliseinää on kuuras/märkänä kun pakkanen lauhtuu.
Joku myyjistä sanoo, että verho pitää vaihtaa 3-8 vuoden välein... aikalailla haitaria. Toki eihän se verho varmaan kallista ole. Sama juttu on Mestarifarmin ilmatäyttöisellä patjalla, vaihtaa sekin pitää kun siihen reikiä tulee. Sama pätee pleksiinkin, mutta uskon sillä olevan enemmän elinaikaa kuin pressulla/verholla.
Olen ollut pihatoissa, missä on puhaltimia ja missä ei. Kyllä sen jättipuhaltimen kustannuksella saadaan hyvä sisäilmankierto, siksi olen sen jo päättänyt, että oli ilmanvaihtosysteemi mikä tahansa niin puhaltimet tulee.
En usko, että automaattista säätökeskustakaan on ylivoimaisen vaikeaa käyttää. Ompahan säädöt aamulla tehtynä kun menee navettaan, ettei ole jo valmiiksi myöhäs. Onhan se tekniikka rikkimenevää ja kallista.
Saako verhoseiniin automaattista keskusta?

Verhoseinien kautta tulevaa läpivetoa ei varmastikaan voita mikään puhallin, se on varmasti totta. 

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Ymmärtääkseni vaikea saada rittävästi ilmaa tuloluukuista että toimii kunnolla myös kesällä. Toki rakennuksen leveys, korkeus  ja harjakulma vaikuttaa asiaan.

Näin meilläkin, vaikka luukkuja on reilusti. Kesällä on pakko pitää kaikki ovet auki yötäpäivää, että edes vähän saisi ilman vaihtumaan. Siksi olenkin suunnitellut ikkunoiden muuttamista sellaisiksi avattaviksi pleksiluukuiksi. Näin saisi kesäisin kunnon läpivedon, eikä tarttisi huudattaa tuulettimia.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Pihaton ilmanvaihto
Verhoseinät hormilmanvaihto ilman mitään automattisäätöjä ainakin minusta yksinkertainen ja toimiva vaihtoehto. Verhon säätö todella helppoa eikä verhoa tarvitse usein säädellä.

Uusimmassa km-vetissä oli juttua noista verhoseinistä, ainakin kirjoittajan mukaan sääasema kannattaisi asentaa verhoseiniinkin, ellei ole valmis säätämään niitä päivittäin. Ilman automatiikkaa olevilla tiloilla verhoja säädettiin käytännössä vain vesi- ja lumisateella.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.