ite en muuta tiiä kuin että keslassa ainakin alkaa liike jatkua kun puomin pysäyttää kasan kohdalle niin koura heivaa vielä aika tovin edestakasin... tuolla fiun 38 litran tuotolla ja keslan 45 litran venttiilipenkillä... ja sitten vielä kun nostaa kourallista puuta kyytiin kä'rrin päälle pankkojen yli niin liikettä tahtoo olla aiak pitkään ennenkuin saa asettumaan etusermiä vasten... ja en tähän päivään ole nähnyt yhtään ponssen konetta mettässin jossa ei puomipäässä olis jarruriipuketta... ja sen palojen uusimisen huomaa jopa satojen metrien päästä.. - ääni kertoo miten jarrupala toimii...
Motoissa on kyllä.
Ajokoneissa... no en ole koskaan nähnyt tai käyttänyt.
Motoissa hakkuupäälle on molemmansuuntaiset riipukejarrut, rauhoittamaan hakkuupään liikettä puulle vietäessä ja karsinnan aikana, jolloin kaatopää tahtoo rytkiä karsinnan tahdissa. Niissä riipukejarru toimii paremmin, koska kaatopään massa on luokkaa 1500 kiloa ja pysyy vakaana.
Ajokoneissa taasen pelkkä koura painaa kääntäjineen 200 kiloa, siihen kun lisätään muutaman sadan kilon kuorma, onkin pikakkasen vaikeaa hallita molempia massoja. Yleensä sitten tyhjällä kouralla liikkeet on tökkiviä, kuormalla taas pito loppuu. Ajokoneisiinkin on saatavissa kaksisuuntaista jarruriipuketta, tosi harvinainen, ainoastaan Nisulalaisia oon nähnyt ja yhden indexsatorin. Nisulalta muutoin saa pakettia, joka on mahdollista asentaa nosturiin ilman hitsauksiakin.
Nyt on tullut muutama vuosi sitten markkinoille malleja, joissa jarrun kireyttä säädetään hydraulisesti, eli kireys on kytkettävissä vaikka nostosylinterin voimaan tai ottaa jarruvoiman säätö kouran sylinteriltä. Eli kun koura on puristettuna kiinn (tai auki), riipukejarru kiristyy ja vapautuu täysin paineettomana. Tää raivauspäävalmistaja cutlinkki toi oman versionsa vähän aikaa sitten markkinoille.