Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Miksi sinusta tuli maanviljelijä ja onko jatkaja tilallesi olemassa?  (Luettu 14430 kertaa)

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Yläasteiässä ei pitänykää tulla maajussia, sitten amiksen jälkeen menin kuitenki vielä opiskelemaan paskanmättöä. Ekalla kotieläintuotannon tunnilla sanoin opelle, että kantturat meiltä kyllä lähtee. No siltä luokalta on enää kolmella elukoita ja mä olen yksi niistä :o Sitten eräs palstalainen vielä haki siskon pois talosta, niin mullehan tää sitten jäi.

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Lapsesta asti olen halunnut maata viljellä, pidän myöskin eläimistä.
Hyvää vielä on se ettei vaimoväki sekaannu mitenkään tilanpitoon. Jos jokin lapsista haluaa jatkaa niin hyvä on.
Kertakaikkisen hieno ja onnistunut uravalinta. 8)

Naturalis

  • Vieras
Enkä saanut tilaa "verojen hinnalla" niinkuin kunnon maatilan lapset,
Mikäs toi verojen hinta on ???
Tarkka sanasto ei ole hallussa mutta kun lahjaksi saa niin ei tarvii maksaa ku lahjaverot!?
No toi onnistunee ainoastaan silloin kun ei ole muita sisaruksia... ;)

Maa-Anssi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1373
Enkä saanut tilaa "verojen hinnalla" niinkuin kunnon maatilan lapset,
Mikäs toi verojen hinta on ???
Tarkka sanasto ei ole hallussa mutta kun lahjaksi saa niin ei tarvii maksaa ku lahjaverot!?
No toi onnistunee ainoastaan silloin kun ei ole muita sisaruksia... ;)
Tai jos on joka perilliselle lohkaista heille sopiva maapalsta, että kaikki saadaan edes jotenkin tyytyväiseksi. Ja vanhaparikin saattaa joskus vaatia älyttömiä itselleen....näiden jälkeen ei rahan vaihtoa ehkä paljoa tarvitakaan.
Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19997
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Enkä saanut tilaa "verojen hinnalla" niinkuin kunnon maatilan lapset,
Mikäs toi verojen hinta on ???
Tarkka sanasto ei ole hallussa mutta kun lahjaksi saa niin ei tarvii maksaa ku lahjaverot!?
No toi onnistunee ainoastaan silloin kun ei ole muita sisaruksia... ;)

Sisarten huomion ottaminen on jälleen tosiasiallinen velvollisuus. Olihan 80 - 90 -luvulla pitkään käytännössä Saksan meininki, että yksi sai tilan, eikä muita tarvinnut kovin paljon maksaa ulos talosta, koska tila arvotettiin niin alhaiseen hintaan.

Perintökaaren vuonna 1982 tehty 25. luku määritti selvästi arvomäärityksen mahdollisessa lakiosan määritys-tilanteessa.

"Jos soveliaalle tilanpidonjatkajalle annetaan 1 b §:n mukaisesti maatila, tila tai tilanosa, eivätkä osakkaat sovi sen muusta arvosta, on arvona pidettävä sen tulo- ja varallisuusverolain (1240/88) 124–128 §:n nojalla laskettua arvoa kerrottuna luvulla 1,2" Tämä 1240/88 ei ole enää voimassa. Vastaava säännös on voimassa.

Arvon laskennassa on kaksi voimassa olevaa ohjetta: Ensimmäinen on pellon tuottoarvon mukainen , laki 1142 vuodelta 2005, 4. luku, 20§, eli pellon tuottoarvo kerrottuna 7:llä. Eli allekin 3000 euroa/ha. Tämä vanha ohje juurikin antoi mahdollisuuden luovuttaa pilkkahinnalla tila yhdelle lapsista, mahdolliset lakiosat sitten myyjän kuoleman jälkeen palautettaisiin suosiolahjoina käytännössä vain noin 20% käyvän arvon mukana laskettuna.

Nyt kuitenkin verottajalla on uusi arvostusohje tullut 2012, jossa on peltohehtaarin arvostustaulukko, Lounais-Suomen maatalousalueilla 8000 - 10000 ja Pohjanmaalla 7000 - 9000, eli noussut ehkä 60%:iin  parhaimpien lisämaakauppojen hintatasoon verrattuna.

Tämä saattaa korottaa lahjanluonteisten tilakauppojen lahjaveroa merkittävästi, ennenhän se luvallinen lahja oli 7x vuotuinen tuotto x 1,2 , eli allekin 1000€/ha  !

Onko nyt sitten näin, että muiden sisarusten vetely kölin alta ns. perintöprinssi-tilakauppojen yhteydessä on päättymässä ?

-SS-

Viimeksi muokattu: 27.10.15 - klo:09:15 kirjoittanut -SS-

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
En tiedä, hyvä vai huono, mutta olen nähnyt, että isäntä valittaa maatalouden paskamaisuutta, niin  jälkikasvu häipyy maatilalta.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5896
Kyllä mä olen ihan pienestä saakka tiennyt että maatalous on se mun juttu. Ja sillä tiellä ollaan.

Muonamies

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 116
En tiedä, hyvä vai huono, mutta olen nähnyt, että isäntä valittaa maatalouden paskamaisuutta, niin  jälkikasvu häipyy

Kyllä näilläkin tiloilla on tulevaisuutta, kunhan jälkikasvu tarpeeksi ajoissa ymmärtää ettei se valittavan vanhan polven tapa ole ainoa maatalouden harjoittamisen muoto. Itse ainakin myönnän, että lähes parikymppiseksi asti luulin meillä tehtävän asiat suunnilleen oikein (meidän kylillä muut viljelijät lähinnä jäähdyttelijöitä ja metsätuloilla maataloutta harrastavia). Sitten onneksi vietin aikaa maailmalla, ja huomasin kuinka paljon asiat kotona onkaan pielessä, ja mitä moninaisimpia mahdollisuuksia onkaan. Se motivoi itseasias eniten lopulliseen jatkopäätökseen. Nyt sitten vähävähältä korjailen ja pyrin oppimaan muilta.

Omaa jälkikasvua ei vielä ole, joten nähtäväks jää. En aio tuputtaa...

Köntys

  • Vieras

Mää aloin maanviljelijäksi kun noista muista ei oikein ollu  8)

Maa-Anssi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1373
Sehän täs maa/metsätaloudessa taitaa olla se jokin ku saa touhuta ihan omaan tahtiin (säävaraus) eikä tarvii sovitella aikatauluja toisten ihmisten mukaan. Ja voi valita mitä tekee ja missä järjestyksessä. Näin siis pääosin. Muutakin hommaa kun tulee tehtyä niin milloin ei asukkaat ole paikalla /niille ei sovi, milloin sataa, sit omat menot ym...joskus päästä sinkoilee kipunoita ku yrittää järkätä yhteensopivaa aikaa.
Näin syksyllä onkin hyvä mennä sahan kans mettään ja touhuta siellä omassa rauhassa.. :)
Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7096
Kyllä mä olen ihan pienestä saakka tiennyt että maatalous on se mun juttu. Ja sillä tiellä ollaan.

Sama. 2007 vuodesta saakka omissa nimissä, sitä ennen jonkinaikaa yhtymänä. Peltoa ei niin vain näillä nurkilla osteta mutta jotain on tullut tilakaupan jälkeen ostettua. "Omia" vuokramaita itselle :-X Eli huonoa pisnestä kun velat lisääntyy ja tuotanto pysyy ennallaan ;D

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8393
Kyllä mä olen ihan pienestä saakka tiennyt että maatalous on se mun juttu. Ja sillä tiellä ollaan.
Kuten myös. Mulla on 2 pikkuveljeä ja 2 pikkusiskoa. Sukulaisilla olis ollu muitakin kehityskelpoisia maatiloja ilman jatkajaa, mutta ei noista sisaruksaista loppujenlopuksi kukaan muu viljelijäksi alkanut. Toinen veljistä opiskeli kuitenkin maatalousalaa. Tyhmimmäksi en kuitenkaan tunnustaudu, oli mulla ainakin eniten älliä.  ;)
Jatkaja näyttäis löytyvän, tällähetkellä opiskelee raskaskoneasentajaksi.
Ilman koulutusta osaa tehdä kuten vanhemmatkin, mutta kun tilaa tosissaan kehitetään on koulutuksesta ja maailmankokemuksista hyötyä.
Mystinen kesälaatumies

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8433
Maanviljelyssä pitää ensisijaisesti muistaa, että ilman maata, viljely onnistuu varmimmin. :o
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Naturalis

  • Vieras
Maanviljelyssä pitää ensisijaisesti muistaa, että ilman maata, viljely onnistuu varmimmin. :o
Ainakin ne joilla ei ole maata on tän homman asiantuntijoita...

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
joo mielenkiintoisella alallahan ollaan. Moni totee että hullu kun touhuilee mutta toisaalta sitä kateuden määrää mitä kuulee maailmalta. Milloin kadehditaan uutta rautaa, tukia, vapautta, lomitusta, hirveitä tuloja, uutta autoa jne jne. Ehkä totuus on siinä jossain välillä ja useiten äkkisilmäys ei anna oikeaa kuvaa suuntaan jos toiseenkaan.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.