Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Fiat vai Valmet  (Luettu 14284 kertaa)

jussila

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Fiat vai Valmet
Pitäisi hankkia etukuormaintraktori pikkutilan kevyeeseen käyttöön. Budjetti on noin 15000e + alv. Muutama vaihtoehto on jo kiikarissa:
Valmet 665
Fiat 80-90 hi-lo
Valmet 6400

Tuo isompi Valmet menee pari tonnia yli budjetin ja mittarissa on kolme kertaa enemmän tunteja kuin muissa. Siinä olisi kyllä turbiinikytkin jota kovasti etukuormainkäytössä kehutaan. Onkohan se lisärahan väärtti?

Millaisia kokemuksia kyseistä koneista ihmisillä on, suosituksia tai haukkuja? Mitä vikoja noista pitäisi tarkkailla, vai olisiko parempia vaihtoehtoja?

Toki viestiä voi laittaa, jos jollain olisi vastaava kone myynnissä.

Puraat

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 379
  • Että tämmönen Tapaus
Vs: Fiat vai Valmet
Noista vaihtoehdoista ehdottomasti Fiat. Valtu etupainoinen ja pitkäkeulainen, hankaloittaa ek työtä. Omat hankaluutesa Fiatissakin, mutta pisteet kuitenkin Fiatin suuntaan. 

Kuutamoviljelijä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Fiat vai Valmet
Noista kyllä Fiat, mutta samalla rahalla saisit kyllä jo ihan toisen luokan kuormainkoneen Ford/New Holland 40- tai TS-sarjasta. Pyynnit näkyy niillä olevan vähän enempi, mutta varmasti irtoavat suoralla kaupalla tuolla budjetilla.

akro paatti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: Fiat vai Valmet
Ehkä minäkin valitsisin sen hiivatin noista. Jos kerran isommasa valmetissa tuntejakin reilusti enemmän. Kokemusta fiiatista ja 6400. Totta on että valmetti ek koneena etupainoinen ja turbiinilla erityisesti aika janoinen, vrt. fiat. Muuten valmetti aika vahva. Fiat oli pieniruokainen. Fiatista ei ek koneena kokemusta mutta näkyvyys tuskin häävi siinäkään.

Tuosta pienemmästä valtusta en osaa sanoa. Kyllä nyt koneita varmaan löytyy sopivasti.

Bonden

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 583
Vs: Fiat vai Valmet
Kyllä turbiini on hyvä...sutii vähemmän ja ei nyki kun vaihtaa,selkä tykkää siitä.

msan

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 265
Vs: Fiat vai Valmet
Noista kyllä Fiat, mutta samalla rahalla saisit kyllä jo ihan toisen luokan kuormainkoneen Ford/New Holland 40- tai TS-sarjasta. Pyynnit näkyy niillä olevan vähän enempi, mutta varmasti irtoavat suoralla kaupalla tuolla budjetilla.

NH TS:n kannalla minäkin. Ja jos löytää es-vaihteistolla niin hydraulinen suunnanvaihto ja 4 pikavaihdetta löytyy. Ja moottorin ominaisuudet hakkaa nuo muut vaihtoehdot selvästi.

Red Bull

  • Vieras
Vs: Fiat vai Valmet
Noista kyllä Fiat, mutta samalla rahalla saisit kyllä jo ihan toisen luokan kuormainkoneen Ford/New Holland 40- tai TS-sarjasta. Pyynnit näkyy niillä olevan vähän enempi, mutta varmasti irtoavat suoralla kaupalla tuolla budjetilla.

NH TS:n kannalla minäkin. Ja jos löytää es-vaihteistolla niin hydraulinen suunnanvaihto ja 4 pikavaihdetta löytyy. Ja moottorin ominaisuudet hakkaa nuo muut vaihtoehdot selvästi.

***On se jännä juttu kun budjetti on annettu 15000€, vaikka ois veroton niin ei sillä mitään hydraulisella suunnanvaihdolla olevaa TS:ää saa. Niin ittellä ollu noita kotimaisia 665 kohtalaisen hyvä etukuormain käyttöön, no hidas pumppu. Hae vaan se 6400. Tunneista ei kannata välittää jos muuten hyvä   8)

Hesator

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Fiat vai Valmet
Olis yks 665 myynisä.. -96. 6500h. James 210. Ketterä ja pirtee peli.. Hintakin osuu juuri budjettiisi.. Pistä yv jos kiinnostaa..

Kuutamoviljelijä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Fiat vai Valmet

NH TS:n kannalla minäkin. Ja jos löytää es-vaihteistolla niin hydraulinen suunnanvaihto ja 4 pikavaihdetta löytyy. Ja moottorin ominaisuudet hakkaa nuo muut vaihtoehdot selvästi.

***On se jännä juttu kun budjetti on annettu 15000€, vaikka ois veroton niin ei sillä mitään hydraulisella suunnanvaihdolla olevaa TS:ää saa. Niin ittellä ollu noita kotimaisia 665 kohtalaisen hyvä etukuormain käyttöön, no hidas pumppu. Hae vaan se 6400. Tunneista ei kannata välittää jos muuten hyvä   8)

http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/Traktorit%20ja%20lisälaitteet/NEW%20HOLLAND%20TS%20100%20ES%20-99/27721087?rowId=1

Tuo ainakin ollut jo niin kauan myynnissä, että lähtis varmaan jollain 18-19 t€ + alv. Tunteja ei vielä kuitenkaan mahdottomasti, tosin nuo ylä-savon/kainuun koneet on usein työtä tehneen näköisiä ja huonosti pidetyn oloisia. Voi olla toissakesäisen rehunteon jäljiltä vielä virtasta lattialla ???

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Fiat vai Valmet

NH TS:n kannalla minäkin. Ja jos löytää es-vaihteistolla niin hydraulinen suunnanvaihto ja 4 pikavaihdetta löytyy. Ja moottorin ominaisuudet hakkaa nuo muut vaihtoehdot selvästi.

***On se jännä juttu kun budjetti on annettu 15000€, vaikka ois veroton niin ei sillä mitään hydraulisella suunnanvaihdolla olevaa TS:ää saa. Niin ittellä ollu noita kotimaisia 665 kohtalaisen hyvä etukuormain käyttöön, no hidas pumppu. Hae vaan se 6400. Tunneista ei kannata välittää jos muuten hyvä   8)

http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/Traktorit%20ja%20lisälaitteet/NEW%20HOLLAND%20TS%20100%20ES%20-99/27721087?rowId=1

Tuo ainakin ollut jo niin kauan myynnissä, että lähtis varmaan jollain 18-19 t€ + alv. Tunteja ei vielä kuitenkaan mahdottomasti, tosin nuo ylä-savon/kainuun koneet on usein työtä tehneen näköisiä ja huonosti pidetyn oloisia. Voi olla toissakesäisen rehunteon jäljiltä vielä virtasta lattialla ???

Linkki vähän siivottuna  :)
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Solifer1

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 589
Vs: Fiat vai Valmet
Täällä ois 665.n pikkuveli 455 myynnissä. Tunteja 9000,mutta hyvin huollettu ja keveissä töissä ollut. Mp-lift 140 kuormain on keulalla. Pystyy samoihin töihin kuin 665,mutta pienemmällä pö kulutuksella vääntävän 3 turbon ryydittämänä. Eikä oo ruuvailtu. Istuin,takapyöränlaakerit,eturenkaat,laturi ja hydr.pumppu hiljakkoin vaihdettu.

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Fiat vai Valmet
-90 sarjan fiiatti on tietty kestävä, mutta se onkin sitten eri juttu kestääkö kuskin perse. On vipstaakia ja kepukkaa, boonuksena saatavana "käytä suojalaseja sorvatessa" suunanvaihtaja. Mutta ei ainakaan pikkupojat kaada tankkiin sokuria, on se semmosessa paikassa. Etkä kyllä löpöäkään, jos on joku sopiva työkones persiissä. Onhan siinä tietysti hyviäkin puolia, niin kun klik-klak laite, mutta vanhemmiten mieluummin vetäsee vivusta, kun murskaa peukaloaan sitä vasten. Niin ,ja ovet saa semmosella sestalla härölleen, että taatusti tuulettuu, ilman ilmastointiakin, ja turvesuolla etenkin. Ja hydraliikka liittimien suojat on hyvät, semmoset kumiset. Ei ne mitään pölyä semmoset kumihalkiot pidä ,mutta voihan niistä olla iloa yksinäisyyteen, kun ovatten semmoset "tavaran" malliset. Sitten on kanssa hyvät ne öljytäyttöset portaattomat sivurajottimet. Niistä saa nimittäin euron kilo romukauppiaalta, kun myyt. Mutta perinteiset, tappi&reikä rajottimet joudut hommaamaan itte. Kun niistähän tullee niin portaattomat vanhemmiten ,että vetovarret hakkaa kaarteessa renkaisiin, vaikka miten tiukkaat. Että osta pois vaan, fiiatti.

Puraat

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 379
  • Että tämmönen Tapaus
Vs: Fiat vai Valmet
-90 sarjan fiiatti on tietty kestävä, mutta se onkin sitten eri juttu kestääkö kuskin perse. On vipstaakia ja kepukkaa, boonuksena saatavana "käytä suojalaseja sorvatessa" suunanvaihtaja. Mutta ei ainakaan pikkupojat kaada tankkiin sokuria, on se semmosessa paikassa. Etkä kyllä löpöäkään, jos on joku sopiva työkones persiissä. Onhan siinä tietysti hyviäkin puolia, niin kun klik-klak laite, mutta vanhemmiten mieluummin vetäsee vivusta, kun murskaa peukaloaan sitä vasten. Niin ,ja ovet saa semmosella sestalla härölleen, että taatusti tuulettuu, ilman ilmastointiakin, ja turvesuolla etenkin. Ja hydraliikka liittimien suojat on hyvät, semmoset kumiset. Ei ne mitään pölyä semmoset kumihalkiot pidä ,mutta voihan niistä olla iloa yksinäisyyteen, kun ovatten semmoset "tavaran" malliset. Sitten on kanssa hyvät ne öljytäyttöset portaattomat sivurajottimet. Niistä saa nimittäin euron kilo romukauppiaalta, kun myyt. Mutta perinteiset, tappi&reikä rajottimet joudut hommaamaan itte. Kun niistähän tullee niin portaattomat vanhemmiten ,että vetovarret hakkaa kaarteessa renkaisiin, vaikka miten tiukkaat. Että osta pois vaan, fiiatti.
Jos tuo kertomus on omasta kokemuksesta kumpuavaa itkuvirttä, niin kyllä kannattaisi harkita alan vaihtoa vaikka romukauppiaaksi. Toisilla kun Fiatin ovet on nasakassa kunnossa vielä reilun 12 000 tunnin jälkeenkin. Meinaatkos että minkään muun merkkisestä traktorista ei reikä-tappi malliset rajoittimet väljisty, täh. Kierre melliseen kun vain kehtaa laittaa vaseliinia säännöllisesti, niin eipä jumi ja tuolla saa kuitenkin oikeesti retuamisen kuriin. Jos nuo tavaran malliset suojakumit hirveesti haitaa, niin siihen tarkoitukseen on paremman mallisiakin olemassa. Viskaat vain kumiläpykät roskiin ja haet koneliikkeestä läppä systeemit. Ei pidä moittia konetta jos itse on poropeukalo.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Fiat vai Valmet
No totuuden nimissä ei noista 80/90 fiateista mitään ergonomian ylistyslauluja kirjoitella vaikka olis kuin fiatinmies. Peruskauraa niinkuin nuo a-sarjalaisten edeltäjät.

Itsekin olisin ennemin 3s turbon kannalla kuin 4s turbottoman joka tuo 665 on. Meillä oli aikanaan 555 ennen 665:sta ja oli näkysämpi peli polttoaineelle. Ja tehot riitti koneessa yllättävän hyvin isompiinkin töihin joissa nykyisin näkee jopa yli 100 hepan koneita.

Ja 6400:sia on monenlaisia, jakajapumpulla ja rivipumpulla, rivipumpullinen kannattaa hankkia ehdottomasti ennemin ja se mallimerkintä pellissä on yhdentekevä kunhan pellin alla on 420 DS moottori eli turbollinen nelonen. (tai kolmonen, eli 320DS jos ei luule nelosen tehoja tarvitsevansa, eli malli 6100) Eli suositeltavia malleja olisivat, 6100, 6300, 6400 (1996? asti), 6600. Lisätietoa http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet6000.htm

Turbiinikytkin on hyvä varuste ja sen kanssa ei juuri kaipaa pikavaihteita. Hishift olisi myös hyvä varuste. (1996 kesällä tuli nestekäyttöinen ajokytkin johon sen saa helpommin jälkiasennettua) Se on paskapuhetta että turbiinikytkin veisi merkittävästi enempi polttoainetta, jos näin on, niin silloin on todennäköisemmin traktori valittuun työhön alimittainen.

Mezzot on vähä kömpelöitä pihapyörittelyyn etukuormaimen kanssa, mut toisaalta vetohommissa on toisenlaista jämäkkyyttä kun jarrut ja paino on paremmassa suhteessa moottoritehoihin. Mekaniikka on jämäkempää kuin pikkuvalluissa mutta pientä laitettavaa tuonikäisissä on harvakseltaan jos haluaa pitää koneen täydessä työkunnossa. Yli 7000 tuntia tuli ajettua 6300 hitrol mallilla ja ei siinä mitään isompaa ikinä ollut, kulutus- ja pikku pisteosien uusimista.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

msan

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 265
Vs: Fiat vai Valmet
Noista kyllä Fiat, mutta samalla rahalla saisit kyllä jo ihan toisen luokan kuormainkoneen Ford/New Holland 40- tai TS-sarjasta. Pyynnit näkyy niillä olevan vähän enempi, mutta varmasti irtoavat suoralla kaupalla tuolla budjetilla.

NH TS:n kannalla minäkin. Ja jos löytää es-vaihteistolla niin hydraulinen suunnanvaihto ja 4 pikavaihdetta löytyy. Ja moottorin ominaisuudet hakkaa nuo muut vaihtoehdot selvästi.

***On se jännä juttu kun budjetti on annettu 15000€, vaikka ois veroton niin ei sillä mitään hydraulisella suunnanvaihdolla olevaa TS:ää saa. Niin ittellä ollu noita kotimaisia 665 kohtalaisen hyvä etukuormain käyttöön, no hidas pumppu. Hae vaan se 6400. Tunneista ei kannata välittää jos muuten hyvä   8)
No Valmetithan ei ole ylihinnoiteltuja ;D