Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jamako - 08.09.15 - klo:00:09

Otsikko: Plug-in hybridit
Kirjoitti: jamako - 08.09.15 - klo:00:09
Jaahas lompakko on aika tyhjä ja päädyin seuraavan leasingin suhteen plug-in hybridiin.

Mites noi skulaa?

Siis BMW X5 40e kyseessä.

Noita ei ollut vielä koeajossa joten kokeilin 3,0 D:tä.

Neloskone; ilmajousituksestakin jouduin luopumaan ja USA-auto (Etelä-Karoliina). Musta mies tai WT-nuori noi kasannut Saksassa asuvan turkkilaisen sijaan.

Halpa kahden vuoden leasing auttoi valintaa; oli halvempi kuin monen kolmen vuoden.
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: pig24 - 08.09.15 - klo:07:20
Saksalainen laatulehti testasi ja kysyi, että miksi koko vaiva ? Testikierroksen keskikulutus yli 10. Mut tää onkin enempi jenkeille.
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: -SS- - 08.09.15 - klo:07:25
Olisiko lompakole parempi joku hiukan pienempi.
Jos työnantaja maksaa, sitten uusi G-mersu.

Muuten voisi olla pienempi parempi.

-SS-

Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: Ärrpää - 08.09.15 - klo:07:35

 Geessä pysäköintijarru on käsijarru, aina sitä oppii uutta.
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: Oksa - 08.09.15 - klo:08:10
by the way;  mikä on plug in hyprid?
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: -SS- - 08.09.15 - klo:08:20
by the way;  mikä on plug in hyprid?

Sitä voi varmaan ladata vieraisilla käydessä eteisen siivouspistorasiasta, jos ahkerasti käy ja vierailee ja ettii sopivan töpselipaikan, niin voi päästä viikon ilman polttoainetta kokonaan. Varsinkin yhtiön yhteisesti maksamat erillismittauksen ulkopuolella olevat tolppapaikat ovat parhaita.

Tai jotain.

-SS-
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: pig24 - 08.09.15 - klo:09:09
2-litrainen polttomoottori 245 hv ja sähkömoottori 113 hv. Sähköllä pääsee 33 km. Koko roska painaa 2,3 tn. "Laboratorio-olosuhteissa" keskikulutus 3,3 l/100 km. http://www.spiegel.de/fotostrecke/bmw-x5-40e-plug-in-hybrid-suv-jetzt-im-grossserien-stil-fotostrecke-127743-5.html
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: JösseJänis - 08.09.15 - klo:13:39
Noiden ladattavien hybrideiden parhaat puolet ovat ehkä sittenkin muualla kuin normaaliajon kulutuksessa. Esim C-sarjan Mersun 350 e –pistokehybridin normikulutukseksi ilmoitetaan 2,1 litraa sadalla, mutta normaali kulutus on toki kolminkertainen. Sähköllä sillä ei voi ajaa kuin 30 kilometriä. Siitä eteenpäin autoa kyydittää bensiinimoottori.

Mutta, mutta... kyseinen Mersu tarjoaa 279 hv:n tehon, 600 newtonin väännön ja se singahtaa nollasta sataseen alle 6 sekunnissa. Siinä on automaattivaihteisto ja kattava varustelu aina ilmajousitusta myöten. Hinnat alkaen on 56 000 €, josta autoveron osuus on alle 5 000 €.

Malliston halvin C-Mersu maksaa 39 000 ja siinä on 129 hv. ha autoveroa 7 500 €
Hybridin kanssa samanhintainen bensiinimoottorinen C 300 A häviää tehossa noin 30 hv ja väännössä 230 Nm, siinä on heikompi varustelu ja auutoveroa 13 000 €. Samanhintainen dieselkäyttöinen 250 Bluetec häviää tehossa noin 70 hv ja väännössä 100 Nm. ja siinä on autoveroa 9 000 €. Kaikissa näissä on heikompi varustelu kuin tuossa hybridissä.

Hybridissä on myös vähäinen vuotuinen käyttömaksu eikä sitä rasita diesel-vero. Sen saa pysäköidä vähäpäästöisille autoille varatuille parkkipaikoille ja tulevaisuudessa saattaa meilläkin olla kaupungeissa alueita, joissa ajaminen on sallittua vain näille ns. vähäpäästöisille autoille.

Jos siis haluat ostaa mahdollisimman paljon autoa ja mahdollisimman vähän veroa, niin siihen nämä pistokehybridit tarjoavat oivallisen vaihtoehdon. Toki joissain olosuhteissa kulutuskin on pieni, mutta Lapin reissulla se on vain sellainen kuin painavalla bensa-autolla tapaa olla. Levillä näitä saa ladata ilmaiseksi, mutta Kittilän keskustan jälkeen alkaa taas bensa maistua. 
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: SKN - 08.09.15 - klo:16:24
Plug and play... ;D
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: jompsa - 08.09.15 - klo:18:38
Jos lompakko on tyhjä, kannattaisko katsoo vähän halvempaa.......
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: Oksa - 08.09.15 - klo:20:07
köyhän ei kannata ostaa halpaa...
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: agricult - 08.09.15 - klo:20:56
Noiden ladattavien hybrideiden parhaat puolet ovat ehkä sittenkin muualla kuin normaaliajon kulutuksessa. Esim C-sarjan Mersun 350 e –pistokehybridin normikulutukseksi ilmoitetaan 2,1 litraa sadalla, mutta normaali kulutus on toki kolminkertainen. Sähköllä sillä ei voi ajaa kuin 30 kilometriä. Siitä eteenpäin autoa kyydittää bensiinimoottori.

Tekisin kyllä nästä PHEV:eistä täysin päinvastaisen huomion kuin sinä. Jos esimerkiksi suomalaisen keskivertojampan työmatka on siinä 15 kilometrin tienoilla/siivu, niin enemmän se akkuajo on se "normi" kuin joku yksittäinen Lapin matka.

Toinen asia sitten on se, että jos yhdeksän kertaa kymmenestä ajetaan pelkällä akkuajolla, niin onko tarkoituksenmukaista, että "lisänä" on tehokas otto- tai diesel-moottori kaikkine apulaitteineen, muuttuvine venttiilinajoituksineen, VGT-turboineen ja piezo-sähköisine suoraruiskutusjärjestelmineen? Ääärettömän monimutkaisesta automaattilaatikosta puhumattakaan.



Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: brotofobia - 08.09.15 - klo:21:07
Pienemmissäkin autoissa akusto painaa sen 500 kiloa...on paljon "ylimääräistä" kuskattavaa jatkuvasti- Jos sillä latauksella kesällä pääsee muutaman kymmenen kilometriä, niin entäs talvella? Akkujen kapasiteetti laskee ja sisätilaa lämmitetään useamman kilowatin jatkuvalla teholla, kun mitään hukkalämpöä ei ole hyödynnettävissä ja ajoviima jäähdyttää :o 

Aika hurjaa, että jos autolla lähetään -25 asteen pakkasesta ajaan akuilla. Ja kun akut ei riitä ohituksessa niin kone täräytetään nollasta täyteen tehoon silmänräpäyksessä, on siinä hyvilläkin öljyillä ihmetteleminen...
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: JösseJänis - 09.09.15 - klo:00:57
Noiden ladattavien hybrideiden parhaat puolet ovat ehkä sittenkin muualla kuin normaaliajon kulutuksessa. Esim C-sarjan Mersun 350 e –pistokehybridin normikulutukseksi ilmoitetaan 2,1 litraa sadalla, mutta normaali kulutus on toki kolminkertainen. Sähköllä sillä ei voi ajaa kuin 30 kilometriä. Siitä eteenpäin autoa kyydittää bensiinimoottori.

Tekisin kyllä nästä PHEV:eistä täysin päinvastaisen huomion kuin sinä. Jos esimerkiksi suomalaisen keskivertojampan työmatka on siinä 15 kilometrin tienoilla/siivu, niin enemmän se akkuajo on se "normi" kuin joku yksittäinen Lapin matka.

Toinen asia sitten on se, että jos yhdeksän kertaa kymmenestä ajetaan pelkällä akkuajolla, niin onko tarkoituksenmukaista, että "lisänä" on tehokas otto- tai diesel-moottori kaikkine apulaitteineen, muuttuvine venttiilinajoituksineen, VGT-turboineen ja piezo-sähköisine suoraruiskutusjärjestelmineen? Ääärettömän monimutkaisesta automaattilaatikosta puhumattakaan.

Normi = normin mukainen.
Normaali = elämänmakuinen.

Normikulutus on 2,1 -litraa, mutta jos autolla ajelee normaalisti vain mainitsemiasi 15 km:n siivuja, niin normaalikulutus on jopa vähemmän. Kokonaan toinen juttu on sitten se, kuten itsekin totesit, tarvitseeko mokomien siirtymien takia tosiaan tällaista 56 000 euron autoa. Voisi ostaa täyssähköisen Nissan Leafin, mutta itse en ostaisi sitäkään, vaan Saab 99:n, koska sen saisi 500 eurolla ja sen ylläpitoon kuluisi rahaa vain saman verran kuin on Leafiin sijoitetun pääoman korko. Itse, kun olen pitkään ajellut 40 000 - 60 000 km / v., niin asiaa katsoo sitten siitä näkökulmasta ja valinta ei ole enempää 99, Leaf kuin C 350 e:kään. Paitsi, että on minulla ysisysikin, mutta lähinnä tunnelman vuoksi.
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: Oksa - 09.09.15 - klo:07:53
se 1970-mallinenko?   ite katoin että tuollaistakin herkkua vielä tarjolla jossain....             ei liian usein tarjottu.
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: John Ferguson - 09.09.15 - klo:08:03
Oisit nyt edes Teslan Model S:n laittanut. Siinä on sitä jotain. ;)
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: piki1 - 09.09.15 - klo:08:08
se 1970-mallinenko?   ite katoin että tuollaistakin herkkua vielä tarjolla jossain....             ei liian usein tarjottu.
meillä on 99 vm 70 ja 99 turbo vm80 ja 30 muuta saabia
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: John Ferguson - 09.09.15 - klo:10:19
se 1970-mallinenko?   ite katoin että tuollaistakin herkkua vielä tarjolla jossain....             ei liian usein tarjottu.
meillä on 99 vm 70 ja 99 turbo vm80 ja 30 muuta saabia
99 tai 900 Turbon kun saisi. Pihassa on yksi turboton 900 vm 87. Minkähänlainen vaiva olisi laittaa tuohon 2.3T kone?  ;D
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: jamako - 09.09.15 - klo:12:28
Oisit nyt edes Teslan Model S:n laittanut. Siinä on sitä jotain. ;)

Model X oli harkinnassa, siihen kun saa tarvitsemani vetokoukunkin.

Kuitenkin edellinen leasing loppuu marraskuussa ja tarvitsen auton silloin; Model X saatavissa huhtikuussa 2016?????
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: brotofobia - 09.09.15 - klo:14:45
Oisit nyt edes Teslan Model S:n laittanut. Siinä on sitä jotain. ;)

Model X oli harkinnassa, siihen kun saa tarvitsemani vetokoukunkin.

Kuitenkin edellinen leasing loppuu marraskuussa ja tarvitsen auton silloin; Model X saatavissa huhtikuussa 2016?????

Ota voiman ulosottoki, voit pyörittää klapikonetta.
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: jamako - 09.09.15 - klo:14:59
Oisit nyt edes Teslan Model S:n laittanut. Siinä on sitä jotain. ;)

Model X oli harkinnassa, siihen kun saa tarvitsemani vetokoukunkin.

Kuitenkin edellinen leasing loppuu marraskuussa ja tarvitsen auton silloin; Model X saatavissa huhtikuussa 2016?????

Ota voiman ulosottoki, voit pyörittää klapikonetta.

Mihin sen saa? Mulla oli Land Cruiser V8 2011-2013 ja siihenkään ei saanut; toisin kuin 1980-luvun Land Cruisereihin.

Toisaalta klapit tekee urakoitsija; samoin haketuksen.
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: piki1 - 09.09.15 - klo:19:28
se 1970-mallinenko?   ite katoin että tuollaistakin herkkua vielä tarjolla jossain....             ei liian usein tarjottu.
meillä on 99 vm 70 ja 99 turbo vm80 ja 30 muuta saabia
99 tai 900 Turbon kun saisi. Pihassa on yksi turboton 900 vm 87. Minkähänlainen vaiva olisi laittaa tuohon 2.3T kone?  ;D
kaikkihan on mahdollista,kaveri laittoi tollaseen 9000 2.0turbon tekniikan  moottori ja vaihteisto ja ihan papereilla 2,3 ei olis saanu papereita teho olis ylittynyt.
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: John Ferguson - 09.09.15 - klo:19:39
se 1970-mallinenko?   ite katoin että tuollaistakin herkkua vielä tarjolla jossain....             ei liian usein tarjottu.
meillä on 99 vm 70 ja 99 turbo vm80 ja 30 muuta saabia
99 tai 900 Turbon kun saisi. Pihassa on yksi turboton 900 vm 87. Minkähänlainen vaiva olisi laittaa tuohon 2.3T kone?  ;D
kaikkihan on mahdollista,kaveri laittoi tollaseen 9000 2.0turbon tekniikan  moottori ja vaihteisto ja ihan papereilla 2,3 ei olis saanu papereita teho olis ylittynyt.
Jos laittaisi pikku t koneen niin tehot ei ehkä ylittyis, sitten vaan Mitsun turboa tilalle... ??? Kuutiotilavuushan saa kasvaa muutoksessa, mutta miten sitten päästöjen laita tuommoisessa muutoksessa.
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: piki1 - 09.09.15 - klo:22:24
se 1970-mallinenko?   ite katoin että tuollaistakin herkkua vielä tarjolla jossain....             ei liian usein tarjottu.
meillä on 99 vm 70 ja 99 turbo vm80 ja 30 muuta saabia
99 tai 900 Turbon kun saisi. Pihassa on yksi turboton 900 vm 87. Minkähänlainen vaiva olisi laittaa tuohon 2.3T kone?  ;D
kaikkihan on mahdollista,kaveri laittoi tollaseen 9000 2.0turbon tekniikan  moottori ja vaihteisto ja ihan papereilla 2,3 ei olis saanu papereita teho olis ylittynyt.
Jos laittaisi pikku t koneen niin tehot ei ehkä ylittyis, sitten vaan Mitsun turboa tilalle... ??? Kuutiotilavuushan saa kasvaa muutoksessa, mutta miten sitten päästöjen laita tuommoisessa muutoksessa.
ei pitäis olla ongelma kun alkuperäisauto noin vanha.
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: JösseJänis - 10.09.15 - klo:01:44
se 1970-mallinenko?   ite katoin että tuollaistakin herkkua vielä tarjolla jossain....             ei liian usein tarjottu.

Ei kun tää on -83.

1970 olisi kyllä aidompi Lampaansyöjät-malli.
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: JösseJänis - 10.09.15 - klo:01:54
se 1970-mallinenko?   ite katoin että tuollaistakin herkkua vielä tarjolla jossain....             ei liian usein tarjottu.
meillä on 99 vm 70 ja 99 turbo vm80 ja 30 muuta saabia

30 kpl! Oletko tosissasi.

Mulla oli hetken kaksi. Ostin työkaverin sukulaiselta pari vuotta sitten 87-mallisen kaksiovisen 900 sedanin. Ajettu oli 101 000 km, juuri katsastettu, ensimmäinen omistaja möi. Hellyin ja myin sen Viljo-Ilmarille, jotta voidaan pitää kokoontumisajoja. Alunperin intohimoni on kuitenkin ollut alfa Romeo.
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: piki1 - 10.09.15 - klo:09:09
se 1970-mallinenko?   ite katoin että tuollaistakin herkkua vielä tarjolla jossain....             ei liian usein tarjottu.
meillä on 99 vm 70 ja 99 turbo vm80 ja 30 muuta saabia

30 kpl! Oletko tosissasi.

Mulla oli hetken kaksi. Ostin työkaverin sukulaiselta pari vuotta sitten 87-mallisen kaksiovisen 900 sedanin. Ajettu oli 101 000 km, juuri katsastettu, ensimmäinen omistaja möi. Hellyin ja myin sen Viljo-Ilmarille, jotta voidaan pitää kokoontumisajoja. Alunperin intohimoni on kuitenkin ollut alfa Romeo.
eihän tuo ole vielä paljonkaan ,naapurikylällä yhdellä kaverilla on 250 saabia.
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: Mato - 10.09.15 - klo:13:34

eihän tuo ole vielä paljonkaan ,naapurikylällä yhdellä kaverilla on 250 saabia.

Mitenkähän mahtaa tuottaa investointi... kaverilla on kaatopaikka?

Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: piki1 - 10.09.15 - klo:14:55

eihän tuo ole vielä paljonkaan ,naapurikylällä yhdellä kaverilla on 250 saabia.

Mitenkähän mahtaa tuottaa investointi... kaverilla on kaatopaikka?
ei oo kaatopaikkaa suurin osa katon alla huonoimmat ulkona mutta näky olevan sähköpylväät valmiina hallia varten.
Otsikko: Vs: Plug-in hybridit
Kirjoitti: John Ferguson - 10.09.15 - klo:14:56

eihän tuo ole vielä paljonkaan ,naapurikylällä yhdellä kaverilla on 250 saabia.

Mitenkähän mahtaa tuottaa investointi... kaverilla on kaatopaikka?
Vanhojen turbo saabien hinnat vain nousee.  8)