Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Eikös tässä keskusteltukin siitä moottorista ulos otettavan momentin tarpeesta, ja siitä paljonko jonkin kokoisella moottorilla sitä momenttia saa yhteen pyörään? Silloin tuo planeetta nimenomaan on se ratkaisu, samalla tavalla sitä käytetään nytkin nopeuden alentamiseen ja momentin kertomiseen mekaanisessakin voimansiirrossa.
Tässä oli kysymys siitä, riittääkö nelivetoisen 160 kW traktorin yhden pyörän tehoksi 40 kW eli neljännes. Jonkun mielestä riittää, minun mielestäni ei riitä alkuunkaan. Minun arvioni mukaan yhdestä pyörästä pitää saada vetovoimaa vähintään puolet kokonaisvetovoimasta..
Se oli vain esimerkki, jonka tarkoituksena oli osoittaa idean mahdottomuus nykytekniikalla. Edullisimmassakin tapauksessa pelkät moottorit painaisivat 1200 kg. Puolet tehosta antava, 80 kW moottori painaa jo 600 kg, eli sähköosien paino olisi ehkä 3 tonnia. Traktorista kuitenkin poistuisi normaaliin verrattuna vain voimansiirron komponentit, eli paino nousisi melkoisesti.
Nykyaikaisen sähkömoottorin hyötysuhde on tässä kokoluokassa noin 93 - 94%. Generaattorin hyötysuhde jää kuitenkin noin 90 prosenttiin. Generaattori - moottori -järjestelmän hyötysuhde on siis parhaimmillaan 85 %. Tämä kuitenkin toteutuu vain täydellä kuormalla. Hyötysuhde laskee kuorman ja pyörimisnopeuden mukana. Suurin osa traktorin käytöstähän on kuitenkin osateholla.
Sähkökäyttö olisi kannattava vain yhdellä moottorilla. Silloinkin kannattaisi tutkia mahdollisuutta yhdistää sähkökäyttö mekaaniseen voimansiirtoon, kuten hydraulikäyttö portaattomassa vaihteistossa. Täysin dieselsähköisen traktorin täytyisi olla hyvin erilainen nykyiseen verrattuna. Raskaat valukuoret voimansiirron koteloina palvelevat hyvin nykyistä rakennetta. Dieselsähköisen traktorin rungosta täytyisi kuitenkin tehdä kevyt, koska painoa ei nykyisestä paljoa parane lisätä. Tulisiko rungosta silti tarpeeksi kestävä? Ehkä, kallis ainakin.
Niitti lienee aika lailla probleeman jäljillä.
Noi planettavaideviritykset auttavat momentissa,mutta sitten taas 50 nopeudessa alkaa sähkömoottorissa lentää käämit.Eli siis palataan siihen että sähköiseen voimansiirtoon tarvitaankin vaihdelaatikko
henkilöautopuolellahan haaveillaan ja kehitetään aika paljon vauhtipyörän ympärille jonkinlaisia käämejä mutta siellähän tilanne on eri kun tosiaan on hyödynnettäväksi tuota jarrutusenergiaa...
traktorin kaltaisessa koneessa taitaa vaan olla niin jotta muuntaminen syö turhaan voimaa kun tarvitaan diesel, generaattori, sähkömoottori ja hydepumppu, ongelmaa ei ois jos deselin tilalla os polttokenno tai hyvä akusto
Aseiden määrästä leuhottaminen netissä kertoo asennevammasta.
Eihän niitä oikeasti vo tarvita jotain viittä enempää.
Haulikko, piekkari, hirvitykki, lintukivääri ja elvistelypyssyt 2 kpl...no jos perikunnan pari torrakkoa vielä.
[/quote]raaski kukkaan mehtämies kyllä hävittääkkään isoisän husvarnaa+sotilaskiväärien jatkokehitelmiä ja suvun muita tussareita... äkkiä nuita tussareita vaan kertyy mehtämiehelle.
ite näen suurempana ongelmana panokset mahdollisen tulipalon sattuessa, pyssystä itestään on helppo ottaa etutukki tai lukko erilleen pieneen kassakaappiin jossei asekaappeja koko arsenaalille ole