Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hankintahakkuut  (Luettu 12262 kertaa)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7093
Vs: Hankintahakkuut
Millaisille tuntipalkoille pääsette esim. ensiharvennuksissa, eriteltynä mies ja saha ja sitten siirto metsänlaitaan omalla traktorilla? Jos lasketaan vaikka 15€ / kiinto hankinnan hintaeduksi.

edit: Kun itse olen sen verran kädetön molemmissa hommissa että saisin tehdä sahahomman ilmaiseksi ja silti tuskin pääsisin normaalia traktoriurakointia paremmille tuntipalkoille siinä siirrossa.

Helevetin huonoille palkoille ;D Mutta maksaa se metsurikin... Tuet ensiharvennuksilla sotkee kuviota, kaventaa hintaeroa omantyön ja metsurityön välillä, joten niin ja näin hakkuupalkan kanssa, kuntoilu ainoa motiivi jouten olon välttämisen lisäksi.

Viime viikolla vajaa viikko metsässä ja vajaa sata kiintoa poikki ja pinoon, risua tienvarsista. On jokseenkin masentavaa tarttua sahaa kun päivässä ei saa "mitään" aikaiseksi, varsinkin kun se sahaan tarttuminen odottaa vielä aikaansa, konetyötä vielä vähintään pariksi viikoksi.

Sama homma raivaussahan kanssa, pahimmat viteliköt saa hoitaa metsuri kun se tuettuna työnä niin halpaa, helpommat kohteet omana työnä. Ei yksinkertaisesti kannata ährätä omin voimin jos joku tekee satasella kahdella lähes viikon työn. Saman ajan voi tehdä jotain järkevämpääkin, vaikka miettiä mikä olisi järkevämpää/tuottavampaa työtä ;D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Hankintahakkuut
Ainut  millä eläväpuu  kaadetaan on raivaus-saha. Jotain tuulenkaatoja ja pystyynkuivaanneita tulee  joskus sahailtua mutta pääsääntöisesti kaiken isommaan puun käsittelyn hoitaa moto.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52009
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Hankintahakkuut
Ainut  millä eläväpuu  kaadetaan on raivaus-saha. Jotain tuulenkaatoja ja pystyynkuivaanneita tulee  joskus sahailtua mutta pääsääntöisesti kaiken isommaan puun käsittelyn hoitaa moto.

Sulla on vissiin jonkin sortin tuholaisongelma vai mikä sun metsiä vaivaa?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Hankintahakkuut
Yli Ypäjän kuuluu kun SKN ja Sorkkis hakkaavat hankintana... toisiaan.  :o
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Hankintahakkuut
Ainut  millä eläväpuu  kaadetaan on raivaus-saha. Jotain tuulenkaatoja ja pystyynkuivaanneita tulee  joskus sahailtua mutta pääsääntöisesti kaiken isommaan puun käsittelyn hoitaa moto.

Sulla on vissiin jonkin sortin tuholaisongelma vai mikä sun metsiä vaivaa?

Ei kait hyvälaatuista puuta tartte hankintana myydä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52009
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Hankintahakkuut
Ainut  millä eläväpuu  kaadetaan on raivaus-saha. Jotain tuulenkaatoja ja pystyynkuivaanneita tulee  joskus sahailtua mutta pääsääntöisesti kaiken isommaan puun käsittelyn hoitaa moto.

Sulla on vissiin jonkin sortin tuholaisongelma vai mikä sun metsiä vaivaa?

Ei kait hyvälaatuista puuta tartte hankintana myydä.

No perkele, jos elävät puut pitää kaataa raivurilla ja pystyyn kuivaneet ja tuulenkaadot sahalla ja motolla?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Hankintahakkuut
Ainut  millä eläväpuu  kaadetaan on raivaus-saha. Jotain tuulenkaatoja ja pystyynkuivaanneita tulee  joskus sahailtua mutta pääsääntöisesti kaiken isommaan puun käsittelyn hoitaa moto.

Sulla on vissiin jonkin sortin tuholaisongelma vai mikä sun metsiä vaivaa?

Ei kait hyvälaatuista puuta tartte hankintana myydä.

No perkele, jos elävät puut pitää kaataa raivurilla ja pystyyn kuivaneet ja tuulenkaadot sahalla ja motolla?

No sää voit sitten olla siinä uskossa...  :-[
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Hankintahakkuut
Ei kait hyvälaatuista puuta tartte hankintana myydä.
Oikein. Jalostusarvo kasvaa kun SKNkin kantaa myrskyn kumoamat runkonsa tänne: 

http://www.erlund-house.com/palvelut/asiakkaiden-omista-puista/ :D  :D
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: Hankintahakkuut
Se on hiukan sekin, mitä kukin arvostaa. Mä en oikein piittaa olla muiden juoksutettavana ja kopiskin oon saanu istua pienenä niin teen sitte hankintahakkuuta. Yleensä päälle tuhannen kiinnon menee vuodessa

Tuumaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 922
Vs: Hankintahakkuut
Se on hiukan sekin, mitä kukin arvostaa. Mä en oikein piittaa olla muiden juoksutettavana ja kopiskin oon saanu istua pienenä niin teen sitte hankintahakkuuta. Yleensä päälle tuhannen kiinnon menee vuodessa

Ilmankos sää oot yhtä lihava kun mäki,ainakin viimmenäkemän. ;D ;)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52009
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Hankintahakkuut
Se on hiukan sekin, mitä kukin arvostaa. Mä en oikein piittaa olla muiden juoksutettavana ja kopiskin oon saanu istua pienenä niin teen sitte hankintahakkuuta. Yleensä päälle tuhannen kiinnon menee vuodessa

Ilmankos sää oot yhtä lihava kun mäki,ainakin viimmenäkemän. ;D ;)

Ootko Viimasen tuttuja?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Tuumaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 922
Vs: Hankintahakkuut
Se on hiukan sekin, mitä kukin arvostaa. Mä en oikein piittaa olla muiden juoksutettavana ja kopiskin oon saanu istua pienenä niin teen sitte hankintahakkuuta. Yleensä päälle tuhannen kiinnon menee vuodessa

Ilmankos sää oot yhtä lihava kun mäki,ainakin viimmenäkemän. ;D ;)

Ootko Viimasen tuttuja?
Mä tunnen monta skännääjääki.
Joskus yli parikyt vuotta sitte tul ittekki joskus oltua aiva skännis. ;D

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Hankintahakkuut
En kyllä tee yhtään mitään. Tai no joulukuusen haen...

Ehkä tähän tosin vaikuttaa erittäin pieni metsäpinta-ala. Ei oikein pysy tatsi taimikonhoitoonkaan jos sitä sais tehdä kerran 10-15 vuodes. En kyllä omista raivaussahaakaan.
Viime talvena moto teki kakkosharvennuksen vajaan 8ha nevapalstaan ja tänä talvena pieni päätehakkuuleimikko. Seuraavan kerran tarvetta hakata joskus kymmenen vuoden päästä...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Hankintahakkuut
entäs sitten nää myrskypuut?    ootteko tehny niitä virmoille myyntiin?            onko virmat ottanu niitä hyvinkin vastaan?                          onko joku muu kuin mettäliitto ollu nihkeä vastaan otossa?       vain kuituna huolis mutta ylämitta on 40 senttiä ja sellasta riukua ei kehtaa ropsinakaan myydä.               ump huolii 18 senttiin tukkina.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7093
Vs: Hankintahakkuut
Mitä pitäisi saada kokopuurangasta, risusta tukkiin kokoluokka. Kuitukokoista kohtuullisen paljon, noin 300kiintoa olisi läjässä. Parikymppiä liian vähän?
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)