Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kuorma-auton käyttökustannus  (Luettu 39718 kertaa)

realisti

  • Vieras
kuorma-auton käyttökustannus
onko kellään antaa järkevää vastausta mitä esim. volvo fm12 -380- 6x2 koukkulaitteella maksaa verojen, vakuutusten, katsastuksen yms. osalta? Ja paljonko vetokita lisää kustannuksia? Tällä hetkellä makselen 25 000€ rahteja vuodessa, ja usein rahtien yhteydessä joutuu kuitenkin raahautumaan tehtaalle paikalle. Saisihan tuolla sitten ajeltua viljat ja sonnat samalla. Ja talvella luppo-aikana vois pientä rahtia ajaa.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
tänä hyvin kilpailtuna aikana ja tällä löpön hinnalla on varmaan perustellut syyt rahtien hinnoos.. ei käy kateeksi rahtaria..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

farmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 330
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
onko kellään antaa järkevää vastausta mitä esim. volvo fm12 -380- 6x2 koukkulaitteella maksaa verojen, vakuutusten, katsastuksen yms. osalta? Ja paljonko vetokita lisää kustannuksia? Tällä hetkellä makselen 25 000€ rahteja vuodessa, ja usein rahtien yhteydessä joutuu kuitenkin raahautumaan tehtaalle paikalle. Saisihan tuolla sitten ajeltua viljat ja sonnat samalla. Ja talvella luppo-aikana vois pientä rahtia ajaa.

Vietä talvella se luppoaika vaimon ja lasten kans...

Mannine

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
Pakollinen liikennevakuutus luokkaa 1500e. Käyttövoimavero (katso trafin sivulta) 3-aks / 25tn autolle 730e, jos käytetään täysperän vetoon, silloin 1278e. Katsastus luokkaa 300e.

Tuliko kaikki? Nuppina siis 2500e, "koukkuveron" kanssa 3000e hyvin pyöreästi laskettuna.

Lisäksi huolto ja korjauskulut, jotka voi olla melko paljonkin. Muutaman tonnin voi hyvin laskea.
Lavat maksaa 3000-5000e / kpl uutena.
Kärryn kuluista en osaa sanoa.

Polttoainetta menee karkeasti litra per tonni maantiellä. Eli nupilla täyskuormalla 25l/100km, ehkä vähän enemmänkin.

Muista hommata liikennelupa jos rahti-ajoja enemmän haaveilet! Lupakurssi maksaa reilun tonnin?

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
onko kellään antaa järkevää vastausta mitä esim. volvo fm12 -380- 6x2 koukkulaitteella maksaa verojen, vakuutusten, katsastuksen yms. osalta? Ja paljonko vetokita lisää kustannuksia? Tällä hetkellä makselen 25 000€ rahteja vuodessa, ja usein rahtien yhteydessä joutuu kuitenkin raahautumaan tehtaalle paikalle. Saisihan tuolla sitten ajeltua viljat ja sonnat samalla. Ja talvella luppo-aikana vois pientä rahtia ajaa.

Vietä talvella se luppoaika vaimon ja lasten kans...
Ehdit ensin..

65

  • Vieras
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
onko kellään antaa järkevää vastausta mitä esim. volvo fm12 -380- 6x2 koukkulaitteella maksaa verojen, vakuutusten, katsastuksen yms. osalta? Ja paljonko vetokita lisää kustannuksia? Tällä hetkellä makselen 25 000€ rahteja vuodessa, ja usein rahtien yhteydessä joutuu kuitenkin raahautumaan tehtaalle paikalle. Saisihan tuolla sitten ajeltua viljat ja sonnat samalla. Ja talvella luppo-aikana vois pientä rahtia ajaa.

Vietä talvella se luppoaika vaimon ja lasten kans...
Ehdit ensin..
niin,viellä kun ne on kotona... :(

JoHaRa

  • Vieras
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
onko kellään antaa järkevää vastausta mitä esim. volvo fm12 -380- 6x2 koukkulaitteella maksaa verojen, vakuutusten, katsastuksen yms. osalta? Ja paljonko vetokita lisää kustannuksia? Tällä hetkellä makselen 25 000€ rahteja vuodessa, ja usein rahtien yhteydessä joutuu kuitenkin raahautumaan tehtaalle paikalle. Saisihan tuolla sitten ajeltua viljat ja sonnat samalla. Ja talvella luppo-aikana vois pientä rahtia ajaa.

Vietä talvella se luppoaika vaimon ja lasten kans...
Ehdit ensin..

Vielä mitä  :o Samalla kun ajelee rahtia ja paskaa niin ehtii vielä jakamaan postitkin kylälle kun on muutenkin liikkeellä  ;D

realisti

  • Vieras
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
Pakollinen liikennevakuutus luokkaa 1500e. Käyttövoimavero (katso trafin sivulta) 3-aks / 25tn autolle 730e, jos käytetään täysperän vetoon, silloin 1278e. Katsastus luokkaa 300e.

Tuliko kaikki? Nuppina siis 2500e, "koukkuveron" kanssa 3000e hyvin pyöreästi laskettuna.

Lisäksi huolto ja korjauskulut, jotka voi olla melko paljonkin. Muutaman tonnin voi hyvin laskea.
Lavat maksaa 3000-5000e / kpl uutena.
Kärryn kuluista en osaa sanoa.

Polttoainetta menee karkeasti litra per tonni maantiellä. Eli nupilla täyskuormalla 25l/100km, ehkä vähän enemmänkin.

Muista hommata liikennelupa jos rahti-ajoja enemmän haaveilet! Lupakurssi maksaa reilun tonnin?

emäntä on parasta aikaa liikennelupakurssilla, ja itsekin olen kouluttautunut 4 vuotta logistiikka-alalle. Vaimon kotona on kuljetusliike, joka ilmeisesti jää hänen hoitoonsa lähiaikoina. Eli en erityisesti tarvitse lisäinfoa kuljetus-alasta, ainoastaan tämä suora kustannus kiinnostaa. Syy itse ajamiseen on lähinnä se että joudun kuitenkin kulkemaan tehtaalle etelä-viroon henkilöautolla säännöllisesti, samassa ajassa tulisi myös tuomiset mukana. Traktoreilla tuppaa puintiaikana olemaan muutakin hommaa joten auto paikkaisi kiirehuippuja mukavasti.

Lemmu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 350
  • Niinku vasikka lehemän parres...
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
Pakollinen liikennevakuutus luokkaa 1500e. Käyttövoimavero (katso trafin sivulta) 3-aks / 25tn autolle 730e, jos käytetään täysperän vetoon, silloin 1278e. Katsastus luokkaa 300e.

Tuliko kaikki? Nuppina siis 2500e, "koukkuveron" kanssa 3000e hyvin pyöreästi laskettuna.

Lisäksi huolto ja korjauskulut, jotka voi olla melko paljonkin. Muutaman tonnin voi hyvin laskea.
Lavat maksaa 3000-5000e / kpl uutena.
Kärryn kuluista en osaa sanoa.

Polttoainetta menee karkeasti litra per tonni maantiellä. Eli nupilla täyskuormalla 25l/100km, ehkä vähän enemmänkin.

Muista hommata liikennelupa jos rahti-ajoja enemmän haaveilet! Lupakurssi maksaa reilun tonnin?

emäntä on parasta aikaa liikennelupakurssilla, ja itsekin olen kouluttautunut 4 vuotta logistiikka-alalle. Vaimon kotona on kuljetusliike, joka ilmeisesti jää hänen hoitoonsa lähiaikoina. Eli en erityisesti tarvitse lisäinfoa kuljetus-alasta, ainoastaan tämä suora kustannus kiinnostaa. Syy itse ajamiseen on lähinnä se että joudun kuitenkin kulkemaan tehtaalle etelä-viroon henkilöautolla säännöllisesti, samassa ajassa tulisi myös tuomiset mukana. Traktoreilla tuppaa puintiaikana olemaan muutakin hommaa joten auto paikkaisi kiirehuippuja mukavasti.

Taitaa vaimon kotona olla parasta tietoa kustannuksista

realisti

  • Vieras
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
Pakollinen liikennevakuutus luokkaa 1500e. Käyttövoimavero (katso trafin sivulta) 3-aks / 25tn autolle 730e, jos käytetään täysperän vetoon, silloin 1278e. Katsastus luokkaa 300e.

Tuliko kaikki? Nuppina siis 2500e, "koukkuveron" kanssa 3000e hyvin pyöreästi laskettuna.

Lisäksi huolto ja korjauskulut, jotka voi olla melko paljonkin. Muutaman tonnin voi hyvin laskea.
Lavat maksaa 3000-5000e / kpl uutena.
Kärryn kuluista en osaa sanoa.

Polttoainetta menee karkeasti litra per tonni maantiellä. Eli nupilla täyskuormalla 25l/100km, ehkä vähän enemmänkin.

Muista hommata liikennelupa jos rahti-ajoja enemmän haaveilet! Lupakurssi maksaa reilun tonnin?

emäntä on parasta aikaa liikennelupakurssilla, ja itsekin olen kouluttautunut 4 vuotta logistiikka-alalle. Vaimon kotona on kuljetusliike, joka ilmeisesti jää hänen hoitoonsa lähiaikoina. Eli en erityisesti tarvitse lisäinfoa kuljetus-alasta, ainoastaan tämä suora kustannus kiinnostaa. Syy itse ajamiseen on lähinnä se että joudun kuitenkin kulkemaan tehtaalle etelä-viroon henkilöautolla säännöllisesti, samassa ajassa tulisi myös tuomiset mukana. Traktoreilla tuppaa puintiaikana olemaan muutakin hommaa joten auto paikkaisi kiirehuippuja mukavasti.

Taitaa vaimon kotona olla parasta tietoa kustannuksista

ei muistanut noita vero, vakuutus tms. hintoja, muuten olen kyllä appiukon kanssa asiasta keskustellut...

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12225
  • Virolaista kiitos!
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
onko kellään antaa järkevää vastausta mitä esim. volvo fm12 -380- 6x2 koukkulaitteella maksaa verojen, vakuutusten, katsastuksen yms. osalta? Ja paljonko vetokita lisää kustannuksia? Tällä hetkellä makselen 25 000€ rahteja vuodessa, ja usein rahtien yhteydessä joutuu kuitenkin raahautumaan tehtaalle paikalle. Saisihan tuolla sitten ajeltua viljat ja sonnat samalla. Ja talvella luppo-aikana vois pientä rahtia ajaa.

Vietä talvella se luppoaika vaimon ja lasten kans...
Ehdit ensin..

Vielä mitä  :o Samalla kun ajelee rahtia ja paskaa niin ehtii vielä jakamaan postitkin kylälle kun on muutenkin liikkeellä  ;D
Joo nyt keskustellaan kuorma-auton käyttökustannuksista, eikä lastenhoidosta ;)

Shield

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
Pakollinen liikennevakuutus luokkaa 1500e. Käyttövoimavero (katso trafin sivulta) 3-aks / 25tn autolle 730e, jos käytetään täysperän vetoon, silloin 1278e. Katsastus luokkaa 300e.

Tuliko kaikki? Nuppina siis 2500e, "koukkuveron" kanssa 3000e hyvin pyöreästi laskettuna.

Lisäksi huolto ja korjauskulut, jotka voi olla melko paljonkin. Muutaman tonnin voi hyvin laskea.
Lavat maksaa 3000-5000e / kpl uutena.
Kärryn kuluista en osaa sanoa.

Polttoainetta menee karkeasti litra per tonni maantiellä. Eli nupilla täyskuormalla 25l/100km, ehkä vähän enemmänkin.

Muista hommata liikennelupa jos rahti-ajoja enemmän haaveilet! Lupakurssi maksaa reilun tonnin?

Niin no...asia on tietysti eri, jos ajoneuvo on luvanvaraisessa ajossa, mutta yksityisessä käytössä nuo vakuutukset eivät ole noin kalliita! Oma Scania R144 6x4 vuodelta 2001, varustettuna koukkulaitteilla, kustantaa 360e liikennevakuutuksesta ja 500e täyskaskosta! Perävaunun liikennevakuutus rapiat 200e. Käyttövoimavero 760e (26tn) ja perävaunun vedosta maksan vain niiltä päiviltä kun vaunu on perässä 1,56e/vrk lisähintaa (ilmoitus netistä)! Katsastus juuri hieman alle tuon mainitun 300e ja perävaunusta satku tuohon lisää (+tietysti "pakolliseksi" muodostuva jälkitarkastus)! Eli pelkästä nuppiajosta syntyisi kuluja ilman kaskoa n. 1400 €/vuosi!

Edellä mainitut eivät ehkä kuulosta kovin pahalta kustannuserältä, eivätkä sitä olekaan, mutta muutoin ylläpito kallista! Noita tonnin paukkuja sattuu vähän väliä - viimeksi viikko sitten hajosi kuljettajan oven lämpölasi aivan itsestään ja siitäkin muodostui edellä mainitun suuruinen maksuerä!

Polttoainetta kuluttaa melko tarkasti 28 litraa satasella nuppiajossa ja 50 litraa yhdistelmänä!

Viimeksi muokattu: 02.02.12 - klo:20:57 kirjoittanut Shield

realisti

  • Vieras
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
Pakollinen liikennevakuutus luokkaa 1500e. Käyttövoimavero (katso trafin sivulta) 3-aks / 25tn autolle 730e, jos käytetään täysperän vetoon, silloin 1278e. Katsastus luokkaa 300e.

Tuliko kaikki? Nuppina siis 2500e, "koukkuveron" kanssa 3000e hyvin pyöreästi laskettuna.

Lisäksi huolto ja korjauskulut, jotka voi olla melko paljonkin. Muutaman tonnin voi hyvin laskea.
Lavat maksaa 3000-5000e / kpl uutena.
Kärryn kuluista en osaa sanoa.

Polttoainetta menee karkeasti litra per tonni maantiellä. Eli nupilla täyskuormalla 25l/100km, ehkä vähän enemmänkin.


Muista hommata liikennelupa jos rahti-ajoja enemmän haaveilet! Lupakurssi maksaa reilun tonnin?

Niin no...asia on tietysti eri, jos ajoneuvo on luvanvaraisessa ajossa, mutta yksityisessä käytössä nuo vakuutukset eivät ole noin kalliita! Oma Scania R144 6x4 vuodelta 2001, varustettuna koukkulaitteilla, kustantaa 360e liikennevakuutuksesta ja 500e täyskaskosta! Perävaunun liikennevakuutus rapiat 200e. Käyttövoimavero 760e (26tn) ja perävaunun vedosta maksan vain niiltä päiviltä kun vaunu on perässä 1,56e/vrk lisähintaa (ilmoitus netistä)! Katsastus juuri hieman alle tuon mainitun 300e ja perävaunusta satku tuohon lisää (+tietysti "pakolliseksi" muodostuva jälkitarkastus)! Eli pelkästä nuppiajosta syntyisi kuluja ilman kaskoa n. 1400 €/vuosi!

Edellä mainitut eivät ehkä kuulosta kovin pahalta kustannuserältä, eivätkä sitä olekaan, mutta muutoin ylläpito kallista! Noita tonnin paukkuja sattuu vähän väliä - viimeksi viikko sitten hajosi kuljettajan oven lämpölasi aivan itsestään ja siitäkin muodostui edellä mainitun suuruinen maksuerä!

Polttoainetta kuluttaa melko tarkasti 28 litraa satasella nuppiajossa ja 50 litraa yhdistelmänä!

noinhan se vähän on. Maanantaina tai tiistaina lähdetään todennäköisesti hakemaan Volvo FH12 -420:aa leeburin 20tn koukulla Hollannista, hinta alle 20 000€ ja ainakin kuvissa tosi siisti. Jos autoilu ei miellytä niin myy pois tai katkaisee ja laittaa aisan ;D

Shield

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
Huomioi, että noissa koukkumitoituksissa on sitten hieman eroja; Suomen standardi on tuo 1570 mm juoksun pohjasta vetolenkin keskelle! Toki osaavakaveri lyhentää tai pidentää koukkutornia tarvittaessa...

realisti

  • Vieras
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
Huomioi, että noissa koukkumitoituksissa on sitten hieman eroja; Suomen standardi on tuo 1570 mm juoksun pohjasta vetolenkin keskelle! Toki osaavakaveri lyhentää tai pidentää koukkutornia tarvittaessa...

hyvä tietää... Ei ole muuta mittaa tullut vastaan myydyissä lavoissa.