Pakollinen liikennevakuutus luokkaa 1500e. Käyttövoimavero (katso trafin sivulta) 3-aks / 25tn autolle 730e, jos käytetään täysperän vetoon, silloin 1278e. Katsastus luokkaa 300e.
Tuliko kaikki? Nuppina siis 2500e, "koukkuveron" kanssa 3000e hyvin pyöreästi laskettuna.
Lisäksi huolto ja korjauskulut, jotka voi olla melko paljonkin. Muutaman tonnin voi hyvin laskea.
Lavat maksaa 3000-5000e / kpl uutena.
Kärryn kuluista en osaa sanoa.
Polttoainetta menee karkeasti litra per tonni maantiellä. Eli nupilla täyskuormalla 25l/100km, ehkä vähän enemmänkin.
Muista hommata liikennelupa jos rahti-ajoja enemmän haaveilet! Lupakurssi maksaa reilun tonnin?
Niin no...asia on tietysti eri, jos ajoneuvo on luvanvaraisessa ajossa, mutta yksityisessä käytössä nuo vakuutukset eivät ole noin kalliita! Oma Scania R144 6x4 vuodelta 2001, varustettuna koukkulaitteilla, kustantaa 360e liikennevakuutuksesta ja 500e täyskaskosta! Perävaunun liikennevakuutus rapiat 200e. Käyttövoimavero 760e (26tn) ja perävaunun vedosta maksan vain niiltä päiviltä kun vaunu on perässä 1,56e/vrk lisähintaa (ilmoitus netistä)! Katsastus juuri hieman alle tuon mainitun 300e ja perävaunusta satku tuohon lisää (+tietysti "pakolliseksi" muodostuva jälkitarkastus)! Eli pelkästä nuppiajosta syntyisi kuluja ilman kaskoa n. 1400 €/vuosi!
Edellä mainitut eivät ehkä kuulosta kovin pahalta kustannuserältä, eivätkä sitä olekaan, mutta muutoin ylläpito kallista! Noita tonnin paukkuja sattuu vähän väliä - viimeksi viikko sitten hajosi kuljettajan oven lämpölasi aivan itsestään ja siitäkin muodostui edellä mainitun suuruinen maksuerä!
Polttoainetta kuluttaa melko tarkasti 28 litraa satasella nuppiajossa ja 50 litraa yhdistelmänä!