Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hyviä neuvoja siemenen kunnostukseen?  (Luettu 23847 kertaa)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Hyviä neuvoja siemenen kunnostukseen?
Jos ostaisin kaikki siemenet niin maksaisi 40000€

Oma siemen maksaa n 10000€
Elikkä sen verran siitä sais myydessä.

Säästän vuodessa siis melkein 30000€

Vanhan lajittelijan läpi ajo ei paljon maksa.

Kui mää ain olen paras?

Realisti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 713
Vs: Hyviä neuvoja siemenen kunnostukseen?
Itte olen Matin farmilla käynyt kattomassa, ja paikat on kunnossa että varmasti osaa asiansa. Siitä huolimatta tuppaa olemaan että minulla ei ainakaan persii kestä osta joka vuosi kaikkea siementä sertinä, tossilla pärjää ihan hyvin perustarpeet ja settiä ostetaan vain uudistamiseen. Pakosta sertille tulee hintaa kun sen kanssa tehdään kaikenlaisia temppuja ja paperihommaa, ymmärrän siten lisähinnan.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Hyviä neuvoja siemenen kunnostukseen?
Itte olen Matin farmilla käynyt kattomassa, ja paikat on kunnossa että varmasti osaa asiansa. Siitä huolimatta tuppaa olemaan että minulla ei ainakaan persii kestä osta joka vuosi kaikkea siementä sertinä, tossilla pärjää ihan hyvin perustarpeet ja settiä ostetaan vain uudistamiseen. Pakosta sertille tulee hintaa kun sen kanssa tehdään kaikenlaisia temppuja ja paperihommaa, ymmärrän siten lisähinnan.

Mikä se siellä realistin suussa haisee....  :D

Juur sitä ne tekee sertille, temppuja. Lantraa ja jatkaa ja puljaa. ;D

Eikä tässä nyt tarkoteta yksin Masaa, vaan yleensäkin.

Kauppa se on mikä kannattaa ja kauppias ei koskaan katteestaan luovu eikä sitä alenna. UGH!
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Hyviä neuvoja siemenen kunnostukseen?
Muutama asia tuli esille:Täällä ei ole peuroja eivätkä peurat sitä hukkakauraa levitä vaan hoitamattomat esiintymät.Jos hukkakaura rehottaa jossain siemenet leviää vaikkapa rusakon tai hirven turkissa samalla lailla.
Hukkakauramyrkyllä saa hävitettyä hukkakaurat mutta joku yksilö saattaa kääpiöityä ja tuottaa silti siementä.Siinä on syy miksi myrkkyjen käyttö on kielletty.Kitkeminen aiheuttaa pitkässä juoksussa hukkakauran pituuden lyhenemisen (jalostuu vissiin aika nopeasti jos lyhyitä yksilöitä jää löytämättä

Siemenen koko tehdään viljelemällä,lajittelussa painoa saa paremmaksi nousuilmoja säätämällä mutta tuo ns.ronski lajittelu ei paranna siemenen laatua minkään vertaa.Kuten tuolla joskus mainitsin siemenet joissa ei oo vikaa on suunnilleen saman kokoisia pl.tähkän kummassakin päässä oleva muutama pieni jyvä.Ymmärrän kyllä sen jos on vuosia viljelty samalla siemenellä uudistamatta sitä kovemman lajittelutarpeen mutta se ei vielä tee tossia paremmaksi kuin sertifioitu.

Timppa ja Realisti tämän jutun pointti ei ole siemenen hinta vaan se että minäkin saisin tietää miten tuotetaan hyvää siementä.Kuitenkin menestyneimmät viljelijät jotka tiedän ostavat siemenen joka vuosi sertifioituna.Syy on kyky keskittyä tuotannossa olennaiseen kaikissa muissakin asioissa.

Näissä toksiineissa ollaan varmaan ihan samoissa ongelmissa,olisi hyvä selvittää johtuuko siemenestä että voi ruveta torjuntatoimiin.Peittausainevalmistajat myyvät mielellään aineet kaurallekkin mutta itse luulen että syy on märissä kesissä ja roudattomissa talvissa.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8442
Vs: Hyviä neuvoja siemenen kunnostukseen?
Niin.

Vaikka sitä siementä lajiteltaisiin Ari Vatasen mallisilla lajittelijoilla, niin vielä tärkeämpi on se, mihinkä peltoon sitä siementä kylvää.

Ja jos fosforin ja kalkin saastuttamalta pellolta väkisin TOSissa tulee neegerin *****n kokoisia jyviä, niin lajittelussa voi käyttää hirviaitaa.

Eli siemenviljelijöiden ego alas. Nöyränä kokeilemaan uusia tekniikoita. Sertin laatu hintansa tasolle. Ja pellot kuntoon.

Ja jos kissat menee puimurista läpi, niin kannattaa pienentää puintiväliä.  ;D
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

hans

  • Vieras
Vs: Hyviä neuvoja siemenen kunnostukseen?
Muutama asia tuli esille:Täällä ei ole peuroja eivätkä peurat sitä hukkakauraa levitä vaan hoitamattomat esiintymät.Jos hukkakaura rehottaa jossain siemenet leviää vaikkapa rusakon tai hirven turkissa samalla lailla.
Hukkakauramyrkyllä saa hävitettyä hukkakaurat mutta joku yksilö saattaa kääpiöityä ja tuottaa silti siementä.Siinä on syy miksi myrkkyjen käyttö on kielletty.Kitkeminen aiheuttaa pitkässä juoksussa hukkakauran pituuden lyhenemisen (jalostuu vissiin aika nopeasti jos lyhyitä yksilöitä jää löytämättä

Siemenen koko tehdään viljelemällä,lajittelussa painoa saa paremmaksi nousuilmoja säätämällä mutta tuo ns.ronski lajittelu ei paranna siemenen laatua minkään vertaa.Kuten tuolla joskus mainitsin siemenet joissa ei oo vikaa on suunnilleen saman kokoisia pl.tähkän kummassakin päässä oleva muutama pieni jyvä.Ymmärrän kyllä sen jos on vuosia viljelty samalla siemenellä uudistamatta sitä kovemman lajittelutarpeen mutta se ei vielä tee tossia paremmaksi kuin sertifioitu.

Timppa ja Realisti tämän jutun pointti ei ole siemenen hinta vaan se että minäkin saisin tietää miten tuotetaan hyvää siementä.Kuitenkin menestyneimmät viljelijät jotka tiedän ostavat siemenen joka vuosi sertifioituna.Syy on kyky keskittyä tuotannossa olennaiseen kaikissa muissakin asioissa.

Näissä toksiineissa ollaan varmaan ihan samoissa ongelmissa,olisi hyvä selvittää johtuuko siemenestä että voi ruveta torjuntatoimiin.Peittausainevalmistajat myyvät mielellään aineet kaurallekkin mutta itse luulen että syy on märissä kesissä ja roudattomissa talvissa.
Onneksi ei ole peuroja,tääl on ja ruokitaa viellä jämä kauroilla :(

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Hyviä neuvoja siemenen kunnostukseen?
N

Ja jos kissat menee puimurista läpi, niin kannattaa pienentää puintiväliä.  ;D

Luulempa että puintihommassa ei tarvii kysellä neuvoja jos vaikka siemenistä kyselenkin.viljakuormissa on joskus kuolleita eläimiä,viimeksi minkki.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Hyviä neuvoja siemenen kunnostukseen?


Siemenen koko tehdään viljelemällä,lajittelussa painoa saa paremmaksi nousuilmoja säätämällä mutta tuo ns.ronski lajittelu ei paranna siemenen laatua minkään vertaa.

Timppa ja Realisti tämän jutun pointti ei ole siemenen hinta vaan se että minäkin saisin tietää miten tuotetaan hyvää siementä.Kuitenkin menestyneimmät viljelijät jotka tiedän ostavat siemenen joka vuosi sertifioituna.Syy on kyky keskittyä tuotannossa olennaiseen kaikissa muissakin asioissa.



Kumotaanko tässä taas säästä johtuvia siemenen koko-ongelmia?

Mää oon luullu et suuri siemen on elinvoimasempaa kun pieni? Olen väärässä, taas.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8442
Vs: Hyviä neuvoja siemenen kunnostukseen?
Mielenkiintoista vaan on, kun hometoksiiniarvot ovat OIKEASTI olleet niin alhaiset joka vuosi, että kaurakin menee mihin vaan kaupaks. Keleistä ei voi olla kiinni, kun naapureilla hometta löytyy kuin julkisista rakennuksista. Kyllä siinä täytyy olla vaikutuksia esikasvilla, pH:lla, ravinnetasapainolla tai vesitaloudella. Roudan puute on ainakin varmaan yks tekijä.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Hyviä neuvoja siemenen kunnostukseen?


Siemenen koko tehdään viljelemällä,lajittelussa painoa saa paremmaksi nousuilmoja säätämällä mutta tuo ns.ronski lajittelu ei paranna siemenen laatua minkään vertaa.

Timppa ja Realisti tämän jutun pointti ei ole siemenen hinta vaan se että minäkin saisin tietää miten tuotetaan hyvää siementä.Kuitenkin menestyneimmät viljelijät jotka tiedän ostavat siemenen joka vuosi sertifioituna.Syy on kyky keskittyä tuotannossa olennaiseen kaikissa muissakin asioissa.



Kumotaanko tässä taas säästä johtuvia siemenen koko-ongelmia?

Mää oon luullu et suuri siemen on elinvoimasempaa kun pieni? Olen väärässä, taas.

Suurempi siemen on elinvoimaisempaa.on vain järjetöntä lajitella suunnilleen samankokoisia siemeniä erilleen.Tautien torjunta ja kova nousuilma tekee painavan siemenen ja se että siemenviljelykset on parhailla pelloilla ja parhailla viljelijöillä.Riippumatta onko tossia vai sertifioitua.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8442
Vs: Hyviä neuvoja siemenen kunnostukseen?


Siemenen koko tehdään viljelemällä,lajittelussa painoa saa paremmaksi nousuilmoja säätämällä mutta tuo ns.ronski lajittelu ei paranna siemenen laatua minkään vertaa.

Timppa ja Realisti tämän jutun pointti ei ole siemenen hinta vaan se että minäkin saisin tietää miten tuotetaan hyvää siementä.Kuitenkin menestyneimmät viljelijät jotka tiedän ostavat siemenen joka vuosi sertifioituna.Syy on kyky keskittyä tuotannossa olennaiseen kaikissa muissakin asioissa.



Kumotaanko tässä taas säästä johtuvia siemenen koko-ongelmia?

Mää oon luullu et suuri siemen on elinvoimasempaa kun pieni? Olen väärässä, taas.

Suurempi siemen on elinvoimaisempaa.on vain järjetöntä lajitella suunnilleen samankokoisia siemeniä erilleen.Tautien torjunta ja kova nousuilma tekee painavan siemenen ja se että siemenviljelykset on parhailla pelloilla ja parhailla viljelijöillä.Riippumatta onko tossia vai sertifioitua.

Tää provokaatio kannattaa vihjata puuttinillekin. On sen verran hyvä. ;D
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Hyviä neuvoja siemenen kunnostukseen?
Masa on äijä. ;D

En ala enempää venkoomaan asiasta. Olis paljon vielä sertitavaran raakaeristä ja idätyksestä asiaa. ;D

Mutta, antaa olla, ei tuu kun helvetinmoinen riita ja mää en uskalla sun kahvakuulajengille alkaa.... ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

JarJar

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: Hyviä neuvoja siemenen kunnostukseen?
Mikä tekee sitten TOS:in huonommaksi jos nuo edellä mainitut temput tehdään sillekkin? Vai onko se niin että hyvä ei ole halpaa?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Hyviä neuvoja siemenen kunnostukseen?
Menestyneimmat viljelijät :-D :-D

Minkä mittapuun mukaan ?

Meinaako tosiaan että jos mää satsaan 30000€ vuodessa lisää rahaa ostamalla sertisiemenen niin saan sen takaisin viljan myynnissä ja vielä lisääkin :-D
Kui mää ain olen paras?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Hyviä neuvoja siemenen kunnostukseen?
Menestyneimmat viljelijät :-D :-D

Minkä mittapuun mukaan ?

Meinaako tosiaan että jos mää satsaan 30000€ vuodessa lisää rahaa ostamalla sertisiemenen niin saan sen takaisin viljan myynnissä ja vielä lisääkin :-D

Matti on kingi joka ei brassaile ammatillaan ja sen veljeskunnalla.

Koskaan hän ei kyseenalaista tilan oman siemenen käyttöä tai vihjaa että se olisi amatöörimäistä puuhastelua, kun puhutaan vaan alle 100000kilon eristä per vuosi.

Ei meidän kannata alkaa sohlaamaan miehelle joka on pussittanu NELJÄKYMMENTÄMILJOONAAKILOA siementä.  8)
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159