Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Moottorisaha -kertapoistona vai konekalustoon?  (Luettu 11780 kertaa)

Pottunokka

  • Vieras
Ikuisuusaihe tämä, pitääkö moottorisahan hankintahinta metsäverotuksessa vähentää kertapoistona vai vähittäin konepoistona.
Ristiriitaista tietoa on vuosien aikana tästä ollut.
Nyt uusimmassa MT:n veroliitteessä sanotaan mm.
"Hankinnat ja investoinnit, joiden hinta on ylí 200 euroa ja taloudellinen käyttöikä on yli 3 vuotta, ilmoitetaan vähitellen kohtiin 8-12 kirjattavina poistoina. Tyypillisiä poistoja ovat metsätie- ja ojittushankkeet, traktorit, mönkijät ja klapikoneet"


Mutta myös kunnollinen metsätyöhön soveltuva moottorisaha maksaa reilusti yli 200 euroa, ja ainakin maatilan metsäkäytössä se normaalisti  kestää yli kolme vuotta, joten tämän mukaan moottorisaha olisi konepoistona poistettava hankinta. Ja taasen pienkalustoon hyväksyttävissä ehtona on, että saa maksaa enintään 200 euroa tai käyttöikä enintään kolme vuotta.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12234
  • Virolaista kiitos!
Vs: Moottorisaha -kertapoistona vai konekalustoon?
Olen vähentänyt moottorisahat poistojen kautta. Nuo metsätalouden konepoistot täytyy vielä pitää kukin erillään kirjanpidossa.

Tuleva Tuottaja

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 290
Vs: Moottorisaha -kertapoistona vai konekalustoon?
Aika heikkoa teko nykyset sahat jos kolme vuotta kestämään saaminen on isokin saavutus.
Mä oon sahannu sahalla joka on 30 vuotta vanha, maksanu ittensä monesti takasin ja siltikin paras saha millä oon koskaan sahannut.  8)
Muiden mielipiteillä ei ole väliä, kunhan on samaa mieltä kuin minä.

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1545
Vs: Moottorisaha -kertapoistona vai konekalustoon?
Tuossa oli tuo maatalouden verkkoseminaari. Siellä kysyttiin asiaa. Vastaus oli, että sopii kummin vain. Molempia tapoja käytetään ja molemmat hyväksytään. Voi siis poistaa kerralla tai konepoistoina.

Jos metsätaloudessa ei ole muita koneita, ei ole mieltä poistella moottorisahaa pikkuhiljaa.

Tuolta pitäisi ihan lopusta löytyä vastaus. 2016-01-19 veroinfo.
http://www.mediaserver.fi/live/vero
Don Essex

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12234
  • Virolaista kiitos!
Vs: Moottorisaha -kertapoistona vai konekalustoon?
Toi oli uusi tieto. Ihan hyvä juttu, että voi vähentää kerralla pois, varsinkin jos on tuloja sille vuodelle. Yksinkertaistaa muutenkin tätä touhua.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Moottorisaha -kertapoistona vai konekalustoon?
Vähennykset eivät tuo valtion kirstuun täytettä. Ihme kun verottaja edes hyväksyy sahan vähennyksiin. Linja on tiukentunut siinä määrin viime vuosina.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12234
  • Virolaista kiitos!
Vs: Moottorisaha -kertapoistona vai konekalustoon?
Mitäs tiukennuksia sitä on tullut?

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Moottorisaha -kertapoistona vai konekalustoon?
>verottaja edes hyväksyy sahan vähennyksiin

Jos mönkijää ei hyväksytä eikä 70 k€ traktoria ei se meinaa ettei moottorisahaa hyväksyttäis.Ihan itse keksimiäsi höpöjuttuja.

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1545
Vs: Moottorisaha -kertapoistona vai konekalustoon?
Mönkijä ja moottorikelkka voidaan hyväksyä metsäverotukseen, mutta perustelujen täytyy olla hyvät. Olisi hyvä olla näyttöäkin. Sekin tuolla verkkoseminaarissa mainittiin. Myös traktori, jos sen käyttö on käytännössä vain metsätaloutta. Muutoin laitteiden tulee olla maatalouden listoilla, ja käyttö korjataan eri kohteiden välillä.
Don Essex

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Moottorisaha -kertapoistona vai konekalustoon?
Varmaan tuo traktorin ja mönkijän hyväksyminen riippuu metsäalastakin suhteessa koneiden hankintahintaan.

Meikäläisen Lokomo on jaettu maatalouden ja metsätalouden kesken arvioidun käytön suhteen ja mahdolliset poistot menevät eri tahtiin eri sektoreilla.

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: Moottorisaha -kertapoistona vai konekalustoon?
Aina olen sahat laittanu vuosimenoihin, ettei tarvi poistoja laskea. Sahojen vaihtoväli on kyl ainakin viisi vuotta, mut eipä ole verottaja kyselly mitään. Ja mistäpä se voi tietää mistä ne vuosimenot koostuu, niissä yks saha paljoa tunnu.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7096
Vs: Moottorisaha -kertapoistona vai konekalustoon?
Aina olen sahat laittanu vuosimenoihin, ettei tarvi poistoja laskea. Sahojen vaihtoväli on kyl ainakin viisi vuotta, mut eipä ole verottaja kyselly mitään. Ja mistäpä se voi tietää mistä ne vuosimenot koostuu, niissä yks saha paljoa tunnu.

Ei tulisi mieleenkään laittaa sahaa konepoistoihin, kysymys kuuluu että miksi sinne??
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Moottorisaha -kertapoistona vai konekalustoon?
Ostaa osina alle 200 euron kappaleina ja joka ruuvin omalle kuitille  8) Saa vaikka moton kertapoistoon  ???
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12234
  • Virolaista kiitos!
Vs: Moottorisaha -kertapoistona vai konekalustoon?
Aina olen sahat laittanu vuosimenoihin, ettei tarvi poistoja laskea. Sahojen vaihtoväli on kyl ainakin viisi vuotta, mut eipä ole verottaja kyselly mitään. Ja mistäpä se voi tietää mistä ne vuosimenot koostuu, niissä yks saha paljoa tunnu.

Ei tulisi mieleenkään laittaa sahaa konepoistoihin, kysymys kuuluu että miksi sinne??
Yli 200 euron kone, jonka todennäköinen käyttöaika on yli 3 vuotta.

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Moottorisaha -kertapoistona vai konekalustoon?
>Yli 200 euron kone, jonka todennäköinen käyttöaika on yli 3 vuotta.

Lapsellista noIden kanssa on leikkimään ruveta.