Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tarjouksessa laippa ja kaksi teräketjua.  (Luettu 11777 kertaa)

Viljo-Ilmari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 204

Jossakin hetken mielenhäiriössä tuli ostettua Agrimarketin tarjouksesta australialainen laippa-teräketjupaketti jossa peräti kaksi ketjua. Hinta kahden kympin hujakoilla. Koitti sitten tämän talven hakkuilla laipanvaihdon hetki ja ei muuta kun tarjouspaketti auki. Palstalla tuli taas osoitettua vanha totuus: Varasahassa oli hyvä laippa/ ketju ja siinä ns.käyttösahassa oli halpa.
Ei muuten äkkiä uskoisi miten vaikeasti käsiteltäväksi saha muuttui tuolla tarjousvärkiillä. Laippa painoi tuplasti sen kuin oregonilainen. Sahan painopiste muuttui totaalisesti. Purupiikki valmiiksi liian korkealla ja aine niin kovaa,ettei viila meinannut pystyä. Poikakin kokeili ja ihmetteli mikä sitä ykkössahaa vaivaa kun ei meinaa totella käsissä. Niin, sahat ovat muuten samanlaisia joten laippa vaihtoon.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4699
  • Savo savolaisille!
Vs: Tarjouksessa laippa ja kaksi teräketjua.
Erehdyin syksyllä kiireessä hakemaan lähihuoltsikalta jotain halpisketjuja. Uutena jotenkin agressiivinen ja repivä, mutta tylsyi tosi nopeasti. Viilatessa tuntui materiaali tosi pehmeälle. Stihlin omat ketjut jotenkin eleettömiä, kestävät tämmöisen sunnuntaisahurin maaosumiakin kiitettävästi.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Tarjouksessa laippa ja kaksi teräketjua.
joo ostin kans jotain vihiriäs paketis ketjuja, ei tankin väliä kestäny teroottamatta.. ja venyy niin pirusti
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: Tarjouksessa laippa ja kaksi teräketjua.
Sain tutulta tuollaisen teräketju laippapaketin, Archer Australia, tjsp ja laitoin sen klapikoneeseen kun ei mun sahoihin sopinu.
Nyt olen kolme päivää sahannut sillä ja ei kertaakaan ole teroitettu, eikä edes ole tarvinnut kiristää  :o
Tällä menolla se alkaa kohta olla Sthilin ketjun veroinen  ::)
Normi ikh:n halpisketju Windsoria pitää kiristää ainakin 3-4 kertaa päivässä ja joka päivä teroittaa  :-X
Sitten tietysti kun eka kerran teroittaa, niin näkee miten kovaa se oikeastaan on.
Puruhampaan yleensä poistan ensimmäisellä teroituskerralla...

Viimeksi muokattu: 08.03.15 - klo:13:49 kirjoittanut kkk

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Tarjouksessa laippa ja kaksi teräketjua.
Minä myös  kerran riensin Agrimarkettiin, kun oli näitä halpisketjuja ja terälevyjä kaupan. Myyjä minulle hyvin tuttu ja itse paljon metsätöitä tehnyt, niin hänpä ei minulle niitä suostunut myymään, vaan myi ihan oregonilaisia antaen niistä jopa alennusta jonkin verran.  :)

bonneville

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1076
Vs: Tarjouksessa laippa ja kaksi teräketjua.
Minäkin oon rientäny kaikki viis vai olikokuus kertaa La...n agrimarkettiin jotain ostamaan ja hammasta purren ulos kun eivät oo myyneet mulle mitään :o  Tairan olla ollu läpinäkyvä tai muuten kelvoton ostaja ehdokas ;D ;D
pessimistinen realisti tai jotain sinne päin...

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: Tarjouksessa laippa ja kaksi teräketjua.
Sain tutulta tuollaisen teräketju laippapaketin, Archer Australia, tjsp ja laitoin sen klapikoneeseen kun ei mun sahoihin sopinu.
Nyt olen kolme päivää sahannut sillä ja ei kertaakaan ole teroitettu, eikä edes ole tarvinnut kiristää  :o
Tällä menolla se alkaa kohta olla Sthilin ketjun veroinen  ::)
Normi ikh:n halpisketju Windsoria pitää kiristää ainakin 3-4 kertaa päivässä ja joka päivä teroittaa  :-X
Sitten tietysti kun eka kerran teroittaa, niin näkee miten kovaa se oikeastaan on.
Puruhampaan yleensä poistan ensimmäisellä teroituskerralla...
Muistikuvani mukaan toi aussiketju on stihlin tavoin "esijännitettyä", jolloin ei veny alussa niin nopsaan...on myös hieman muita ketjuja väljemmällä sovituksella, huomaa kun sitä ravistaa (helisee) tai vääntää sivuttain kaarelle (tekee jyrkemmän kaarroksen).
Itsellä oli taannoin yksi aussiketju, joka katkesi aika nopsaan 50 kuutioisella sahalla.

Puruhampaan liiallinen madallus edistää ketjun katkeamista, joutuu liian kovalle rasitukselle...ihan virallisella alennuskaaviolla tai tällä Stihlin ohjurilla saa tasaisesti ja rennosti sahaavan...

Viimeksi muokattu: 10.03.15 - klo:22:04 kirjoittanut FMJ

Kaskikanto

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: Tarjouksessa laippa ja kaksi teräketjua.
Puruhampaasta olen poistanut koko piikin rälläkällä jo heti uudesta ketjusta. Eipähän haittaa enää koko terän elinaikana.
Minkäänlaisia rikkoutumisia ei ole ollut tämän takia. Olen tykännyt tehdä näin jo vuosia, enkä aio palata viralliseen lastun paksuuden säätämiseen, koska en näe siitä mitään hyötyä minulle.

roadman

  • Vieras
Vs: Tarjouksessa laippa ja kaksi teräketjua.
Puruhampaasta olen poistanut koko piikin rälläkällä jo heti uudesta ketjusta. Eipähän haittaa enää koko terän elinaikana.
Minkäänlaisia rikkoutumisia ei ole ollut tämän takia. Olen tykännyt tehdä näin jo vuosia, enkä aio palata viralliseen lastun paksuuden säätämiseen, koska en näe siitä mitään hyötyä minulle.
Pitää olla hurja saha joka jaksaa viedä uutta ketjua ilman purupiikkiä tai sitten on sahaa miehen kannateltava. Oikea purupiikin ottavuus on niin, että sahaa ei tarvitse kannatella tai painaa eli puree omalla painollaan ja täydet tehot ottaa sahasta. Näin jaksaa se mieskin pitempään ilman ylimääräistä rasitusta. Metsätyö ei ole voimalaji vaan puhdas tekniika laji, jossa myös kalustolla on merkitystä jaksamiseen.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Tarjouksessa laippa ja kaksi teräketjua.
Komppaan edellistä... Motohommat erikseen kun tarvii vaan katkaista.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65604
Vs: Tarjouksessa laippa ja kaksi teräketjua.
ite olen nyt muutaman vuoten käyttäny pelkästään noita tilhin ketjuja ja täytyy todeta että ovat hintasa arvoisia. tosa just terootin ekan kerran , nyt kuukauden käytössä, joka päivä se 3-4 tankillista 200:lla sahattua ketjua.   kun sahailin kantoa ajouralta.      ja kyllä joka kerta purennu puuta hiton hyvin.    rankaa on pinossa nyt tolla ketjula noin 130 mottia joten enpä tiiä onko liian kallis ketju verrattuna orekoniin...  dolmarissa terä viilattava joka ilta kun rankoja metrin kun ei kestä terävänä sen vertaa...   enkä sahaa maata tahi muuta sontaa. täällä vielä lunta hyötynä!

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Tarjouksessa laippa ja kaksi teräketjua.
Komppaan edellistä... Motohommat erikseen kun tarvii vaan katkaista.

Juu, samaa mieltä. Jos uudesta moottorisahan terästä poistaa purupiikit, niin sahasta tulee täysin mahdoton käyttää. Ja aika tarkka rälläköijäkin saa olla, tai rälläkkä ja terä jossain telineessä ettei liikaa ja/tai väärästä hampaasta ota.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: Tarjouksessa laippa ja kaksi teräketjua.
Puruhampaasta olen poistanut koko piikin rälläkällä jo heti uudesta ketjusta. Eipähän haittaa enää koko terän elinaikana.
Minkäänlaisia rikkoutumisia ei ole ollut tämän takia. Olen tykännyt tehdä näin jo vuosia, enkä aio palata viralliseen lastun paksuuden säätämiseen, koska en näe siitä mitään hyötyä minulle.
Jaa moottorisahassa vai, ja päiväks metsään, höpöhöpö ;D Kai sillä varmaan sahaa, mutta aika raskasta kannatella sahaa kaiken aikaa.
pessimisti ei pety!

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8433
Vs: Tarjouksessa laippa ja kaksi teräketjua.
Ostaa vaikka Windsoria tai Carltonia metritavarana, niin kyllä riittää isommallekin hankitasavotalle.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4402
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tarjouksessa laippa ja kaksi teräketjua.
Puruhampaasta olen poistanut koko piikin rälläkällä jo heti uudesta ketjusta. Eipähän haittaa enää koko terän elinaikana.
Minkäänlaisia rikkoutumisia ei ole ollut tämän takia. Olen tykännyt tehdä näin jo vuosia, enkä aio palata viralliseen lastun paksuuden säätämiseen, koska en näe siitä mitään hyötyä minulle.

Konstit on monet, sano :-)

Tietysti kun on riittävän tehokas saha ja sopivan tylsä ketju (tai eri lailla teroitettu) niin toimiihan se jollakin lailla noinkin.... tai sitten niin hidas ketjunopeus että se lähinnä jyrsii.

Aivan noin radikaalille linjalle en ole vielä lähtenyt, mutta mä nyt olenkin tämmöinen pienempi kaveri jolla ei ole voimia kisata sahan kanssa että kumpi vie.