Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: pig24 - 04.03.22 - klo:16:28
-
Kyseessä on pienempi saha ms 230. Vaihdoin uuden ketjun, mutta se tuntuu olevan lähes aina kireällä, ikäänkuin vetoakseli olisi taipunut tms. Avasin keskipakokytkimen, mutten mennyt sen pidemmälle. Netistä löytyneen manuaalin mukaan kytkimen seinämän paksuus olisi pitänyt mitata. Kun kuluma on X, niin se palikka pitää vaihtaa. Peli sahaa kyllä hyvin, mutta onko järkeä alkaa huoltamaan näitä. Uuden saa tarjouksesta euron alle 400:n (ms 231).
-
Eikait se varakilke 400 eskoa maksa. Jos se on manuaalissakin mainittu kuluvaksi osaksi epäilisin osan hinnaksi joitain kymppejä. Halvemmaksi tulee vaikka pienkonehuollossa käyttäisi korjattavana. Voihan sen uudenkin tarjouksesta ostaa ja korjaa veilä vanhan kakkossahaksi.
-
Tilhiä tuntematta voisin geneerisenä diagnoosina epäillä kytkinrummun laakeria tai vetorattaan/rummun poorien kulumaa.
Tai jotain muuta vastaavaa välystä.
Itse rummun kehän kulumisen ei luulisi ääntä pitävän?
-
Kyseessä on pienempi saha ms 230. Vaihdoin uuden ketjun, mutta se tuntuu olevan lähes aina kireällä, ikäänkuin vetoakseli olisi taipunut tms. Avasin keskipakokytkimen, mutten mennyt sen pidemmälle. Netistä löytyneen manuaalin mukaan kytkimen seinämän paksuus olisi pitänyt mitata. Kun kuluma on X, niin se palikka pitää vaihtaa. Peli sahaa kyllä hyvin, mutta onko järkeä alkaa huoltamaan näitä. Uuden saa tarjouksesta euron alle 400:n (ms 231).
Voitelureiät ja kanavat, terälevyn kunto ? Onko teräketju oikeata paksuutta ?
Saegenspezi - verkkokaupasta saa tosi hyvin osia kyseiseen sahaan, eivätkä ole hinnalla pilattuja.
https://shop.saegenspezi.de/Ersatzteile/Stihl/023-MS-230
-SS-
-
Kait se laipan kärkipyörä pyörii suht normaalisti ?
Kytkinrumpua tulee ms260:stä irroteltua säännöllisen harvoin, kun tulee joskus kytkinrummun laakeriin sipastua rasvaa
-
Kyseessä on pienempi saha ms 230. Vaihdoin uuden ketjun, mutta se tuntuu olevan lähes aina kireällä, ikäänkuin vetoakseli olisi taipunut tms. Avasin keskipakokytkimen, mutten mennyt sen pidemmälle. Netistä löytyneen manuaalin mukaan kytkimen seinämän paksuus olisi pitänyt mitata. Kun kuluma on X, niin se palikka pitää vaihtaa. Peli sahaa kyllä hyvin, mutta onko järkeä alkaa huoltamaan näitä. Uuden saa tarjouksesta euron alle 400:n (ms 231).
Saako teräketju öljyä normaalisti? Varovasti käyntiin ilman terää ja kuulostele .
-
Nimittäin öljypumppu voi olla sökö . Tämä vain yhtenä vaihtoehtona .
-
Vaihdettu laippa (päässä alapuolella kuluma) ja kytkinrummun laakeri. Ääni siistiytyi hieman, muttei vielä ihan normaali. Pitänee varmaan hankkia öljypumppu ja ö-suodatin. Vetorattaan kulumasta en osaa sanoa, kun ei oo uudempaa, mihin verrata. Aika siivottomat hinnat suomalaisessa merkkiliikkeessä (+100%) SS:n vinkkaamaan kauppaan verrattuna. Laippa 52 ja laakeri 7,40.
-
Vaihdettu laippa (päässä alapuolella kuluma) ja kytkinrummun laakeri. Ääni siistiytyi hieman, muttei vielä ihan normaali. Pitänee varmaan hankkia öljypumppu ja ö-suodatin. Vetorattaan kulumasta en osaa sanoa, kun ei oo uudempaa, mihin verrata. Aika siivottomat hinnat suomalaisessa merkkiliikkeessä (+100%) SS:n vinkkaamaan kauppaan verrattuna. Laippa 52 ja laakeri 7,40.
Eiiii !!
Jos öljypumppu kunnossa ei tarvitse vaihtaa .
Eli käymään ilman laippaa ja teräketjua varovasti , perkele usko , jos ei krohise niin vika voi olla kytkin rummussa .
-
ja kait nyt silmin näkee kuin kulunut on vetopyörä? ei siihen kulu kuin orkonen ketjun vastaavaa kohtaan.. ei niiiiin hirvee outoa asia..
-
Kyseessä on pienempi saha ms 230. Vaihdoin uuden ketjun, mutta se tuntuu olevan lähes aina kireällä, ikäänkuin vetoakseli olisi taipunut tms. Avasin keskipakokytkimen, mutten mennyt sen pidemmälle. Netistä löytyneen manuaalin mukaan kytkimen seinämän paksuus olisi pitänyt mitata. Kun kuluma on X, niin se palikka pitää vaihtaa. Peli sahaa kyllä hyvin, mutta onko järkeä alkaa huoltamaan näitä. Uuden saa tarjouksesta euron alle 400:n (ms 231).
Saako teräketju öljyä normaalisti? Varovasti käyntiin ilman terää ja kuulostele .
Öljyn tulon ketjulle voi tarkistaa kun painaa kaasun pohjaan ja osoittaa laippaa johonkin puuhun pahviin tai vastaavaan, siinä näkyy se öljyvana jos ketjulle tuleeöljyä.Jos ei tule niin ketju kyllä alkaa jäykistyyn ja kiristyyn hyvinkin äkkiä.
-
Kyseessä on pienempi saha ms 230. Vaihdoin uuden ketjun, mutta se tuntuu olevan lähes aina kireällä, ikäänkuin vetoakseli olisi taipunut tms. Avasin keskipakokytkimen, mutten mennyt sen pidemmälle. Netistä löytyneen manuaalin mukaan kytkimen seinämän paksuus olisi pitänyt mitata. Kun kuluma on X, niin se palikka pitää vaihtaa. Peli sahaa kyllä hyvin, mutta onko järkeä alkaa huoltamaan näitä. Uuden saa tarjouksesta euron alle 400:n (ms 231).
Saako teräketju öljyä normaalisti? Varovasti käyntiin ilman terää ja kuulostele .
Öljyn tulon ketjulle voi tarkistaa kun painaa kaasun pohjaan ja osoittaa laippaa johonkin puuhun pahviin tai vastaavaan, siinä näkyy se öljyvana jos ketjulle tuleeöljyä.Jos ei tule niin ketju kyllä alkaa jäykistyyn ja kiristyyn hyvinkin äkkiä.
Jep . Mutta krohinan tulon tai aiheuttajan voi löytää mainitsemillani keinoilla .
-
Melkoinen rohina jos moottorin äänen yli kuuluu.
-
onhan nyt varmasti oikea ketju vai joko tuota tuli käytettyä ilman laippaa ja ketjua :-\ :-\ :-\ :-\
-
Terä roiski öljyä, kun ajoin lumikolaa päin. Vetopyörän ura taitaa olla jo 'riittävä'. Kaadoin vielä yhden koivun - vetopyörä alkoi hyppiä yli. Kuvan alempi ketju on uusi ja nyt sökö. https://pic.useful.fi/KsSmvKd-r.jpg(https://pic.useful.fi/KsSmvKd-r.jpg)
-
Terä roiski öljyä, kun ajoin lumikolaa päin. Vetopyörän ura taitaa olla jo 'riittävä'. Kaadoin vielä yhden koivun - vetopyörä alkoi hyppiä yli. Kuvan alempi ketju on uusi ja nyt sökö. https://pic.useful.fi/KsSmvKd-r.jpg(https://pic.useful.fi/KsSmvKd-r.jpg)
Olisit heti laittanut kuvan olisi vika löytynyt heti .
-
Terä roiski öljyä, kun ajoin lumikolaa päin. Vetopyörän ura taitaa olla jo 'riittävä'. Kaadoin vielä yhden koivun - vetopyörä alkoi hyppiä yli. Kuvan alempi ketju on uusi ja nyt sökö. https://pic.useful.fi/KsSmvKd-r.jpg(https://pic.useful.fi/KsSmvKd-r.jpg)
kaikkee sitä näkeekin.MOOTTORISAHOISSA yleensä tuo vetorissa on pelkästään vaihdettavissa ei tarvi rumpuineen päivineen ostella.
-
Pikkusahoissa taitaa monessa olla yhtä puuta rummun kanssa.
Ketosen motopäässä on/oli käännettävä veto'rissa'. Sen verran leveä ratas että kun sen kääntää toisinpäin niin taas on ketjun kohdalla ehjät hampaat :-)
Ihan siis tehty käännettäväksi, sivusuunnassa kun ei ole tilan puutetta. Puolivälissä ohjainlaippakin.
-
Pikkusahoissa taitaa monessa olla yhtä puuta rummun kanssa.
Ketosen motopäässä on/oli käännettävä veto'rissa'. Sen verran leveä ratas että kun sen kääntää toisinpäin niin taas on ketjun kohdalla ehjät hampaat :-)
Ihan siis tehty käännettäväksi, sivusuunnassa kun ei ole tilan puutetta. Puolivälissä ohjainlaippakin.
Nuo on tosiaankin yhteen valettuja kaikki . Vaihdettava on eri näköinen .
-
Yksikään omistamani saha ei ole kestänyt niin kauan että olis vetoratasta tarvinnut vaihtaa. Tai sukupolven vaihdoksessa tulleesta jonskusta en tiedä oliko isä joskus vaintanut. Se vois pöräätä vieläkin. Pari huskua lopetti toiminnan muutaman vuoden jälkeen. Nykyinen tilhi taitaa olla reilun 10v vanha ja sehän toimii kuin tilhi toimii , eli upeasti. Kyllä maailmassa olisi paljon vähemmän murheita , jos ei olisi muita sahoja kuin stilhiä :)
-
Näyttäisi siltä, että akselin päähän voisi heittää myös 7-sakaraisen vetopyörän, jossa on erillinen rissa. https://shop.saegenspezi.de/index.php?k=1240 Tuossa putiikissa ei oo hinnan kiroissa. Käyn huvikseni kysymässä tänään merkkiliikkeestä.
-
Näyttäisi siltä, että akselin päähän voisi heittää myös 7-sakaraisen vetopyörän, jossa on erillinen rissa. https://shop.saegenspezi.de/index.php?k=1240 Tuossa putiikissa ei oo hinnan kiroissa. Käyn huvikseni kysymässä tänään merkkiliikkeestä.
Stihlissä voi käyttää tuota vaihdettavaa vetopyörämallia, kunhan vaihtaa sen rummun sopivaksi. Hinnan kiroissa ne eivät ole, ja osat tuolla Saegenspezissä ovat todella hyvät, ja tavara hyvää. Ostin roskiksesta nostettuun pikku-Stihliin säätökaasuttimen, suoraan käyntiin ja on paljon parempi kuin se ns. ei-säädettävä oli.
Voi olla että tuo 7-hampaan vetopyörä vie 230:sta tehoja, jaksaako enää kuljettaa ketjua. Varmaankin uusissa malleissa lähinnä käytetään tuota vaihdettavaa.
-SS-
-
Oikeissa moottorisahoissa on käytössä ollut ns irto-rimmi ainakin 30 vuotta, harraste vehkeet sitten näköjään ei :o
-
niin on, ja kun muuttaapi rissan kokoa niin ketjunopeutta saa lisää, tehon kustannuksella.Ite joskus sitäkin tehnyt.Kuitupuussa karsinta sujuu vauhdilla kun ketju liikkuu.
-
Nyt saha pelittää kuin uusi. En ole ennen alkanut korjailemaan ongelmasahoja - uusi vaan tilalle. Edellinen oli raskas ja tehokas shindaiva. Siihen tuli muistaakseni käynnistymisongelma - lahjoitin sen yhdelle naapurille. Tosin tuokaan ei sahaillut omia puitaan, koska Kela ostaa 10 m3 sekaklapia/vuosi ongelmallisille asiakkailleen.
-
Oikeissa moottorisahoissa on käytössä ollut ns irto-rimmi ainakin 30 vuotta, harraste vehkeet sitten näköjään ei :o
Harvoin noita on mennyt ::) ::) ::)
Eikä kytkin rumpu paljoa maksa .
-
Eikä kytkin rumpu paljoa maksa .
Merkkiosana 28,71 alv 24. Otin sen lähipuotista. 3 x saksalaisen verkkokaupan hinta.
-
Eikä kytkin rumpu paljoa maksa .
Merkkiosana 28,71 alv 24. Otin sen lähipuotista. 3 x saksalaisen verkkokaupan hinta.
Niin aina ne maksaa, huskun 10 senti polttoainepillikin tais maksaa 10 euroo. Mut ilmankaan se ei käy.En silti sahaa alkanut vaihtamaan kun siinä on melko uusi käynnistin naru ja tulppa.Olis menneet hukkaan.
-
Oikeissa moottorisahoissa on käytössä ollut ns irto-rimmi ainakin 30 vuotta, harraste vehkeet sitten näköjään ei :o
Kuluu se irtotrimmin kytkinpesäkin , ei se ole mikään vahva minkäpäälle vetorissa tulee . Kiintee kytkinrumpu on usein vahvempi .
-
En silti sahaa alkanut vaihtamaan kun siinä on melko uusi käynnistin naru ja tulppa.Olis menneet hukkaan.
;D ;D ;D