Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: polle - 08.02.08 - klo:19:57
-
Olen ostamassa Hakki 3267 kuormaimen, onko kokemusta? Hakki on sarjan pienemmästä päästä, ulottuvuus kuitenkin 6,7m. Jos olet hankkinut -07 jonkun vanhan tai uuden kuormaimen, niin minkä ja miten päädyit siihen?
-
Patu 597,vm.-98. Sattui lähes käyttämätön yksilö eteen ja sopivan hintainen. Nostettu kaikkea muuta, vähän puunajoa. No voimaa rakenteisiin nähden sopivasti, miinusta poronsarviventtiilistö, koura ja jatke hankalammat näinollen käyttää. Naapurilla tuollainen Hakki, on ajellut pääaosin puuta. Mek. "on-off- venttiilistö" fiksumpi käyttää, sama miinus nostaessa venttilistöä ohjaamoon. Esiohjattu olis mannaa jos käyttöä paljon. Naapurin Hakki pelannut hyvin, ainoastaan kouralle tulevia letkua vaihtoon. Ihan toimiva peli, eihän sillä kuitenkaan juuri urakoida enemmissä määrin.
-
Ei ole olemassa kuin PATU merkkisiä metsäkuormaimia,hakin tuotteet ovat vispilöitä.
(http://www.kotigastronomi.fi/data/pix/Vispilanetti.jpg)
-
Hakki 3267 on todella hyvä kuormaaja,koura sais olla hiukan leveempi.Entiseen patun en kaipaa yhtään.MIKE ei varmaan o nähny kuoarmajaa koskaan,vai tetkö lätty taikinaa sillä.NO RASVAA EI TARTTE AINAKAA LISÄTÄ ::) ::)
-
Siihen pystyiskin Padulla vaan Hakin vispilää heilutellaan tuurilla olen vaan pannut merkille että joilla niitä on hytit on rutus siihen malliin että niihin kuljetaan kattoluukusta.
(http://image.nettix.fi/extra/machineimg/573401_573500/573412_b_a822139d6980eeea.jpg)
-
Eikö se ole patu miehien ongelmat se et hytit on rutus,MEINAAN ON NIIN MONTA PORONSARVEE MITÄ VÄÄNTÄÄ :'( :'( :'(
-
Ei ole olemassa kuin PATU merkkisiä metsäkuormaimia,hakin tuotteet ovat vispilöitä.
Kyllä se taitaa vaan olla farmi ainut jota voi kutsua puutavarakuormaajaksi ;D
-
Hakki 3467 HE vm.-04 kolmipiste kiinnitys Jakessa. Talvi lastattu puuta prosessorin päälle, ja ajettu valmis puutavara pinoon. Tuli hankittua kun oli vlmiina Jaken runkosovitteet. Ei ole ollut moittimista varisinkin kun on tuo HE ohjaus. Ainoa miinus toispuoleisest kourasta, tahtoo kuntat lähteä matkaan. Korjattu "vähän paremmaksi."
-
Mulla olis kans mielessä päivittää tuo hakki 2551 + mv81 -paketti tuoreempaan, kun on tuo 3000 kiintoa tällä paketilla ihan nokko. Tähtäimessä olis kans tuo kataloogin seuraava pykälä eli 3467. Ihan tyytyväinen olen ollu, kouran letkut olen kans joutunu uusimaan, muuten ei isompia remontteja, rasvanippojen vaihdon lisäksi ollu. Kyllähän se näissäkin vehkeissä paljon riippuu siitä miten niitä käyttää, riuhtooko ja rankasee rautaa vai ottaako iisimmin.
Kovin vain on tyyris tuo He-lisä tähänkin malliin...lisäksi houkuttelis tuo jarrullinen riipuke. Hinnat nousee joka vuosi.
Kertokaapa siis jos on jotain murhetta tai iloa näistä kamppeista.
-
Lisää vielä Hakki 3467 HE:stä, tuli kirjoitus virhe piti olla Hakki 3467 HR. hankin vähän käytettynä ja hinta oli suoralla kaupalla "kohdallaan". Ostin jälkikäteen riipukejarrun joka on käytössä hyvä, jää heilunnat pois (hinnalla pilassa).
-
Meillä ollut vuodesta -98 Hakin 6400pro perusventtiilipöydällä eli 3166 tai 3266 taitaa olla tyyppinumero, malli lienee kulkenut myös punaisena 36H tjsp. nimellä. Ostohinta aikanaan 92K metsävaunun kanssa oli pikkasen päälle 10t verollisena, nykyään ei taida saada edes pelkkää kuormaajaa sillä. Teho ja ulottuvuus on kuormaimessa riittänyt puuhommiin, kaikki pöllit olen saanut kyytiin. Rehupaaleja ei tuo kuormain jaksa nostaa.
Alussa piti vahvistella ne pellistä tehdyt liittimiensuojat kääntäjään ja taittopuomin päähän ja tehdä pääpuomin nostosylinterinsuojaan vähä muutoksia. Tein myös kääntäjästä kouraan meneville letkuille suojat, jonka jälkeen ei ole tarvinnut juuri uusia. Alkuperäisellä kouralla mätin muutaman vuoden ja jossain vaiheessa se vaihtui cranabbiin. Se oli huomattava parannus, se alkuperäinen koura on syvältä sieltä...
Useampi sata kiintoa tulee vuodessa ajettua ja luotettava peli tuo on hintaisekseen ollut, ostaisin tuon perusteella Hakin toistekin. Lopetin tuossa pari viikkoa sitten 450 kiinnon koivusavotan ajon ja kuormain ja kärri toimivat moitteettomasti, mitään ei tarvinnut uusia. Venttiilipöytä keljuttaa paikalleen nostellessa, mutta muuten sen kanssa tulee toimeen ja mezzon/hitechin ohjaamoon sen saa melko ergonomisesti asennettuakin. Uusimaan en tuota venttiiliä ala, suunnitelmissa on myydä kuormain kokonaisena alkuperäisellä kourallaan muutaman vuoden sisällä ja päivittää kuormain hieman järeämpään jos tulee itse vielä puuhommia puuhasteltua.
-
Ei ole olemassa kuin PATU merkkisiä metsäkuormaimia,hakin tuotteet ovat vispilöitä.
(http://www.kotigastronomi.fi/data/pix/Vispilanetti.jpg)
Se on sitten tyydyttävä käytettyyn kun ainakin täälläpäin uudet myydään KESLA-nimisinä. ;D
Itse ostin Kesla 152:sen syksyllä ja olen ajanut 600m3!!! Syy moisen ostoon oli hinta, eikä tuo mf 240 taitaisi isommista tykätäkään. Kuormaajaan olen ollut muuten tyytyväinen, mutta käännön kuristusta piti vähän poralla avata.
-
Joka vanhoja muistelee:
http://www.agronet.fi/dcforum/Agronet/DCForumID7/301.html
-
Hakki 4170 esiohjatulla pöydällä aivan kelpo kampe mutta se koura!
Miten arky muutit sitä? Mihin tällä alkuperäisellä on oikein pyritty?
-
Näin laulu raikaa kun mies metsälle lähtee puunajoon hakilla.http://www.youtube.com/watch?v=_PbWsF-8aJU (http://www.youtube.com/watch?v=_PbWsF-8aJU) 8)
-
Vastaus Velille. Nettiyhteys poikki kaksi viikkoa. Noissa hakin kourassa kärkien väli 5cm. Taivutettiin toista puolta "kippuramalle". Parempi olisi tullut vielä kun olisi kumpaakin puolta kääntänyt. Liekkö tämä hakin koura Virossa valmistettu kun on saman tyylinen.
-
Päädyin syksyllä Keslan 204T-malliin 9T kärryllä. Päätökseen johtivat:
- Poronsarviventtiili (ei vikaantuvia sähköosia, tarkka tuntuma)
- Kuormaimen laippakiinnitys (mahdollista siirtää kärryn aisalta runkosovitteisiin)
- Laadukkaan oloiset rakenteet ja viimeistely, kaunis väri
- Laajakulmanivel (joka tosin Hakissa on ollut jo pitkään)
- Kohtalaisen edullinen hinta ja reilu hyvitys vanhasta Hakki-Souvari paketista
1-runkoinen kärry vaikuttaa kuitenkin yllättävän huteralta, vaikka vastaava kärry (Patu 75) Hakki-Souvarin alla tuntui järeältä. 204T:ssä on painoa niin paljon, että kärryn keskipalkki on turhan notkeaa tavaraa siihen verrattuna. Tukijalat pitää laittaa aina maahan. Kärryn kantavuus on mallimerkinnästä poiketen oikeasti vain 8 tonnia, eikä siihen käyttöohjeen mukaan edes saisi asentaa nostomomentiltaan 204T:n kokoista kuormaajaa, mutta silti ne myytiin pakettina.
Jäin myös syvästi kaipaamaan Hakki-mallisia tukijalkoja, joilla kyljelleen kaatuneen kärryn sai nostettua pystyyn ja matka jatkui. Niitä tosin sai maahan unohtumisen johdosta usein korjailla, kunnes isä keksi maalata ne keltaisella huomiovärillä.
Toisena vaihtoehtona oli hieman järeämpi Hakki 4170 ja MV92K hyd. esiohjauksella. Hinnanero pakettina ei olisi ollut montaa tonnia. Ehkä jälkivisaana saattaisin nyt valita tuon, lähinnä kaksipalkkirungon ja tukijalkojen vuoksi. Mutta poronsarviventtiiliä siihen ei olisi saanut.
-
Minulla on hakin 2600 ja on mielestäni aika syvältä sieltä,puomia on pitäny hitsailla vähän sieltä täältä. En tiijä et onko uudemmat Hakkisouvarit jo kestävämpiä tuskin ostaisin.Mitä mieltä olette joutsan 41sesttä olen aatellut jos vaihtasin voisin päätyä siihen?? mielestäni aika edullinen muihin verrattuna. >:(
-
4170 olis ollut suurella todennäköisyydellä tehokkaampi kuormain ja kärrikin tukevampi. Sen kokoluokka lähestyy jo keslan 305 kuormainta.
Vanhat punaiset Hakin kuormaimet olivat materiaaleiltaan ja kait suunnittelultaan aika rimpuloita, mutta 29H ? tjsp mallistä eteenpäin ja varsinkin mustapuomisista ei ole tullut vastaan kestävyyden suhteen paljoa pahaa sanottavaa. Koura on tosin huono, mut niinhän se on melkein kaikissa isäntälinjan maatilakuormaimissa.
-
4170 olis ollut suurella todennäköisyydellä tehokkaampi kuormain ja kärrikin tukevampi. Sen kokoluokka lähestyy jo keslan 305 kuormainta.
Tarkoitit varmaan Keslan 304:sta.
---
Kyllä yhdellä palkillakin saa tehtyä tukevan kärryn, mutta kummasti näissä isäntälinjan malleissa kaksipalkkiset tuntuvat olevan huomattavasti tukevampia. Sellainen tuli valittua itsekin kaksi vuotta sitten.
-
Juu aivan, 304 se olisi, ei muista kaikkea tarkalleen ulkoa.
Saisi joku konelehti tehdä puolueettoman vertailun noista 40 kn kuormaimista jotta saisi tietää mikä valmistaja ilmoittaa nostotehon nettona ja mikä bruttona. Sekin vielä vaikuttaa onko koura ja kääntäjä mukana vai ei. En ainakaan itse osaa vertailla kuormainten tehoja, senverran kirjavasti on ominaisuudet ilmoitettu.
-
Mitä mieltä olette joutsan 41sesttä olen aatellut jos vaihtasin voisin päätyä siihen?? mielestäni aika edullinen muihin verrattuna. >:(
Niin joo, uuden Joutsan ostaminen ei välttämättä tällä hetkellä onnistu(?):
http://www.powerforest.fi/news.asp?read=1&id=16
Metso-Metalli oli siis Joutsan jälleenmyyjä. Mutta kotimaisissa on monta hyvää vaihtoehtoa, hintaerokaan ei nyt loppujen lopuksi niin mahdoton ole. ;)
-
Vuodesta 82 ollut Evi ensin 2400 sitten 3000 ja nyt 565 joka nostaa
4 metrin päästä tonnin ja kauhan suurin aukeama 134 senttiä mahtuu kuulemma vaikka pyöröpaali.
Kestäviä kuormaimia ovat kaikki olleet .Kärrynä nyt 10 T jossa renkaana "kuuluisat" belarus maassa tehdyt belcinat.
-
Ootko ollu tyytyväinen tähän evin 565? Onko miten jämäkän tuntune eli onko minkä laine kun aletaan tosissaan puuta lastaamaan? Kertositko jos on jotain miinus puolia mitä pitäs ottaa huomioon kun tarttis itekki päivittää kuormaaja?! Onko esiohjattu vai mekaaninen pöytä? Minkä hintanen pelkkä kuormaaja?