Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Temge - 13.06.23 - klo:23:10

Otsikko: Tukkikärry
Kirjoitti: Temge - 13.06.23 - klo:23:10
Vanha hakki 25 vetelee viimeisiään ja tilalle pitäisi ostaa uusi. Onko suosituksia korvaavaksi?
Sähköset ohjaimet olis kivat mutta taitavat aikas kalliiksi tulla?
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: Oksa - 15.06.23 - klo:09:37
virolaista kato.   jos enempi rahaa ni sit joku toinen..
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: Toivo Tonta - 18.06.23 - klo:11:12
virolaista kato.   jos enempi rahaa ni sit joku toinen..
Ja osta kotimainen ;D
No joo ihan hyvähän se on Oniarkin, mutta se jälkimarkkinointi ja maahantuoja vaihtuu vähän väliä.
En tiedä onko Virossa meininki muuttunut, mutta vähän se on takuuasioiden hoito ollut vaikeaa, eikä tämä koske pelkästään Oniaria.
Mikä mahtaa nyt olla hinnan ero Suomi vs Viro?
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: Oksa - 18.06.23 - klo:19:57
just tuo vaihtuminen tuossa maahantuonnissa ihmetyttänny..   lie jotain epäselvää nuissakin.       mutta kuin monta oikeesti kotimaista vielä on?   kuulema osatuotantoa nuissa virossa..   mitä, niin en tiijä.   
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: lypsyukko - 18.06.23 - klo:21:04
Landmannenilla näyttää olevan BMF yhdistelmää virosta. Vanhaan patruunaan ostin BMF kouran , niin kuormaajan arvo kaksinkertaistui ja käytettävyys kolminkertaistui  ;D Empä ikinä uskonut kuinka mahtava on kuormata kouralla joka ei lotaja ja jonka sylinteri pitää. Tai vanhalla kun vähän puomia laski tai nosti niin kouran sai kiinni kasassa vaikka jotain olisi ollut alunperin leukojen välissä. Tällä ei se onnistu vaan kuoraa joutuu avaamaan  ::)
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: SM - 05.07.23 - klo:16:25
Itse päädyin ratkasuun vanha kunnon ajokone kun ettin tukkikärryä. Maatalous raktorit kun ittellä on ilman panssareita eikä penkit pyöri lisäksi käytetyt tukkikärryt maksaa tekniikkaansa nähden kultaa. Uudet tukkikärrypaketit maksaa kans ihan poskettomia hintoja siihen nähden että 2/3 hinnalla saa jo viimesenpäälle kuormatraktorin.
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: metsajussi - 05.07.23 - klo:23:27
Itse päädyin ratkasuun vanha kunnon ajokone kun ettin tukkikärryä. Maatalous raktorit kun ittellä on ilman panssareita eikä penkit pyöri lisäksi käytetyt tukkikärryt maksaa tekniikkaansa nähden kultaa. Uudet tukkikärrypaketit maksaa kans ihan poskettomia hintoja siihen nähden että 2/3 hinnalla saa jo viimesenpäälle kuormatraktorin.

Se on kyllä hyvää tuuria jos tosiaan löytää 'viimeisen päälle' ajokoneen tuohon hintaluokkaan - siis muutamalla kympillä.
Mitä olen itse edullisia ajokoneksia katsellut niin toinen mokoma hintaa olisi ollut realistista varata tuleviin remppoihin :-(
Pelkät lavettikuljetukset maksaa jo jotain jos osaava paja ei ole ihan naapurissa.
Tahtoo olla että kun jotain perusteellisempaa 'pääsee' laittamaan niin se kymppi ei ole iso raha ja osa rempoista on todella hankalia tehdä itse ellei satu omistamaan hyvin varustettua raskaskonekorjaamoa. Ja vielä pitäisi tuntea kyseinen malli riittävän hyvin että osaisi tarkistaa pahimmat karikot.
Jos on ao. mallilla muutaman vuoden palkkakuskina ajanut niin se on varmaan hyvä lähtökohta.

Mutta onhan se oikea ajokone oikeasti ajokone, eihän siitä mihinkään pääse. Riippuu sitten olosuhteista onko se miten olennaista.

Näitä parinsadantuhannen uusia traktoriyhdistelmiä mä kyllä niin maar kauhiast ihmettele. Tarvii aika monta pulikkaa lapikoida että on edes omillaan.
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: ja101 - 06.07.23 - klo:06:39
Itse päädyin ratkasuun vanha kunnon ajokone kun ettin tukkikärryä. Maatalous raktorit kun ittellä on ilman panssareita eikä penkit pyöri lisäksi käytetyt tukkikärryt maksaa tekniikkaansa nähden kultaa. Uudet tukkikärrypaketit maksaa kans ihan poskettomia hintoja siihen nähden että 2/3 hinnalla saa jo viimesenpäälle kuormatraktorin.

Se on kyllä hyvää tuuria jos tosiaan löytää 'viimeisen päälle' ajokoneen tuohon hintaluokkaan - siis muutamalla kympillä.
Mitä olen itse edullisia ajokoneksia katsellut niin toinen mokoma hintaa olisi ollut realistista varata tuleviin remppoihin :-(
Pelkät lavettikuljetukset maksaa jo jotain jos osaava paja ei ole ihan naapurissa.
Tahtoo olla että kun jotain perusteellisempaa 'pääsee' laittamaan niin se kymppi ei ole iso raha ja osa rempoista on todella hankalia tehdä itse ellei satu omistamaan hyvin varustettua raskaskonekorjaamoa. Ja vielä pitäisi tuntea kyseinen malli riittävän hyvin että osaisi tarkistaa pahimmat karikot.
Jos on ao. mallilla muutaman vuoden palkkakuskina ajanut niin se on varmaan hyvä lähtökohta.

Mutta onhan se oikea ajokone oikeasti ajokone, eihän siitä mihinkään pääse. Riippuu sitten olosuhteista onko se miten olennaista.

Näitä parinsadantuhannen uusia traktoriyhdistelmiä mä kyllä niin maar kauhiast ihmettele. Tarvii aika monta pulikkaa lapikoida että on edes omillaan.
Samaa tässä pohtinut. Mettäkärryä ja kuormaajat pitäisi päivittää. Uudet maksaa pirusti, käytetytkin paljon ja niissä on jo raudat väsyneet.

Ajokone kiinnostaisi kun onhan niissä järeysluokka ihan toista. Mut jos taas älyttömästi remonttia tiedossa niin empä oikein tiedä. Pitäis olla niin perusvarma yksinkertainen kampe jonka saisi itsekin pysymään kunnossa..
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: SM - 06.07.23 - klo:07:47
Tottahan se on että vanhoissa on aina omat riskinsä. Eipä tuollainen 80-90luvun kone kovin ihmeellistä tekniikkaa kuitenkaan sisällä. Itse päädyin lokomoon kun sellainen osu kohdille. Seuraavaksi hankinta listalla on pieni hakkuupää koneeseen.

Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: SM - 06.07.23 - klo:08:55
Hankitaa pohtiessani mietin myös ketteryyttä ja ainakin omasta mielestä tuo kuusipyöräinen on ketterämpi kuin raktori ja kärry. Mini bruunetin olisi ollut kova sana mutta niitäkään ei kauhiasti kaupan ole.  Tuota omaanikin metsästin parivuotta ja kolme kyseistä konetta meni kolmen viikon aikana ja tämä oma oli tietysti mielestäni parhain. 200km lavettikuljetus maksaa noin 500e. Sitten kun tollanen kone markilla niin kilvissähän se on raktori jolloin vakuutus on sen 55e ja tämä vehe kulkee sen 30km/h tiellä että siirtyy se palstalta toiselle ja jonkun kuorman kotiinkin kantaa.  Omasta mielestä + ja - omiin tarpeisiin meni enemmän + puolelle. Tosiaan seurasin myös tuota kärry markkinaa ja 10t€ hinnalla ei tahdo saada kunnollista kärryvärkkiä käytettynä ja 20t€ on käytetystä liikaa mielestäni kun sillä saa jo itsevetävän kärryn. Tuolla länsinaapurissa noita itsevetäviä mettäkärryjä tuntuu olevan joka maajussilla jolla on mettää enempi kuin pihapuut että eine kovin vika herkkiä senkään puolesta voi olla.
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: Don Essex - 06.07.23 - klo:09:47
Hankitaa pohtiessani mietin myös ketteryyttä ja ainakin omasta mielestä tuo kuusipyöräinen on ketterämpi kuin raktori ja kärry. Mini bruunetin olisi ollut kova sana mutta niitäkään ei kauhiasti kaupan ole.  Tuota omaanikin metsästin parivuotta ja kolme kyseistä konetta meni kolmen viikon aikana ja tämä oma oli tietysti mielestäni parhain. 200km lavettikuljetus maksaa noin 500e. Sitten kun tollanen kone markilla niin kilvissähän se on raktori jolloin vakuutus on sen 55e ja tämä vehe kulkee sen 30km/h tiellä että siirtyy se palstalta toiselle ja jonkun kuorman kotiinkin kantaa.  Omasta mielestä + ja - omiin tarpeisiin meni enemmän + puolelle. Tosiaan seurasin myös tuota kärry markkinaa ja 10t€ hinnalla ei tahdo saada kunnollista kärryvärkkiä käytettynä ja 20t€ on käytetystä liikaa mielestäni kun sillä saa jo itsevetävän kärryn. Tuolla länsinaapurissa noita itsevetäviä mettäkärryjä tuntuu olevan joka maajussilla jolla on mettää enempi kuin pihapuut että eine kovin vika herkkiä senkään puolesta voi olla.

Mielikuva on, ettei kuormaa kantavalla metsätraktorilla saisi kuljettaa puuta tiellä. Mutta omakin vanha tekstini totesi, etten löytänyt kategorista kieltoa. Mutta sen löysin, että kuormaakantavalla koneella kuormaa kuljetettaessa tiellä tulee aina olla dieselit tankissa. Päivämaksu ei riitä. Minullakin oli aikanaan dumpperi, eikä sitä saanut.käyttää tieajossa muulla kuin dieselillä.

https://uusi.keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=89792.0
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: metsajussi - 06.07.23 - klo:11:27
Ainakin siellä päivämaksun ehdoissa on että sitä ei voi maksaa nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetusta värkistä. Ilmeisesti myöskään metsätalouteen liittyviä kuljetuksia ei tiellä saisi verottomalla tehdä. Toisaalta maajussin yksityitalouteen liittyvät ajot saa periaatteessa ajaa löpöllä, joten jos se kotia kohti seilaava puukuorma menee torpan lämmitykseen niin en sitten tiedä. Kumpi määräys lienee vahvempi.

Joskus ollut jomman kumman traktoriksi rekisteröidyn linkkukoneen perässä myös kärry. Tiedä sitten onko tuo rajattu 'kuormaa kantavaan' eli dumppereihin ym. vai eikö ylipäätään ole mahdollista päivämaksua suorittaa linkusta. En ole jaksanut selvittämään byrokratiaa tuolta osin vaan olen ratkaissut asian vaihtamalla näihin ei-maataloudellisiin päivämaksukuljetuksiin aisankannattajaksi normaalin traksan.  Jos joku tietää varmasti niin saa valistaa :-)
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: ja101 - 07.07.23 - klo:06:57
Hankitaa pohtiessani mietin myös ketteryyttä ja ainakin omasta mielestä tuo kuusipyöräinen on ketterämpi kuin raktori ja kärry. Mini bruunetin olisi ollut kova sana mutta niitäkään ei kauhiasti kaupan ole.  Tuota omaanikin metsästin parivuotta ja kolme kyseistä konetta meni kolmen viikon aikana ja tämä oma oli tietysti mielestäni parhain. 200km lavettikuljetus maksaa noin 500e. Sitten kun tollanen kone markilla niin kilvissähän se on raktori jolloin vakuutus on sen 55e ja tämä vehe kulkee sen 30km/h tiellä että siirtyy se palstalta toiselle ja jonkun kuorman kotiinkin kantaa.  Omasta mielestä + ja - omiin tarpeisiin meni enemmän + puolelle. Tosiaan seurasin myös tuota kärry markkinaa ja 10t€ hinnalla ei tahdo saada kunnollista kärryvärkkiä käytettynä ja 20t€ on käytetystä liikaa mielestäni kun sillä saa jo itsevetävän kärryn. Tuolla länsinaapurissa noita itsevetäviä mettäkärryjä tuntuu olevan joka maajussilla jolla on mettää enempi kuin pihapuut että eine kovin vika herkkiä senkään puolesta voi olla.
Eihän ne toki mitään avaruusraketteja ole mut kai noissakin omat juttunsa on? Ja kun tuossa tilanteessa puhutaan jo monesti yli 20000h rullanneesta koneesta ni jo pelkkiä "väsymisiä" ja osien loppuunkulumisia luulisi olevan. Tietysti jos osia on helposti saatavissa ja eivät paljoa maksa niin sitten helpottaa asiaa. Vähän sama juttu on vanhoissa kuorma-autoissa. Jos yhtään enemmän rahdattavaa ja matkatkin alkavat olemaan pidempiä niin vanhan kuorma-auton hinnalla ei saa kuin uuden traktorin peräkärryn. Toki katsastus, verot ja vakuutukset maksavat mut voisi monessa tilanteessa olla silti kannattava. Mut jos auto on jatkuvasti pajalla ja korjauslaskut alkavat olemaan tonneja vuodessa niin hyöty häviää äkkiä.

Ominaisuudet metsään noissa mettäkoneissa vanhoissakin ovat varmasti paremmat kuin traktori-kärry yhdistelmissä. Tieliikennöinti kuorma päällä on sit se kysymysmerkki. Toki itsellä vanhasta kärrystä ja kuormaimesta ei mitään rahaa juuri enää saa et sama se sit jos satunnaiset kuormat ajaa sillä. Toki ylläpidon vaiva siinäkin. Jos ei muuta niin vähintään hydrauliletkuja saa olla aina vaihtelemassa.
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: kylmis - 07.07.23 - klo:07:11
Vanha kalusto on sellaista, että hajoaa tai sitten ei, remontteja ei pysty ennakoimaan. Hyvä huoltohistoria auttaa ja jos kone on ollut suurimman osan ajasta vakiintuneessa urakointikäytössä, niin kyllä se yleensä on huolto-ohjelman mukaan käyty läpi. Ongelma näissä harrastepuolen vehkeissä on, että niitä pienemmän pään koneita ei yksinkertaisesti tahdo olla enää markkinoilla kohtuullisilla tunneilla. On jo niin paljon ajettu ja jääneet toisten harrastajien nurkkiin, josta sitten myydään eteenpäin ja niissä voi huollot olla mitä sattuu. Kollega osti joskus Cariboun ja sanoi, että tällaisia ei tahdo enää olla, oli jo silloin ammattikäyttöön liian pieni kone, vaikka minun silmissäni aika iso laitos tuokin. Joku sanoi minulle kustannustasosta, että pelästys maksaa tonnin ja jos oikein remonttia aletaan tehdä, niin kyllä siihen se viisi tonnia yleensä menee. Toisaalta vanha ajokone on sitten aina metsässä eri peto jolla voi painaa luottavaisesti vähän kaikenlaisiin paikkoihin. On ulottuvuutta ja tukevuutta kuormaajassa ja hydrauliikat toimii jouhevasti. Käytössä tulee se omanlaisensa huolettomuus vastaan. Traktorikaluston metsälaitteet on mahtavissa hinnoissa, ainakin jos meinaa näitä perinteisempiä laatumerkkejä katsoa. Kyllä siihen viiskymppiä saa varata helposti. Tulee omien puiden ajo pikkuista vaille kalliiksi, kuoletusajat ovat nyt pitkiä.
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: Oksa - 09.07.23 - klo:11:09
tosa yhen yrittäjän kans juttua..   ja hää manas et kunnollisia (  siis, ei loppuunajettuja ja remppaa vailla olevia ) mettäkoneita ole kaupan mut vanhasta traktorista ja emttäkärrystäö saab jonkinmoisen yhistelmän pienpuun ajoon..   ruottista kait yrittää uittaa jotain...
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: klapikasa - 09.07.23 - klo:13:05
Noi oikeat ajokoneet vaihtaa omistajaa siel ruotsissa ja sitten maskinisten palstassa pohtivat ja kunnostaa niitä.
Osa pulaa pihassa perus työkaluilla ja hitsillä, jotkut hieman enemän proo

Tos nyt muutama rotnet. suht  perus ja ford perusta, osia saa ja hitsillä loput. Yks noista evähän sama kuin tän popikin aloitajalla, ettinyt, mut kun, sitten bingo, halvalla
Rapid https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=84&t=347803
brunett https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=84&t=341574&hilit=brunett
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=83&t=348313
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: Oksa - 09.07.23 - klo:21:00
onkoha nuita pieniä vanhoja koneita viety viroon tahi puolaan kunnostukseen?   kun siellä ei työ kait maksa mitään ja osaamistakin löytys..   rahti eestakas ei varmaan hirmu tekijä hintaan..   mut sais nuita koneita käyttöön seisoksimasta metiköissä..
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: metsajussi - 11.07.23 - klo:10:35
Välillä noissa vanhoissa tulee vastaan se että osia ei saa kuin perkaamolta :-/

Niin kauan kun hitsikonella ja sorvilla saa korjattua on helpompaa, mutta joku voimansiirron jakolaatikko on ikävä rempata jos osia ei enää löydy.
Yleisimpien tyyppivikoihin voi löytyä uustuotanto-osaa, esim Koneosapalvelusta.
Moottorithan ovat onneksi yleisiä ja tavallisia moottoreita.

Jos vehkeessä on modernimpaa hydrauliikkaa, hydrostaattia tms niin sitten niiden rempat ovat €€€. Muunninremppakan ei liiterissä ole niin hauska tehdä.
Kaikkein vanhimmissa ei sähköä ole harmiksi asti mutta vuodet vierivät ja vastaan voi hyvin tulla jo purnukka joka halvaannuttaa koneen sinne mäen taakse ja piirikaavion kuudennella sivulla sillä kohtaa lukee lyhyesti 'DTC' eli Digital Transmission Control...

Vahoissa metsäkoneissahan ei koskaan ole sähkövikoja, ei toki...
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: ja101 - 11.07.23 - klo:13:23
Välillä noissa vanhoissa tulee vastaan se että osia ei saa kuin perkaamolta :-/

Niin kauan kun hitsikonella ja sorvilla saa korjattua on helpompaa, mutta joku voimansiirron jakolaatikko on ikävä rempata jos osia ei enää löydy.
Yleisimpien tyyppivikoihin voi löytyä uustuotanto-osaa, esim Koneosapalvelusta.
Moottorithan ovat onneksi yleisiä ja tavallisia moottoreita.

Jos vehkeessä on modernimpaa hydrauliikkaa, hydrostaattia tms niin sitten niiden rempat ovat €€€. Muunninremppakan ei liiterissä ole niin hauska tehdä.
Kaikkein vanhimmissa ei sähköä ole harmiksi asti mutta vuodet vierivät ja vastaan voi hyvin tulla jo purnukka joka halvaannuttaa koneen sinne mäen taakse ja piirikaavion kuudennella sivulla sillä kohtaa lukee lyhyesti 'DTC' eli Digital Transmission Control...

Vahoissa metsäkoneissahan ei koskaan ole sähkövikoja, ei toki...

Siinähän se on lyhykäisyydessään kerrottu miksi en ole sekaantunut vaikka mieli olisi välillä tehnyt..  ;D
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: bouli - 11.07.23 - klo:13:28
Välillä noissa vanhoissa tulee vastaan se että osia ei saa kuin perkaamolta :-/

Niin kauan kun hitsikonella ja sorvilla saa korjattua on helpompaa, mutta joku voimansiirron jakolaatikko on ikävä rempata jos osia ei enää löydy.
Yleisimpien tyyppivikoihin voi löytyä uustuotanto-osaa, esim Koneosapalvelusta.
Moottorithan ovat onneksi yleisiä ja tavallisia moottoreita.

Jos vehkeessä on modernimpaa hydrauliikkaa, hydrostaattia tms niin sitten niiden rempat ovat €€€. Muunninremppakan ei liiterissä ole niin hauska tehdä.
Kaikkein vanhimmissa ei sähköä ole harmiksi asti mutta vuodet vierivät ja vastaan voi hyvin tulla jo purnukka joka halvaannuttaa koneen sinne mäen taakse ja piirikaavion kuudennella sivulla sillä kohtaa lukee lyhyesti 'DTC' eli Digital Transmission Control...

Vahoissa metsäkoneissahan ei koskaan ole sähkövikoja, ei toki...
Ja tommosessa oma-toimi käytössä koneet seisoo monesti pitkiä aikoja , siitäkin tulee omat harminsa.
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: Peltikuono - 27.07.23 - klo:23:37
Juu, uusien kärryjen hinnat on aivan avaruudessa, mutta eipä huolta, niin on omavalmisteetkin hinnoiltaan karanneet mielettömiin.
Onneksi tällainen tee itse heppu kuin minä, tekee vaununsa itse. Kaksirunkoinen, vetävä kärry, oikealla tukkikuormaajalla, ja sellainen sit tekoon.
Koukku kärryt helvetin hintaisia, ostin käytetyn koukku laitteen Saksasta, 1300 euroa verollisena, kaikilla hydekamoilla, runko, vetävä telistö, ja muovimaalattu runko kuumasinkityksen päälle. 7000 sis Alv...  Ja homma toimii...
Mutta jollei pysty tekemään itse, niin kyllä kusessa on kun koittaa traktoriurakoinnilla maksaa kamat, koneet, palkat, verot ja osingot... Alkaa kuulostaa metsäkonemiehienkin jutuissa se 160€/h kaukaiselta rajalta... Sillä pystyisi koneen vaihtavan uuteen, maksaan palkat ja eläkemaksut, koneiden huollot ymsyms...
Jossain on raja, nytkö korkojen nousun kautta se tulee?
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: ja101 - 28.07.23 - klo:09:31
Juu, uusien kärryjen hinnat on aivan avaruudessa, mutta eipä huolta, niin on omavalmisteetkin hinnoiltaan karanneet mielettömiin.
Onneksi tällainen tee itse heppu kuin minä, tekee vaununsa itse. Kaksirunkoinen, vetävä kärry, oikealla tukkikuormaajalla, ja sellainen sit tekoon.
Koukku kärryt helvetin hintaisia, ostin käytetyn koukku laitteen Saksasta, 1300 euroa verollisena, kaikilla hydekamoilla, runko, vetävä telistö, ja muovimaalattu runko kuumasinkityksen päälle. 7000 sis Alv...  Ja homma toimii...
Mutta jollei pysty tekemään itse, niin kyllä kusessa on kun koittaa traktoriurakoinnilla maksaa kamat, koneet, palkat, verot ja osingot... Alkaa kuulostaa metsäkonemiehienkin jutuissa se 160€/h kaukaiselta rajalta... Sillä pystyisi koneen vaihtavan uuteen, maksaan palkat ja eläkemaksut, koneiden huollot ymsyms...
Jossain on raja, nytkö korkojen nousun kautta se tulee?
Menee nyt hieman sivuun aiheesta mut menköön.

 Samaa mieltä. Mopo on karannut pahasti käsistä. En tiedä koska se raja tulee vastaan kenties ei koskaan, jos vain ostajia riittää. Itse olen ollut huomaavinani et vaihtokonerivistöt paikallisilla toimijoilla olisivat kasvaneet. Ehkä se eturivi ostaa edelleen kirkasta peltiä mut itse kun kuulun siihen porukkaan joka yleensä konehankinnat yrittää tehdä ihan köyhyydestä johtuen sieltä vaihtokone rivistöstä niin valikoimaa tuntuu olevan. Toki hinnat vaihtokoneissakin nousseet. Hyvällä tuurilla saattaa 20v vanhasta laitteesta pyydettävän saman kuin silloin uutena.

Viljelijöiden tulotaso ei ole noussut mielestäni, pikemminkin laskenut. Tilakoon kasvattamisella on saatu hieman kassaa kerrytettyä mut ei se ongelmaa ratkaise.

Kaikille muilla toimialoilla on mahdollisuus nostaa hintoja. Hyvin on urakointihinnat nousseetkin. Tietysti raja varmaan jossain sielläkin on.. ::)

Omalla kohdalla kun homma on tätä perusmaataloutta ilman mitään sivuhommaa niin kyl täs on tarkkana rahojen riittävyyden suhteen oltava koko ajan. Onneksi on pystynyt aiemmin kasvattamaan hieman puskuria. Tässä on ainut mahdollisuus yrittää vain varovasti kulkea mukana ja odottaa josko tämä joskus tästä muuttuisi. Kokoajan täytyy katsella josko jotain sivuhommaa olisi tarjolla maatalouden ulkopuolelta.

Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: Peltikuono - 28.07.23 - klo:19:33
Juu, rajat on myös urakoinnissa ja nyt on selkeästi vedenjakajalla osa tilaajista. Minun laitteet ja koneet pääsääntöisesti itse rakennettuja laidasta alkaen, paitsi tuo Valtteri 8350 on nyrkkipajan nykertämä.
Itse teen pituiseen kaikkea muuta kuin viljelyä, mutta pyrin myymään työni niin kalliilla kuin mahdollista, niin pienillä investoinneilla kuin mahdollista. Se tietysti harakoita harmittaa, siis näitä kiiltopeltimiähiä, mutta olen sanonut, että vapaa maa.
Lavoja olen ostanut koukkukärriin, mutta niiden teko ei olisi vierasta, kolmenkymmenen vaihtolavan satsin olen joskus lamavuosina 1992-1996 tehnyt, mutta pitää olla tietyt laitteet iskussa ja mullei niitä ole enää.
Olen usein miettinyt, että minähän sortimentin ripulin saisi noi laitevalmistajat, jos perustaisi semmoisen DIY sivuston ja alkaisi laittamaan piirustuksia jakoon, että siitä mallia ja tehkää omamme itte....? Sanomista tulis, se on varmaa.
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: ja101 - 29.07.23 - klo:11:48
Juu, rajat on myös urakoinnissa ja nyt on selkeästi vedenjakajalla osa tilaajista. Minun laitteet ja koneet pääsääntöisesti itse rakennettuja laidasta alkaen, paitsi tuo Valtteri 8350 on nyrkkipajan nykertämä.
Itse teen pituiseen kaikkea muuta kuin viljelyä, mutta pyrin myymään työni niin kalliilla kuin mahdollista, niin pienillä investoinneilla kuin mahdollista. Se tietysti harakoita harmittaa, siis näitä kiiltopeltimiähiä, mutta olen sanonut, että vapaa maa.
Lavoja olen ostanut koukkukärriin, mutta niiden teko ei olisi vierasta, kolmenkymmenen vaihtolavan satsin olen joskus lamavuosina 1992-1996 tehnyt, mutta pitää olla tietyt laitteet iskussa ja mullei niitä ole enää.
Olen usein miettinyt, että minähän sortimentin ripulin saisi noi laitevalmistajat, jos perustaisi semmoisen DIY sivuston ja alkaisi laittamaan piirustuksia jakoon, että siitä mallia ja tehkää omamme itte....? Sanomista tulis, se on varmaa.
Lavoista en osaa sanoa mut muutamia vuosia sitten laskeskelin hieman et jos tekis sellaset n. 20 mottiset viljakärryt. Silloin en ainakaan ostotelillä ja muutenkin uusilla raudoilla saanut hommaa kannattavaksi. Ei siinä siis oikein kunnon tekopalkkaa jäänyt. Toki hinnat oli netistä kaivettu et josko rautojen hinnatkin olisi sitten eri jos niitä olisi ihan suoraan alkanut kysymään.

Kuorma-autosta jos sopiva aihio olisi ollut niin homman olisi voinut tehdä ja siinä olisi tekopalkoillekkin päässyt. Toki paljon siitä aihion hinnasta kiinni. Se ei olisi saanut maksaa paljonkaan.

Mut muuten niin kyl mul ainakin rahat loppuu koneitten hankintaan. Pakko mennä vanhoilla ja toivoa että homma rokkaa. Halvalla yritettävä korjailla jos tarvetta.  Pitkään aikaan voinut suunnitellakkaan mitään urakoitsijoita käyttävän. Pakko turata ite hitaammin. 
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: Paalimies - 29.07.23 - klo:12:43
Ei kyllä urakoitsijaa pysty käyttään jos jotenkin selviää ilman. Niissä töissä johon itsellä tai yhteistyökumppaneilla ei ole konetta niin sitten on pakko. Uusia koneita on ihan turha haaveilla ostavan, toki ei tämän kokoiseen tuotantoon niitä ole koskaan kannattanut ostaa. Sitten jos urakointia olisi merkittävästi niin tilanne toinen.

Pajakoneita kyllä kannattaa ostaa uusia ja laadukkaita😉
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: Peltikuono - 30.07.23 - klo:16:33
Juu, kyllä.
Itse tehden voi joku roti olla kuluissa.
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: JD6630 - 31.07.23 - klo:17:06
Juu, kyllä.
Itse tehden voi joku roti olla kuluissa.
Etenkin kun oma työ on ilmaista  8)

Jännä tilanne on kyllä uusien koneiden kaupan suhteen. Tähän astihan ne on menneet kaupaksi nollakorkojen ansiosta velalla, mutta korkojen noustessa ja koneiden hintojen ollessa 100k+ alkaa tuki ja tukkirahat loppua lopullisesti monella.
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: ja101 - 31.07.23 - klo:23:00
Juu, kyllä.
Itse tehden voi joku roti olla kuluissa.
Etenkin kun oma työ on ilmaista  8)

Jännä tilanne on kyllä uusien koneiden kaupan suhteen. Tähän astihan ne on menneet kaupaksi nollakorkojen ansiosta velalla, mutta korkojen noustessa ja koneiden hintojen ollessa 100k+ alkaa tuki ja tukkirahat loppua lopullisesti monella.
Aa se homma on itsellä ollut kiinni noista tukkirahoista... tukkimetsät on kaadettu jo aiemmin  ;D

Ei mulla vaan ole enää pitkään aikaan ole varaa ollut ostaa uusia traktoreita. Mieli tekisi kyllä. Ja kultivaattorin haluaisin päivittää sellaiseen järeämpään mut niidenkin hinnat luokkaa +50ke..

Oikeastaan kun tarkkaan miettii niin aika paljon olisi päivitettävää kalustoa. Kylvökone nyt on uusi, tai viime vuonna sekin ostettu. Vanha palvelikin 20v ja jonkun 4000 ha. Vaihdossa meni vanhoja koneita ja aika nipun sai rahaakin antaa. Vanha kone nyt oli vain niin loppu et sen olisi saanut rakentaa kokonaan uusiksi.
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: Peltikuono - 01.08.23 - klo:08:51
Juu, kyllä.
Itse tehden voi joku roti olla kuluissa.
Etenkin kun oma työ on ilmaista  8)

En ikinä tee ilmaista omaa työtä. Koko ajan maksan itselle palkan. Tyel maksut on 88 t viime vuonna. Miten sulla?
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: Jonni - 08.08.23 - klo:15:04
Eikai kukaa hullu maksa TYEL kymmeniä tuhansia itselleen , muutenkin MYEL ja TYEL maksut minimiin ja ryhmähenki vakuutus tilalle.
Jää sitten perillisille jotain kun aika jättää jos ei itse ehdi käyttää, MYEL ja TYEL maksuista tulevaa eläkettä ei muille anneta vaan valtio vie jos potkaisee tyhjää..

Mutta suositten BMF kuormain kärry yhdistelmää, useamman vuoden ollut ja pelkkää positiivista sanottavaa
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: Oksa - 09.08.23 - klo:08:06
ja kun nyt joku haluiaski uuten koneen ni joutuu uottamaan aikas pitkään kun sen sais.    tuttu haasto et keslan kärrikin tuloo kait marraskuun lopulla tahi jouluks..
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: ja101 - 09.08.23 - klo:08:30
ja kun nyt joku haluiaski uuten koneen ni joutuu uottamaan aikas pitkään kun sen sais.    tuttu haasto et keslan kärrikin tuloo kait marraskuun lopulla tahi jouluks..
Eihän toi nyt oo edes kovin pitkä aika.

Mut juu eihän nykyään tehdä enää mitään varastoon. Aina vaan tilauksesta.
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: Oksa - 10.08.23 - klo:08:10
mutta kun värkissä ei pahemmin hitekkiä ni hieman ihmetyttää tuo aikataulu..     montako päivää menee tinaukseen..?
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: ja101 - 10.08.23 - klo:09:40
mutta kun värkissä ei pahemmin hitekkiä ni hieman ihmetyttää tuo aikataulu..     montako päivää menee tinaukseen..?
Jos on pitkät tilausjonot? Tai rauta mistä se tinataan niin on vielä malmina?  ;D
Eihän näitä koskaan ymmärrä. Mut yleisesti tuntuu et mitään ei koskaan ole varastossa vaan aina tilauksesta aletaan tekemään ja/tai tilaamaan maailmalta. Eikä nyt pelkästään  koske maatalouskampeita, niitä aika vähän tullut osteltua. Ja eihän se "hienompi" rautakaan ole ongelma kuin siinä tapauksessa et valmistajalta on loppu. Jos ajatellaan jotain traktoria niin alihankkijoilta tulee anturit, hydrauliikan palikat jne. Tingentangelit. Näitä ostetaan paljon kerralla tai ainakin luulisin niin ei sekään oikein  voi olla ongelma..

Kyl itse uskon et ei vain haluta tehdä varastoon mitään kun se mitä tehdään niin voikin olla sellaista jota asiakas ei halua. Nyt kun kaikenlainen "personointi" on vallalla niin tuossa varastoon teossa on riskinsä. Ulkolaisten koneiden kohdalla tämän huomaa et maahantuoja ostaa jonkin erän tietyillä varusteilla ja sitä yritetään sit satunnaisesti täällä kaupitella erikoistarjouksessa..  ;D
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: metsajussi - 10.08.23 - klo:09:43
mutta kun värkissä ei pahemmin hitekkiä ni hieman ihmetyttää tuo aikataulu..     montako päivää menee tinaukseen..?

Ensin tilataan alihankkijalta seuraava sarja jotain osia, odotellaan pari viikkoa.
Tehdään niistä yksi reklamaatio ja odotellaan vielä paremmat osat.
Sitten huomaatan että joku kauan sitten tilattu hienompi tuontikomponentti ei liikukaan maailmalla ja oma varasto näyttää jo nollaa.
Odotellaan kuukausi-kaksi.
Sitten päästään jo kokoonpanoon. Ja jossain vaiheessa maalaukseen, kunhan pari saikulla olevaa työntekijää palaa vahvuuteen.

Semmoista se elämä välillä on...
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 10.08.23 - klo:12:24
Ja kauhea varasto on kustannuskysymys. Siellä voi olla paljon laitteita, joita kukaan ei sitten enää haluakaan, koska pitää olla pienet ja isot pussit, jotta voi tehdä enää mitään ja tuotteen loppuhinta on taivaissa. Eikä niitä karvalakkejakaan voi tehdä varastoon varmuuden vuoksi montaa, koska ne voivat olla kohta romua.

Karvalakkimalleissa on se hyvä puoli, että jos hyväksi havaittu malli on olemassa aina, niin niitä voi varastossa pitää. Mutta kun usein se ostaja haluaa räätälöidä jotain aku ankan kuvaa kylkeen, niin karvalakin pitäisi olla sellainen, että siihen voi ilman suurempia tinauksia laittaa näitä lisävarusteita. Muuten taas kuluu aikaa. Ja jos jossain kilvessä onkin, että vehe on tehty viime vuonna tai aikaisemmin, ostaja haluaa usein tästä hyvityksen, vaikka käytännössä mikään ei ole muuttunut. Silloin menetetään taas rahaa.
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: malanko - 10.08.23 - klo:13:48
Palms-Farmi- Nokka-Kesla; nuo ainakin olis itelle mieleisiä, toki muutkin hyviä; Koneviestin luetun perusteella.
Otsikko: Vs: Tukkikärry
Kirjoitti: Oksa - 10.08.23 - klo:20:05
lie tuo keslan kevättalven tarjous vieny varastot ja nyt ei sit tehä kuin kuormaajia..  mut tuo varastottomuus on nykyään ihan kaikessa..     itellä punavanteen majakka herkes toimimasta...   4 vuotta vanha honkkarista ostettu leti..   11 euroa kappale.   uusiminen etessä ja ikhlla onkii pyörivä let ja hinta joku 49 euroo.    ihan hyin näkyy ja on sopivan matala.   mut ei ookaan myynnissä kun varasto loppu..    tuloo kait uusia kuun lopulla..