Hieman outoja korkeakouluja nuo ASEA ja TVO. Miksi unohdit sen MIT.n jota kehut että olit senkin käynyt tossa viime alkutalvena?
"Työn vaatimukset
Fyysikolta edellytetään vahvoja perustietoja fysiikasta sekä taitoa soveltaa alan keskeisiä kokeellisia, matemaattisia ja numeerisia menetelmiä.
Fyysikon tehtävissä tarvitaan kykyä ajatella matemaattisesti, analyyttisesti ja loogisesti.
Tutkimustyössä tarvitaan pitkäjännitteisyyttä, tarkkuutta ja huolellisuutta.
Suunnittelu- ja organisointitaidot ovat tarpeen monissa tehtävissä.
Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot ovat tarpeen. Palveluhenkisyyttä tarvitaan yhä enemmän etenkin yksityissektorilla.
Hyvästä kielitaidosta on hyötyä tutkimuskirjallisuuteen perehdyttäessä sekä oltaessa tekemisissä kansainvälisen tiedeyhteisön kanssa.
Fyysikolta edellytetään oman alansa kehityksen seuraamista. Ammatissa on kyettävä omaksumaan uutta teoreettista tietoa sekä osattava soveltaa tutkimustietoa käytäntöön.
Koulutus
Yliopistoissa voi opiskella luonnontieteellisellä koulutusalalla fysikaalisia tieteitä. Fysikaalisiin tieteisiin kuuluvat fysiikka (teoreettinen fysiikka, soveltava fysiikka, materiaalitiede, biofysiikka ja elektroniikka) sekä geofysiikka, meteorologia ja tähtitiede. Ylempi korkeakoulututkinto on filosofian maisteri.
Teknillistieteellisellä koulutusalalla voi opiskella teknillistä fysiikkaa ja matematiikkaa. Ylempi korkeakoulututkinto on diplomi-insinööri.
Ylemmän korkeakoulututkinnon (FM, DI) suorittamisen jälkeen on mahdollista hakea jatko-opiskeluoikeutta filosofian tai tekniikan lisensiaatin tai tohtorin tutkinnon suorittamiseen.
Aineenopettajakoulutukseen kuuluu maisterin tutkinnossa yhden tai yleensä kahden opetettavan aineen opinnot sekä opettajan pedagogiset opinnot. Matemaattis-luonnontieteellisten aineiden opettajan virat peruskouluissa ja lukioissa ovat usein kolmen opetettavan aineen virkoja. Fysiikkaa opiskelevien kannattaa suorittaa sivuaineina matematiikkaa ja kemiaa."
http://www.ammattinetti.fi/ammatit/detail/39_ammatti