Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: pig24 - 19.09.15 - klo:21:21

Otsikko: Rinnekelpoisen traktorin keksiminen - 80 v mv kertoo tarinansa
Kirjoitti: pig24 - 19.09.15 - klo:21:21
Itävallassa olevalla tilalla on 7 ha peltoa ja 3 ha ylempänä olevaa laidunta. Peltojen kaltevuudet vaihtelevat 45 prosentista 90:een - keskiarvo 60. Tilalla tuotetaan nurmirehu 7 lehmälle.  Miksi tilaa ylipäätään pidetään, on oma tarinansa. Lyhyesti: Ollessani sodan loppupuolella venäläisten vankina vuoden ajan minulla oli aina nälkä. Maalla kasvaneet pärjäsivät hieman kaupunkilaisia paremmin eivätkä tehneet ruokaa myrkyllisistä kasveista. Aika harva palasi kotiin. Päätin, että päästyäni vankeudesta hankin palan omaa maata ja tuotan ruokaa. Maanviljelijät eivät saaneet sodan jälkeen ruokakuponkeja, vaan joutuivat jopa luovuttamaan osan tuotannostaan yleisiin tarpeisiin. 
Syy traktorin kehittämiseen oli oma tarve. Markkinoilla oli vain pylpyrä-vetoauroja, jotka kaikki olivat tarkoitukseensa sopimattomia. Nuorena isäni oli ilmoittanut pojistaan 2 insinöörietäopintoihin. Selvitin vain 3 lukukautta, mutta opin konepiirustuksen, josta oli paljon apua. Perustin seudun vuoriviljelijöiden kanssa työosuuskunnan, jonka päätarkoituksena oli kokeilla ja parannella kaikkia tarjolla olevia rinnetyökoneita. Reform-merkkinen aisatraktori selvisi 60 %:sta. Esittelin ideaani nelipyöräajoneuvosta maatalousteknisessä opistossa. Minulle sanottiin, että 90 % rinteessä kuljettajan kera kulkevaa ajoneuvoa on mahdoton kehittää. Päätin, että sen pitää onnistua. Teimme pappamalli 1:n viikossa. Tällä voitiin ajaa 55 prosenttiin asti ja pystyin jatkamaan tilanpitoa. Voitin sillä myös ensimmäisen palkinnon Edistynyt Tuottaja-lehden kilpailussa. Kehitystyö jatkui. Tarkoitus oli saada sijoitettua kaikki painavat osat ylärinteen puolelle, alarinteen puoleiset pyörät oltava kevyemmät, työt pitää voida tehdä kahteen suuntaan kääntymättä päisteessä, ajoneuvon tuli olla vakaa 120 %:iin asti (pyörähtämättä ympäri). 45 % jyrkempiä peltoja varten tarvittiin helposti asennettavat rautalisäpyörät, jotka eivät kynnä maata. Löysimme eräältä konevalmistajalta hydraulisen alavaunun, jota aloimme soveltaa ideoihini. Ilmeni, että rahamme eivät riitä, mutta haimme ja saimme Tutkimuksen edistämisrahastolta 30 % tukea ja 30% korotonta lainaa. Saimme ideoille myös patentin. Laitteen rakentaminen kesti yhden talven ja sillä on nyt hoidettu tilan työt 8 v ajan. Kuvia s. 6-7.
Pitkä versio http://www.uibk.ac.at/berglandwirtschaft/idl/lehrbriefe/lb12/lehrbrief_12.1.pdf
Asteet korjattu prosenteiksi.
Otsikko: Vs: Rinnekelpoisen traktorin keksiminen - 80 v mv kertoo tarinansa
Kirjoitti: metsajussi - 19.09.15 - klo:21:31
Sen verran sotken väärinkäsitysten välttämikseksi että asteiden sijaan lienee kysymys prosenteista. 45 astetta eli 1:1 on prosentteina 100%.
60 astetta on 200%.

Otsikko: Vs: Rinnekelpoisen traktorin keksiminen - 80 v mv kertoo tarinansa
Kirjoitti: icefarmer - 19.09.15 - klo:21:35
no niin, ei muutaku kehittämään olosuhteisiin sopivaa pyöröpaalainta 8) 8) 8) 8)
Otsikko: Vs: Rinnekelpoisen traktorin keksiminen - 80 v mv kertoo tarinansa
Kirjoitti: Niitti - 19.09.15 - klo:21:51
Sen verran sotken väärinkäsitysten välttämikseksi että asteiden sijaan lienee kysymys prosenteista. 45 astetta eli 1:1 on prosentteina 100%.
60 astetta on 200%.
120 asteen rinteessä oltaisiinkin jo alapuolella.
Otsikko: Vs: Rinnekelpoisen traktorin keksiminen - 80 v mv kertoo tarinansa
Kirjoitti: sorkkis - 19.09.15 - klo:22:17
no niin, ei muutaku kehittämään olosuhteisiin sopivaa pyöröpaalainta 8) 8) 8) 8)

Ostit sitte harley daavitosonin
sillä ajelet iltaisin
pyöröpaalainta tuskin pyörittää.
Otsikko: Vs: Rinnekelpoisen traktorin keksiminen - 80 v mv kertoo tarinansa
Kirjoitti: SKN - 19.09.15 - klo:22:28
no niin, ei muutaku kehittämään olosuhteisiin sopivaa pyöröpaalainta 8) 8) 8) 8)

Ostit sitte harley daavitosonin
sillä ajelet iltaisin
pyöröpaalainta tuskin pyörittää.

Voi helvetin perkele.... daavitoson... ;D
Otsikko: Vs: Rinnekelpoisen traktorin keksiminen - 80 v mv kertoo tarinansa
Kirjoitti: sorkkis - 19.09.15 - klo:22:39
no niin, ei muutaku kehittämään olosuhteisiin sopivaa pyöröpaalainta 8) 8) 8) 8)

Ostit sitte harley daavitosonin
sillä ajelet iltaisin
pyöröpaalainta tuskin pyörittää.

Entäs Taavetti Prouni . :o

Voi helvetin perkele.... daavitoson... ;D
Otsikko: Vs: Rinnekelpoisen traktorin keksiminen - 80 v mv kertoo tarinansa
Kirjoitti: pig24 - 20.09.15 - klo:06:16
no niin, ei muutaku kehittämään olosuhteisiin sopivaa pyöröpaalainta 8) 8) 8) 8)
Ainakin Lindnerin koneenkuljetusalustaan on sopii paalain-käärijä. Paalit on surkuhupaisan pieniä. https://youtu.be/IU9vnjUT4Rc
Otsikko: Vs: Rinnekelpoisen traktorin keksiminen - 80 v mv kertoo tarinansa
Kirjoitti: Paalari - 20.09.15 - klo:08:04
Näyttää tekevän samankokoisia paaleja kuin meikäläisen kone. Se on kyllä perinteisen yhdistelmäkoneen näkönen. Akat talleilla tykkää noista, kun saavat niitä käsivoimin liikkeelle.
Otsikko: Vs: Rinnekelpoisen traktorin keksiminen - 80 v mv kertoo tarinansa
Kirjoitti: SAS - 20.09.15 - klo:13:24
Sen verran sotken väärinkäsitysten välttämikseksi että asteiden sijaan lienee kysymys prosenteista. 45 astetta eli 1:1 on prosentteina 100%.
60 astetta on 200%.
120 asteen rinteessä oltaisiinkin jo alapuolella.
Täällä meillä Suomessa Tienpitäjä ilmoittaa mäen jyrkkyyden prosentteina ja se menee käsittääkseni näin jos liikenne merkissä lukee jyrkkä mäki 15 % se tarkoittaa että 100 metrin matkalla nousua 15 m. näin olen käsittänyt tuon.