Kuinka urakoitsijan pitäisi järjestää työnsä, jos työtilaus muuttuu työn aikana? Itselle kävi niin, että urakoitsija lupasi tulla paalaamaan olkia torstaina tai perjantaina, mutta edellisessä paikassa tilattu ala olikin melkein tuplaantunut. Siitä johtuen meidän oljet ovat edelleen pellolla vähemmän kuivina. Olisiko urakoitsijan pitänyt tehdä aluksi vain so***** määrä ja jatkaa seuraavaan paikkaan, vain joutuuko muut työtilaukset vain odottamaan?
Ainahan urakoinnissa tulee näitä muuttuvia tilanteita, niihin on vain koitettava keksiä keinoja ja soviteltava asiakkaiden kanssa. Tarvittaissa olen koittanut itse järjestää muita urakoitsijoita paikkaamaan, varsinkin jos viive johtuu itsestä esim. konerikoista.
Hankalia on tietty asiakkaat, jotka ei kerro kaikkea, esim juurikin pinta-ala onkin jotain muuta kuin annettu ymmärtää, tai olosuhteet hankalemmat kuin oletettu.
On tässä vuosien varrella oppinut sen, että pitää luvata urakkaa noin puolet siitä mitä on laskennallinen päiväsaavutus, niin sitten keskimäärin ehtii luvatut tehdä. Vaikka laskennallisesti kannattavuus paranisi kun kapasiteetti käytetään tiukasti, niin käytännössä siitä seuraa asiakkaiden menetys.
Tutut vanhat asiakkaat jo tietää ja tuntee ja osaa mitoittaa työmaat, ja he myös ymmärtää myös urakoinnin ongelmat ja rajoitteet. Uudet asiakkaat pitää ottaa aina varovaisesti, ei tunne työmaita eikä asiakkaan odotuksia. Molemminpuolinen sitoutuminen on kummankin etu, jos joka vuosi asiakas hakee uutta urakoitsijaa ja urakoitsija haalii aina uusia asiakkaita, niin työn suunnittelu ja aikataulutus käy mahdottomaksi.