Joukunen numero takaperin oli englannin profissa testissä kolme massikkaa luokassa 150 heppaa. Muuten samat, mutta vaihteisto eri eli dyna4 ja -6 sekä portaaton. Kutonen oli polttoainetalouden osalta paras sitten nelonen ja selvästi huonoin oli portaaton, oikeastaan yllättävänkin huono.
Tuosta junasysteemistä on itellä vajaan parinkymmenen vuoden kokemus. Erilaisia yhdistelmiä on tullut vedettyä, mutta pääidea on se, että kaksi normaalia kippikärryä on peräkkäin. Kaikissä kärryissä meillä on kiinteä vetokita, johon seuraava vaunu kytketään. Kaikissä on tietysti valopistoke perässä ja yhdessä kärryssä on myös kippi- ja jarruletkutus ja liittimet.
Pääosa junalla ajoa on paalinajoa ja tarvittaessa vuokraan kaverilta kymppimetrin lavalla olevaa paalikärryä toiseksi. Nämä kaksi yhdistemää ovat mitoiltaan melko samat, mutta ominaisuudet poikkeavat melkoisesti.
Kippikärryjä voi käyttää moneen muuhunkin työhön, mutta vastaavasti nivelen kohdalla jää tila johon ei voi kuormaa laittaa eli hyötykuorma on pienempi.
Junan ketteryys on aivan toista luokkaa yhden pitkän kärryn. Aina ei ole mahdollisutta valita niitä leveitä liittymiä, mistä paaleja ajetaan, joten sinnen mennään junalla ja pitkällä kärryllä ajetaan sitten parempiin paikkoihin.
Juna on vaikeampi peruuttaa kuin yksi kärry.
Aisapaino tulee junassa pienemmäksi, koska takavaunu keventää etummaisen aisaa. Pellolla paaleja kerräillessä asiasta on hyötyä, kun jalka ei uppoa peltoon, mutta jossakin tilanteessa haittaa, kun traktorin paino rajoilla.
Vankkuri takavaununa kiinnosti aikanaan itseäkin, kun olisin kaksi lietevaunua laittanut peräkkäin mutta se oli ainakin josku kielletty. Enkä oikein näin jälkeenpäin itsekään näkisi vankkuria kovin järkevänä. On vielä vaikeampi peruuttaa ja jarrut pitäisi olla sellaiset, että vankkurin taka-akseli aloittaisi jarrutuksen, koska muuten on vaikea hallittava, varsinkin vähänkään liukkaalla. Lisäksi vankkuri oikaisisi enemmän kuin tavallinen kärry.
Perävaunun perässä meillä kulkee myös muita hinattavia laitteita esim. jyrä ja äes.
Etummaisen vaunun on tosiaan oltava taempaa painavampi (sekä lain mukaan mutta myös turvallisuuden takia), mutta yleensähan näin tulee automaattisesti, kun aisapaino painottaa etuvaunua vaikka kuormat olisivat samat.