Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista  (Luettu 7794 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65658
Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
mut joutuu ajaan äes maassa!

versu213

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 516
  • Tuottajan asialla...
Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
ite katellu noita valteemien ohuita ja teräväkärkisiä koukkuja, onko niistä kuluneena hyppääminen kuin yleistä?    kun tuo koukun pää ei lie pariakaan senttiä halkaisijaltaan.


Ei oo meillä koskaan kärry karannu koukusta,mutta vetokettingin ampu kerran tuulilasista läpi,ku eivät "muistaneet" nostovarsia/koukkua täysin ylös nostaa ,ku hinailivat jotain jonnikkaa...saatto se olla valamettiki ;)

+250

  • Vieras
Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Sattui tuossa kesällä, että kärry lähti omille teilleen täydessä vauhdissa kylänraitilla, kun eräästä suht pehmeästä ja loivasta routaheitosta ajoin. Koukku oli 99% varmuudella kiinni, koska kärry perässä oli ajettu jo pitkään, kipattukin oli kuorma pois....

Huoltomiehelle asiaa puhuessa kävi ilmi, että noita vahinkoja on 30 sarjan perus (ei ulostyöntyvä) koukuille käynyt.
Syy oli kutakuinkin seuraava; Tyhjällä suht tasapainoisella kärryllä ajaessa töyssyyn aisa lyö ylöspäin, jolloin silmukka nousee mukana. Vetokoukussahan on sellaset  kiilamaiset linkut.  Niiden kiilamaisuus jatkuu siitä lukituskohdastakin karvan ylöspäin, niin koukun noustessa lepoasennostaan ylöspäin (n 1cm) se avaa lukkokieliä vähäsen. Huoltomiehen mukaan kun tämä tapahtuu kovassa vauhdissa nopeasti niin  jouset ei välttämättä ehdi vetää kieliä takaisin ja koukku pääsee putoamaan alas.

Niin en tiedä onko rakenne muuttunut, meidän kone on vm. 2008

Koitettuani tyhjiltään nostaa koukkua lukitusasennosta vielä sen viimeisen sentin ylöspäin, niin todentotta sehän avaa hakasia vähän :/

Avuksi tähän, vetovarret pitäisi muistaa pitää ihan melkeen ylhänä ettei koukku pääse putoamaan, tai sitten hitsata pala rautaa koukun väliin niin, ettei koukku pääse enää nousemaan lukittumisensa jälkeen enää tippaakaan.

Itse katselin sen lukituskielen muotoilua ja minusta siitä jos sipasisi siivun pois kiilamaisuudesta, niin asia silläkin korjaantuisi, siitä en tosin tiedä heikentääkö se.

Tuskin tästä sepostuksesta kukaan selvää otti, mutta tulipaha ainakin itselle hyvä mieli kun kerroin  :)
Claassin uniwrappi menee negatiiviselle aisapainolle kun paali siirtyy käärijälle.14000 kertaa ainakin jäi koukku laukeematta.
Mutta tuos olikin todennäköisyys 99% että koukku oli kunnolla lukos ::)

Eihän nyt missään paalaajalla saa sellaista sopivan terävää iskua kun liikkeet on hitaat ja kone käytännössä seisoo paikallaan. Itse ymmärsin että tapaus tulee esiin hyvin sattumalta kun jossain tiellä ensiksi kärryn aisa pomppaa ylärajoitinta vastaan ja sitten routaheiton kohdalla koukkukin hyppää ylös niin lukot työntyy edestä pois ja juuri samalla hetkellä kun aisa pamahtaa alas niin lukot ei olekaan koukkua pitämässä.
Jos paalaajan aisalla paino on 0 tai negatiivinen ja ajetaan poikkikynnökseen,niin juuri tuollaista hakkaamista tulee :o

Ajak`sää paalikoneella kynnöksellä, vai eikö teillä osata äestää  ???
Jos sarkaauroilla kynnetty kiertämällä,niin ei sitä äkeellä niin tasaiseksi saa etteikö kyntösuunta tunnu.Ei tietysti koske omia peltoja koska on kääntöaurat.

.... kyl sen saa...  ;D
....ei kyl saa... ;D
Viimmeistään toisena nurmisatovuonna alkaa tuntuun,kun maa painuu.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65658
Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
raskaampaa akselipainoa niin eipä tunnu.....möyriessä eteenpäin!