Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tuista  (Luettu 3708 kertaa)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Tuista
Näistä tuista on täällä esitetty monenlaista laskelmaa eri tuotantomuotojen ja alueiden välillä, vedämpä tähän nyt sitten omani perään ...

Jos katsotaan maksettuja tukia tehtyä työpäivää kohden, niin kyllä viljapuolella on törkeet tuet muihin tuotantosuuntiin verrattuna.

Olisiko noin? Itse olen harrastepohjainen viljelijä sivutoimisena ja minulla on tarkoitus pitää tulos plussalla eikä tehdä ilmaista työtä ja koneisiin ei sen takia hirveästi voi panostaa. Ovat siis vanhoja, uusin kone on vuosimallia 1989 kylvölannoitin ja kaikki muu kalusto vanhempaa, traktorissa on sentään hytti. Niinpä tilanne onkin sellainen että kun jotkut kylvävät neljä hehtaari tunnissa niin minulla suhde on että hehtaari neljässä tunnissa noin kärjistäen. Mutta tein pikaisesti oman laskelmani työtunneista ja muista ja se on tässä.

Kylvösiemenen kunnostus
Vesivaot yms tasaus 0,5
Tasausäestys  0,5
Kylvömuokkaus 1,5
Kylvö 1,5
Jyräys 1
Ruiskutus (*2?) 1
Hukkakaura  1
Puinti  4
Kuivaus 1
Roundud
Kyntö 4
Toimistohommat
Koneitten korjaus
Pientareet, ojat yms

Tuosta pikaisesti vähintään 15 tuntia/ha nuo aika tarkasti tiedetyt tunnit mitä menee. Jos tukia se 500 euroa niin se on noin 33 euroa tunti. Kun otetaan tuosta nuo "lisätyöt" eli vanhoja koneita pitää paljonkin kunnostella ja muuta niin helposti menee 25 tuntia/ha ja ylikin eli joku 20 euroa/tunti tukia.

No maitotila saa noin 100 euroa/ha paremmat tuet. Kesällä on tietysti enemmän sadon pariss työtä mutta vastaavasti kun alasta iso osa on nurmella niin pois jää kylvöt ja puinnit ja kynnöt ja ruiskutukset. Veikkaan että jos kalusto on samantasoista kuin minulla niin aika yksiin menee tunnit per hehtaari mutta kun tukia vähän enemmän niin kotieläintila parempaa tuntitukea kuin viljaviljelytila. Sitten eläinpuoli eli joku 40 lypsävää maitoa 340.000 euroa tukea 27.000 euroa c1:llä, pohjoisessa reilusti enemmän. Työtä 6 h/päivä kertaa 340 päivää pyöreästi 2.000 tuntia eli noin 13 euroa per tunti tukea? Se tuki jää siis alhaisemmaksi per tunti. Realistiset tunnit? Entä jos 60 lehmän robonavetta? Taitaa sen jälkeen tuet per tunti olla paljon paremmat? Että onko se noin yksiselitteistä  että vilajtilalla tuet per työtunti paremmat?

Emolehmätila c3:lla peltopuoli kuten maidolla eli jää voitolle viljatilaan nähden. Eläintuet 450 euroa per emolehmä plus sitten sonneista ja teurastettavista niin ehkä arviona 550 euroa per emolehmä, Paalinpyörittäjä tietäneen paremmin, minulla ei näistä tuista ole oikein tietoa. Jos 30 emoa niin 16.500 euroa tukea ja jos työtä vaikka 2h/päivä helppohoitoisilla emoilla kun muistelisin että eräskin täällä kirjoittava on kehuskellut että kun parin päivän välein vie paalin laitumelle niin se on siinä. Jos Agronetissä kirjoittamista ei lasketa mukaan vaan pelkästään nuo emot niin 680 tuntia per vuosi ja 24 euroa tukea per työtunti. Olisiko laskelma kohdallaan? Paalinpyörittäjä voinee täydentää?


Jooo, aika tarklka laskelma, tosin tuo karjapuoli taisi mennä aikalailla arvaamalla ????