Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Dexter  (Luettu 1905 kertaa)

emo-heikki

  • Vieras
Dexter
Dexter on liharoduista pienin, alkuperältään Irlantilainen mutta rodun pääalueita ovat nykyään USA, Kanada ja Australia.
Se on huomattavasti muita rotuja pienempi.
Dexterit on suosittuja nimenomaan alueilla, joilla laitumet on kuivia tai muuten köyhiä, eli niukalta laitumelta pitää ottaa ravinto eläimelle, vuoristot, arot, jne ....

Itse mietin tuota, että kun täällä Lapissa on hyvistä laitumista pulaa, jokivarsia, vanhoja ojitettuja soita ja muita joutoalueita kyllä löytyy, mutta pellot on kortilla.
Niin sopisiko Dexteri nimenomaan Lappiin.
Tietääkö kukaan, onko Suomessa Dextereitä ???

Lihan tuottohan ei ol pienempi kuin muilla roduilla, jos se suhteutetaan hehtaareihin.
Limousini, yksi emolehmä yhtä hehtaaria kohden, Aberdeen Agnus kaksi emolehmää hehtaaria kohden, Highland Cattle kolme-neljä emolehmää hehtaaria kohden ja Dexterillä mennään ehkä jo viisi tai kuusi emolehmää hehtaaria kohden.
Kyllähän viisi Dexteriä pukkaa lihaa maailmaan samanverran kuin yksi Limusiini, eli laitumen tuotto lihana on todennäköisesti sama suhteessa olemassa olevaan pinta-alaan.
Pinta-alatuetkin pysyy samana, ainoa mikä muuttuu on eläintukien määrä, mitä enempi eläimiä sitä enempi tukia.

Itse olen hyvin kiinnostunut Dexteristä tällä hetkellä, jos vain jostakin saisi tietää, mistä niitä löytää.
 

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Vs: Dexter
Onhan niitä jossain Satakunnas yhellä tilalla...Helpoimmin pääset siihen kun etit vanhakantaista angusta ja pidät samaa sonnia seuraavat 20 vuotta ;) ;D ::) :P...Pieniä ja kiukkuusia ;)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Dexter
Jooo, hyvä kommentti ...

cow

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 201
Vs: Dexter
Et Lapissa oot Emo-Heikki.Ei sul sitte oo porofarmia :) Ni olikos sul nyt jotain emoja vai?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Dexter
Et Lapissa oot Emo-Heikki.Ei sul sitte oo porofarmia :) Ni olikos sul nyt jotain emoja vai?

Emoja on, poroja ei ole ....
Muuta kuin pakkasessa.

cow

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 201
Vs: Dexter
Vai nii  :) Eikö niitte pito kiinnosta,no ei niil varmaan pahemmi ainakaa rikastu...  ???

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Dexter
Vai nii  :) Eikö niitte pito kiinnosta,no ei niil varmaan pahemmi ainakaa rikastu...  ???

Porot on vähänniinkuin metsäkin, ei niitä ostaa kannata, jos ei ole entisiä pohjia.
Perimällä jos saa, niin hyvin pärjää ja kasvattaa siitä sitten itse lisää, pikkuhiljaa ....
Mutta jos ostamaan lähdet, niin pitää saada aika edullinen kauppa, ennenkuin siitä tulee terve elinkeino.
Ovat olleet ylihintaisia tuottoonsa nähden aina.