Toyota (1+.)ja Volkkari (3+.) näyttää pärjäävän. GM (2-.)ja Ford (4-.) menettävät markkinaosuuksiaan. Tosin onhan Toyotan maasturit ym. mallit menneet huonommin kaupaksi kuin aikaisemmin.
Sikäli mielenkiintoista kuinka Japanilainen autoteollisuus on onnistunut valloittamaan markkinat sitkeällä panostamisella tuotemerkkiin, Toyota (3.)+Lexus (1.) kärjessä. BMV (2.) lähimpänä näitä kahta.
Eiköhän nuo japsit ole panostaneet lähinnä työläistensä orjuuttamiseen pienellä palkalla. On siinä hieman eroa kun autoja tehdään Volvolla Ruotsissa tai Toyotalla missä tahansa.
Palkka on valmistusmaan palkkatasoa autotehtaissakin.
Ei ole pakko mennä autoja tekemään, jos tuntee itsensä orjuutetuksi.
Eikä kannata väittää, ettei ole muuta vaihtoehtoa, työväki on
yleensä tyytyväinen, jos lähistölle tulee auto- tai jokin vastaava tehdas.
Ja robotit tekevät suuren osan työstä.
Volvo on omat valitansa tehnyt, noutaja meinaa tulla.
Volvoa vois alkaa valmistamaan vaikka Kiinassa.
Laatu paranis.
Ei ole kyse pelkästään palkasta vaan yleensä työntekijöiden oikeuksista. Työnteijöiden järjestäytyminen on kokonaan kielletty monissa Toyotan tehtaissa. Tämähän tarkoittaa käytännössä sitä, että työsuojelu on täysin rempallaan. Mitä ajattelet, jos sinun autosi valmistaminen on vaatinut vaikkapa jonkun äidin tai isän hengen Toyotan ahneuden takia? Enkä ihmettelisi vaikka olis lapsiakin noita rakentamassa. Eli oikea kysymys ei olekaan, onko työntekijä tyytyväinen, vaan oletko sinä ostajana tyytyväinen Toyotan toimintaan.
Turha syyllistää yhtä automerkkiä, koska kaikki autonvalmistajat ovat ahneita.
Monella autotehtaalla ammattiyhdistystoimintaa on rajoitettu tai
kielletty.
Ongelma on kuitenkin siinä valtiossa, joka sallii yhditysten toiminnan
rajoittamisen. Tällaisessa maassa ei missään työpaikassa
sallita työntekijöiden järjestäytymistä.
Hyvillä tehtailla työsuojeluasiat on kunnossa, turha on
moralisoida jollain haetuilla kuolemantapauksilla tai lapsityövoimalla.
Verrataan sitten vaikka volkkariin. Volkkarin johto oli syytettynä
luottamusmiesten lahjonnasta, ko miehiä vietiin mm. bordelliin,
jotta nämä estäisivät henkilökunnan lakkoilemisen tehtaalla
olevien epäkohtien korjaamiseksi.
Volkkarit muuten kasaa maahanmuuttajat pienellä palkalla verrattuna
maan kustannustasoon. Eurooppaan tuodaan myös Meksikossa koottuja
volkkareita. Mitä luulet, onko meksikossa hyvin järjestäytynyt ammattijärjestö
ja työsuojeluasiat kunnossa?
Tai kun 90-luvulla brasiliassa tehtyjä escortteja tuotiin suomeenkin, niin
Brasiliassa käyneenä (mutta en autotehtaasa) voin kertoa, ettei Etelä-Amerikassa
ihmishenki ollut kovin korkeassa kurssissa, saati että joku viidakosta
haettu työläisporukka olisi jotenkin voinut järjestäytyä.
Jne.
Näinkin on, että aasialainen työtahti ja -moraali on erilaista
kuin esim. Euroopassa. Suomalainen ay-väki pitäisi sitä
hiostamisena, toisaalta joissakin aasianmaissa työntekijätkään
eivät halua, että työpaikalla iikkuu luottamusmiehiä tai ay-jätkiä,
ne kun eivät lisää yhtään tuotantoa, kun urakalla tehdään.
Kun seuraavaksi lataat kännykkääsi, niin mieti, montako
kiinalaislasta on viettänyt laturitehtaalla nuoruutensa sidottuna
työpöytäänsä kiinni, jotta sinä saisit uuden kännykkäsi muutaman
euron halvemmalla.
Laturissa kun lukee made in China.
Oletko sinä ostajana tyytyväinen Nokian toimintaan?