Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Punamaali/öljymaali  (Luettu 15385 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52017
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Punamaali/öljymaali
Mites onnistuu punamaalin päälle maalaaminen öljymaalilla, punaisella tietty? Vaatiiko hurjankin pesun ja rapsuttelun?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Punamaali/öljymaali
Helposti irtoava vanha maali ja hämähäkinverkot ym roskat kun saa pois niin se riittää. Painepesurilla olen hoitanut tuon homman. Vaatii pari päivää poutaa ennen kun pääsee maalamaan. Jos on oikein kiire niin ISOLLA paineilmakompressorilla päästää suurimmat pois. Irtonainen maali ja roskahan siitä pitää pois saada. Mielipuolinen vanhan maalin rapsuttaminen on ajan hukkaa. Jos vanha maali on kiinni, se ei haittaa millään tavalla.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Punamaali/öljymaali
Eikös näihn pesureihin saa sellaisia turbosupersuuttimia että autosta lähtee maalit ja lakat ja suihku leikkaa vaikka laudan poikki... meinaan että semmoisella alkaa homma joutumaan.

Joskus olen muutaman neliön putsannut lateksitöhkistä pikkurälläkän teräsharjalla, mut nysväämistä on jos useampaa neliötä pitäis tehdä.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

+250

  • Vieras
Vs: Punamaali/öljymaali
Skänälle sopii parhaiten maalit joissa käytetään tinneriä tai muuta liuotinta ;D

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Punamaali/öljymaali
Oikean punamultamaalin kanssa irtotavaran harjaaminen ihan käsikäyttöisellä teräsharjalla riittää. Mahdollisesti katuharjakin voisi ajaa asian. Ei ole maalaamista kummoisenpi homma, eikä tarvitse rälläkkää tai ihmeempää hinkkaamista. Painepesuri lykkää vettä rakenteisiin ja saattaa kuoria puusta sen osan pois mihin maalin olisi tarkoitus kiinnittyä. Jos on tarkoitus maalata niin se vesikään ei ole erityisen hyvä juttu.

Punamaalin nimellä on myyty myös jotain lateksimaleja, ja siinähän sitten olet.. helpoin ja varmin tapa on riipiiä laudat irti ja naulata uudet tilalle.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12234
  • Virolaista kiitos!
Vs: Punamaali/öljymaali
Punamaalin nimellä on myyty myös jotain lateksimaleja, ja siinähän sitten olet.. helpoin ja varmin tapa on riipiiä laudat irti ja naulata uudet tilalle.
Mulla on sellainen käsitys, että mitään kunnollisia maaleja ei enää ole edes olemassa ja viimeiset hyvät maalarit ovat olleet hautuumaalla jo hyvän tovin. Lait ja asetukset on tehty sellaisiksi, että kaikki vanhan ajan maaleissa käytetyt ainesosat ovat myrkkyjä ja haitallisia terveydelle. Jostain syystä ne maalit kuitenkin pysyivät seinässä ja rakenteet hengittivät. Nykyiset perinnemaalit yms. ovat käytännössä vain nimikikkailua vailla todellista luonnonmukaisuutta tms.

Minähän en näistä asioista tiedä mitään, mutta tällaisen käsityksen olen saanut, kun olen vanhan puutalon maalaukseen ja maalivalintoihin koittanut perehtyä.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Punamaali/öljymaali
"Jos haluaa vaihtaa maalityyppiä, seinän tulee antaa kuivua täysin, ja jos mahdollista, odottaa vuosi ennen maalausta. "  ???

http://www.meidanmokki.fi/kysymys/voiko-punamullan-paalle-maalata-oljymaalilla
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Punamaali/öljymaali
Voi maalata. Mutta hetihän se kuivuttuaan alas rapisee. Öljykalvon alle jää kuitenkin vettä, joka jossain vaiheessa työntää liian kovan maalin irti puusta

Miks`et sää maalaa vaan punamullalla uudelleen  ??? Vai etkö kannata punamultaa  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Punamaali/öljymaali
Voi maalata. Mutta hetihän se kuivuttuaan alas rapisee. Öljykalvon alle jää kuitenkin vettä, joka jossain vaiheessa työntää liian kovan maalin irti puusta

Miks`et sää maalaa vaan punamullalla uudelleen  ??? Vai etkö kannata punamultaa  ;D
Se on Skänälle liian luomua  ;D
Panu Kaila meinas, että punamulta on ainoo maali, joka ei lyhennä puun kestoikää ;)
Ite olen asuinrakennukset vedelly pellavaöljymaalilla ja se kestää kuivuakkin kax viikkoo, mutta pysyy sitte seinäskin kuin tauti :)

roadman

  • Vieras
Vs: Punamaali/öljymaali
Muutama vuosi sitten maalasin piharakennuksemme 6m*21m korkeutta 4,5m.
Pohjana oli useampaan kertaan maalattu punamultamaali . Painepesurilla huuhtelin irtonaisen ja puoliksi irti olevan maalin pois. Annoin kuivua kolmisen viikkoa. Maalaus kahteen kertaan Virtasen neljän öljyn öljymaalilla hyvin on vielä seinässä pysynyt.
Seinän pesemiseen ei mitään turbosuuttimia tarvii. itse pesin vanhalla 140bar kewin voimavirtakoneella.Jos lauta on oikein auringon syömä eli pinnassa on sellaista nukan näköistä tavaraa, se tulee saada pois. Itsellä meni moisen pytinkin pesemiseen pitkä päivä. Vuokrasin ison henkilönostimen. Satasen tais olla vuokra vuorokaudelta.
Järki on hyvä tässäkin asiassa  ja kokeilee sieltä vähemmän silmien alla olevalta seinältä millaista jälkeä tulee ja säätää sitten tarpeen vaatiesa.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Punamaali/öljymaali
Punamaalin nimellä on myyty myös jotain lateksimaleja, ja siinähän sitten olet.. helpoin ja varmin tapa on riipiiä laudat irti ja naulata uudet tilalle.
Mulla on sellainen käsitys, että mitään kunnollisia maaleja ei enää ole edes olemassa ja viimeiset hyvät maalarit ovat olleet hautuumaalla jo hyvän tovin. Lait ja asetukset on tehty sellaisiksi, että kaikki vanhan ajan maaleissa käytetyt ainesosat ovat myrkkyjä ja haitallisia terveydelle. Jostain syystä ne maalit kuitenkin pysyivät seinässä ja rakenteet hengittivät. Nykyiset perinnemaalit yms. ovat käytännössä vain nimikikkailua vailla todellista luonnonmukaisuutta tms.

Minähän en näistä asioista tiedä mitään, mutta tällaisen käsityksen olen saanut, kun olen vanhan puutalon maalaukseen ja maalivalintoihin koittanut perehtyä.
Äääh, on niitä. Mulla on torppaa on maalattu Uulan pellavaöljymaalilla ja Joulen petrooliöljymaalilla. Toi petrooliöljymaali oli varsin hyvä ulkomaali, kuivahtaa sopuisasti ja maalaus sekä lantraaminen onnaa helposti. Pellavaöljymaali on sitten jännempi aine kaikkinen sinkkipohjamaalauksineen ja serotiineineen...
Nothing is Something Worth Doing

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52017
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Punamaali/öljymaali
Voi maalata. Mutta hetihän se kuivuttuaan alas rapisee. Öljykalvon alle jää kuitenkin vettä, joka jossain vaiheessa työntää liian kovan maalin irti puusta

Miks`et sää maalaa vaan punamullalla uudelleen  ??? Vai etkö kannata punamultaa  ;D

Ei punamaalissa tai mullassa vikaa ole. Vika on käyttökohteessa. Alkaa ahistamaan vaahtosammuttimien inha himo hinkata vaatteita suulin seinässä punaiseksi...
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52017
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Punamaali/öljymaali
Skänälle sopii parhaiten maalit joissa käytetään tinneriä tai muuta liuotinta ;D

Ylävaltapoika on oiikiaaas moon vääräs. Tentulle tuoksuvat maalit, liuottimet ja liimat on mun juttu.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Punamaali/öljymaali
Ei punamaalissa tai mullassa vikaa ole. Vika on käyttökohteessa. Alkaa ahistamaan vaahtosammuttimien inha himo hinkata vaatteita suulin seinässä punaiseksi...

Eikö vaahtosammuttimen pidäkin olla punainen?

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Punamaali/öljymaali
Ei punamaalissa tai mullassa vikaa ole. Vika on käyttökohteessa. Alkaa ahistamaan vaahtosammuttimien inha himo hinkata vaatteita suulin seinässä punaiseksi...

Eikö vaahtosammuttimen pidäkin olla punainen?

Myös öljymaalattuun seinään hinkkaamaalla saa vaatteensa punaisiksi, jos tarkoitat noita Virtasen maalitehtaan tai Lappi-maalien kaltasia maaleja,. Ei sentään ihan yhtä helposti ja pitkään kuin punamullatusta seinästä. Hyvin ne kyllä seinässä pysyvät.  Vanhaa punamultaa en itse viitsisi pestä tai krapsuttaa millään tavalla. Selvän irtomoskan ja hilseilevän maalin poistaminen riittää. Lateksi ja muut "muovimaiset" maalit taitavat olla eri juttu ja vaatia rankemman alkukäsittelyn.