Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra 465 ajovalot  (Luettu 5975 kertaa)

Kille

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Valtra 465 ajovalot
Ko. koneessa katosi ajovalot, pitkät ja lyhyet. Parkit ja työvalot sekä vilkut toimii. Sitten ajovalot alkoivat jälleen toimia, 30 km jälkeen tuli käry ohjaamoon ja sulake oli sulanut. Mistä alkas vikaa ettimään, onko jollakulla vastaavaa ollut??

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52017
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Valtra 465 ajovalot
Katos virtalukko.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Valtra 465 ajovalot
Hytin etuseinän moninapaliitin ja valonvaihtokytkin tarkastukseen, ja ajovalopolttimot ihan ensimmäisenä tutkinnan alle, ne menevät joskus sisältä oikkariin.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65621
Vs: Valtra 465 ajovalot
tuo lampuin sammuminen joskus vaivas fiudessakin mutta sit ku tuli uudet sulakepohjat ja katkimet niin nyt on pelannu hyin.      magnetimarellin teot ei niin hyiä.   m,ut minkä lie valtussa?

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8433
Vs: Valtra 465 ajovalot
Kannattaa kattoo, jos siellä konehuoneessa menee joku johtosarja jossain putken, raudan tai muun kyljessä. Niin ettei se kimppu ole hankautunut mistään puhki ja puhaltele savuja.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65621
Vs: Valtra 465 ajovalot
ja toimiva pääkytkin mah. lähelle akkua on miusta paras vakuutus.

Lemmy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 917
Vs: Valtra 465 ajovalot
Oliko sulake sulanut vai palanut? Jos tuollaisessa on muovinen sulake, sen runko voi sulaa ihan vaan huonon kontaktin takia kun sulakkeen jalat kuumenee.
Kaaoksesta nousee harha, meille se on tähtitarha.
http://haapasalontila.fi/index.html

Kille

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Vs: Valtra 465 ajovalot
Oliko sulake sulanut vai palanut? Jos tuollaisessa on muovinen sulake, sen runko voi sulaa ihan vaan huonon kontaktin takia kun sulakkeen jalat kuumenee.

Sulake ja vähän rasiaakin oli sulanut. Olisko tosiaan ollut vaan huono kosketus sulakkeella. Vaihdoin eri liittimeen uuden sulakkeen ja johdot ja nyt toimii, eikä lämpene. Pitää seurata tuota.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4402
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valtra 465 ajovalot
Oliko sulake sulanut vai palanut? Jos tuollaisessa on muovinen sulake, sen runko voi sulaa ihan vaan huonon kontaktin takia kun sulakkeen jalat kuumenee.

Sulake ja vähän rasiaakin oli sulanut. Olisko tosiaan ollut vaan huono kosketus sulakkeella. Vaihdoin eri liittimeen uuden sulakkeen ja johdot ja nyt toimii, eikä lämpene. Pitää seurata tuota.

Huono kosketus se on ollut. Se on sellainen hiipivä itseään ruokkiva tuho: huono liitos lämpenee, kosketuspinnat kärsivät ja hapettuvat liiasta lämmöstä, kosketus huononee yhä, lämpöä syntyy yhä enemmän -> katastrofi on valmis.

Olisi hyvä aina joskus tarkistaa valot sun muut kuormat pitempään pääällä että mikään sulake tms ei mainittavasti lämpene. Jos näin käy niin selvittää syy ja korjata ennenkuin savu nousee ja maailma pimenee.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Valtra 465 ajovalot
Mikä on paras vaihtoehtoinen sulaketyyppi... jos mahdollista uusia noiden vanhojen cera/bosch rasioiden tilalle joita on käytetty kotimaisissa tekeleissä järjestään ja jotka tosiaan alkavat lämmetä ja pätkiä virtaa?
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4402
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valtra 465 ajovalot
Hyvälaatuinen lattasulakepesä toimii ainakin jo paremmin, mutta en tiedä olisiko vieläkin parempia.

Yhdesä Casessa hirvittelin kun siellä oli joku 70 A:n lattasulakekin, tuon luokan sulakkeet pitäisi olla jo ruuvikiinnitteistä mallia, ehdottomasti. Eli näitä tämän tyyppisiä tai vastaavia (ANL, Mega jne):

https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/sulake-midi/3050121800/

Kovin monien kymmenien ampeerien sulakkeet eivät ole enää hyvä idea tavallisena lattasulakkeena, se lämpenee ennemmin tai myöhemmin ja tuhoaa pesänsäkin.


Tärkeintä on että se sulakerasia pysyisi kuivana ja pölyttömänä. Savi- ja hiekkapöly on todellinen tuholainen:

- liitosta liikutettaessa se syö mekaanisesti ohuet metallipinnoitteet piloille
- kostuessaan se alkaa ajan mittaan syövyttää niitä pintoja
- ja muutenkin toimii siellä välissä vähän huonon eristeen tapaan pilaten kunnollisen laaja-alaisen kontaktin aiheuttaen kipinöintiä yms.

Sulaketta vaihtaessa pitäisi malttaa harrastaa sen verran siisteyttä että hiekkapölyä tms ei pääsisi sinne kosketinpintojen väliin. Helpompi sanoa kuin tehdä kun etsii pimeydessä ja kiireessä syyllistä sulaketta...




Yrjö-Einari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 579
  • Quod scripsi, scripsi
Vs: Valtra 465 ajovalot
Komppaan kyllä SamiT .n mainintaa hytin etureunan moninapaliittimestä . Liitin kyllä kannattaa tarkistaa koska siinä voi olla myös kosketushäiriön paikka.  Itsellä valojen äkillinen katoaminen johtui liittimen huonosta kosketuksesta
Kolme kierähdystä ja työntö niin varmasti lentää, sano entinen kuulantyöntäjä

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26171
  • vastustan
Vs: Valtra 465 ajovalot
Hyvälaatuinen lattasulakepesä toimii ainakin jo paremmin, mutta en tiedä olisiko vieläkin parempia.

Yhdesä Casessa hirvittelin kun siellä oli joku 70 A:n lattasulakekin, tuon luokan sulakkeet pitäisi olla jo ruuvikiinnitteistä mallia, ehdottomasti. Eli näitä tämän tyyppisiä tai vastaavia (ANL, Mega jne):

https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/sulake-midi/3050121800/

Kovin monien kymmenien ampeerien sulakkeet eivät ole enää hyvä idea tavallisena lattasulakkeena, se lämpenee ennemmin tai myöhemmin ja tuhoaa pesänsäkin.


Tärkeintä on että se sulakerasia pysyisi kuivana ja pölyttömänä. Savi- ja hiekkapöly on todellinen tuholainen:

- liitosta liikutettaessa se syö mekaanisesti ohuet metallipinnoitteet piloille
- kostuessaan se alkaa ajan mittaan syövyttää niitä pintoja
- ja muutenkin toimii siellä välissä vähän huonon eristeen tapaan pilaten kunnollisen laaja-alaisen kontaktin aiheuttaen kipinöintiä yms.

Sulaketta vaihtaessa pitäisi malttaa harrastaa sen verran siisteyttä että hiekkapölyä tms ei pääsisi sinne kosketinpintojen väliin. Helpompi sanoa kuin tehdä kun etsii pimeydessä ja kiireessä syyllistä sulaketta...
eikö ne fyysiseltä kooltaankin  isot lattasulakkeet ole kuitenkin ihan ok, lähes joka autossahan niitä on ja eipä noista ongelmaa ole ollu, maatalouskone tietty eri mutta eikö nuo nyt hytissä menesty,  harvoinhan traktoreissa samoja virtoja menee mitä vie auton lämmittimet yms muu tekniikka :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4402
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valtra 465 ajovalot
Hyvälaatuinen lattasulakepesä toimii ainakin jo paremmin, mutta en tiedä olisiko vieläkin parempia.

Yhdesä Casessa hirvittelin kun siellä oli joku 70 A:n lattasulakekin, tuon luokan sulakkeet pitäisi olla jo ruuvikiinnitteistä mallia, ehdottomasti. Eli näitä tämän tyyppisiä tai vastaavia (ANL, Mega jne):

https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/sulake-midi/3050121800/

Kovin monien kymmenien ampeerien sulakkeet eivät ole enää hyvä idea tavallisena lattasulakkeena, se lämpenee ennemmin tai myöhemmin ja tuhoaa pesänsäkin.


Tärkeintä on että se sulakerasia pysyisi kuivana ja pölyttömänä. Savi- ja hiekkapöly on todellinen tuholainen:

- liitosta liikutettaessa se syö mekaanisesti ohuet metallipinnoitteet piloille
- kostuessaan se alkaa ajan mittaan syövyttää niitä pintoja
- ja muutenkin toimii siellä välissä vähän huonon eristeen tapaan pilaten kunnollisen laaja-alaisen kontaktin aiheuttaen kipinöintiä yms.

Sulaketta vaihtaessa pitäisi malttaa harrastaa sen verran siisteyttä että hiekkapölyä tms ei pääsisi sinne kosketinpintojen väliin. Helpompi sanoa kuin tehdä kun etsii pimeydessä ja kiireessä syyllistä sulaketta...
eikö ne fyysiseltä kooltaankin  isot lattasulakkeet ole kuitenkin ihan ok, lähes joka autossahan niitä on ja eipä noista ongelmaa ole ollu, maatalouskone tietty eri mutta eikö nuo nyt hytissä menesty,  harvoinhan traktoreissa samoja virtoja menee mitä vie auton lämmittimet yms muu tekniikka :-\ :-\ :-\ :-\

Meneehän se jos ei käy huono tuuri. Esimerkiksi tuossa juuri yksi vanhempi Volkkari oli kärventänyt flektinsä sulakkeen pohjan. Olikohan siinä 30 vai 40 A.

Labrassa se kestää hyvin, mutt sitten kun se on nähnyt maailmaa jo vähän enemmän niin hajonta alkaa kasvaa. Sekin tietysti että tarvitseeko sen toimia 10 vai 30 vuotta.
Sama juttuhan se on noissa rintapellin / ohjaamon liittimissäkin. Periaatteessa ne ovat aivan riittäviä mutta aika monessa vanhemmassa värkissä sen kanssa on ongelmia.

Kyllä uusissa traktoreissa kulkee sähköjä aika paljon kun kaikki mahdollinen moottorin-vaihteiston-hydrauliikan ohjaus ja valvonta tapahtuu sähköllä, työvaloja on pienen kylän verran ja sitten perään liitetään vielä sähköohjattu työkone joka vaatii sen 30 A lähdön. LED-tekniikka tosin vähentää tuota valaistuskuormaa paljon. Hiukan vajaalla akulla ja suurella määrällä kulutusta isompi laturi voi työntää jo 100 ampeeria eteenpäin.

Joku 70 A on noille rimpulavehkeille jo melko suuri virta - vertaa vaikka tuollaista 70 A lattasulaketta vahvavirtapuolen 80 A:n kahvasulakkeeseen niin jo kosketuspinnoissa on hiukan eroa. 70 A riittää jo pienemmälle hitsauspuikollekin.... Toki tuollainen kahvamalli on suunnniteltu kykeneväksi katkaisemaan kA-luokan  oikosulkuvirtoja isommalla jännitteellä niin että valokaari ei jää palamaan.

Olen myös jossain nähnyt työkoneen jossa suurin osa sulakkeista oli automaatteja, se oli joku erikoiskone joka oli tehty yhtä hommaa varten, joku kompostiauman kääntökone tms.

Lemmy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 917
Vs: Valtra 465 ajovalot
eikö ne fyysiseltä kooltaankin  isot lattasulakkeet ole kuitenkin ihan ok

Fyysistä kokoa tarvitsisi olla sen verran, että huonosta kontaktista tuleva lämpö pääsisi haihtumaan pois. Mullahan syttyi 30 A normaalikokoinen lattasulake palamaan lämpiämisen takia, eikä se pohja varmaan huono ollut. Oli vain hapettunut sen 20 vuotta. En väitä, etteikö lattasulake olisi hyvä ja niitähän on suuremmassa koossakin kuulemma.
Kaaoksesta nousee harha, meille se on tähtitarha.
http://haapasalontila.fi/index.html