Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Kille - 18.12.17 - klo:14:26

Otsikko: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: Kille - 18.12.17 - klo:14:26
Ko. koneessa katosi ajovalot, pitkät ja lyhyet. Parkit ja työvalot sekä vilkut toimii. Sitten ajovalot alkoivat jälleen toimia, 30 km jälkeen tuli käry ohjaamoon ja sulake oli sulanut. Mistä alkas vikaa ettimään, onko jollakulla vastaavaa ollut??
Otsikko: Vs: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: SKN - 18.12.17 - klo:14:36
Katos virtalukko.
Otsikko: Vs: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: SamiT - 18.12.17 - klo:17:51
Hytin etuseinän moninapaliitin ja valonvaihtokytkin tarkastukseen, ja ajovalopolttimot ihan ensimmäisenä tutkinnan alle, ne menevät joskus sisältä oikkariin.
Otsikko: Vs: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: Oksa - 18.12.17 - klo:19:32
tuo lampuin sammuminen joskus vaivas fiudessakin mutta sit ku tuli uudet sulakepohjat ja katkimet niin nyt on pelannu hyin.      magnetimarellin teot ei niin hyiä.   m,ut minkä lie valtussa?
Otsikko: Vs: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: Mopomies - 18.12.17 - klo:20:15
Kannattaa kattoo, jos siellä konehuoneessa menee joku johtosarja jossain putken, raudan tai muun kyljessä. Niin ettei se kimppu ole hankautunut mistään puhki ja puhaltele savuja.
Otsikko: Vs: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: Oksa - 18.12.17 - klo:20:53
ja toimiva pääkytkin mah. lähelle akkua on miusta paras vakuutus.
Otsikko: Vs: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: Lemmy - 18.12.17 - klo:22:08
Oliko sulake sulanut vai palanut? Jos tuollaisessa on muovinen sulake, sen runko voi sulaa ihan vaan huonon kontaktin takia kun sulakkeen jalat kuumenee.
Otsikko: Vs: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: Kille - 18.12.17 - klo:22:29
Oliko sulake sulanut vai palanut? Jos tuollaisessa on muovinen sulake, sen runko voi sulaa ihan vaan huonon kontaktin takia kun sulakkeen jalat kuumenee.

Sulake ja vähän rasiaakin oli sulanut. Olisko tosiaan ollut vaan huono kosketus sulakkeella. Vaihdoin eri liittimeen uuden sulakkeen ja johdot ja nyt toimii, eikä lämpene. Pitää seurata tuota.
Otsikko: Vs: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: metsajussi - 18.12.17 - klo:22:36
Oliko sulake sulanut vai palanut? Jos tuollaisessa on muovinen sulake, sen runko voi sulaa ihan vaan huonon kontaktin takia kun sulakkeen jalat kuumenee.

Sulake ja vähän rasiaakin oli sulanut. Olisko tosiaan ollut vaan huono kosketus sulakkeella. Vaihdoin eri liittimeen uuden sulakkeen ja johdot ja nyt toimii, eikä lämpene. Pitää seurata tuota.

Huono kosketus se on ollut. Se on sellainen hiipivä itseään ruokkiva tuho: huono liitos lämpenee, kosketuspinnat kärsivät ja hapettuvat liiasta lämmöstä, kosketus huononee yhä, lämpöä syntyy yhä enemmän -> katastrofi on valmis.

Olisi hyvä aina joskus tarkistaa valot sun muut kuormat pitempään pääällä että mikään sulake tms ei mainittavasti lämpene. Jos näin käy niin selvittää syy ja korjata ennenkuin savu nousee ja maailma pimenee.
Otsikko: Vs: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: kantola - 18.12.17 - klo:22:58
Mikä on paras vaihtoehtoinen sulaketyyppi... jos mahdollista uusia noiden vanhojen cera/bosch (https://cdn.finqu.com/users/1615/images/product/11525865-135110jpeg_200_200.jpeg) rasioiden tilalle joita on käytetty kotimaisissa tekeleissä järjestään ja jotka tosiaan alkavat lämmetä ja pätkiä virtaa?
Otsikko: Vs: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: metsajussi - 19.12.17 - klo:21:36
Hyvälaatuinen lattasulakepesä toimii ainakin jo paremmin, mutta en tiedä olisiko vieläkin parempia.

Yhdesä Casessa hirvittelin kun siellä oli joku 70 A:n lattasulakekin, tuon luokan sulakkeet pitäisi olla jo ruuvikiinnitteistä mallia, ehdottomasti. Eli näitä tämän tyyppisiä tai vastaavia (ANL, Mega jne):

https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/sulake-midi/3050121800/

Kovin monien kymmenien ampeerien sulakkeet eivät ole enää hyvä idea tavallisena lattasulakkeena, se lämpenee ennemmin tai myöhemmin ja tuhoaa pesänsäkin.


Tärkeintä on että se sulakerasia pysyisi kuivana ja pölyttömänä. Savi- ja hiekkapöly on todellinen tuholainen:

- liitosta liikutettaessa se syö mekaanisesti ohuet metallipinnoitteet piloille
- kostuessaan se alkaa ajan mittaan syövyttää niitä pintoja
- ja muutenkin toimii siellä välissä vähän huonon eristeen tapaan pilaten kunnollisen laaja-alaisen kontaktin aiheuttaen kipinöintiä yms.

Sulaketta vaihtaessa pitäisi malttaa harrastaa sen verran siisteyttä että hiekkapölyä tms ei pääsisi sinne kosketinpintojen väliin. Helpompi sanoa kuin tehdä kun etsii pimeydessä ja kiireessä syyllistä sulaketta...




Otsikko: Vs: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: Yrjö-Einari - 19.12.17 - klo:22:16
Komppaan kyllä SamiT .n mainintaa hytin etureunan moninapaliittimestä . Liitin kyllä kannattaa tarkistaa koska siinä voi olla myös kosketushäiriön paikka.  Itsellä valojen äkillinen katoaminen johtui liittimen huonosta kosketuksesta
Otsikko: Vs: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: icefarmer - 19.12.17 - klo:22:19
Hyvälaatuinen lattasulakepesä toimii ainakin jo paremmin, mutta en tiedä olisiko vieläkin parempia.

Yhdesä Casessa hirvittelin kun siellä oli joku 70 A:n lattasulakekin, tuon luokan sulakkeet pitäisi olla jo ruuvikiinnitteistä mallia, ehdottomasti. Eli näitä tämän tyyppisiä tai vastaavia (ANL, Mega jne):

https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/sulake-midi/3050121800/

Kovin monien kymmenien ampeerien sulakkeet eivät ole enää hyvä idea tavallisena lattasulakkeena, se lämpenee ennemmin tai myöhemmin ja tuhoaa pesänsäkin.


Tärkeintä on että se sulakerasia pysyisi kuivana ja pölyttömänä. Savi- ja hiekkapöly on todellinen tuholainen:

- liitosta liikutettaessa se syö mekaanisesti ohuet metallipinnoitteet piloille
- kostuessaan se alkaa ajan mittaan syövyttää niitä pintoja
- ja muutenkin toimii siellä välissä vähän huonon eristeen tapaan pilaten kunnollisen laaja-alaisen kontaktin aiheuttaen kipinöintiä yms.

Sulaketta vaihtaessa pitäisi malttaa harrastaa sen verran siisteyttä että hiekkapölyä tms ei pääsisi sinne kosketinpintojen väliin. Helpompi sanoa kuin tehdä kun etsii pimeydessä ja kiireessä syyllistä sulaketta...
eikö ne fyysiseltä kooltaankin  isot lattasulakkeet ole kuitenkin ihan ok, lähes joka autossahan niitä on ja eipä noista ongelmaa ole ollu, maatalouskone tietty eri mutta eikö nuo nyt hytissä menesty,  harvoinhan traktoreissa samoja virtoja menee mitä vie auton lämmittimet yms muu tekniikka :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: metsajussi - 19.12.17 - klo:22:54
Hyvälaatuinen lattasulakepesä toimii ainakin jo paremmin, mutta en tiedä olisiko vieläkin parempia.

Yhdesä Casessa hirvittelin kun siellä oli joku 70 A:n lattasulakekin, tuon luokan sulakkeet pitäisi olla jo ruuvikiinnitteistä mallia, ehdottomasti. Eli näitä tämän tyyppisiä tai vastaavia (ANL, Mega jne):

https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/sulake-midi/3050121800/

Kovin monien kymmenien ampeerien sulakkeet eivät ole enää hyvä idea tavallisena lattasulakkeena, se lämpenee ennemmin tai myöhemmin ja tuhoaa pesänsäkin.


Tärkeintä on että se sulakerasia pysyisi kuivana ja pölyttömänä. Savi- ja hiekkapöly on todellinen tuholainen:

- liitosta liikutettaessa se syö mekaanisesti ohuet metallipinnoitteet piloille
- kostuessaan se alkaa ajan mittaan syövyttää niitä pintoja
- ja muutenkin toimii siellä välissä vähän huonon eristeen tapaan pilaten kunnollisen laaja-alaisen kontaktin aiheuttaen kipinöintiä yms.

Sulaketta vaihtaessa pitäisi malttaa harrastaa sen verran siisteyttä että hiekkapölyä tms ei pääsisi sinne kosketinpintojen väliin. Helpompi sanoa kuin tehdä kun etsii pimeydessä ja kiireessä syyllistä sulaketta...
eikö ne fyysiseltä kooltaankin  isot lattasulakkeet ole kuitenkin ihan ok, lähes joka autossahan niitä on ja eipä noista ongelmaa ole ollu, maatalouskone tietty eri mutta eikö nuo nyt hytissä menesty,  harvoinhan traktoreissa samoja virtoja menee mitä vie auton lämmittimet yms muu tekniikka :-\ :-\ :-\ :-\

Meneehän se jos ei käy huono tuuri. Esimerkiksi tuossa juuri yksi vanhempi Volkkari oli kärventänyt flektinsä sulakkeen pohjan. Olikohan siinä 30 vai 40 A.

Labrassa se kestää hyvin, mutt sitten kun se on nähnyt maailmaa jo vähän enemmän niin hajonta alkaa kasvaa. Sekin tietysti että tarvitseeko sen toimia 10 vai 30 vuotta.
Sama juttuhan se on noissa rintapellin / ohjaamon liittimissäkin. Periaatteessa ne ovat aivan riittäviä mutta aika monessa vanhemmassa värkissä sen kanssa on ongelmia.

Kyllä uusissa traktoreissa kulkee sähköjä aika paljon kun kaikki mahdollinen moottorin-vaihteiston-hydrauliikan ohjaus ja valvonta tapahtuu sähköllä, työvaloja on pienen kylän verran ja sitten perään liitetään vielä sähköohjattu työkone joka vaatii sen 30 A lähdön. LED-tekniikka tosin vähentää tuota valaistuskuormaa paljon. Hiukan vajaalla akulla ja suurella määrällä kulutusta isompi laturi voi työntää jo 100 ampeeria eteenpäin.

Joku 70 A on noille rimpulavehkeille jo melko suuri virta - vertaa vaikka tuollaista 70 A lattasulaketta vahvavirtapuolen 80 A:n kahvasulakkeeseen niin jo kosketuspinnoissa on hiukan eroa. 70 A riittää jo pienemmälle hitsauspuikollekin.... Toki tuollainen kahvamalli on suunnniteltu kykeneväksi katkaisemaan kA-luokan  oikosulkuvirtoja isommalla jännitteellä niin että valokaari ei jää palamaan.

Olen myös jossain nähnyt työkoneen jossa suurin osa sulakkeista oli automaatteja, se oli joku erikoiskone joka oli tehty yhtä hommaa varten, joku kompostiauman kääntökone tms.
Otsikko: Vs: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: Lemmy - 19.12.17 - klo:23:08
eikö ne fyysiseltä kooltaankin  isot lattasulakkeet ole kuitenkin ihan ok

Fyysistä kokoa tarvitsisi olla sen verran, että huonosta kontaktista tuleva lämpö pääsisi haihtumaan pois. Mullahan syttyi 30 A normaalikokoinen lattasulake palamaan lämpiämisen takia, eikä se pohja varmaan huono ollut. Oli vain hapettunut sen 20 vuotta. En väitä, etteikö lattasulake olisi hyvä ja niitähän on suuremmassa koossakin kuulemma.
Otsikko: Vs: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: icefarmer - 19.12.17 - klo:23:21
minkähänlaisia sulakkeita lie löytyy aivan uudenkarheista autoista jos ajatellaan että on lämmitettävät penkit, ratti lämpiää, tuulilasissaki langat, takalasin+sivulasin  lämmitin päällä, kenties nestettä lämmittää vastus, ohjaustehostin sähkönen, abs/luistonesto jarruttelee jokusta pyörää ja pyyhkijät sutaa, tupakkia vedetään sähköikkunasta....kyllä mää väitän että uus henkilöauto on pahempi virtasyöppö ku traktori jo pelkästään noilla penkin ja lasien lämmittimillä :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

150 a laturi lienee jo vähän alakanttiin noissa
Otsikko: Vs: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: Oksa - 20.12.17 - klo:07:47
ja eiks autojen akut ole nykyään ihan kuin öljynvaihtojuttu?    kun vaihat öljyt laita uusi akku.    ainaki moni on moista manannu..
Otsikko: Vs: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: Kille - 20.12.17 - klo:09:23
ja eiks autojen akut ole nykyään ihan kuin öljynvaihtojuttu?    kun vaihat öljyt laita uusi akku.    ainaki moni on moista manannu..

Mutta itse ei sitä akun vaihtoakaan enää pysty tekemään, kun järjestelmä täytyy alustaa, että kaikki toimii niinkuin pitää.
Otsikko: Vs: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: Kille - 20.12.17 - klo:09:27
Oliko sulake sulanut vai palanut? Jos tuollaisessa on muovinen sulake, sen runko voi sulaa ihan vaan huonon kontaktin takia kun sulakkeen jalat kuumenee.

Sulake ja vähän rasiaakin oli sulanut. Olisko tosiaan ollut vaan huono kosketus sulakkeella. Vaihdoin eri liittimeen uuden sulakkeen ja johdot ja nyt toimii, eikä lämpene. Pitää seurata tuota.

Huono kosketus se on ollut. Se on sellainen hiipivä itseään ruokkiva tuho: huono liitos lämpenee, kosketuspinnat kärsivät ja hapettuvat liiasta lämmöstä, kosketus huononee yhä, lämpöä syntyy yhä enemmän -> katastrofi on valmis.

Olisi hyvä aina joskus tarkistaa valot sun muut kuormat pitempään pääällä että mikään sulake tms ei mainittavasti lämpene. Jos näin käy niin selvittää syy ja korjata ennenkuin savu nousee ja maailma pimenee.

Samalla tuli vaidettua toinen takalamppu, kun siitäkin oli parkkipolttimon kiinnike hapertunut varmaankin samasta syystä ja lamppu oli pimeä.
Otsikko: Vs: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: Mr. M - 20.12.17 - klo:10:46
ja eiks autojen akut ole nykyään ihan kuin öljynvaihtojuttu?    kun vaihat öljyt laita uusi akku.    ainaki moni on moista manannu..

Mutta itse ei sitä akun vaihtoakaan enää pysty tekemään, kun järjestelmä täytyy alustaa, että kaikki toimii niinkuin pitää.

Akkuja pitää ladata välillä. Uudemmissa autoissa varsinkin. Mulla ei ole uutta mutta silti joutuu latailemaan, varsinkin talvisaikaan kun wepasto ainut esilämmitin.

Uusissa autoissa joutuu syöttämään virtaa esim. tupakansytyttimen kautta akun vaihdon aikana, ettei hienot systeemit kuole.
Otsikko: Vs: Valtra 465 ajovalot
Kirjoitti: metsajussi - 20.12.17 - klo:16:51
ja eiks autojen akut ole nykyään ihan kuin öljynvaihtojuttu?    kun vaihat öljyt laita uusi akku.    ainaki moni on moista manannu..

Vika ei välttämättä ole akun vaan sen kovan kohtelun:

https://yle.fi/uutiset/3-9984637