Talvella tuli taloon tuollanen edellämainittu Jontikka. Nyt on välillä raskaamman ajon jälkeen taulussa palanut tuo kytkimen toimintapaineen varoitusvalo, nimenomaan tyhjäkäynnillä. Kierroksia nostamalla häviää. Kylmillä öljyillä tuota ei tapahdu. Laatikkoöljyt ja -suodattimet eilen vaihdettiin mutta tuntuis että ei niistä ollut kiinni. Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa tuosta, mistä mahtaa johtua ja enteileekö kallista remonttia? :o
No joo. Sama itelläkin ekana tuli mieleen, kun tuntus olevan tyyppivika noissa. Mut tuo vähän epäilyttää kun valo palaa vaan tyhjäkäynnillä lämpösillä ööleillä, eikö anturivika tekis tuota kierroksillakin ja kylmillä öljyillä? Lisäksi suunnanvaihto tuntuu vähän turhankin löysältä, oisko osaa tai arpaa samaan hommaan? Vai pystyykö tuota suunnanvaihdon herkkyyttä säätämään jostain?
Onko joskus jollekulle tullu mieleen, että nykyraktoreissa on aika paljon harmeja? Ihan vaan ohi aiheen.Ei, ainakaan vanhempiin verrattuna.
sarkasmia??Mutta kun vanhoissa traktoreissa juuri moottori ja muu voimansiirto on paljon heikompaa kuin nykyaikaisissa.
nämä nykykoneiden pikkuhäirövalokierrostenpudotusvikakoodihässäkät just haittaa sitä työntekoa ja monesti vain liitoksen hapettuman yms jutun takia olematta mekaanissti rikki sen kummemmin..
vanha kova rauta liikkuu niin kauan ku mekaanista vetua piisaa ja löpö pysyy ilmattomana..
sarkasmia??Mutta kun vanhoissa traktoreissa juuri moottori ja muu voimansiirto on paljon heikompaa kuin nykyaikaisissa.
nämä nykykoneiden pikkuhäirövalokierrostenpudotusvikakoodihässäkät just haittaa sitä työntekoa ja monesti vain liitoksen hapettuman yms jutun takia olematta mekaanissti rikki sen kummemmin..
vanha kova rauta liikkuu niin kauan ku mekaanista vetua piisaa ja löpö pysyy ilmattomana..
Liittimen vaihto tai jonkin nollaaminen koneella on kuitenkin aika paljon nopeampaa ja halvempaa kuin vaikkapa kytkimen vaihto.
Eikä meillä ole nuo häiriövalot vilkutelleet kummassakaan traktorissa.
Toki meillä ei ole mitään huippuunsavietyä kaapelikasaa (@fendt vario esim) mutta vanhempi kone on alle 4v ikäinen.
sarkasmia??Mutta kun vanhoissa traktoreissa juuri moottori ja muu voimansiirto on paljon heikompaa kuin nykyaikaisissa.
nämä nykykoneiden pikkuhäirövalokierrostenpudotusvikakoodihässäkät just haittaa sitä työntekoa ja monesti vain liitoksen hapettuman yms jutun takia olematta mekaanissti rikki sen kummemmin..
vanha kova rauta liikkuu niin kauan ku mekaanista vetua piisaa ja löpö pysyy ilmattomana..
Liittimen vaihto tai jonkin nollaaminen koneella on kuitenkin aika paljon nopeampaa ja halvempaa kuin vaikkapa kytkimen vaihto.
Eikä meillä ole nuo häiriövalot vilkutelleet kummassakaan traktorissa.
Toki meillä ei ole mitään huippuunsavietyä kaapelikasaa (@fendt vario esim) mutta vanhempi kone on alle 4v ikäinen.
Älä nyt edes viitti ääneen tommosta väittää.Kyllä kehtaan. Voit kysellä vanhemmilta huoltomiehiltä että paljonko nykyisin tehdään kytkin ja moottoriremontteja vrt. 80- ja 90-lukuun.
Älä nyt edes viitti ääneen tommosta väittää.Kyllä kehtaan. Voit kysellä vanhemmilta huoltomiehiltä että paljonko nykyisin tehdään kytkin ja moottoriremontteja vrt. 80- ja 90-lukuun.
Tietenkin öljyn laatu on noussut, mutta niin on moottoreidenkin.
Ja tosiaan, vielä talvella meidän kakkoskone oli 25v ikäinen, ei sillä vaan kukaan kehdannut ajaa kuin aivan pakolliset.
Älä nyt edes viitti ääneen tommosta väittää.Kyllä kehtaan. Voit kysellä vanhemmilta huoltomiehiltä että paljonko nykyisin tehdään kytkin ja moottoriremontteja vrt. 80- ja 90-lukuun.
Tietenkin öljyn laatu on noussut, mutta niin on moottoreidenkin.
Ja tosiaan, vielä talvella meidän kakkoskone oli 25v ikäinen, ei sillä vaan kukaan kehdannut ajaa kuin aivan pakolliset.
Niin kato kun 80-luvun turbinikytkinventtiin on kerran vaihdettu kytkinlevy ja tunteja yli 25 tuhatta. Emmä millään voi tietää että on toisenlaisiakin koneita. Ja mikä se huoltomies on? Noi vanhat pystyy itekin huoltamaan.
eikös aika monen uurenki jonnikan männät oo päivänvaloa päässeet ihastelemaan, autopower loota ;D vai eikö näitä lasketakkaan ::) ::) ::) ::)Älä nyt edes viitti ääneen tommosta väittää.Kyllä kehtaan. Voit kysellä vanhemmilta huoltomiehiltä että paljonko nykyisin tehdään kytkin ja moottoriremontteja vrt. 80- ja 90-lukuun.
Tietenkin öljyn laatu on noussut, mutta niin on moottoreidenkin.
Ja tosiaan, vielä talvella meidän kakkoskone oli 25v ikäinen, ei sillä vaan kukaan kehdannut ajaa kuin aivan pakolliset.
eikös aika monen uurenki jonnikan männät oo päivänvaloa päässeet ihastelemaan, autopower loota ;D vai eikö näitä lasketakkaan ::) ::) ::) ::)Autopowereissa on ollut (enää ei ole paljon kuulunut) ongelmansa, mutta ihan samallatavalla voidaan kaivaa vaikkapa 300-sarjan massikoiden alueenvaihtajan jousi ymv. tyyppiviat.
eikös aika monen uurenki jonnikan männät oo päivänvaloa päässeet ihastelemaan, autopower loota ;D vai eikö näitä lasketakkaan ::) ::) ::) ::)Autopowereissa on ollut (enää ei ole paljon kuulunut) ongelmansa, mutta ihan samallatavalla voidaan kaivaa vaikkapa 300-sarjan massikoiden alueenvaihtajan jousi ymv. tyyppiviat.
Autoquadeja tai powequadeja en ole kuullut hajonneen. Ei 20v suotta sitten edes ollut portaattomia vaihteistoja traktoreissa koita muistaa sekin.
Kylläpä ne tahtoo itse kunkin merkin vanhusten kytkimet kulua jos etukuormainkäyttöä on tai raskaampaa vetohommaa tehdään.
Noita vanhoja fendtejä ei täälläpäin näy niin niistä en oo kuullu mitään juttua, tällä palstalla kyllä tuntuu olevan kehuttu.
JA kaikkien maajussien lempiharrastus (tai mieluista ollenkaan) ei ole se raudasta taiteleiminen, moottoreiden aukominen tai mig-langan kulutus.
Skännällä on varmaan voortissa tai jukossa nyt kyllä jotain remonttia kun ei ole vieläkään ehtinyt kommentoimaan
Kylläpä ne tahtoo itse kunkin merkin vanhusten kytkimet kulua jos etukuormainkäyttöä on tai raskaampaa vetohommaa tehdään.
Kaikkihan ne remonttia vaatii, niin uudet kuin vanhatkin, vanhat enemmän ja mikä mihinkin. Vanhojen perusremontit ovat vaan niin paljon halvempia yleensä, ja niistä selviää joko itse tai sitten edullinen ja hyvä 'yleishuoltomies' tekee ne. Näin ainakin omalla kohdallani. Joku kytkinremontti ei aiheuta paniikkia mieleen eikä pankkitiliin, kunhan sen tekee/teettää silloin kun koneella on luppoaikaa. Ja kun sen tekee, niin voi olla suhteellisen varma että se on muutaman vuoden siltä osin kunnossa. Sähkövioilla ja muilla hienouksilla on ikävä taipumus oireilla milloin mistäkin, yhden kohdan luulet korjanneesi niin ensi viikolla pätkii taas.Olet kyllä oikeassa, myönnän että etenkin nyykkäreissä olevat 2 aluetta kahdeksalla pikavaihteella hieman hirvittäisi itseänikin pidemmän päälle. Pidän tuota jontikan ja valtun systeemiä 3-5 pikavaihteella kestävämpänä jostain syystä.
Uudemmat ihmeet joutuu isommissa ongelmissa viemään merkkihuoltoon, ja hintaa tulee niin työstä kuin osistakin. Omalla kohdallani vanhoissa rojuissa vaihdelaatikko- ja peräviat ovat olleet tuntematon käsite, uusissa eivät taidakaan olla yhtä harvinaisia. Ainakin ystäväpiirini powershiftlaatikoita on korjattu, joitakin raskaaman päälle tai vaihdettu koko kone oireiden ilmaannuttua. Vähän jäänyt sellainen kutina, että moottorit kestävät nykyisin paremmin kuin voimansiirto. Ilman virityksiäkin.
Eikai se vario vielä iha yleisesti ostettavissa kuitenkaan ollut 1996?Kaikkihan ne remonttia vaatii, niin uudet kuin vanhatkin, vanhat enemmän ja mikä mihinkin. Vanhojen perusremontit ovat vaan niin paljon halvempia yleensä, ja niistä selviää joko itse tai sitten edullinen ja hyvä 'yleishuoltomies' tekee ne. Näin ainakin omalla kohdallani. Joku kytkinremontti ei aiheuta paniikkia mieleen eikä pankkitiliin, kunhan sen tekee/teettää silloin kun koneella on luppoaikaa. Ja kun sen tekee, niin voi olla suhteellisen varma että se on muutaman vuoden siltä osin kunnossa. Sähkövioilla ja muilla hienouksilla on ikävä taipumus oireilla milloin mistäkin, yhden kohdan luulet korjanneesi niin ensi viikolla pätkii taas.Olet kyllä oikeassa, myönnän että etenkin nyykkäreissä olevat 2 aluetta kahdeksalla pikavaihteella hieman hirvittäisi itseänikin pidemmän päälle. Pidän tuota jontikan ja valtun systeemiä 3-5 pikavaihteella kestävämpänä jostain syystä.
Uudemmat ihmeet joutuu isommissa ongelmissa viemään merkkihuoltoon, ja hintaa tulee niin työstä kuin osistakin. Omalla kohdallani vanhoissa rojuissa vaihdelaatikko- ja peräviat ovat olleet tuntematon käsite, uusissa eivät taidakaan olla yhtä harvinaisia. Ainakin ystäväpiirini powershiftlaatikoita on korjattu, joitakin raskaaman päälle tai vaihdettu koko kone oireiden ilmaannuttua. Vähän jäänyt sellainen kutina, että moottorit kestävät nykyisin paremmin kuin voimansiirto. Ilman virityksiäkin.
Toinen nykytrendi, litratilavuuden pienentäminen (johon nämä ympäristömääräykset vaikuttavat) on toinen uhkakuva koneiden kestävyyden kannalta.
Kaikilla ei kuitenkaan ole taitoa taikka tiloja tehdä niitä remontteja vanhoihin koneisiin.
"Parhaita" traktoreita on varmasti nämä 2000-luvun taitteen traktorit kuten 00- ja 10 sarjan deeret ja 8000-valtut. Niissä on isot koneet maltisilla tehoilla ilman mitään ympäristövärkkejä, pikavaihteet ja ilmastoinnit.