Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kynnänkö vai en?  (Luettu 7628 kertaa)

Aabe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15
Kynnänkö vai en?
Orpo sanoi pari viikkoa sitten, että älkää vielä kyntäkö ja yritti vielä neuvotella Brysselin kaverien kanssa. Oletteko seuranneet minua paremmin mediaa? Joko asia on lopullisesti päätetty eli onko 2010-2014 nurmet nyt siis pysyviä eli muu ei pelasta kuin vältit perään? Kysyy nim. epätietoinen

Nyyhtöpossu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71
Vs: Kynnänkö vai en?
Eläpä hättäile. Ei oo kuulunu mitään.

Jos ei lannanlevitys alasta ole pulaa, niin tukihakemukseen muu vilja + ns ja 30.6 matalaksi. Siinäpähän tutkivat sänkeä, että ookkonää vai eikkönää oo slr.


lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9830
Vs: Kynnänkö vai en?
Mä annan mennä pysyväksi ja tulevaisuudessa vähän lisääntyy. Ei vaikuta juurikaan, varsinkin kun suurin osa on vuokra maalla ::) Nuo lohkot on ollut nurmella "yhtä jaksoisesti" vähintään 40vuotta, jotta mitäs sitä turhaan viljelykiertoa harrastamaan ;D

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: Kynnänkö vai en?
Ajattelin vuokramaista juuri samaa...
Omista pelloista kyllä meinasin kyntää muutamia hehtaareja jotka muuten muuttuis pysyviksi.
Vaan eipä eu:ssa ole mitään pysyvää  ???
Kaikki pykälät on ainakin tähän asti jossain vaiheessa avattu ja muutettu  :-X

Viimeksi muokattu: 08.04.15 - klo:07:30 kirjoittanut kkk

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65723
Vs: Kynnänkö vai en?
tuo muuten hauska juttu.   kun itellä on vuokramaa joka ei ole ollu mulloksella eli muuna kuin heinänä viimeiset 23 vuotta niin sillä on nurmi muka 2 vuotta.   totta kyllä siinä että uusintakylvetty tuolloin, nurmeen!

Highlander

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 418
Vs: Kynnänkö vai en?
Ymp. Korvauksestako ne kestonurmet tippuu pois?

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Kynnänkö vai en?
Ymp. Korvauksestako ne kestonurmet tippuu pois?

En tiedä tippumisesta, mutta ei pidä sotkea pysyviä nurmia ja pysyviä laitumia, jotka eivät tähänkään saakka ole saaneet kuin tilatuen.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9830
Vs: Kynnänkö vai en?
Ymp. Korvauksestako ne kestonurmet tippuu pois?

Jos mää nyt mitään oon ymmärtänyt, niin ei ne mitään tukia menetä. Voi kylvää vaikka viljaa pysyville nurmille ja saa normi tuet. Mutta jos tuosta viljalle otosta on alle kaksi vuotta ja Suomen pysyvät nurmet vähenee yli 5% voi joutua laittamaan takaisin nurmelle sen lohkon tai siirtää velvoitteen jollekkin toiselle lohkolle. Näin mä olen ymmärtänyt, voin olla väärässäkin

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9830
Vs: Kynnänkö vai en?
tuo muuten hauska juttu.   kun itellä on vuokramaa joka ei ole ollu mulloksella eli muuna kuin heinänä viimeiset 23 vuotta niin sillä on nurmi muka 2 vuotta.   totta kyllä siinä että uusintakylvetty tuolloin, nurmeen!

vähintään aarin kasvulohko 3v sitten jotain muuta kuin nurmea tai peruslohkoa on jaettu , liitetty jne silloin. Mä oon tietämättäni pelastanut noin  menneisyydessä tuolta tuomiolta, mutta ei onnistu enää tulevaisuudessa.

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Kynnänkö vai en?
Ajattelin vuokramaista juuri samaa...
Omista pelloista kyllä meinasin kyntää muutamia hehtaareja jotka muuten muuttuis pysyviksi.
Vaan eipä eu:ssa ole mitään pysyvää  ???
Kaikki pykälät on ainakin tähän asti jossain vaiheessa avattu ja muutettu  :-X

Se pysyvä nurmi ei koske vuokramaita, se on tilakohtainen juttu ja jos vuokramaat palautuu, niin rajoitukset ei koske uutta vuokralaista, tämä kokoomuslaiselta maatalousministeriltä jonkunlainen buki, että jos omistat maasi mitä viljelet niin sulle voi tulla tämmönen rajoitus, mutta jos ne on vuokramaita niin rajoitus ei tule niille vuokramaille, jos vuokrasopimukset ei jatku sulla  :(
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9830
Vs: Kynnänkö vai en?
Ajattelin vuokramaista juuri samaa...
Omista pelloista kyllä meinasin kyntää muutamia hehtaareja jotka muuten muuttuis pysyviksi.
Vaan eipä eu:ssa ole mitään pysyvää  ???
Kaikki pykälät on ainakin tähän asti jossain vaiheessa avattu ja muutettu  :-X

Se pysyvä nurmi ei koske vuokramaita, se on tilakohtainen juttu ja jos vuokramaat palautuu, niin rajoitukset ei koske uutta vuokralaista, tämä kokoomuslaiselta maatalousministeriltä jonkunlainen buki, että jos omistat maasi mitä viljelet niin sulle voi tulla tämmönen rajoitus, mutta jos ne on vuokramaita niin rajoitus ei tule niille vuokramaille, jos vuokrasopimukset ei jatku sulla  :(


lohkokohtainen juttu ... koskee uutta vuokralaista

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1545
Vs: Kynnänkö vai en?
Sekavaa on. Koulutuksessa sanottiin, että on lohkokohtainen kyllä, mutta siten myös tilakohtainen, että jos vuokrapelto siirtyy toiselle viljelijälle, ei pysyvä nurmi sitoisi seuraavaa viljelijää. Tarkoittaisiko tuo sitten sitä, että jos on antanut vuokrapelloille syntyä pysyvää nurmea, pitäisi sitten ennallistamistilanteessa laittaa joitain omia nurmelle? Tähän ei vastausta tullut.

Luomukaan ei pysyvästi katkaise pysyvää nurmea, vaan lohkon siirtyessä tavanomaiseen viljelyyn, laskenta jatkuisi siitä, mihin se jäi luomuun siirryttäessä. Eli jos nyt nurmivuosia olisi 4 ja lohko siirtyisi luomuun 10 vuodeksi, niin 11 vuonna olisi 5. vuosi ja lohko olisi uudistettava. Näin ainakin ymmärsin. LHP sen sijaan aidosti katkaisisi laskennan. Täyttä varmuutta tästäkään asiasta ei vieläkään ollut.
Don Essex

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Kynnänkö vai en?
Ajattelin vuokramaista juuri samaa...
Omista pelloista kyllä meinasin kyntää muutamia hehtaareja jotka muuten muuttuis pysyviksi.
Vaan eipä eu:ssa ole mitään pysyvää  ???
Kaikki pykälät on ainakin tähän asti jossain vaiheessa avattu ja muutettu  :-X

Se pysyvä nurmi ei koske vuokramaita, se on tilakohtainen juttu ja jos vuokramaat palautuu, niin rajoitukset ei koske uutta vuokralaista, tämä kokoomuslaiselta maatalousministeriltä jonkunlainen buki, että jos omistat maasi mitä viljelet niin sulle voi tulla tämmönen rajoitus, mutta jos ne on vuokramaita niin rajoitus ei tule niille vuokramaille, jos vuokrasopimukset ei jatku sulla  :(


lohkokohtainen juttu ... koskee uutta vuokralaista

Meille opetettiin että ei koske, koulutuksessa kysyin asiaa vasta vasten  :(
Pysyvä nurmi on tilakohtainen juttu ja ei sido uutta viljelijää, näin väitettiin  :(
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

Kyösti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 206
Vs: Kynnänkö vai en?
Kaikkein varminta lienee ettei jätä yhdellekään lohkolle mitään rasitteita. Eipähän kukaan koskaan kysele perään. Ja kun varmaa tietoa ei tunnu olevan kenelläkään.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9830
Vs: Kynnänkö vai en?
Kaikkein varminta lienee ettei jätä yhdellekään lohkolle mitään rasitteita. Eipähän kukaan koskaan kysele perään. Ja kun varmaa tietoa ei tunnu olevan kenelläkään.

Vajaa kakskytä vuotta sitten olen itselleni peltoa vuokrannut sillä tarkoituksella , että se on mulla laitumena. Sitä samaa laidunta jota omistaja oli viljellyt ainakin 30 v mua ennen. Joten jonkun viranomaispäätöksen takia en ala viljelyissä pomppimaan  ::)